Ilmaa Diesel-koneeseen - pätkii

Volvo Penta 2

Vanha Diesel-moottorini käynti pätkii. Ilmeisesti jostakin kohtaa pääsee ilmaa koneeseen. Ensimmäinen häiriö tulee aina 500 metrin ajon jälkeen. Olen kuullut, että on olemassa jokin saippua tms. jota sivelemällä letkuihin ja suodattimen liitoksiin voisi saada selville vuodon paikan. Mistä kyseistä ainetta voisi ostaa vai toimisiko itse tehty litku?

10

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiristelemään

      Litku toimii oikeastaan kun ilmaa vuotaa ulospäin eikä silloin kun se menee vuotokohdasta sisäänpäin.

    • SUODATIN TAI EI

      Joillakin huoltoasemilla on otettu käyttöön uutta lisäinetta, joka pehmentää ja/tai vaurioittaa osaa tiivisteistä ja letkuista. Vuoto on sinun järjestelmässäsi selvästikin imupuolella ja polttoaineen pinnan yläpuolella.

      TAI letkussa on tukos ennen siirtopumppua. Voisi olla likainen primäärisuodatin tai roskia tankissa. Näkyykö vedenerottimessa kuplia?

    • Moniongelma

      Nämä ilmaongelmat voivat korostua mikäli polttoaineessa on roskia ja imuputki/letku menee osin tukkoon, lopulta ilma tulee vaikka väkisin jostain liitoksesta järjestelmään. Toki voi olla että jokin liitos on vain löystynyt tai letku hapertunut. Kannattanee ensin kurkata sinne tankkiin ja katsoa onko pa-suodin tukossa. Polttoainesiirtopumpussakin voi näkyä roskia jos ei ole esisuodinta/vedeneroitinta.

      • Kaikuuko täällä?

        Enkö mä just noin kirjoittanut?


    • Polttoainepumppu

      Ja pikkuvolvoissa porsii polttoainepumput.

      Jos saippuavedellä meinaat tutkia, niin silloin pitää irroittaa pa-letku tankilta ja pumpata ilmaa letkuun, ihan pieni paine riittää vuodon etsintään.

      Itse uusisin kaikki polttoaineletkut ja suodattimet, tarkastaisin polttoainepumpun ja sen jälkeen ilmaus ja testaus.

      • talviaskaretta

        En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.

        Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.

        Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.

        Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita.


      • Hgjgj
        talviaskaretta kirjoitti:

        En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.

        Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.

        Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.

        Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita.

        Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.

        Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä.


      • ihan varmistan vaan
        Hgjgj kirjoitti:

        Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.

        Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä.

        Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?


      • Ghhg
        ihan varmistan vaan kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?

        Ihan varmistukseksi vaan. Kun sinne tyhjennettyyn polttoainelinjaan tyrkätään paineilmaa, niin saippuavesi putken ulkopuolella kuplii mahdollisten vuotojen kohdalla.

        Lapsellisen helppoa


    • Veikkaan että vika ei ole ilmassa, vaan tukoksessa .

      Jos siirtopumpun ja tankin välillä on vuoto josta ilma pääsee letkuun, ilma keräytyy suodattimeen ja jonkun ajan kuluttua kone sammuu, tämän voi todeta ilmaamalla suodattimen.

      Jos siirtopumpun ja pumpun välillä on vuoto putkistossa, se näkyy ulos vuotavana polttoaineena, ylipaine on moninkertainen siihen, mitä pumppu voi aiheuttaa alipainetta.
      Jos suodatin tai muu osa putkistosta on osittain tukossa, pumpulle tuleva paine on niin pieni että kun elementin on imettävä sitä alipaineellaan, se aiheuttaa tilapäistä ruiskutuspaineen alenemista (mahd. höyrystymistä) ja epäsäännöllistä pätkimistä käynnissä.
      Vikasi viittaa tähän, kun pätkiminen alkaa vasta kun paine pumpulle alenee riittävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2386
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1434
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    4. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      113
      1141
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      710
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      674
    Aihe