Lapsettomuus tutkimuksiin

nainen25

Olen 25 vuotias nainen ja olen aviomieheni kanssa yrittänyt jo 3 vuotta lasta, mutta ei vain tärppää.
Tänään kävin lääkärillä ja vihjaisin, että pitäis päästä lapsettomuus tutkimuksiin kun on keltarauhasissa vissiin vikaa, mutta ei se kuunnellut. :(

Elikkäs kuinka saisin nopeastin ajan lapsettomuus tutkimuksiin?

5

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvinkin pian

      Yksityiseltä vaikka jo ensi viikoksi.

    • yksi yrittäjä

      kyllä teidän pitäisi päästä lapsettomuustutkimuksiin jos olette tuloksettomasti yrittäneet jo noin kauan. Jos ei oma terveyskeskuslääkäri kirjoita lähetettä, niin koita saada aika uudelle lääkärille, yksityispuolelle esim. tai gynelle.
      jos kuukautiskiertosi on epäsäännöllinen voi kyseessä on monirakkulaoireyhtymä, tai jokin muu vaiva, joka vaikuttaa munasolujesi kehittymiseen ja irtoamiseen. keltarauhashormoneja toki voi pyytää mutta ne ovat oikeastaan vain silloin hyvät kun haluaa kuukautiskierrosta säännöllisen, eli jos raskaudutkin ja syöt keltsejä, niin tyhjennysvuodon tullen voi tulla keskenmenokin. eli keltsit saa aikaan sen tyhjennysvuodon, ei niinkään ovulaatiota.
      Olen epäkohtelias ja kysyn oletko ylipainoinen? Jos olet, niin suosittelen pudottamaan painoa. lapsettomuusklinikalla (ainakin tuolla julkisella puolella missä me taloudellisista syistä olemme käyneet) on painoindeksiraja, muistaakseni enint. 34, ennenkuin edes kirjoittavat mitään lisähormoneja avuksi munasolujen kehittymiseen.
      itse olen pudottanut painoa nyt 9kk, kohta 10kg lähtenyt, ja voin soitella uudestaan aikaa sinne klinikalle. kyllähän se välillä vetää katkeraksi, että jos oisin ollut raskaana tän 9kk niin meillä ois jo kohta vauva. Mutta nopeaa painonpudotusta ei suositella, koska ne kilot tulee sit takas odotuksen aikana, ja riskit kaikkiin raskausdiabetekseen ja myrkytyksiin kasvaa sen seurauksena.

      Tietysti se raskautuminen luomusti saattaa helpottua myös sen laihduttamisen aikana/jälkeen, ja ehkä ne lääkärit toisaalta voi toivoakkin sitä, ettei tarvitsis mitään hoitoja aloitellakkaan.
      Tuosta painoindeksiasiasta ei missään esitteissä mainittu, eikä terveyskeskuslääkärikään sanonut mitään, kun siellä ihan ensin silloin kävin, vaikka näki että olen ylipainoinen.. lapsettomuusklinikalla lääkäri ei muuta nähnyt eikä kuullutkaan. Siellä ei kaunisteltu, mikä on tietysti hyvä. Yksi tuttu kyllä ihmetteli, miksei voinut määrätä clomeja ja naishormonia jo laihduttamisen ajaksi, mutta ehkä he tällätavoin varmistavat, että myös laihdutan.

      omalta lääkäriltä saatiin miehelle lähete spermanäytteeseen samalla kun sinne klinikallekkin, jonka kävi antamassa yksityisellä puolella. eka kerta pitää maksaa itse, jatkossa jos tarvii käydä antamassa näyte, niin se on maksutonta, eli kuuluu hoitoon.

      eka käynnillä klinikalla ei tehdä ihmeitä, perustarkastus sinulle; paino, pituus, ultraus, ja sit käydään läpi miehen spermanäytteen tulokset ja keskustellaan miten hoito etenee. ekana koitetaan hormoneilla, jos ei ole apua, niin sitten mietitään vähän rankempia vaihtoehtoja. eli ei sekään nopsasti tapahdu.

      tsemmpiä teille.

      • yksi yrittäjä

        piti vielä jatkaa, että mun kuukautiset on lähes aina olleet epäsäännölliset, mutta olen kuitenkin saanut 12 vuotta sitten lapsen, eli jotain toivoa kuitenkin on vielä. Mies vaihtui välissä. Mulla oli hormonikierukka kolmisen vuotta ja se otettiin reilut 2 vuotta sitten pois, jonka jälkeen mulla ei ollut luomumenkkoja laisinkaan. keltesejä söin eka puoli vuotta, puolen vuoden tauko ilman menkkoja ja sit taas jatkoin keltsejä. Kun aloitin painonpudotusurakkani, niin 3kk jälkeen alkoi tulla luomumenkkoja, välillä 6 vkon välillä, välillä ihan 4 vkon välillä, eli elimistössä tapahtuu jotain. nyt siis en ole helmikuun jälkeen syönyt keltsejä, ja menkat tulee epäsäännöllisen säännöllisesti, mutta pääasia, että tulee itsellään, välillä kipujen kanssa välillä ei oireita juuri ole :)


    • että näin

      Sanoisin tuohon monirakkulaisuusoireyhtymään (pcos). Minulla todettiin, lasta yritetty vuosi, epäsäännöllinen kierto.

      Yksityisellä sanoivat, että (ainakaan minun tapauksessa, en sitten tiedä) Pcos ei millään tavalal vaikuta raskautumiseen.

      Ainoastaan piti kiertoa säännöllistää, jotta on helpompi seurata ovulaatiota.

      • höppis

        No ei ne keltarauhashormonit sitä ovulaatiota saa aikaan, jos sitä ei ole luonnollisesti tulossa. Eihän kaikilla naisilla joka kuukausi ole ovista, vaikka kuukautiset tulisivatkin säännöllisesti, eli vaikka söisit keltsejä, saattaa olla, ettei sulle silti tule ovulaatiota laisinkaan. Itsekkin olen keltsejä syönyt sen takia, että tyhjennysvuoto tulisi, koska se taas edesauttaa siihen, että jos on munasolu hedelmöittymässä, niin se ei pysty kiinnittymään kohtuun, mikäli siellä on niitä limakalvoja, jotka kuukautisina tulevat pihalle normaalisti.
        Mulla ei yhtenäkään kiertona näyttänyt ovistestit ovista, vaikka joka päivä tein, monen kierron ajan, kun keltseillä pidin kierron säännöllisenä.
        Mutta siis tuo on totta, että keskenmenon riski tietysti kasvaa, mikäli on onnistunut raskautumaan ja keltsien takia tulee tyhjennys.
        Olen kyllä kuullut, että keltsejä voidaan syödä jopa siinä mielessä, että keltarauhashormoni auttaa juuri siinä kiinnittymisessä ja sen jälkeisissä kudos-ja solumuutoksissa, mutta en sitten tiedä, miten se käytännössä tapahtuu, koska mulle lapsettomuuslääkäri määräsi ne juuri siihen, että tulis se tyhjennysvuoto, että kohdun olosuhteet ois ihanteellisemmat, ja sanoi, ettei joka kuukausi tarvitse, vaan silloin tällöin. Onneksi kuukautiset on nyt säännöllisemmät, hieman pidemmällä kierrolla kylläkin, mutta ei tarvitse hormoneja syödä siihen. Kannattaa varmaan käydä Gynellä puhumasta epäsäännöllisestä kierrosta ja samalla hän voi kurkata että onko kaikki ok.. mulla tosin Gyne totes, että kyllä on ihanteellinen kohtu, kuin oppikirjasta suoraan, ja munasolut pirteitä ja aktiivisia. Lapsettomuusklinikalla taas puoli vuotta myöhemmin munasolut todettiin hyvin hiljaisiksi ja ns. lepotilassa oleviksi, että ei ne Gynetkään kaikkea tiedä :/

        Mutta ole tiukkana siellä omassa terkkarissakin, että saatte lähetteen lapsettomuusklinikalle. En kyllä tiedä, pääseekö sinne niin helposti jos on noin nuori, itse olen jo päälle 30..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe