Rotikka pelkoa

:))))

Itselläni on paha tapa olla vähän varautunut ja hermostunut rotikoita kohtaan jos vaikka koirapuistossa sellainen tulee siihen tervehtimään, uskaltanut olen yhtä silittää kun se siihen tuli oikein seisomaan ja oli kättä haistellut hetken, kylkiä vähän aikaa silittelin ja yksi nojasi vain jalkoihin ja heilutti leppoisasti häntää ja sainkin todeta että hei, ei ne kaikki pahoja ole

Rotikkapelkääjänä itsekkin myönnän yleistäväni ja yritän päästä tästä tavasta eroon koska tunnen ainakin muutaman todella hyvin koulutetun rotikan joista toinen oli juuri tuo joka antoi tosi hyvin silitellä ja nauttikin siitä ja toinen on muuten vain todella pitkäpinnainen ja hyvin koulutettu.

Silti en oikein ole päässyt tästä pelostani yli ja vaikken rotikkoja erityisesti väistäkkään, en nyt ole niiden suurempi ystäväkään, kun kumminkin nykyisin niitäkin on jalostettu aika paljon ja monet ostavat vain suuren ja badassin koiran jota sitten eivät osaa kouluttaa joka lisää vain rotikalle pahaa mainetta,
lisäksi vissiin nykyisin aika heikkohermoisia? tuttavani tutulla oli nähtävästen ollut juuri yleisesti hyvin koulutettu yksilö jolta sitten yksi päivä napsahti ja kun omistaja tuli ovesta sisään kävi käteen kiinni ja karkasi ja puri toistakin, koira jouduttiin lopettamaan.

Tälläisten heikkohermoisten ja huonosti koulutettujen yksilöiden vuoksi rotua pelkään vähäsen, kun kumminkin niin suuri ja voimakas koira, sama juttu muittenkin suurten koirien kanssa joilla on nykyisin jalostuksessa usein mennyt vikaan (heikkohermoisuus) tai muuten vain ihmiset ostavat 'pahis' koiraksi ja eivät kouluta...

Olen kumminkin katsonut esim youtubestakin videoita juuri tuollaisista lepposista rotikoista

Toivoisin, että jotkut voisivat tähän keskuteluun omaa kantaansa kertoa rotikoista, sekä huonoista/että hyvistä kokemuksista? Haluaisin omaa kantaani rodusta saada vähän vankemmaksi, enkä vain pelätä huhujen takia kaikkia yksilöitä kun on niitä hyvähermoisia ja hyvin koulutettujakin joita saisi pelätä vähemmän kuin vaikka jotain naapurin vesikauhuista pikku koiruutta joka ei ole saanut minkään sortin koulutusta : 'D (itsekkin olen kyllä pikkukoiran omistaja mutta on myös keskikokoinenkin)

Sori jos olen loukannut joitain rotikan omistajia, en siis mitenkään yleisesti rotua dissaa, mutta siitä kun on kuullut vain niin paljon pahaa niin on vaikea olla olematta varuillaan :(

7

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enottaisirotikkaa

      sama täällä itsekin olen huomannut rotikoiden olevan heikkohermoisia koiria. Esim. kun olin kävelemässä kotiin, talon kulman takaa nainen tuli rottweilerinsa kanssa takana, rotikka meinasi hyökätä selkääni. Näin että hihna oli lyhyellä ja omistajalla oli vaikeuksia pidätellä koiraa. Toinen kerta oli kun vierailin kaverini luona ja menimme tupakalle ulos, naapurin rottweileri haukkuu lujaa ja murisee ja näyttää hampaita pitkän tovin ja naapuri kieltää mutta koira ei välitä. Vaikeita koiria kouluttaa selvästi.

    • Rottiksen omaava

      Täytyypä näin rotikan omistajana kommentoida tähän.
      Ymmärrän hyvin sun pelon noita vahvoja koiria kohtaan. On niin paljon rotikan omistajia, jotka eivät kouluta koiraansa hyvin ja lopputulos tiedetäänkin lehtiä lukemalla. Olen itsekkin aikoinaan säikkynyt rottweilereita, mutta kun tutustuin yhteen vuosia vuosia sitten, niin sydämeni oli menetetty. Voin sanoa, että nuo koirat on kultaisianoutajia mustassa puvussa

    • rusettirinta

      "kun olin kävelemässä kotiin, talon kulman takaa nainen tuli rottweilerinsa kanssa takana, rotikka meinasi hyökätä selkään. Näin että hihna oli lyhyellä ja omistajalla oli vaikeuksia pidätellä koiraa."

      Se on kyllä kumma, kun rottiksen liikkeet aina yhdistetään vihaisuuteen. Rottis on ihmisystävällinen rotuna ja varsinkin nuori rottis hyökkii tervehtimään lähes jokaista vastaan tulijaa. Tämä ei ole vihaisuutta. Asia on eri, jos pihaansa vartioiva rottis haukkuu, murisee. Sehän on silloin työssään.

    • nappisilmä6v

      Minulla on aikuinen rotikkanarttu. On kiltti ja oikea sydämenvaltaaja. Kaikki ovat rakastuneet siihen, kun ovat tutustuneet. Mutta, sillä myös tapana ohikulkijoita (ei aina) vasten yrittää "hyökätä". Se on huomion hakua. Varsinkin, jos vastaantulija kääntää silmänsä sitä kohti. Olen myös kuullut muutamien sanovan, että onpas vihainen. Siitä varmaan sen mainekin on tullut, että ovat hyökkääviä. Se myös vaistoaa pelon, ja silloin vähän kiertää ihmisen, ei hyökkää. Se tekee niitä pirun nopeita liikkeitä vaikka aina otan sen vierelle kun ihmisiä, varsinkin vieraita tulee tosi läheltä. Jos se olisi vihainen, ei meillä olisi niin paljon pieniä koiria kavereina. Ja niin kuin joku sanoikin, että rotikka on kuin kultainen noutaja mustassa puvussa. En ole kuin sen murrosiässä joutunut ns taistelemaan, mulla se oli silloin hyvin dominoiva ja rakkaudella ja päättäväisyydellä löysimme yhteisen sävelen. On myös tosi tottelevainen, voin pitää sallituissa paikoissa vapaana ja koskaan ei lähde omille reissuilleen minun läheltä.

    • mimasfd

      Miehelläni on kaksi (uros ja narttu) rotikkaa ja voin sanoa että on maailman ihanimpia koiria. Molemmat ovat todella mahtavia ja iloisia ja eivätkä tekisi pahaa ihmisille ikinä. Uros koira ei tosin toisista uroksista tykkää mutta se on normaalia jokaisessa rodussa uroksen kohdalla. Narttu tykkää kaikista oli sitten uros tai toinen narttu. Ensimmäisen kerran kun tapasin kyseiset koirat niin jännitti kyllä vähän mutta todella nopeasti molemmat koirat kiintyivät minuun ja ottivat laumaansa mukaan. En yhtään ihmettele jos jotakin jännittää / pelottaa rottweilerin näkeminen koska lehdissä on lukenut kyseisistä koirista vaikka mitä mutta yleensä vika löytyy omistajasta ei koirasta. :)

    • Harri1111

      Missään ei koskaan kirjoiteta:"chihu hyökkäsi ja puri" tai "kultsi puri" se kun ei ole mediaseksikästä. Kultsi ja chihu puree useammin kuin roto ja aina syy on siellä hihnan ihmispäässä. Minulla on 9 henkinen ihmisperhe ja 3 rotoa, nuorin tyttö on 2,5v, eikä meillä ole ongelmia. Ei ongelmia myöskään kodin ulkopuolella ihmispaljoudessa. Roto ei ole kaikkien koira, eikä koira kaikille. Rotoa ei myöskään pidä ottaa itsetunnon pönkittäjäksi, eikä siksi "että se on niin komea/iso/vaarallinen"

    • hassujavertauksia

      No chihuahua saa puremalla aikaan samanlaiset vammat kuin mäkäräinen, joten johtuisiko siitä, että niistä ei pahemmin uutisoida.
      Useammalla kaverilla on ollut Rottweiler ja mahtavia koiria ollut jokainen kerta kaikkiaan.
      Kuitenkin olen törmännyt ihan tuolla liikenteessä sellaisiin yksilöihin, että varautunut olen aina rodun edustajaan törmätessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe