Eka kertaa levadoille

Madeira on my mind

Suositelkaa paria hyvää, ei vaikeakulkuista levadaa ensikertalaisille Madeiran-kävijöille. Levadan pituus voi olla 6 - 10 kilometriä, aikaa siihen voisi mennä max. 5 tuntia ja matkan varrella tulisi tietty olla huikeita nähtävyyksiä ja se pitää voida kävellä tavallisilla lenkkareilla. Olen selaillut Madeira-oppaita ja nettiä, mutta valinnan vaikeus taitaa tulla eteen. Reitti saisi olla mielellään sellainen, että ei tarvitse palata samaa reittiä takaisin.

Onko Funchalissa saatavilla ajantasalla olevia levada-oppaita, joissa opastetaan itse vaellus sekä kulkuneuvot alku- ja päätekohtiin? Tarkoitus on liikkua julkisilla kulkuneuvoilla eikä esim. mennä matkanjärjestäjän järjestämälle vaellukselle.

13

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavo ja Tuula

      Olemme tehneet Madeiralle vaellusmatkoja muutaman kerran. Linkki vaellusjuttuihimme sekä linkki kuvagalleriaan löytyy alta. Jutuissa on mielipiteemme ja melko tarkka kuvaus reiteistä: vaikeudesta/helppoudesta, kestosta, yhteyksistä sekä käyttämistämme oppaista. Toivottavasti niistä on apua ja vastaamme mielellämme kysymyksiin.

      http://keskustelu.plaza.fi/matkalaukku/harrastematkat/kiipeily-vaellus/

      • Ribeiro frio

        Plaza keskustelu - ongelma. Haluttua sivua ei löytynyt. :(

        Pitääkö tuonne olla kirjautunut? Vai johtuneeko android-laitteestani, kun ei aukea?


    • Huikeita maisemia

      P ja T, onko Funchalin laitamilla levadoita, joille olisi helppo päästä suoraan hotelleilta patikoiden (esim. Lidosta suoraan ylöspäin)? Mitä hotelleja olette käyttäneet ja olivatko ne hyviä? Onko teillä kokemuksia merisafareista, esimerkiksi Calhetasta?
      Kiinnostaisi myös talvikuukausina, silloin kun ei varmastikaan ole paljon yli 20 lämpötilat ja jaksaa liikkua.

      • Paavo ja Tuula

        - V. 2007 kävelimme ns. kaupunkilevadan "Levada dos Piornais". Muistaaksemme jostain kartasta näkyi miten levadalle pääsee vai olisiko ollut kadulla kyltti. Jostain sen syvän rotkon Lidon puolelta kiipesimme hyvin jyrkkää katua levadalle.
        - V. 2013 5. vaellus: Korpela nro 2, Landscape nro 1. Menimme alkuun taksilla, myös bussilla pääsee.
        - Merisafareista meillä ei ole kokemusta


    • Portela

      Onkohan levadareitti Ribeiro Frio - Portela käytössä tällä hetkellä? Luin jostakin, että se on ollut suljettuna viime toukokuussa. Sitä reittiä on useampikin kehunut ja se kiinnoistaisi itseäni.

      • Levada do

      • levadalla käynyt

        Olen kulkenut ko. reitin Ribeiro Frio-Portela 6-7-vuotta sitten. Se on kyllä kaunis ja vaihteleva, teini-ikäisille kyllä sopiva, ei pienemmille lapsille.
        Siinä pitää vaan hieman etukäteen katsella bussien aikatauluja, että pääsee sieltä
        Portelasta takaisin kaupunkiin. Silloin ainakin sieltä tuli iltapäivällä paikallisbussi,
        jolla tulimme takaisin. Ja aamulla aikaisin lähdimme Funchalin bussiasemalta paikallisbussiin ja jäimme pois kala-altaiden luona Ribeiro Friossa.
        Siis eväitä mukaan ja aikataulut selviksi !


    • kys3

      Voiko noilla levadoilla kävellä lasten kanssa?

    • -viime vuonna-

      Levadoita on hyvin paljon erilaisia. Kävimme viime vuonna matkatoimiston järjestämänä sunnuntaina helpon ja lyhyen levadan, jonka päätteeksi meidät kuljetettiin lähistölle maalaismarkkinoille. Jollekin sen tyyppiselle kyllä uskaltaisin lapsia ottaa mukaan, riippuen tietysti iästä.

      Toinen levada, jonka kävimme, oli n. 13 km pitkä. Paikoin kapeita kohtia, joissa piti väistää vastaantulijoita nojaten reunavaijeriin. Jos se olisi pettänyt, olisi ollut pudotusta melkoisen paljon. Loppumatka alastuloa. Aika rankka olisi lapsille sellainen ja pelottaisi turvallisuuden kannaltakin. Toki teinit kyllä selviäisivät sellaisesta reissusta, muttei oikein pienet lapset.

      • kys3

        Kiitos vastauksestasi! Meillä 8 ja 16 v lapset. :)


    • jokapaikanmatkaaja

      Eka kerta levadalle kannatta mennä opastetulla retkellä, siinä saa jonkinlaisen kuvan asiasta... levadoita on tod. joka lähtöön. Portela - Rib. Frion pitäisi kyllä olla kunnossa , se on uusittu hiljattain.
      Kaupunkilevadaa ts. Piornaisia , joka on Lidon "yläpuolella" ( sinne pääsee suoraan ylös ohi Savoy Gardenin ) ei nykyisin oikein suositella ainakaan pikku porukalla, teinit kuulemma ovat ryöstäneet mummuja siellä - köyhyys ja työttömyys teettää kaikenlaista. Madeirahan on hyvin turvallinen paikka , tämä onkin ainoa vastaava asia josta olen kuullut , en itse kokenut ja käyn siellä vuosittain.
      Kuten ed. mainittiin levadaoppaita saa kyllä ostettua Suomesta ja suomalaisten tekemänä, ovat enemmän realistisia, koska maamme on niin tasainen ;)
      Mukavia vaelluksia.

    • Vaellusmatkaaja

      Suosittelen myös eka kerralla menemään opastetulle retkelle. Hinnat on edulliset ja oppaat hyviä. Toki itse voi bussilla mennä, kunhan tietää missä jäädä bussista pois, kaikki talot on valkoisia punasine kattoineen :-) . Madeira on todella mäkinen, rinteitä ajetaan kiemurrellen, kartalla pysyminen haasteellista.

      Paras levada ehdottomasti on LEVADA Rabaçal – Risco, 12 km. Rankka, jota en suosittele lasten kanssa tehtäväksi.
      Levada do Castelejo, 6 km, helppo johon voi ottaa lapset mukaan.

      Suosittelen bussilla menoa Monteen ja siellä ehdottomasti vierailua Trooppinen puutarha. Lidosta bussi nro 48 menee Monteen ja takaisin. Tämä bussimatka tarjosi ainakin minulle riittävästi jännitystä ;-)

      • saimi3

        Castelejo ainakin viime helmikuussa suht. huimaavainen kun vaijereita oli repeillyt myrskyissä. En suosittelisi lapsille. Portela, Rabacal, Camacha-santo da serra ja erityisesti camachasta assumadaan levadat kauniita ja suht. turvallisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe