Vanha Diesel-moottorini käynti pätkii. Ilmeisesti jostakin kohtaa pääsee ilmaa koneeseen. Ensimmäinen häiriö tulee aina 500 metrin ajon jälkeen. Olen kuullut, että on olemassa jokin saippua tms. jota sivelemällä letkuihin ja suodattimen liitoksiin voisi saada selville vuodon paikan. Mistä kyseistä ainetta voisi ostaa vai toimisiko itse tehty litku?
Ilmaa Diesel-koneeseen - pätkii
10
1488
Vastaukset
- kiristelemään
Litku toimii oikeastaan kun ilmaa vuotaa ulospäin eikä silloin kun se menee vuotokohdasta sisäänpäin.
- SUODATIN TAI EI
Joillakin huoltoasemilla on otettu käyttöön uutta lisäinetta, joka pehmentää ja/tai vaurioittaa osaa tiivisteistä ja letkuista. Vuoto on sinun järjestelmässäsi selvästikin imupuolella ja polttoaineen pinnan yläpuolella.
TAI letkussa on tukos ennen siirtopumppua. Voisi olla likainen primäärisuodatin tai roskia tankissa. Näkyykö vedenerottimessa kuplia? - Moniongelma
Nämä ilmaongelmat voivat korostua mikäli polttoaineessa on roskia ja imuputki/letku menee osin tukkoon, lopulta ilma tulee vaikka väkisin jostain liitoksesta järjestelmään. Toki voi olla että jokin liitos on vain löystynyt tai letku hapertunut. Kannattanee ensin kurkata sinne tankkiin ja katsoa onko pa-suodin tukossa. Polttoainesiirtopumpussakin voi näkyä roskia jos ei ole esisuodinta/vedeneroitinta.
- Kaikuuko täällä?
Enkö mä just noin kirjoittanut?
- Polttoainepumppu
Ja pikkuvolvoissa porsii polttoainepumput.
Jos saippuavedellä meinaat tutkia, niin silloin pitää irroittaa pa-letku tankilta ja pumpata ilmaa letkuun, ihan pieni paine riittää vuodon etsintään.
Itse uusisin kaikki polttoaineletkut ja suodattimet, tarkastaisin polttoainepumpun ja sen jälkeen ilmaus ja testaus.- talviaskaretta
En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.
Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.
Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.
Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita. - Hgjgj
talviaskaretta kirjoitti:
En ole ihan varma, miten tuo toimii. Vuoto tapauksessa, jossa putken sisällä on alipaine ei ole sama asia kuin putken sisällä olevan ylipaineen kanssa. Tiiviste voi tiivistää itsensä toiseen suuntaan reunaa vasten ja päästää toiseen.
Toiseksi en menisi täyttämään polttoainejärjestelmää saippuavedellä. Mitä tahansa sen jäljiltä löytyykin, niin koko letkuston uusiminen on helpompaa kuin pestä pirtulla putkisto saippuattomaksi.
Yleensä viat eivät synny ilman syytä. Katsoisin ensin ne paikat, mihin on viimeksi koskettu. Suodattimet ovat ensimmäiset. Letkut kannattaa vaihtaa, jos niillä on ikää ja ne on järkevästi vaihdettavissa, aina ei ole.
Kannattaa muutenki pistää sekä tiivisteet että letkut sellaisiksi, että ne sietää etanolia ja FAMEa sekä muita biodiiselin lisäaineita.Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.
Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä. - ihan varmistan vaan
Hgjgj kirjoitti:
Eihän kukaan sitä saippuavettä sinne putken sisäpuolelle laitakaan, vaan ulkopuolelle.
Vanhoista letkuista ei juuri kannata vuotopaikkoja etsiskellä, uudet vaan tilalle ja sillä selvä.Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?
- Ghhg
ihan varmistan vaan kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että laitat saippuavettä polttoaineputken ulkopuolelle pumpun imupuolelle ja selvität sen avulla, mistä kohtaa se imee ilmaa sisäänsä?
Ihan varmistukseksi vaan. Kun sinne tyhjennettyyn polttoainelinjaan tyrkätään paineilmaa, niin saippuavesi putken ulkopuolella kuplii mahdollisten vuotojen kohdalla.
Lapsellisen helppoa
Veikkaan että vika ei ole ilmassa, vaan tukoksessa .
Jos siirtopumpun ja tankin välillä on vuoto josta ilma pääsee letkuun, ilma keräytyy suodattimeen ja jonkun ajan kuluttua kone sammuu, tämän voi todeta ilmaamalla suodattimen.
Jos siirtopumpun ja pumpun välillä on vuoto putkistossa, se näkyy ulos vuotavana polttoaineena, ylipaine on moninkertainen siihen, mitä pumppu voi aiheuttaa alipainetta.
Jos suodatin tai muu osa putkistosta on osittain tukossa, pumpulle tuleva paine on niin pieni että kun elementin on imettävä sitä alipaineellaan, se aiheuttaa tilapäistä ruiskutuspaineen alenemista (mahd. höyrystymistä) ja epäsäännöllistä pätkimistä käynnissä.
Vikasi viittaa tähän, kun pätkiminen alkaa vasta kun paine pumpulle alenee riittävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841662
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88898- 8862
- 54852
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56849Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58793Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html189779Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80735Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41730Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.172720