Mikä jyrsijä?

eläinrakas <3

Moips! :) oon tässä jo ikuisuuden miettinyt jonkun jyrsijän hommaamista. Kokemusta löytyy gerbiileistä, marsuista, hiiristä, ja tällä hetkellä kotona asustelee yksi talvikko tyttö joka luultavasti nuukahtaa ennen kuin ehdin pois muuttaa. :(
Kun sitten joskus tulevaisuudessa tuo pikkuinen kuolee ja muutan uuteen, pienempään opiskelijakämppään, niin vaatimus olisi että jyrsijä ei olisi rottaa isompi. Kania ja marsua en edes harkitse tilan puutteen vuoksi.
1. Vaihtoehtoina tällä hetkellä ovat hamsterit.
Onko k32xl35xpituus 70cm liian pieni syyrialaiselle?
Suosittelisitteko syyrialaista muoviseen dunaan, ja tyttöä vai poikaa? Tällä hetkellä tuo duna on käytössä talvikolla, niin mietin vain ettei tarvitsisi uutta ostaa? :)Saisi muuten sitten lähes joka päivä jaloitella dunan ulkopuolella. Ja plussaa siitä että on hämärä- ja yöaktiivinen eläin tuo hamsteri. Toki päiväeläinkin käy.


Ehdotelkaa eri jyrsijöitä! kaikki ehdotukset otetaan vastaan. ;)

8

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Mitä haluat lemmikiltäsi, muuta kuin ei tilaa vievää? Mahdollisimman helppohoitoinen? Seurallinen? Erikoinen? Hauska katsella? Pitkäikäinen?

      • eläinrakas <3

        Oikeastaan ihan sama. :) Helppohoitoisuudesta sen verran että pitkäkarvaista en halua, ja häkin/dunan/terraarion oon valmis siivoamaan n. Viikon välein, tarvittaessa useammin. Marsua tässäkin tapauksessa syrjin, kun pitää antaa c-vitamiinia ja kynsiä leikata kuulemani mukaan useimmat papanoivat ja pissivät minne sattuu... niinkuin toki moni muukin eläin. Mutta kun hieman isommasta eläimestä kyse niin varmaan lätäkötkin isompia? ;) Ei tarvitse olla mikään sylilöllykkä, kunhan pystyy edes hieman käsittelemään. Ja ikä on melkein se ja sama. :) ja niin, on ihan sama onko yö- vai päiväeläin.


    • Sedä

      Hamsulle terrasi voisi olla isompikin, etenkin leveyttä on aika vähän (esim. 50cm olisi paljon parempi). Hyvin tuohon mahtuisi esim. Kesyhiiriä, gerbiilejä (tosin puruja silmällä pitäen voisi olla korkeampikin), muita kääpiöhamstereita (campbelli, roborovski, kiinankääpiö) tai jänniä hiiriä (seeprahiiri, okahiiri, afrikkalainen kääpiöhiiri). Eksoottiset jyrsijät on toki lähinnä katseltavia, ei niinkään seuraksi kesyyntyviä.

      Syrkille duna ja terra on yhtä hyviä, itse Tykkään terroista koska ne ovat nätimpiä, mutta duna on huomattavasti kevyempi ja helpommin liikuteltava. Sukupuolilla ei ole paljoakaan eroa.

      Oma lempijyrsijäni on rotta, jota pitää aina kehua :D Marsuihin ja kaniin verrattuna rottien häkki kasvaa korkeussuunnassa vaikka olisi suurikin, joten se ei välttämättä vie lattiapinta-alaa sen enempää kuin hamsterin asumus. Rottien pitää kuitenkin päästä jaloittelemaan päivittäin, jolloin niissä on aika paljon vahdittavaa. Häkin siivo noin viikon välein, kynsiä pitää leikata, ja häntiin sipaista rasvaa jos ne kuivuvat ja pestä jos ovat kovin likaiset. Seuraa rotista riittää jyrsijöistä eniten, ja ne ovat mielellään hereillä juuri silloin kuin omistajakin. Mutta oma hommansa niistä on.

      • eläinrakas <3

        Okei. :| kinkkiseks menee :D Oon aiemminkin miettinyt gerbiileitä, mutta aika monessa paikassa puhutaan että tulevat nopeasti muovidunasta läpi. :| pitää kai tyytyä etsiskelemään jos löytyisi käytettyjä terroja... Jos verrataan hiirtä ja gerbiiliä, niin mieluummin jälkimmäinen. Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö? :D gerbut taas oli niitä hajuttomimpia jyrsijöitä...? Ja nuo hiiret ovat niin lyhytikäisiäkin... :( No, otan varmaan uuden kääppärin tai sitten niitä gerbiileitä. Kiitos sedä vastauksista :)
        Minkäs kokoinen terra muuten pitäisi olla KOLMELLE gerbunaaraalle? :/ otan ehkä kaksi, mutta mietin että terra mihin menee kolme, olis varmaan sit kahdelle hyvä. :)


      • Sedä
        eläinrakas <3 kirjoitti:

        Okei. :| kinkkiseks menee :D Oon aiemminkin miettinyt gerbiileitä, mutta aika monessa paikassa puhutaan että tulevat nopeasti muovidunasta läpi. :| pitää kai tyytyä etsiskelemään jos löytyisi käytettyjä terroja... Jos verrataan hiirtä ja gerbiiliä, niin mieluummin jälkimmäinen. Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö? :D gerbut taas oli niitä hajuttomimpia jyrsijöitä...? Ja nuo hiiret ovat niin lyhytikäisiäkin... :( No, otan varmaan uuden kääppärin tai sitten niitä gerbiileitä. Kiitos sedä vastauksista :)
        Minkäs kokoinen terra muuten pitäisi olla KOLMELLE gerbunaaraalle? :/ otan ehkä kaksi, mutta mietin että terra mihin menee kolme, olis varmaan sit kahdelle hyvä. :)

        Joo, gerbuille lasinen terraario. Suositus on ymmärtääkseni että puruja mahtuisi 20cm korkeudelta. Mun hiirillä (3kpl) 75x35x40, johon ainakin tuntuisi mahtuvan purua hyvin :) Jotain samaa voisin siis suositella gerbuillekin. Ei toi sunkaan terra mikään mahdottoman pieni ole, mutta ei siihen paljon muuta sitten mahdu kuin purut.

        "Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö?"
        -No itse asiassa, vaikka hiirien hajusta puhutaan paljon, en ole huomannut oikeastaan mitään viikon siivousvälillä. Ero taitaa tulla lähinnä siitä, että gerbiilien terran voi hyvin siivota kuukauden välein. Mulla on toisaalta rottia, joiden ansiosta tuoksut ei muutenkaan välttämättä oo kaikkein raikkaimmat :D


      • eläinrakas <3
        Sedä kirjoitti:

        Joo, gerbuille lasinen terraario. Suositus on ymmärtääkseni että puruja mahtuisi 20cm korkeudelta. Mun hiirillä (3kpl) 75x35x40, johon ainakin tuntuisi mahtuvan purua hyvin :) Jotain samaa voisin siis suositella gerbuillekin. Ei toi sunkaan terra mikään mahdottoman pieni ole, mutta ei siihen paljon muuta sitten mahdu kuin purut.

        "Hiirien pissahan haisee tosi pahalle, eikö?"
        -No itse asiassa, vaikka hiirien hajusta puhutaan paljon, en ole huomannut oikeastaan mitään viikon siivousvälillä. Ero taitaa tulla lähinnä siitä, että gerbiilien terran voi hyvin siivota kuukauden välein. Mulla on toisaalta rottia, joiden ansiosta tuoksut ei muutenkaan välttämättä oo kaikkein raikkaimmat :D

        Joo, oon päätynyt gerbauihin. Rottia olisin ajatellut myös, mutta ovat lyhytikäisempiä sekä tiheämpi siivousväli...niin..ei kiitos x)
        Mites muuten, joskus kun lähdetään esim. Mökille viikoksi/viikonlopuksi, niin selviääkö 3 naarasgerbiiliä siinä muovidunassa mistä aikaisemminkin olen sanonut? :) mitat NOIN pituus 70cm, leveys n. 30cm ja korkeus n. 3 cm? Selviäväisköhän ? Meinaan, muovista olis helpompi kuljettaa kuin lasista painavaa terraa


      • Sedä
        eläinrakas <3 kirjoitti:

        Joo, oon päätynyt gerbauihin. Rottia olisin ajatellut myös, mutta ovat lyhytikäisempiä sekä tiheämpi siivousväli...niin..ei kiitos x)
        Mites muuten, joskus kun lähdetään esim. Mökille viikoksi/viikonlopuksi, niin selviääkö 3 naarasgerbiiliä siinä muovidunassa mistä aikaisemminkin olen sanonut? :) mitat NOIN pituus 70cm, leveys n. 30cm ja korkeus n. 3 cm? Selviäväisköhän ? Meinaan, muovista olis helpompi kuljettaa kuin lasista painavaa terraa

        Juu, elleivät sitten just keksi nakertaa ulos, jolloin ei ehkä naurata :D Viikonlopuksi kannattaa ehhkä mieluummin jättää ne kotiin, niin säästyy stressiltä (pärjäävät kyllä pari yötä yksin).


      • eläinrakas <3
        Sedä kirjoitti:

        Juu, elleivät sitten just keksi nakertaa ulos, jolloin ei ehkä naurata :D Viikonlopuksi kannattaa ehhkä mieluummin jättää ne kotiin, niin säästyy stressiltä (pärjäävät kyllä pari yötä yksin).

        Äh, siis mitat NOIN pituus 70cm, leveys n. 30cm ja korkeus n. 35 cm?
        Eikä korkeus n. 3 cm :D
        Mut hei kiitti, sust on ollu paljon apua.:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      132
      948
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe