Lintujen ruokinta

Elikkäs pitkästä aikaa eilen kävin kävelemässä lähimetsässä, jossa on myös lintujenruokinta paikka. Mutta lintujenruokinta paikalla oli aika autiota, talipalloja ei ollut täytetty ja aurinkonkukan sieminiä ei ollut laitettu lintulaudalle. Tämä ruokinta loppui jo kesällä. Lopettavatko ihmiset lintunjen ruokinnan kesällä? Vai olisivatko kesän helteet tappaneet ruokkijan? Siis jos on vanha ihminen ollut kyseessä, kun yleensähän vanhukset ruokkivat eläimiä. Jos ruokkijaa ei näy, niin alamme itse ruokkia lintuja.

Näin takaamme talvellisen kuvauspaikan ja lintujen tyytyväisyyden. Lintuja saisivat muutkin ruokkia kuin vanhukset! Ruokitko sinä lintuja? Vietkö talipalloja tai aurinkon kukan sieminiä? Jos et kannattaa aloittaa ihmeessä! Näet paljon lintuja ja samlla autat luontoa! Saatat, jopa nähdä harvinaisuuden. Toivotaan, että talvella tulisi, joku muukin ruokkija. No sitten täytyy vain ostaa talipalloja ja aurinkonkukan sieminiä ja ruokkia itse. No kyllähän se, kun on kerran luonnon hyvinvointi ja kuvauskohteet kyseessä!

19

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä muuten tunnistaa viitatiaisen ja hömötiaisen? Ovat niin kovasti saman näköisiä. Kai joku tuntomerkki täytyy olla?

    • Itse ruokimme viime talvella lintuja. Kaikkea mahdollista löytyy pikkuisille. ♥ Niitä lintuja ilmestyy syömään niin paljon, ihanaa katseltavaa. Kamalasti ei ole harvinaisia näkynyt, mutta ainakin muutaman kerran näkyi närhi.

      Viitatiainen ja hömötiainen muistuttavat niin paljon toisiaan, että en osaa sanoa. XD Äänestä ainakin pitäisi erottaa, jos kuulee äänen. Kummatkin ovat kuitenkin vielä samankokoisia, joten varmasti hankala erottaa toisistaan. Varmasti kuitenkin on eroavaisuuksia, koska ovat eri lajia.

      • Kyllähän niistä aika vaikea on mennä sanomaan. Närhiä täällä lintulaudalla käy aina silloin tällöin. Ihan kiva, kun uskaltautuvat lähelle.


      • nappula14v kirjoitti:

        Kyllähän niistä aika vaikea on mennä sanomaan. Närhiä täällä lintulaudalla käy aina silloin tällöin. Ihan kiva, kun uskaltautuvat lähelle.

        Niin, kerran pääsin ihan metrin lähelle tiaisia. Olisin halunnut päästä lähemmäksi, mutta en aikonut jäädä kököttämään vielä yli puoleksi tunniksi. Tuskinpa olisivat tulleet kuitenkaan kädelle. D:


      • veh kirjoitti:

        Niin, kerran pääsin ihan metrin lähelle tiaisia. Olisin halunnut päästä lähemmäksi, mutta en aikonut jäädä kököttämään vielä yli puoleksi tunniksi. Tuskinpa olisivat tulleet kuitenkaan kädelle. D:

        300mm objektiivi riittää jo metrin päästä kuvaamaan, itseasiassa sitä lähemmäks ei taida saada kuvaakaan. Minäkin olen päässyt metrin päähän vihervarpusta ja muutamaa muuta lintua. Katsoin muuten joskus jotain ohjelmaa, jossa mies oli kehittänyt kuukkelin. Tuli ihan miehen kädelle.


      • nappula14v kirjoitti:

        300mm objektiivi riittää jo metrin päästä kuvaamaan, itseasiassa sitä lähemmäks ei taida saada kuvaakaan. Minäkin olen päässyt metrin päähän vihervarpusta ja muutamaa muuta lintua. Katsoin muuten joskus jotain ohjelmaa, jossa mies oli kehittänyt kuukkelin. Tuli ihan miehen kädelle.

        Kuukkelithan ovat melko kesyjä lintuja. :D ♥ Olisipa täällä etelässäkin niitä pikkuisia. Talitiaiset varmaan ainoa toivo tai sitten kirjosiepot. :D Niin ja tie sydämeen käy vatsan kautta, pitäisi varmaan ruokaakin olla mukana, tuskinpa tulisivat kädelle, jos siitä ei olisi hyötyä... XD


      • veh kirjoitti:

        Kuukkelithan ovat melko kesyjä lintuja. :D ♥ Olisipa täällä etelässäkin niitä pikkuisia. Talitiaiset varmaan ainoa toivo tai sitten kirjosiepot. :D Niin ja tie sydämeen käy vatsan kautta, pitäisi varmaan ruokaakin olla mukana, tuskinpa tulisivat kädelle, jos siitä ei olisi hyötyä... XD

        Minä ajattelin kesyttää mökillä olevat melko kesyt peurat, jotka tulevat naapurin pihaan syömään omenoita. Olen päässyt melko läheltä niitäkin kuvaamaan ja kesyiltä vaikuttavat.

        Kaikki eläimethän ovat ruan perssä, muistan sen tunteen kun 10-11v sain oravan poikasen tulemaan kädeltä syömään, vaikka yksi mies väitti kuinka etteivät ne tule syömään kädestä. Odotin ja odotin ja lopulta todella arka poikanen uskalsi tulla hakemaan pähkinän. Siinähän kumosin sen miehen väitteen ja kärsivällisyys voitti! Jotkut eläimet ovat sitäpaitsi ihan kesyjä.

        Miksei lintujakin? Tulevathan talitintit ja sinitinti ihan viereenkin, joskus. Kyllä aikansa odotuksella saisi varmasti linnutkin kesyyntymään.

        Hienointa olisi kuitenkin nähdä harvinaisuus, pähkinänakkeli. Ja jos sen viälä kesyttäisi syömään kädeltä


      • nappula14v kirjoitti:

        Minä ajattelin kesyttää mökillä olevat melko kesyt peurat, jotka tulevat naapurin pihaan syömään omenoita. Olen päässyt melko läheltä niitäkin kuvaamaan ja kesyiltä vaikuttavat.

        Kaikki eläimethän ovat ruan perssä, muistan sen tunteen kun 10-11v sain oravan poikasen tulemaan kädeltä syömään, vaikka yksi mies väitti kuinka etteivät ne tule syömään kädestä. Odotin ja odotin ja lopulta todella arka poikanen uskalsi tulla hakemaan pähkinän. Siinähän kumosin sen miehen väitteen ja kärsivällisyys voitti! Jotkut eläimet ovat sitäpaitsi ihan kesyjä.

        Miksei lintujakin? Tulevathan talitintit ja sinitinti ihan viereenkin, joskus. Kyllä aikansa odotuksella saisi varmasti linnutkin kesyyntymään.

        Hienointa olisi kuitenkin nähdä harvinaisuus, pähkinänakkeli. Ja jos sen viälä kesyttäisi syömään kädeltä

        Voisi varmaan yrittää tänä talvena saada jonkinlaisen tirpan kädelle. Olin kuitenkin jo viime talvena niin lähellä, että voisin varmasti saada niitä kädelle, edes yhden. Pitäisi vain olla kärsivällinen... XD

        Naakat ovat söpöjä, ihanaa liikehdintää, ääni niin söpö! ♥ Siiten vielä ne kesykyyhkytkin jostain ilmestyvät kipittelemään söpösti. Jonkun jonnen täytyy sitten rynnätä niiden perään. D: Linturaukat..


      • veh kirjoitti:

        Voisi varmaan yrittää tänä talvena saada jonkinlaisen tirpan kädelle. Olin kuitenkin jo viime talvena niin lähellä, että voisin varmasti saada niitä kädelle, edes yhden. Pitäisi vain olla kärsivällinen... XD

        Naakat ovat söpöjä, ihanaa liikehdintää, ääni niin söpö! ♥ Siiten vielä ne kesykyyhkytkin jostain ilmestyvät kipittelemään söpösti. Jonkun jonnen täytyy sitten rynnätä niiden perään. D: Linturaukat..

        Vitsi. harjalintu nähty muutama päivä sitten ihan tossa lähellä. Nyt pakko lähteä itsekkin bongailemaan!


      • nappula14v kirjoitti:

        Vitsi. harjalintu nähty muutama päivä sitten ihan tossa lähellä. Nyt pakko lähteä itsekkin bongailemaan!

        Toivottavasti bongaat pikkuisen! :D Varmasti mahtavaa kuitenkin nähdä laji, josta on jo vaikka kuinka kauan unelmoinut. Jos sellaisen onnistut ikuistamaan kuvana, ei haittaa lainkaan, jos kuvan lähetät. ;) Onneksesi lintu on siis melko lähellä, toivotaan parasta, onnea!


    • Viitatiaiselta puuttuu hömötiaisen kyynärsiiven vaalea "paneeli" ja sen kurkkulappu on pienempi kuin hömötiaisen. Nämä erot löytyvät aika helposti kirjasta Lintuopas Euroopan ja Välimeren alueen linnut (Svensson, Otava 2010).

      Minä taisin perustaa pihalle lintujen talviruokintapaikan ensimmäisen kerran joskus kun olin ensimmäisellä luokalla koulussa. Siitä lähtien olen ruokkinut lintuja joka talvi. Kesällä en ruoki, koska silloin linnut pärjäävät ilmankin ruokintaa. Tosin laitoin minä pari kertaa kesälläkin auringonkukan siemeniä pihalle houkuttelemaan lintuja kuvattavaksi. Viherpeipot huomasivatkin ne melkein heti.

      Myös talvella kuvaan lintuja ruokintapaikalle virittelemästäni piilokojusta. Kuvaamista varten kannattaa tuoda metsästä hienoja oksia ja kiviä kuvausrekvisiitaksi. Kun rekvisiitat sotkeutuvat lintujen ulosteisiin tai niiltä on jo saatu riittävästi kuvia, ne voi vaihtaa. Ruokintapaikkakuvissa pyrin yleensä siihen, että ruoka ei näy kuvissa ja niitä voisi luulla ihan vain metsässä otetuksi.

    • Omistan muuten saman kirjan. :D Siitä löytyykin melko helposti erot.

    • Useimmiten on kai tapana ruokkia lintuja vain talvisin, jolloin niiden on vaikeampi löytää ruokaa itse. Ollaan pistetty pihalle talipalloja ja lyhde lumisina talvina. Ymmärrän, jos ihmiset eivät halua samoin toimia, sotku on ajoittain karmea. Lintulaudasta luovuttiin sotkun ja oravien takia. Useammin lintulaudalla oravat kävivät kuin linnut. Nyt ollaan siirrytty "ruokkimaan" peuroja, käyvät nimittäin päivittäin omenavarkaissa :D. Nurmikko myllätty ja onnistuivat jotenkin omenapuunkin kaatamaan.

      • Tuosta tulikin mieleen, että pihallemme on tullut varmaan kuusi oravanpoikasta... Mitäköhän linnuille käy, varmaan oravat syövät pikkuisten eväät. ;_;


    • aaaaaaaaaaas

      Ajattelin tunkea linnun perseaukkooni jos vielä kerranki näen näitä lintuaiheisia aloituksia

      • Kurpizza voi sitten poistaa nämä asiattomat viestit. Ei ole pakko avata näitä aloituksia.


      • Korppi voisi kyllä kirjoittaa enemmänkin asiallisesti. Onneksi niiden epäasiallisten juttujen taso on kuitenkin noussut selvästi ja osa olisisi voinut olla ihan Nappulankin juttuja.


    • TalitintinKesyttäjä

      Mulla täällä töissä talitintti alko kiertää työkonetta ja nakkelin ruokaa sille ja tässä ajan kanssa on käyny multa paljon syömässä mun eväitä :D ja nykyään tulee kädelle istuu ja syömään ja välillä työkoneen sisälläki käy lämmittelemässä. Aina ku alkaa päivä valkenee nii se ettii minut ja hyppii tuulilasin pyyhkijön päällä että huomaan sen ja se on seurana siihen asti että alkaa taas hämärtyy tai on mahatäynnä, ihan mukava kaveri. Yllätyin ku ihmiset kirjottaa että hienoa päästä metrin läheisyyteen talitinttia ilman että lähtee karkuun ja minä kun luulin että tuo on ihan normaalia. Tuossa se istuu ratin päällä tälläkin hetkellä lämmittelemässä paljon on kuvia ja videoita, harmi ku tähän ei voi laittaa

    • rotatonmummo

      Lopetin lintujen ruokinnan kun kylän rotat alkoivat kerääntyä pihapiriin. Liiterin alla lymysivät ja kävivät lintulaudan alla aamiaisella ja illallisella. Todella inhottava otus on rotta. Vuosi kymmeniin en ole rottia ruokkinut syytämällä säkki tolkulla auringonkukan siemeniä lintulaudoille. Silti pihapiirin puissa joka talvi näkee lintuja mutta ei maassa inhottavia rottia ja linnun paskoja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe