Miten tapatte?

Peuta

Jotenska, miten tapatte kalanne, kun ne kituvat?Itse laitan aina kuumaan veteen, tai lyön vasaralla nopeasti kalan muussiksi. Tiedän, on kamala puhua tällaisesta aiheesta, mutta olisiko mitään siistimpää tapaa tiedossa?
Ja mihin laitatte kuolleet kalat?
Minä laitan vessaan. Siis sellaiset pienet kalat, en mitkään oskarin kokoiset..

11

995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piip

talvella laitan puoleksi tunniksi lumihangen sisään ja sitten vedän vessasta alas... tai sitten vain vedän vessasta

• Antti

Hyi hyi, voivat kärsiä pitkäänkin viemäristössä. Tuo jäädyttäminenkään ei ole paras vaihtoehto. Vaihtolämpöisenä otuksena kala ei vaivu tajuttomuuteen yhtä vaivattomasti kuin ihminen, vaan kärsii jäätyessään.

• hoax
      • Tos on kaikille tärkeetä tietoa eli lukekaa ihmeessä

• bettaristic

Isommilla kaloilla leikkaan terävällä puukolla pään irti heti siitä kiduskannen kohdalta. Pienemmillä, kun ovat niin pieniä että leikkaaminen ei onnistu, lyön vasaralla pään muusiksi. Ihan pienet poikaset tapan dippaamalla kiehuvaan veteen, tämä tappokeino ei sitten ole hyvä yli 1 cm pituisille kaloille, sillä niillä on jo niin paljon massaa että eivät kuole välittömästi.

• Akvaarion omistaja

Mie itte tapan kyllä tiputtamalla kiehuvaan veteen. Tuon keinon olen kuullut eläin kaupasta, ne sanoi siellä että silloin kala kuolee kivuttomasti ja kärsimättä. Olen itse joutunut "keittämään" n 12 cm pitkän monnin, ja se kuoli heti. Eli se 1 cm pituus ei pidä paikkaansa...

• bettaristic

Niin mäkin luulin ennen kuin jouduin lopettamaan vanhuuttaan sairastelevan seeprakalan. Olin aiemmin urallani vaan listinyt milliksen poikasia joten ajattelin että kiehuvaan veteen vaan. Milliksen poikasetkin kuolee siellä silmänräpäyksessä. No siellä se seeprakala sitten sätkyi ja panikoi pari minuuttia, jonka jälkeen rauhoittui ja alkoi nykimään vaan paikallaan. Nahan palasia irtoili kiehuvassa vedessä, mutta kaveri vaan sinnitteli. Lopulta kuoli, mutta kyllä tuli kyynel silmään kun sitä katselin ja hakkasi päätäni seinään ja toruin eläinrääkkääjäksi.

Jos sun 12 cm monni on alistunut keitettäväksi, niin ehkä se kuoli sydäriin jo ennen pataa. Monneillahan on melkoisen kova "panssari" joka vielä eristää lämpöä ja muutenkin jyrämäinen olemus. Ei ole siis mitenkään nopsa kuolema edessä.

• akvaarioharrastaja

Itse opin kalojen lopettamisen eräältä opettajalta. Tämä on suht siisti ja kalalle nopea. Tätä ei sitten kannata hirveän isoille tehdä, mieluummin sitten se puukko. Nostan kalan sanomalehdelle, taitan lehden kiinni ja lyön kämmenellä kalan pään kohdalle. Kuolee heti. Isoissa kaloissa on se ongelma, et niiden luut ovat kovempia eikä kala välttämättä kuole silloin heti.

• Merkurius

Hyi, musta ois kivempaa, jos ois ihan siistejä, ei sellaisia, että lyödään mössöksi, isä on ainakin vain ottanut pois vedesta, mutta nehän kituvat silloin? Eiväthän ne heti kuole? KUN KALA ON KUOLLUT, NIIN HAUTAAN SEN VELJENI KANSSA MÖKIN KUKKAPENKKIIN.. Hups, kirjoitin isolla. =)

• Miimu
        Merkurius kirjoitti:

Hyi, musta ois kivempaa, jos ois ihan siistejä, ei sellaisia, että lyödään mössöksi, isä on ainakin vain ottanut pois vedesta, mutta nehän kituvat silloin? Eiväthän ne heti kuole? KUN KALA ON KUOLLUT, NIIN HAUTAAN SEN VELJENI KANSSA MÖKIN KUKKAPENKKIIN.. Hups, kirjoitin isolla. =)

Eläimen lopettamisessa ei varmaankaan kuitenkaan ole tärkeintä, että lopettaminen sujuu omistajan kannalta mahdollisimman mukavasti?

Lopettaminen pitää tehdä niin, että se on kalalle kaikkein kivuttominta ja nopeinta. Eli juuri tuo pään laikkaaminen irti tai lyöminen vasaralla tms. Omat tunteet ovat ihan toissijaiset silloinkun pitää toimia eläimen parhaaksi.

Jos hommaa haluaa vähän siisteyttää, niin etsikää tietoa neilikkaöljystä. Jotkin lajit voidaan sillä' nukuttaa ennen pään irti leikkaamista.

Kuolleenkaan kalan paikka ei koskaan ole vessanpöntössä vaan ennemmin vaikka biojätteiussä ellei hautajaisia halua pitää.

aikuisten kalojen kohdalla kaikki jäädyttämiset ja keittämiset ovat ihan selkeää eläinrääkkäystä johon yksikään tunnollinen harrastja ei syyllisty.

• Mari
        Merkurius kirjoitti:

Eli eivät tosiaankaan kuole siihen että ne on poistettu vedestä. Neilikkaöljyllä nukutus, sitten on "helppo" leikata pää poikki kun kala ei sätki.Tai sitten vaan äkkiä vasaralla tms. pää tohjoksi. Kuulostaa karskilta, mutta toimii. Meillä mies tekee nuo hommat, itse en pysty jollei ole pakko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      65
      2957
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2083
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1668
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1520
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1267
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1150
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1107
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe