Tutkielma- yksinasumisesta

Lorena*

Lainaan tähän Taloussanomien kyselyn tuloksia yksin asumisesta. Olin aivan ihmeissäni, näinkö meitä yksineläjiä nimitellään ja kohdellaan.

http://yle.fi/uutiset/alkoot_sinkut_vinkuko__tutkielman_mukaan_yksinelavien_taloushuolia_vahatellaan/7410857

Olen leski, yksineläjä omasta tahdostani. Tärkein tekijä on vapaus jota en elämän tässä vaiheessa halua menettää. On totta joskus miettii, mitä sitten jos en kykene enää itselliseen elämään. Arvoitus se on sekin, jos on uusi parisuhde, kestäisikö sekään vaikeuksien tuulahtaessa päiviin. Sanonta, rakkaus on pitkämielinen, kaikki se kestää jne,.... näyttää siltä se on vain fraasi.

Ymmärrän täysin niitä aviopareja, joista toinen on jäänyt omaishoitajaksi, ei ole tarkoitus että puoliso elää omaa elämäänsä hoidettavan ehdoilla. On hyvä että on mahdollisuus tosin hankalien kiemuroiden jälkeen saada toinen pitkäaikaishoitoon, ei se niin helppoa ole.

Mitä mieltä Taloussanomien julkaisemasta tutkimuksesta. Minulle sanoi 4v lapsi pihalla, jonka isä maahanmuuttaja: Äiti sanoi sinä olet muukalainen kun ei ole miestä! Niin kait sitten olen!

42

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tympii.

      Jo on maailma mallillaan, aina vain pitää ihmisiä jakaa milloin mihinkin karsinaan, raukkamaista sanoisin.
      Itselläni on pari "sinkkuystävää", kumpikin tyytyväiseltä elämäänsä vaikuttavia.
      Ainahan on ollut leskiä, eronneita, myös ihmisiä, joilla ei ehkä ole koskaan ollut ainuttakaan suhdetta. Mitä kummallista siinä on.

      Taas yksi esimerkki, miten meitä ihmisiä tarkoituksella erotellaan, jolla saadaan aikaan vain pahaa.
      Varmaan maahanmuuttajista voi tuntua kummalta itsellinen nainen, heillähän äiti on useinmiten hellan ääressä keittelevä kotiäiti.
      Joka tuskin koskaan oppii suomen kieltä.

    • eppu2

      Luin Ylen uutissivulta juttua.
      Mieeni tuli sana: naurettavaa.

      • tympii.

        Se sana minulta jäi puuttumaan saarnastani, juuri sitä mieltä.


      • sitroen.

        Minäkin luin.
        Kerrankin täyttä asiaa tutkijalta. Raija Eeva uskalsi sanoa (kirjoittaa) ruman sanan niinkuin se oikeasti Suomessa on.


    • ymmärrettävää

      Pitäiskö hyväosaiset jäädä ilman kritiikkiä?

      Hyvä että joku tarjoaa kiveä karkin sijasta! ;-DDD

    • Luin myös kiinnostuneena tuon jutun. Raija Eeva on tunnetttu turkulainen vaikuttaja, joka on diakoni ja olen muutama vuosi sitten pari kertaa osallistunut hänen vetämiinsä sinkkutapaamisiin, toiminta kuuluu edelleenkin seurakunnan toimintaan. Hän sai ansaittua julkisuutta siitä ja pääsi keskustan edustajana Turun kaupungin hallitukseen asti.

      Graduunsa hän on kerännyt aineiston netin keskustelupalstoilta. En tiedä miten tuohon suhtautuisi. Tiedämmehän mekin kuinka mielipiteiden vaihdossa ilmaisut kiihtyvät ja provosoituvat näillä tantereilla. Nuo esimerkit kertoivat juuri siitä ja tuntuivat tyylillisesti niin tutuilta.
      Ei se mitää, varmasti julkisuutta saa tutkimuksensa. Keskustan puoleltahan aihe onkin jo esille nostettu jokin aika sitten. No senkun vaan yksinasujat sinkut keskustaa äänestämään. ;)) . Ootellaan nyt millaisia vaalilupauksia siltä suunnalta meille sinkuille tulee. ;)))))))

    • Lorena*

      En usko mihinkään vaalilupauksiin, en sitten vasemman, keskisen tai oikean laidan lupauksiin. Hyvä tässä Raija Eevan tutkimuksessa on, vihdoinkin tuodaan esille yksinäisten henkilöiden elämää vaikka tietysti tietty korrektivisuus ilmaisussa puuttuu. Eeva on , näin uskon, ollut paljon yksinasuvien henkilöiden kanssa tekemisissä. Tottahan nuo kirvelevät sanonnat ovat.

      Työelämässä, minulla oli silloin vielä perhe, eräs neiti henkilö toi esille, verotuksen, lehti-, sähkö-, asumiskulut, ym miten hän maksaa kaiken yksin. Näinhän asia on, jos on 2 maksajaa kulut taittuvat puoliksi. Kun olen elänyt perhe-, ja yksinäisen henkilön elämää, kaikki huomioiden täyteläisempää elämää on perhe-elämä.

      Vaikka haukottelen vuoteella aamulla vielä 10 aikoihin, kiva olisi jos joku huutelisi kahvi on valmista.

      • Uskon minäkin että puolemme olemme valinneet jo ajat sitten, eivätkä ns. vaalilupaukset meitä tän ikäisiä enää hetkauta puoleen eikä toiseen.
        Noin vaan asioita seurailevana kuuntelen liekö tuo aihe keskustalla jotenkin mukana ennen eduskuntavaaleja.
        Itsestä enkä olemisistani ei sen enempää, mutta ensimmäinen tavoite yksin jäädessä ja teko oli hankkia paljon pienempi asunto perheasunnon jälkeen. Opettelua oli alkuun osata ostaa niin tarpeeksi vähän ruokaa entiseen verrattuna.
        Päätösvalta kaikessa tuli vain itselleni, vapaa-aika lisääntyi rutkasti. Jäi aikaa itsensä hoitamiselle ja harrastuksiin.
        Parempi on tarkastella noita positiivisia puolia yksinelossakin, sitähän se elämä on.


      • kat.....
        katleija kirjoitti:

        Uskon minäkin että puolemme olemme valinneet jo ajat sitten, eivätkä ns. vaalilupaukset meitä tän ikäisiä enää hetkauta puoleen eikä toiseen.
        Noin vaan asioita seurailevana kuuntelen liekö tuo aihe keskustalla jotenkin mukana ennen eduskuntavaaleja.
        Itsestä enkä olemisistani ei sen enempää, mutta ensimmäinen tavoite yksin jäädessä ja teko oli hankkia paljon pienempi asunto perheasunnon jälkeen. Opettelua oli alkuun osata ostaa niin tarpeeksi vähän ruokaa entiseen verrattuna.
        Päätösvalta kaikessa tuli vain itselleni, vapaa-aika lisääntyi rutkasti. Jäi aikaa itsensä hoitamiselle ja harrastuksiin.
        Parempi on tarkastella noita positiivisia puolia yksinelossakin, sitähän se elämä on.

        jäi loppu pois tuosta lopun sivulauseesta,,po sitähän se elämä on mieluista ja vähemmän mieluista.


    • Olen ollut avioliitossa josta onneksi kerkisi tuleen 2 lastakin -- kun mies kuoli nuorena on tämä yksistään eläminen ollut pakkonsanelemaa. Kyllähän niitä asuinkumppaneita olis ollut tarjolla -- kun oli jo valmis koti -- mutta miehiä ei ollutkaan vapaana ja koti valmiina jonnekka olisin minäkin mahtunut -- siis miehet nuorempana haki heti eronneen kumppanin . Minä vaan en sellaista siivelläeläjää halunnut valmiiseen kotiini . Jonka olimme laittaneet mieheni kanssa - Voi olla että me jotka olemme nuorenajääneet leskeksi onkin vaikeampi ottaa siihen "vieresta " miestä -
      On se vaan kalliimpaa joillakin jotka ovat ilman leskeneläkettä jääneet yksin -- minulla on sellainen mieheni kuoltua
      Ja sen olisinkin menettänyt naimisiinmennessä , seon myös huomioitava.

      • Olin iloinen kun luulin että voisimme kirjoitella toisillemme vaan et tainnut pitää kun kirjoitin omasta elämästäni joka on yksin olevan lesken elämää ei siinä juuri ole kovin paljon kohokohtia.
        Itse olen kyllä ihan tyytyväinen mutta toisen kanssa mielipiteiden vaihto on yksi asia joka tuo vaihtelua päivään. Melko nuorena minäkin mieheni menetin ja kyllä niitä kavereitakin olis löytynyt vaan kuten sinäkin sanoit ei siihen osaa vierasta henkilöä kovin äkkiä hyväksyä pitäisi ensin tutustua paremmin sitten voisi vasta ajatella pitemmälle.


      • sinivuokko5ek kirjoitti:

        Olin iloinen kun luulin että voisimme kirjoitella toisillemme vaan et tainnut pitää kun kirjoitin omasta elämästäni joka on yksin olevan lesken elämää ei siinä juuri ole kovin paljon kohokohtia.
        Itse olen kyllä ihan tyytyväinen mutta toisen kanssa mielipiteiden vaihto on yksi asia joka tuo vaihtelua päivään. Melko nuorena minäkin mieheni menetin ja kyllä niitä kavereitakin olis löytynyt vaan kuten sinäkin sanoit ei siihen osaa vierasta henkilöä kovin äkkiä hyväksyä pitäisi ensin tutustua paremmin sitten voisi vasta ajatella pitemmälle.

        Huomasin että sinä sinivuokko5ek olet täälä nyt meidän kanssa --pidetään yteyttä -- on mukavaa kun olet saman kokenut kun minä ja moni täälä --olen huomannut vuosienvarrella.
        Tämä on sellainen paikka että oppii pian tuntemeen ihmisiä-- me kaikki ollaan niin erilaisia kuitenkin .. se ikä on vaan se joka tulee meille kaikille ja ihan yhtäaikaa .
        Minusta tuntuu että kello on alkanyt käymään nopeampaa - Nytkin on taas perjantai -- ja onneksi jaksoin kauppaan --poika haki sitten minut pois kun soitin kännykällä . Tulee otettuakin enemmänkun olin ajatellut .. mutta hyvä nyt --on taas täydennetty ruokapuolta .


      • sinivuokko 5ek
        ullamirjami kirjoitti:

        Huomasin että sinä sinivuokko5ek olet täälä nyt meidän kanssa --pidetään yteyttä -- on mukavaa kun olet saman kokenut kun minä ja moni täälä --olen huomannut vuosienvarrella.
        Tämä on sellainen paikka että oppii pian tuntemeen ihmisiä-- me kaikki ollaan niin erilaisia kuitenkin .. se ikä on vaan se joka tulee meille kaikille ja ihan yhtäaikaa .
        Minusta tuntuu että kello on alkanyt käymään nopeampaa - Nytkin on taas perjantai -- ja onneksi jaksoin kauppaan --poika haki sitten minut pois kun soitin kännykällä . Tulee otettuakin enemmänkun olin ajatellut .. mutta hyvä nyt --on taas täydennetty ruokapuolta .

        Hei vaan Ullamirjami olipa kiva kun vastasit sitä mieltä olen minäkin että iän mukanaan tuomat hankaluudet yhdistävät ainakin meitä naisia siinä oppii ymmärtämään toista saman kokenutta aivan eritavalla.
        Minä kävin tänään Lempäälässä nuorimman poikani pojan poika täytti tänään 3 vuotta ja olin niitä juhlimassa siellä oli melko paljon väkeä ja koska suurin osa oli lapsia tuntui vielä enemmältä se joukko kova oli hulina kun lapset leikkivät. Sieltä on tänne Nokialle matkaa noi 25km ja nuorin poikani vaimoineen toi minut kotiin. Myös minulla on sellainen vika että ostan kaupasta tavaraa liikaa ja koska kauppareissut teen rollaattorin kanssa vaikka matka ei ole kovin pitkä (1,5 km ylämäessä alkaa puhti loppua vaan aina olen kotiin saakka päässyt. Oikein hyvää lokakuuta meille molemmille.


    • 21 . 3

      Taitaa olla aika vähän kansanviisauksiaaan, joissa ylistettäisiin yksinelämistä.

      Ei sitä Raamatussakaan korosteta. Kaikkihan muistavat sanonnan: Parempi on naida kuin palaa.

      • minä ja hän

        Minun elämäni kaikkein paras asia on ollut saada maailman paras ihminen puolikokseni. Paras minulle.


      • mitähän olemme?
        minä ja hän kirjoitti:

        Minun elämäni kaikkein paras asia on ollut saada maailman paras ihminen puolikokseni. Paras minulle.

        minä ja hän

        Niin minäkin kuvittelin aika kauan. Saimme kaksi lasta ja meillä oli mielestäni ihanne perhe. Sitten lähti lapset aikanaan maailmalle, kuten kuuluukin ja me jäimme eläkkeelle.

        Siitä alkoikin yhdenlainen helvetti. Miehestäni tuli sairaaloisen mustasukkainen. Joka paikassa ja asiassa hän näki, että olen häntä pettämässä. En halua eritellä näitä enempää, mutta.....niin. Lähdin kodistamme ja paluuta ei ole. Ilmeisesti on kuitenkin vältytty yhdestä perhemurhasta, jos on? Kyllä hän tietää, missä asun nykyisin.

        Nyt asumme molemmat "sinkkuina". Kummallekkaan ei ole ilmestynyt uutta puolisoa, saati rakastajaa/rakastajatarta, ainakaan vielä? Kumpikaan ei ole tarvinnut vielä sossulan apua, siis elämme omillamme, paitsi kunnalliset terveyspalvelut kuuluvat kaikille.


      • minä ja hän
        mitähän olemme? kirjoitti:

        minä ja hän

        Niin minäkin kuvittelin aika kauan. Saimme kaksi lasta ja meillä oli mielestäni ihanne perhe. Sitten lähti lapset aikanaan maailmalle, kuten kuuluukin ja me jäimme eläkkeelle.

        Siitä alkoikin yhdenlainen helvetti. Miehestäni tuli sairaaloisen mustasukkainen. Joka paikassa ja asiassa hän näki, että olen häntä pettämässä. En halua eritellä näitä enempää, mutta.....niin. Lähdin kodistamme ja paluuta ei ole. Ilmeisesti on kuitenkin vältytty yhdestä perhemurhasta, jos on? Kyllä hän tietää, missä asun nykyisin.

        Nyt asumme molemmat "sinkkuina". Kummallekkaan ei ole ilmestynyt uutta puolisoa, saati rakastajaa/rakastajatarta, ainakaan vielä? Kumpikaan ei ole tarvinnut vielä sossulan apua, siis elämme omillamme, paitsi kunnalliset terveyspalvelut kuuluvat kaikille.

        Niin meillä kullakin on erilainen elämämme.
        Mustasukkaisuus on kamala sairaus, se kun ei tarvi raivotakseen mitään syytä.
        Onneksi ei meillä ole vaivannut.
        Parikymppisinä toisemme löydettiin. Lapsia ei meille siunaantunut. Asiasta ei tullut meille ikuisuusmurhe. Ei kaikille kaikkea, kukin saa, ja jokaiselta puuttuu jotain.
        Ei meillä ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta onneksi rakkautta on riittänyt, toinen toistaan kynkättäen.


      • mitähän olemme?
        minä ja hän kirjoitti:

        Niin meillä kullakin on erilainen elämämme.
        Mustasukkaisuus on kamala sairaus, se kun ei tarvi raivotakseen mitään syytä.
        Onneksi ei meillä ole vaivannut.
        Parikymppisinä toisemme löydettiin. Lapsia ei meille siunaantunut. Asiasta ei tullut meille ikuisuusmurhe. Ei kaikille kaikkea, kukin saa, ja jokaiselta puuttuu jotain.
        Ei meillä ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta onneksi rakkautta on riittänyt, toinen toistaan kynkättäen.

        minä ja hän

        Näinhän se on, että erilaiset on elämämme kuviot. Minäkin menin kihloihin 19-v, joulukuussa, mutta avioon 20 v, vuotta myöhemmin, koska? No olkoon. Mitäpä se kenelekkään kuuluu?

        Tuo lapsettomuus on ilmeisesti ulkopuolisille suurin probleema? Siskoni ja veljeni ovat lapsettomia, kuten myös vanhin lapseni. Onneksi nuorempi "tajusi", että "voihan siinä olla jotain järkeä, että äitiys tekee vasta naisen"?

        Minulle se oli uskomaton kokemus tulla mummiksi 60 ja saada hoidella heitä aina, koska muutin lapseni lähelle, siis en hänen kotiinsa.


      • minä ja hän
        mitähän olemme? kirjoitti:

        minä ja hän

        Näinhän se on, että erilaiset on elämämme kuviot. Minäkin menin kihloihin 19-v, joulukuussa, mutta avioon 20 v, vuotta myöhemmin, koska? No olkoon. Mitäpä se kenelekkään kuuluu?

        Tuo lapsettomuus on ilmeisesti ulkopuolisille suurin probleema? Siskoni ja veljeni ovat lapsettomia, kuten myös vanhin lapseni. Onneksi nuorempi "tajusi", että "voihan siinä olla jotain järkeä, että äitiys tekee vasta naisen"?

        Minulle se oli uskomaton kokemus tulla mummiksi 60 ja saada hoidella heitä aina, koska muutin lapseni lähelle, siis en hänen kotiinsa.

        Toivottavasti jokaisen ihmisen elämään mahtuisi myös noin suurta iloa, jonka sinä olet saanut kohdallesi.


    • Yksinkö

      60 -palstalla tätä jo käsiteltiinkin aikaisemmin.

      • miljoona ruusua

        Varmaan kaikki maailman aiheet on käsitelty joskus ja jossain miljoona kertaa.


      • Pisama1

        Yksinkö

        Ota huomioon tämä on 70 palsta, täällä eletään, ollaan ja kirjoitellaan omilla ehdoillamme. Ei tajita ohjeistajaa.


      • mies 77
        Pisama1 kirjoitti:

        Yksinkö

        Ota huomioon tämä on 70 palsta, täällä eletään, ollaan ja kirjoitellaan omilla ehdoillamme. Ei tajita ohjeistajaa.

        En halua jäädä yksikseni asumaan. Luulin pärjääväni, mutta ei tule mitään kun huushollityöt ei kiinnosta yhtään. Ennen vaikka palkallinen sisäkkö.


    • pelkkää haavetta --

      Otsikkoon viitaten,
      asun kaksiossa noin 60 neliö, omassa kerrostaloasunnossa, yksin puolison kuoleman jälkeen,
      JOS muuttaisin jonkun kanssa yhteen, asunnon pitäisi olla hieman suurempi, jotta molemmilla olisi oma huone,
      asumis kustannukset tulisi edullisemmaksi jos kaksi vanhusta asuisi yhdessä,
      --- jos vielä hyvin sattuis ja luonteetki sopisi yhteen olisi loppuelämä paljon hauskempaa,

      • hilema .

        Jos saadaan vielä aikaan toimiva parisuhde, niin tuohan olisi ihannetapaus.


    • näin aattelen --

      hilema ---

      tarviiko sen enää mikää parisuhde olla, sehän voisi olla pelkkä ystävyys-suhde,
      jos kaksi vanhusta asuisi samassa ruokakunnassa,

    • Montavuotta sitten hassuteltiin täällä kirjoituksissa , meitä oli monta yksineläjää ja suunniteltiin ihanaa yhtesasuntoa --meren tai ainakin jossain kauniissa paikassa . Valmiita taloja oli jo katseltu . Missä olisimme eläneet toistemme kanssa ihanassa sovussa ja ystävinä.
      Vahinko vaan se ei voinut toteutua -- me eletään vaan Virtuaalielämää-- mutta ajatus oli ihana
      Olin jäänyt jo eläkkeelle --voi olla että siittä on jo kohta 10v kun --haaveet oli --ja ihanaa se olisi ollut .
      Yksin ei ole mitenkään kadehdittavaa -- Jos ei olisi tätä tietsikkaa ja Jerrycottonia -- olisin varmaaankin toisenlaisessa kunnossa
      Tämä pitää pään kunnossa ja Jerrcottoni jalat .

    • Katleija*

      Eikös teidän pitänyt se kimppa-asunto Viroon perustaa. Susmorsian oli siinä innolla mukana, mutta sitten palasitte sieltä pilvilinnoista takaisin tähän normaaliin arkeen ja jäi sekin elämänmuutos tekemättä.
      Sanon vaan että onneksi jäi. hihh hihh

      • Juu--- me katseltiin täältä netistäkin (piruuttamme ihan) hienoja huviloita -- sillon oli kivaa kun oli haaveita -- nyt ei olekkaan muutakun haaveita ,jotka ei voikkaan toteutua.


    • Äläs nyt sano " onneksi" Katleija, mistäs sitä elämisen suunnista tietää, ennenkun kokeilee. Riskejä uskaltavat harvat ottaa ja nytpä se onkin suurin piirtein liian myöhäistä, tuollaisesta yhteisasumisesta haaveilla. Oltiinhan jo niin pitkällä, että Toivon oli tarkoitus Haapsalun nurkilta ruveta paikkoja kyselemään, mutta Toivohan kuoli tulipalossa, kolme vuotta siitä tuleekin marraskuussa.

