Kun minä kotoani läksin

etelänmatka

Mikä oli vuosikymmen teillä? Muistan vuoden. Se oli 1960, huhtikuun loppua. Netistä löytyvästä allakasta näkisin mikä viikon päivä 27.4 mahtoi olla.
Ensin linja-autolla kaupunkiin, siitä junalla Kouvolan kautta Toijalaan. Tuosta tulee kuluneeksi 54 vuotta tänä keväänä.

12

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häissä

      Silloin kun mentiin naimisiin.

      Aamulla nukuin lapsuuskodin sängyssä, illalla oman kotitalon lattialla, kun ei ollut meillä vielä sänkyä.

      • kansanlaulut

        Aloituksen mukaiset sanat ovat sen nimisestä kansanlaulusta. Jatkuu: niin pilvet ne varjoili. Jatkoa en muista kuin sieltä täältä. Joku säkeistö menee näin.
        Sitä tyttöä jota minä lemmin sitä toinenkin rakastaa
        saahan sitä toinenkin lempiä mutta minä tahdon omistaa.


    • isoäiti*

      - Kun minä kotoani läksin niin pilvet ne varjoili
      - ja kaikista katkerimman kohtalon mulle maailma tarjoili.

      Isäni lauloi tuota kansanlaulua ja minun lapsen mieltäni se kosketti hyvin surullisena, enkä sen vuoksi pitänyt siitä.

      Tänään on vanhempieni hääpäivä. Hääpäivä oli määrätty sen mukaan, että viljankorjuu oli jo päättynyt ja kaikilla oli aikaa juhlia kaksipäiväistä hääjuhlaa.
      Karjalassa oli tämä tapa, että vietettiin häät ja läksiäiset. En tiedä oliko muualla
      Suomessa. Kesän kuumimmat päivät olivat äitini muisteloiden mukaan.


      - Niinhän se meidänkin väli oli ennen lämpöinen kuin maito
      - Sull oli halu halata ja mull oli siihen taito.

      Tämä laulu kuului myös isäni ohjelmistoon, enkä pitänyt siitäkään, koska oli mielestäni liian rohkea, melkeinpä äitini intiimejä asioitahan siinä kosketeltiin.

    • matkalla...

      Muistit tuon surullisen laulun sanat isoäiti*. Ne ei tuota iloa vaan kuvaa kohtalon kovuutta . Tuo meidän väli jo miljoonasti valoisampi kansanlaulu.
      Vuosi 2014 on ollut louhikkoista polkua, lipsuvilla varvastossuilla. kulkemista, on sitä yhäkin. Tuntuu hyvältä, että aika kulkee nopeasti lyhentäen tätä puolituskaista matkaa. Sekin hyvältä, että elinkautiselta tuntuva elämä kuitenkin lyhenee rapsakasti.
      Kun mieleen tulviva musiikki käy liian raskaaksi, muutan sitä kevemmäksi yotubesta opettelemillani rennommilla biiseillä.

      • Merilii Liisa Satu*

      • isoäiti*

        Matkalla me olemme jokainen, emmekä matkamme pituutta tiedä...arvailla vain voimme. Toivottavasti kulkijan polku muuttuu tasaisemmaksi ja tuskat helpottavat..
        Jokaisesta pilvisestä päivästäkin pitäisi yrittää löytää ruskon kajastus pilven reunalta ja antaa unelmille tilaa.

        Suomalaiset kansanlaulut ovat täynnä kaihoa ja tunnetta, mutta sydämeen osuvat,
        lämmittävät tutulla tavallaan.
        Musiikki on tullut osaksi minunkin elämääni. Juuri kuuntelin Paganinia ja mietin miten kaunista musiikkia hän onkaan säveltänyt, vaikka kertoi kunnianhimoisen isänsä pitäneen häntä nälässä lapsena jos hän ei harjoitellut tarpeeksi.
        Sairastamista ja vaikeuksia mahtuii Paganinkin elämäänkin.

        Mieheni mielestä paras suomalainen laulu on *Iso-Antti ja Rannanjärvi*.
        Hän laulaa sitä usein vieraalla aksentillaan ja sanatkin vähän pielessä.


      • Tatu Ointi
        Merilii Liisa Satu* kirjoitti:

        Meikäläinen lähti toiselle kymmenelle päästyään koulukaupunkiin, ja koti-ikävä oli aina, mutta varsinkin ltaisin.

        Laitetaan soimaan laulu: https://www.youtube.com/watch?v=NtOk5HnusP4

        Siinäpä on yksi Villen tatuoinneista.


    • Varhain läksin minäkin kotoani, missä vanhempieni antama turva ja tuttuus vaihtui teinihäihin. Oudoksuin vieraassa sängyssä nukkumistakin, lapsellinen kun vielä olin, ja niin nousin sulhasen nukahdettua lattiamatolle hetkeksi yksin. Siinä purkautui koti-ikävä, mutta kömmin sentään sänkyyn takaisin lämpimän sulhoni viereen, ja sopeuduin vähin erin. Reipas sain luvan olla, asetaa se elämä itsessään niin paljon vaatimuksia nuorellekin naiselle, asuntopulan ollessa 50-luvulla aika vaikea, niin asuimme muutaman kuukauden anoppilassa, missä hän äidillisenä kyllä sai minutkin viihtymään.
      Nyt olenkin jo vanha, ja paljon käynyt läpi elämässäni, kypsynyt tajuamaan ne kasvukivut, joita kohtalo voi tuoda. Oikeastaan hyvin selvisin haasteista saatuani lapseni, työelämän omine haasteineen, jotka toivat iloa perhepiirin ulkopuolelta.

      Muistoissa säilyy oman äitini kasvattavat elämänohjeet, ilonsakin nähdessään kehitykseni, ja ihana ymmärtävyytensä miksi minun piti elää niinkuin aikanaan valitsin.

      • havumetsien mies

        Siinä aikuiseksi varttumisen aika on loppunut varhain, aikuisuus on yksinkertaisesti muuttunut arkitodellisuudeksi vaiheessa, joka monella kuuluu vielä nuoruuteen, omien mahdollisuuksien etsimiseen ja uusien porttien avaamiseen tai ainakin raottamiseen.

        Ehkä nyt voi sitäkin enemmän iloita menestyvistä aikuisista lapsenlapsista.

        Vanha sananlasku sanoo: Kaikkiansa se katuvi, joka nuorna naimistansa. Tuon asian pitäisi ihmisellä olla siis viimeisiä asioita, joita ihminen katuu.

        Niin, miten lienee.


      • sananlasku
        havumetsien mies kirjoitti:

        Siinä aikuiseksi varttumisen aika on loppunut varhain, aikuisuus on yksinkertaisesti muuttunut arkitodellisuudeksi vaiheessa, joka monella kuuluu vielä nuoruuteen, omien mahdollisuuksien etsimiseen ja uusien porttien avaamiseen tai ainakin raottamiseen.

        Ehkä nyt voi sitäkin enemmän iloita menestyvistä aikuisista lapsenlapsista.

        Vanha sananlasku sanoo: Kaikkiansa se katuvi, joka nuorna naimistansa. Tuon asian pitäisi ihmisellä olla siis viimeisiä asioita, joita ihminen katuu.

        Niin, miten lienee.

        mies ei vaan sitä kadu
        https://www.youtube.com/watch?v=9RnInGBBWHo


    • Ramoona*

      Lasten maailmalle lähtö on vanhemmille paljon vaikeampi asia kuin nuorille innokkaille siipiensä kantavuutta koetteleville. Varmasti joutui nopeasti kasvamaan akuiseksi teiniäitinä,kun omakin nuoruus oli kesken. Hieno selviytymistarinahan tuo on, ja siinä lähiympäristön tuki, oma ja miehen lapsuudenperheet ovat auttaneet. Ei äitiyteen ole valmis automaattisesti vanhempanakaan, siihen kasvaa lapsen myötä, eikä äidinrakkaus ikää katso.

      Itse olin jo melkein 19, kun kotoani opiskelupaikkakunnalle muutin, ja sille tielle jäin. Oli vain riemullinen elämännälkä ja eteenpäin menon tunne, kotiväelle saattoi iloisesti vilkuttaa ja he myös minulle . Eihän opiskelijaboksi mikään koti ollut, ja sanana se tarkoitti niin kauan lapsuudenkotia kunnes aviomiehen kanssa ensimmäinen yhteinen koti perustettiin. Jälkeenpäin on harmiteltu, miksi me kahta vuokraa ihan turhaan niinkin kauan kihlaparinakin maksettiin, mutta se oli ajan tapa.

      Äidin lihapatojen ääreen oli aina tervetullut ja evästä sai mukaankin. Soitin kotiin kaukopuhelun pari kertaa kuukaudessa lennättimestä, ja kun omaan kotiin puhelin hankittiin, alkoi traditio, että isä hyvällä äänellään lauloi luurissa minulle syntymäpäiväserenadin, kuolemaansa asti. Siteet lapsuuskotiin säilyivät, siellä vietin häät, ja lasten ja lastenlastenkin kanssa vielä lomailtiin ja kyläiltiin, nytkin talo on veljeni vakituisena asuntona.

      Ilpo Tiihosen runo siipien kokeilijasta , tältähän se tuntui kun omat lapset kotipesästä tekivät irtiottoja.

      Hiukset silmilläsi katsot pimeään,
      taivas sytyttelee tähtilyhtyjään.
      Tunnet kuinka nuoruutes on neuvoton
      kun et tiedä mikä odottaa ja kuka itse on -
      minne nukahtaa ja minkä siiven alle painaa pää,
      ja äidit ikkunoissa valvoo kylmissään.

      Mutta tulkoon tuntematon tapaamaan,
      äidit odottakoon matkalaisiaan -
      kulkemalla vain voit matkas kulkea,
      vaikka joskus iskut itkettää ja rintaa revitään

      silti lentäkää kuin tähdet, öiset päällä pään.
      ja muistattehan - äidit valvoo kylmissään.

    • Varmaan on omalla äidillänikin ollut huoli, mutta en koskaan ollut tietoinen siitä. Kannustava hän oli katsellessaan vauvani kehitystä ja ihaili puhtautta, mikä minusta taas oli itsestään selvää ja hauskaakin ylläpitää.

      Kirjoitin niin iloisen vastauksen aiheeseen "katuuko ihminen nuorena naimistaan", mutta hipaisin sen kai bittiavaruuteen:D

      Ei toki, ilo selviytymisestä oppimisen kautta, on palkinnut mahdolliset kasvukivut, nuoruus sai jatkua omalla oikeutuksellaan, leikkinä ja hauskuutena omien ja lasten serkkujensä kanssa lähes 20 vuoteen saakka.

      Äsken sain Norjasta Sol-Britt'iltä terveiset *sijaisäitinä*, vaikka itse iloitsin vain tyttöjuttelusta " omat kun olivat vain 2 - 4 vuotiaat kesinä saaristossa, jossa olin viikot yksin, miehen hoidellessa ansiotyöt.

      Muisteloita elämän alkutaipaleelta tuo otsikko tosiaan kirvoitti, mutta kodin eväät on pohjana tulevillekin polville.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6519
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3759
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      190
      3654
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2846
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2539
    6. 292
      2307
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      112
      1518
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe