Rivitaloasunnossani on Jäspi VLS merkkinen lämminvesivaraaja ja siinä Oras 4200 merkkinen syöttösekoitusventtiili. Ikää molemmilla on n. 4,5 v. Noin viikon ajan on nyt kuulunut lämmintä vettä hanasta laskiessa kummallista kolkutusta lämminvesivaraajan suunnalta. Epäilisin äänen kuuluvan syöttösekoitusventtiilistä. Mikäköhän voisi olla syynä? Onkohan jokin jousi tms. rikkoontunut?
Ohjeessa lukee seuraavasti: "Venttiili toimii massatäytteisen termostaatin ja sen vastavoimana olevan jousen avulla. Nämä liikuttavat kaksipäistä mäntää kuuman ja kylmän veden tuloaukkojen suhteen valitun lämpötilan mukaan niin että jousi avaa ja termostaatti sulkee kuumaa puolta."
Vettä tulee hanasta entiseen malliin (myös lämmintä). Onko tuo kolahtelu vaarallista ja tartteisko asialle tehdä pikaisesti jotain?
ylimääräistä ääntä syöttösekoitusventtiilistä/varaajasta
3
5637
Vastaukset
- Törömanni
Voi olla niinkin kuten kirjoitat, eli jousi on löystynyt, tai onkohan putket kalkkeutuneet, jolloin ko. mäntä ei pääse liikkumaan vapaasti ja näin ollen liikkuessaan hiukan nykii (”kolahtelee”).
Siellä olevat yksisuuntaventtiili sekä varoventtiili voivat päästellä myös tuon kaltaisia ääniä, jos ovat jotenkin vioittuneet / kuluneet. Onko vesijohtoverkoston paine muuttunut (kohonnut)?
Tarkista varoventtiilin toiminta, päästä siitä vettä ylivuotoputkeen, nosta venttiilin päällä olevaa vipua, voi hiukan äännellä sulkeutuessaan, ei vaarallista.
Jos ei ole vesivuotoja, tuskin on mitään muuta ongelmaa kuin äänen suhteen, aikaa myöten ehkä.
Voi ne ammattimies myös korjata.- epätietoinen
Kiitos vastauksestasi!
Asuinalueellani vesi on kalkkista, kalkki voi hyvinkin olla syynä kolkuttavaan ääneen.
Vesijohtoverkoston paineen muuttumisesta ei minulla ole havaintoja.
Olen tarkistanut varoventtiilin toiminnan, mielestäni toimii kuten pitääkin.
Vesivuotoja en ole havainnut.
Pitää ottaa asia puheeksi taloyhtiössä... - epätietoinen
epätietoinen kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Asuinalueellani vesi on kalkkista, kalkki voi hyvinkin olla syynä kolkuttavaan ääneen.
Vesijohtoverkoston paineen muuttumisesta ei minulla ole havaintoja.
Olen tarkistanut varoventtiilin toiminnan, mielestäni toimii kuten pitääkin.
Vesivuotoja en ole havainnut.
Pitää ottaa asia puheeksi taloyhtiössä...Loppuratkaisu: putkimies vaihtoi koko syöttösekoitusventtiilin -> klonksuttava ääni lämpimän veden laskun alussa loppui heti.
:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232