Vanha Diesel-moottorini käynti pätkii. Ilmeisesti jostakin kohtaa pääsee ilmaa koneeseen. Ensimmäinen häiriö tulee aina 500 metrin ajon jälkeen. Olen kuullut, että on olemassa jokin saippua tms. jota sivelemällä letkuihin ja suodattimen liitoksiin voisi saada selville vuodon paikan. Mistä kyseistä ainetta voisi ostaa vai toimisiko itse tehty litku?
Ilmaa Diesel-koneeseen - pätkii
10
865
Vastaukset
- kiristelemään
Litku toimii oikeastaan kun ilmaa vuotaa ulospäin eikä silloin kun se menee vuotokohdasta sisäänpäin.
- SUODATIN TAI EI
Joillakin huoltoasemilla on otettu käyttöön uutta lisäinetta, joka pehmentää ja/tai vaurioittaa osaa tiivisteistä ja letkuista. Vuoto on sinun järjestelmässäsi selvästikin imupuolella ja polttoaineen pinnan yläpuolella.
TAI letkussa on tukos ennen siirtopumppua. Voisi olla likainen primäärisuodatin tai roskia tankissa. Näkyykö vedenerottimessa kuplia? - Moniongelma
Nämä ilmaongelmat voivat korostua mikäli polttoaineessa on roskia ja imuputki/letku menee osin tukkoon, lopulta ilma tulee vaikka väkisin jostain liitoksesta järjestelmään. Toki voi olla että jokin liitos on vain löystynyt tai letku hapertunut. Kannattanee ensin kurkata sinne tankkiin ja katsoa onko pa-suodin tukossa. Polttoainesiirtopumpussakin voi näkyä roskia jos ei ole esisuodinta/vedeneroitinta.
- Kaikuuko täällä?
Enkö mä just noin kirjoittanut?
- Polttoainepumppu
Ja pikkuvolvoissa porsii polttoainepumput.
Jos saippuavedellä meinaat tutkia, niin silloin pitää irroittaa pa-letku tankilta ja pumpata ilmaa letkuun, ihan pieni paine riittää vuodon etsintään.
Itse uusisin kaikki polttoaineletkut ja suodattimet, tarkastaisin polttoainepumpun ja sen jälkeen ilmaus ja testaus.- talviaskaretta
En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.
Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.
Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.
Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita. - Hgjgj
talviaskaretta kirjoitti:
En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.
Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.
Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.
Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita.Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.
Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä. - ihan varmistan vaan
Hgjgj kirjoitti:
Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.
Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä.Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?
- Ghhg
ihan varmistan vaan kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?
Ihan varmistukseksi vaan. Kun sinne tyhjennettyyn polttoainelinjaan tyrkätään paineilmaa, niin saippuavesi putken ulkopuolella kuplii mahdollisten vuotojen kohdalla.
Lapsellisen helppoa
Veikkaan että vika ei ole ilmassa, vaan tukoksessa .
Jos siirtopumpun ja tankin välillä on vuoto josta ilma pääsee letkuun, ilma keräytyy suodattimeen ja jonkun ajan kuluttua kone sammuu, tämän voi todeta ilmaamalla suodattimen.
Jos siirtopumpun ja pumpun välillä on vuoto putkistossa, se näkyy ulos vuotavana polttoaineena, ylipaine on moninkertainen siihen, mitä pumppu voi aiheuttaa alipainetta.
Jos suodatin tai muu osa putkistosta on osittain tukossa, pumpulle tuleva paine on niin pieni että kun elementin on imettävä sitä alipaineellaan, se aiheuttaa tilapäistä ruiskutuspaineen alenemista (mahd. höyrystymistä) ja epäsäännöllistä pätkimistä käynnissä.
Vikasi viittaa tähän, kun pätkiminen alkaa vasta kun paine pumpulle alenee riittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on kaivattusi etunimi?
Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.1272386En kestä katsoa
Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois1091434Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja
Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää3381163- 1131141
Kun viimeksi kohtasitte/näitte
Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...1041097Olet kyllä vaarallisen himokas
Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.991005On minulla suunitelma
Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s44710Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe
Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks252709Ei koskaan saatu tuntea
Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee33700- 50674