Varmint-ase

Lintu-metälle

Olisiko ns.varmint ase liian raskas tai kömpelö latvalinnustukseen, myös kuvilta ampumiseen? Vai onko Tikan varmint aseiden ja ohutpiippuisten aseiden tarkkuudella merkittävää eroa? Vielä kaliiperista onko .308 liian tehokas tähän touhuun?

8

5100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jou mään

      Kun .308:lla ammut esim. teertä alle 100m, niin tapahtuu seuraavanlainen juttu: "Teeren räjähdys".
      Tai ei ihan,mutta iskuenergia on niin raju, että se painaa lihat kasaan. Tietysti voit ladata miedompia latauksia...Paras kai latvalinustukseen on .222 esim. Sako Varmint. Onhan se painavahko ase, mutta vakaa. Tämähän on vain mun mielipide. Korjatkaa ihmeessä. Jos ja kun olen väärässä.

      • urkki

        Mitä nopeampi luotista asetta käytät sitä herkemmin lintu " räjähtää " eli juuri 222*5.7
        on nopea luotinen ase.
        Voit tietenkin ladata itse jolloin saat lähtönopeuden laskemaan sekä tarvittaessa vaihtaa
        painavempia luoteja.
        Itsellä on ollut 222 kivääri jolla joskus linnut rikkoutui joskus aika pahasti, tällä hetkellä omistan 243 jolla linnut ovat pysyneen paremmassa kunnossa ammunnan jälkeen. Olen itse ladannut panokset.
        Paksupiipuisista aseista olen henkilökohtaisesti
        sitä mieltä että ovat liian raskaita kannettavaksi
        linnunpyyntiin, jos kävelet päivässä vaikka 6/h niin aseen painolla on suuri merkitys!!
        Pelkkään aamupyyntiin painolla ei suurta merkitystä, mutta miks laittaa rahaa kiinni kahteen aseeseen?
        Kiväärejä ja kaliperejä on paljon joten semmoista merkki ja mallia on vaikea neuvoa.


      • fange
        urkki kirjoitti:

        Mitä nopeampi luotista asetta käytät sitä herkemmin lintu " räjähtää " eli juuri 222*5.7
        on nopea luotinen ase.
        Voit tietenkin ladata itse jolloin saat lähtönopeuden laskemaan sekä tarvittaessa vaihtaa
        painavempia luoteja.
        Itsellä on ollut 222 kivääri jolla joskus linnut rikkoutui joskus aika pahasti, tällä hetkellä omistan 243 jolla linnut ovat pysyneen paremmassa kunnossa ammunnan jälkeen. Olen itse ladannut panokset.
        Paksupiipuisista aseista olen henkilökohtaisesti
        sitä mieltä että ovat liian raskaita kannettavaksi
        linnunpyyntiin, jos kävelet päivässä vaikka 6/h niin aseen painolla on suuri merkitys!!
        Pelkkään aamupyyntiin painolla ei suurta merkitystä, mutta miks laittaa rahaa kiinni kahteen aseeseen?
        Kiväärejä ja kaliperejä on paljon joten semmoista merkki ja mallia on vaikea neuvoa.

        Tuo .222 voi olla kuulemani mukaan puska herkkä ja .308 liian järeä jossain tilanteissa


    • jaa

      Onko painossa eroa eikö varmint mallissa ole vaan pitempi tukki mutta muuten sama ase?

      • Urkki

        Sako75 mallin varmint ase on paksulla piipulla
        joten luulen että tikan ase on samalla paksulla piipulla, voin olla väärässa?
        Painossa on eroa, varmint ase sakolla on aika paljon painavampi paksun piipun johdosta en muista kilomääriä. Tukista en tiedä?
        Itse valitsin hunter mallin painon takia koska pidän aika useasti kivääriä selässä kävellessä, varsinkin näin loppu kaudesta teeriä voi päästä yllättämään koivuihin mihin ne menevät ruokailemaan.
        En tarkoita tienvieri puita!!!!!!!!


      • Lintu-metälle
        Urkki kirjoitti:

        Sako75 mallin varmint ase on paksulla piipulla
        joten luulen että tikan ase on samalla paksulla piipulla, voin olla väärässa?
        Painossa on eroa, varmint ase sakolla on aika paljon painavampi paksun piipun johdosta en muista kilomääriä. Tukista en tiedä?
        Itse valitsin hunter mallin painon takia koska pidän aika useasti kivääriä selässä kävellessä, varsinkin näin loppu kaudesta teeriä voi päästä yllättämään koivuihin mihin ne menevät ruokailemaan.
        En tarkoita tienvieri puita!!!!!!!!

        Juu on se varmint painavampi paksun piipun ja levemmän etu-tukin takii. Tikan varmint malli painaa 3.60kg ja hunter 3.10kg.Entäs olisiko Tikan laminated stainless .308 parempi lintumetsälle?


    • metsien miesssss

      308 ei ehdottomasti ole liian tehokas kyseiseen metsästykseen. Tiedän sellaisia tapauksia, jossa rihlakossa käytetään 308 pystykorvametsästyksessä. Ampumaetäisyydet ovat usein alle 60 metrin. Haulikkoa on käytetty vain varmoissa paikoissa. Yks lintu räjähtänyt täysin, koska luoti mennyt poikittain oksikossa. Muuten tehnyt suhteellisen pieniä reikiä.

      222 tekee paljon pahempaa jälkeä lähietäisyydeltä.

      Suo hommiin tietty tarvitaan hyväkantoista asetta, mutta meneekö netästyksestä maku kun ampumaetäisyydet alkavat olla reilu 200 metriä. Siinä ei linnuille paljon anneta mahdollisuuksia.

      Joku mainihti siitä sitte, että voi ladata heikompia patruunoita. Patruunat tekevät varmaan siistin jäljen mutta uskon että lintujen "siipeämistä" tapahtuu paljon useammin näillä patruunoilla heikon iskun vuoksi ja lentoradan kaareutumisen vuoksi, jolloin osumakohtaa on huono arvioida.

    • Anonyymi

      Varmint-aseet ovat etupainoisia, raskaita aseita. Piippu on kuin rautakankeen olisi porattu reikä. Niiden raahaus pitemmillä retkillä käy työlääksi. Etuna on niiden vakaus ampuessa, pikku tutinat eivät pyssyä heiluta. Massan takia potkaisu tuntuu hieman vähemmän. Nopeaan, liikkuvaan maaliin ovat mielestäni liian painavia, kun taas kiikarin kera kauas ampuessa ovat tarkempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe