Moips! :) oon tässä jo ikuisuuden miettinyt jonkun jyrsijän hommaamista. Kokemusta löytyy gerbiileistä, marsuista, hiiristä, ja tällä hetkellä kotona asustelee yksi talvikko tyttö joka luultavasti nuukahtaa ennen kuin ehdin pois muuttaa. :(
Kun sitten joskus tulevaisuudessa tuo pikkuinen kuolee ja muutan uuteen, pienempään opiskelijakämppään, niin vaatimus olisi että jyrsijä ei olisi rottaa isompi. Kania ja marsua en edes harkitse tilan puutteen vuoksi.
1. Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat hamsterit.
Onko k32xl35xpituus 70cm liian pieni syyrialaiselle?
Suosittelisitteko syyrialaista muoviseen dunaan, ja tyttöä vai poikaa? Tällä hetkellä tuo duna on käytössä talvikolla, niin mietin vain ettei tarvitsisi uutta ostaa? :)Saisi muuten sitten lähes joka päivä jaloitella dunan ulkopuolella. Ja plussaa siitä että on hämärä- ja yöaktiivinen eläin tuo hamsteri. Toki päiväeläinkin käy.
Ehdotelkaa eri jyrsijöitä! kaikki ehdotukset otetaan vastaan. ;)
Mikä jyrsijä?
8
137
Vastaukset
- Sedä
Mitä haluat lemmikiltäsi, muuta kuin ei tilaa vievää? Mahdollisimman helppohoitoinen? Seurallinen? Erikoinen? Hauska katsella? Pitkäikäinen?
- eläinrakas <3
Oikeastaan ihan sama. :) Helppohoitoisuudesta sen verran että pitkäkarvaista en halua, ja häkin/dunan/terraarion oon valmis siivoamaan n. Viikon välein, tarvittaessa useammin. Marsua tässäkin tapauksessa syrjin, kun pitää antaa c-vitamiinia ja kynsiä leikata kuulemani mukaan useimmat papanoivat ja pissivät minne sattuu... niinkuin toki moni muukin eläin. Mutta kun hieman isommasta eläimestä kyse niin varmaan lätäkötkin isompia? ;) Ei tarvitse olla mikään sylilöllykkä, kunhan pystyy edes hieman käsittelemään. Ja ikä on melkein se ja sama. :) ja niin, on ihan sama onko yö- vai päiväeläin.
- Sedä
Hamsulle terrasi voisi olla isompikin, etenkin leveyttä on aika vähän (esim. 50cm olisi paljon parempi). Hyvin tuohon mahtuisi esim. Kesyhiiriä, gerbiilejä (tosin puruja silmällä pitäen voisi olla korkeampikin), muita kääpiöhamstereita (campbelli, roborovski, kiinankääpiö) tai jänniä hiiriä (seeprahiiri, okahiiri, afrikkalainen kääpiöhiiri). Eksoottiset jyrsijät on toki lähinnä katseltavia, ei niinkään seuraksi kesyyntyviä.
Syrkille duna ja terra on yhtä hyviä, itse Tykkään terroista koska ne ovat nätimpiä, mutta duna on huomattavasti kevyempi ja helpommin liikuteltava. Sukupuolilla ei ole paljoakaan eroa.
Oma lempijyrsijäni on rotta, jota pitää aina kehua :D Marsuihin ja kaniin verrattuna rottien häkki kasvaa korkeussuunnassa vaikka olisi suurikin, joten se ei välttämättä vie lattiapinta-alaa sen enempää kuin hamsterin asumus. Rottien pitää kuitenkin päästä jaloittelemaan päivittäin, jolloin niissä on aika paljon vahdittavaa. Häkin siivo noin viikon välein, kynsiä pitää leikata, ja häntiin sipaista rasvaa jos ne kuivuvat ja pestä jos ovat kovin likaiset. Seuraa rotista riittää jyrsijöistä eniten, ja ne ovat mielellään hereillä juuri silloin kuin omistajakin. Mutta oma hommansa niistä on.- eläinrakas <3
Okei. :| kinkkiseks menee :D Oon aiemminkin miettinyt gerbiileitä, mutta aika monessa paikassa puhutaan että tulevat nopeasti muovidunasta läpi. :| pitää kai tyytyä etsiskelemään jos löytyisi käytettyjä terroja... Jos verrataan hiirtä ja gerbiiliä, niin mieluummin jälkimmäinen. Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö? :D gerbut taas oli niitä hajuttomimpia jyrsijöitä...? Ja nuo hiiret ovat niin lyhytikäisiäkin... :( No, otan varmaan uuden kääppärin tai sitten niitä gerbiileitä. Kiitos sedä vastauksista :)
Minkäs kokoinen terra muuten pitäisi olla KOLMELLE gerbunaaraalle? :/ otan ehkä kaksi, mutta mietin että terra mihin menee kolme, olis varmaan sit kahdelle hyvä. :) - Sedä
eläinrakas <3 kirjoitti:
Okei. :| kinkkiseks menee :D Oon aiemminkin miettinyt gerbiileitä, mutta aika monessa paikassa puhutaan että tulevat nopeasti muovidunasta läpi. :| pitää kai tyytyä etsiskelemään jos löytyisi käytettyjä terroja... Jos verrataan hiirtä ja gerbiiliä, niin mieluummin jälkimmäinen. Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö? :D gerbut taas oli niitä hajuttomimpia jyrsijöitä...? Ja nuo hiiret ovat niin lyhytikäisiäkin... :( No, otan varmaan uuden kääppärin tai sitten niitä gerbiileitä. Kiitos sedä vastauksista :)
Minkäs kokoinen terra muuten pitäisi olla KOLMELLE gerbunaaraalle? :/ otan ehkä kaksi, mutta mietin että terra mihin menee kolme, olis varmaan sit kahdelle hyvä. :)Joo, gerbuille lasinen terraario. Suositus on ymmärtääkseni että puruja mahtuisi 20cm korkeudelta. Mun hiirillä (3kpl) 75x35x40, johon ainakin tuntuisi mahtuvan purua hyvin :) Jotain samaa voisin siis suositella gerbuillekin. Ei toi sunkaan terra mikään mahdottoman pieni ole, mutta ei siihen paljon muuta sitten mahdu kuin purut.
"Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö?"
-No itse asiassa, vaikka hiirien hajusta puhutaan paljon, en ole huomannut oikeastaan mitään viikon siivousvälillä. Ero taitaa tulla lähinnä siitä, että gerbiilien terran voi hyvin siivota kuukauden välein. Mulla on toisaalta rottia, joiden ansiosta tuoksut ei muutenkaan välttämättä oo kaikkein raikkaimmat :D - eläinrakas <3
Sedä kirjoitti:
Joo, gerbuille lasinen terraario. Suositus on ymmärtääkseni että puruja mahtuisi 20cm korkeudelta. Mun hiirillä (3kpl) 75x35x40, johon ainakin tuntuisi mahtuvan purua hyvin :) Jotain samaa voisin siis suositella gerbuillekin. Ei toi sunkaan terra mikään mahdottoman pieni ole, mutta ei siihen paljon muuta sitten mahdu kuin purut.
"Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö?"
-No itse asiassa, vaikka hiirien hajusta puhutaan paljon, en ole huomannut oikeastaan mitään viikon siivousvälillä. Ero taitaa tulla lähinnä siitä, että gerbiilien terran voi hyvin siivota kuukauden välein. Mulla on toisaalta rottia, joiden ansiosta tuoksut ei muutenkaan välttämättä oo kaikkein raikkaimmat :DJoo, oon päätynyt gerbauihin. Rottia olisin ajatellut myös, mutta ovat lyhytikäisempiä sekä tiheämpi siivousväli...niin..ei kiitos x)
Mites muuten, joskus kun lähdetään esim. Mökille viikoksi/viikonlopuksi, niin selviääkö 3 naarasgerbiiliä siinä muovidunassa mistä aikaisemminkin olen sanonut? :) mitat NOIN pituus 70cm, leveys n. 30cm ja korkeus n. 3 cm? Selviäväisköhän ? Meinaan, muovista olis helpompi kuljettaa kuin lasista painavaa terraa - Sedä
eläinrakas <3 kirjoitti:
Joo, oon päätynyt gerbauihin. Rottia olisin ajatellut myös, mutta ovat lyhytikäisempiä sekä tiheämpi siivousväli...niin..ei kiitos x)
Mites muuten, joskus kun lähdetään esim. Mökille viikoksi/viikonlopuksi, niin selviääkö 3 naarasgerbiiliä siinä muovidunassa mistä aikaisemminkin olen sanonut? :) mitat NOIN pituus 70cm, leveys n. 30cm ja korkeus n. 3 cm? Selviäväisköhän ? Meinaan, muovista olis helpompi kuljettaa kuin lasista painavaa terraaJuu, elleivät sitten just keksi nakertaa ulos, jolloin ei ehkä naurata :D Viikonlopuksi kannattaa ehhkä mieluummin jättää ne kotiin, niin säästyy stressiltä (pärjäävät kyllä pari yötä yksin).
- eläinrakas <3
Sedä kirjoitti:
Juu, elleivät sitten just keksi nakertaa ulos, jolloin ei ehkä naurata :D Viikonlopuksi kannattaa ehhkä mieluummin jättää ne kotiin, niin säästyy stressiltä (pärjäävät kyllä pari yötä yksin).
Äh, siis mitat NOIN pituus 70cm, leveys n. 30cm ja korkeus n. 35 cm?
Eikä korkeus n. 3 cm :D
Mut hei kiitti, sust on ollu paljon apua.:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123690MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778