Mikä avuksi?

Apuja!

Mulla on 8kk ikäinen seropi pentu, joka tuhoaa paikkoja yksin ollessa. Eilinen oli äidille viimeinen niitti, kun koissu oli repinyt lattiasta palan irti. Nyt äiti käskee mua laittamaan pennun myyntiin, koska meillä ei muka ole aikaa sille. Miten saan äidin pään käännettyä? Koira on mulle tosi rakas, enkä sitä todellakaan haluaisi laittaa kiertoon..

10

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itseasiassa äiti on oikeassa, jos koiralle ei löydy aikaa 3-4 tuntia päivässä, viikonloppuisin enemmänkin. Tuon ikäinen koira tarvitsee koulutusta, lenkkeilyä ja leikkiä, ja sosiaalistamista.

    • koiruus

      Lisää koiran aktivointia, viekää pidemmille lenkeille, kouluttakaa pidempään ja useammin ja hommatkaa aktivointi leluja joita voi pohtia lähdettyänne kotoa ja muuta sallittua pureskeltavaa. Suihkuttakaa myös koirakarkotetta kohtaan josta puri lattiaa rikki ettei mene takaisin sitä puremaan.

      Jos ei kukaan perheessänne pysty tuohon niin sitten ei auta muu kuin myydä koira perheeseen jossa sille on aikaa. Pentu aikuistuu vasta siinä 2-3 vuoden iässä siihen asti koettelee usein kaikkien kärsivällisyyttä, sen jälkeen rauhoittuu rutkasti.

      • Apuja!

        Kuinka paljon tuon ikäistä penneä uskaltaa liikuttaa? Millaiset aktivointi lelut olisivat hyviä?


      • koiruus
        Apuja! kirjoitti:

        Kuinka paljon tuon ikäistä penneä uskaltaa liikuttaa? Millaiset aktivointi lelut olisivat hyviä?

        sitä on vaikea arvioida, mutta koska koira on kahden aktiivisen koiran sekoitus niin kyllä sen pitäisi jo tuossa iässä hyvin pysyä perässä älkää kuitenkaan juosko vielä jos muiden koirien kanssa pääsisi telmimään parin kilometrin lenkit vähintään kolme kertaa päivässä olisi suunta oikeanlaisenpi, ja hihnakäyttäytymisen opettelu/kertailu saa koiraa mukavasti väsyttämään.

        Kong-lelut ovat hyviä, sinne laitetaan muovilelun sisään hyvänmakuista mönjää jota koira sieltä sitten nuolee pois, jos saa liian nopeasti tyhjennettyä niin voi sen myös pakastaa jolloin se on haastavampaa.

        Puuhapallo on perus aktivointilelu, eli namut pallon sisään ja pienennetään aukkoa niin ettei kaikki heti tursua ulos ja koira saa pyörittelemällä palkkion.

        Sitten on näitä ufon muotoisia joita ilmeisesti jotenkin kierretään namin ulos saamiseksi(en ole näitä kokeillut)

        Saksanseisojasta itsellänikin kokemusta sen verran että omat seinät kärsi alkutaipaleella nakerruksesta, mutta helpottui kun sai tekemistä että toivoton tapaus teidän pentunne ei ole:)


      • Apuja!
        koiruus kirjoitti:

        sitä on vaikea arvioida, mutta koska koira on kahden aktiivisen koiran sekoitus niin kyllä sen pitäisi jo tuossa iässä hyvin pysyä perässä älkää kuitenkaan juosko vielä jos muiden koirien kanssa pääsisi telmimään parin kilometrin lenkit vähintään kolme kertaa päivässä olisi suunta oikeanlaisenpi, ja hihnakäyttäytymisen opettelu/kertailu saa koiraa mukavasti väsyttämään.

        Kong-lelut ovat hyviä, sinne laitetaan muovilelun sisään hyvänmakuista mönjää jota koira sieltä sitten nuolee pois, jos saa liian nopeasti tyhjennettyä niin voi sen myös pakastaa jolloin se on haastavampaa.

        Puuhapallo on perus aktivointilelu, eli namut pallon sisään ja pienennetään aukkoa niin ettei kaikki heti tursua ulos ja koira saa pyörittelemällä palkkion.

        Sitten on näitä ufon muotoisia joita ilmeisesti jotenkin kierretään namin ulos saamiseksi(en ole näitä kokeillut)

        Saksanseisojasta itsellänikin kokemusta sen verran että omat seinät kärsi alkutaipaleella nakerruksesta, mutta helpottui kun sai tekemistä että toivoton tapaus teidän pentunne ei ole:)

        Aamulla käydään 1,4km lenkki, iltäpäivällä kolun jälkeen vartin pissatuslenkki. Neljän jälkeen mennään koirapuistoon 1-3 tunniksi. Illalla mennään mettään ja koissu saa juosta vapaana, aikaa kuluu varmaan n. 1-2 tutia. Kymmenen aikaan käyään vielä pikapissatuksella.


      • koiruus
        Apuja! kirjoitti:

        Aamulla käydään 1,4km lenkki, iltäpäivällä kolun jälkeen vartin pissatuslenkki. Neljän jälkeen mennään koirapuistoon 1-3 tunniksi. Illalla mennään mettään ja koissu saa juosta vapaana, aikaa kuluu varmaan n. 1-2 tutia. Kymmenen aikaan käyään vielä pikapissatuksella.

        No tuo liikunta määrä kuulostaa kyllä tavallaan sopivalta, jos koirapuistolenkkiin sisältyy väh. se pari-kolme kilometriä normaaliakin kävelyä.

        Itse en laske koiran vapaata juoksemmmista kovinkaan väsyttäväksi liikunnaksi, voisitte kokeilla esimerkiksi cani-crossia eli koira vetää sinua juostessaan vyöhön kiinnitettynä ja juokset tietenkin itse perässä, mutta toisaalta jos koira on vielä kasvuvaiheessa niin juoksemista kannattaa välttää.
        Vedet eivät vielä ole jäässä niin sieltäkin löytyy turvallinen liikunnan lähde.
        Mutta rehellisesti liikunnan määrä on parempi mitä oletin:)

        Luulisin että nuo aktivointi lelut, koulutus kaiken tärkeän koiran ulottuvilta (myös pöydiltä jos varastelee) poistaminen auttaa.

        Myös erilaiset kerrankin viikossa tehtävät pidemmät reissut (luontopolku tms.) voisivat auttaa, tai hakua harrastamaan vaikka ihan eksyneiden ihmisten pelastusoperaatioihin voi tätäkautta päästä osalliseksi. Tai jos paimenviettiä löytyy niin paimennustakin voi käsittääkseni harrastaa jonkin ryhmän kautta.

        Menipäs tämä vastaus nyt sekavaksi... Toivottavasti saat selvää.


      • Apuja!
        koiruus kirjoitti:

        No tuo liikunta määrä kuulostaa kyllä tavallaan sopivalta, jos koirapuistolenkkiin sisältyy väh. se pari-kolme kilometriä normaaliakin kävelyä.

        Itse en laske koiran vapaata juoksemmmista kovinkaan väsyttäväksi liikunnaksi, voisitte kokeilla esimerkiksi cani-crossia eli koira vetää sinua juostessaan vyöhön kiinnitettynä ja juokset tietenkin itse perässä, mutta toisaalta jos koira on vielä kasvuvaiheessa niin juoksemista kannattaa välttää.
        Vedet eivät vielä ole jäässä niin sieltäkin löytyy turvallinen liikunnan lähde.
        Mutta rehellisesti liikunnan määrä on parempi mitä oletin:)

        Luulisin että nuo aktivointi lelut, koulutus kaiken tärkeän koiran ulottuvilta (myös pöydiltä jos varastelee) poistaminen auttaa.

        Myös erilaiset kerrankin viikossa tehtävät pidemmät reissut (luontopolku tms.) voisivat auttaa, tai hakua harrastamaan vaikka ihan eksyneiden ihmisten pelastusoperaatioihin voi tätäkautta päästä osalliseksi. Tai jos paimenviettiä löytyy niin paimennustakin voi käsittääkseni harrastaa jonkin ryhmän kautta.

        Menipäs tämä vastaus nyt sekavaksi... Toivottavasti saat selvää.

        Canicrossia onkin tarkoituksena alkaa treenaamaan jahka kakara on aikuisen mitoissa, mutta tokokurssille ollaan menossa sunnuntaina.

        Tällä kakaralla vapaana juokseminen kyllä kuluttaa enemmän energiaa, kuin pelkkä hihnakävely, koissu meinaan juoksee koko ajan enemmän tai vähemmän.


    • koulutus+liikunta

      Liikuntaa, koulutusta ja aktivointia. Rajatkaa pennulle alue yksinoloajoiksi ja sinne leluja/luita järsittäväksi. Opettakaa myös että sisällä ei hilluta vaan kotona ollaan rauhassa, ulkona riehutaan ja puretaan energiat. Mitä rotuja pennussa on?

      • Apuja!

        Miten aluetta olisi hyvä rajata? Pentu on saksanseisoja/ sk collie mix.


    • kaaaoooos

      Äitisi on kyllä oikeessa. Koira tarvitsee paljon rutiineja nyt. Kaikki tapahtuu samaan kelloaikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      81
      2400
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1548
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1244
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1044
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      393
      973
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      693
    Aihe