      Onhan se ketju tuolla tallella kaiketi, olishan sekin hauska lukee, mutten ainakaan minä ossaa ees ettii, kun ei otsikkoo muista.Enkä muutenkaan omia kirjoituksiani arkistosta hakee, ennen sekin oli helppoo.

    • Kun muistais minä vuonna me "haaveiltiin " olisin kanssa kiinnoetunut itsekseni likaista se --oltiin me niin innoissamma ja hassuteltiinkin kaikenlaisilla ajatuksilla ..
      Me oltiin sillon "voimissamme" eikö vaan .

      • Joo, hauskaa oli silloinkin. Hauskuus aina pikkiriikkisen muuttaa muotoaan, miten kelläkin näin iän lisääntyessä.
        Vielähän me ollaan voimissamme, just perkasin kahen-kolmen kilon hauen ja kolme isoo ahventa. Kalastaja-ystäväni muisti taas, kesä pitikin toimeentulla kaupan kaloilla.
        Paikalla olo seisten minua eniten väsyttää.


    • Aika kummallisia kommentteja palstalaisista, ainoastaan näkemys tämänhetkisestä tilasta tai jotain asian vierestä.

      Yksinäisyys syntyy tyypillisesti kuoleman seurauksena. toinen osapuoli jää suremaan yksinäisyyttään tai huokaa ehkä helpotuksesta.

      Vanhuudessa tuoyksinäisyys on kouriintuntuvaa kun niin monet tutut "lähtevät"

      Oma pieni ryhmänsä ovat meikäläiset, yksin jääneet miehet. Vähän huomaamatta ja liian kriittisyyden takia tuo tapahtui. Lapsuuden ja nuoruudenkin vammaisuus on ollut osasyynä.

      naisten suurempi lukumäärä selvittää syyn "nuortyttöihin"

      • mitä nyt tarkoitat, en minä ole kenestäkään palstalaisesta puhunut. Ja yksinäisyydestä ei ole tällä hetkellä mitään sanomista, ja miksi pitäisi paasata asiasta tekemällä tehden. Puhunpahan sitte toiste, jos on mieli sellainen.


      • kairoossa

        Peräti kummallisia SITOUMUKSIA tkee "sairas vääns".
        Treffejä suunnittelee eikä miehestä ole mihinkään.
        Frederikkakin narahti jo monennenko kerran?
        Hän sentää pyrkii olemaan "kaidalla kujalla"


      • ulkoministeri x
        kairoossa kirjoitti:

        Peräti kummallisia SITOUMUKSIA tkee "sairas vääns".
        Treffejä suunnittelee eikä miehestä ole mihinkään.
        Frederikkakin narahti jo monennenko kerran?
        Hän sentää pyrkii olemaan "kaidalla kujalla"

        No nyt tuli taas Joku kairoosta -- olis pysyny siä- Meillä on kyllä ne tereffit joskus toiste -- Keväällä tai sitten Joulupöytään mennään herkutteleen .
        Oli se Ruuneperi hieno laiva -- kyllä menen katsomaan --kunhan sais Eläkeläis porukan innostuun . Jos saan ne lähteen niin sanon sitten millälaivalla me mennään -- aina sitä voi hypätä laivaan -- siellä pedetään hyvää huolta meistä -- ja ollaan kun "ellunkanat " sitten kun saatas toi Ruuneperikin houkuteltua .


      • sama umx
        ulkoministeri x kirjoitti:

        No nyt tuli taas Joku kairoosta -- olis pysyny siä- Meillä on kyllä ne tereffit joskus toiste -- Keväällä tai sitten Joulupöytään mennään herkutteleen .
        Oli se Ruuneperi hieno laiva -- kyllä menen katsomaan --kunhan sais Eläkeläis porukan innostuun . Jos saan ne lähteen niin sanon sitten millälaivalla me mennään -- aina sitä voi hypätä laivaan -- siellä pedetään hyvää huolta meistä -- ja ollaan kun "ellunkanat " sitten kun saatas toi Ruuneperikin houkuteltua .

        jäi vallan pääasia siittä loppukaneetista pois -- Niin tarvittais me se Kukkokin -- Ja R olin juuri sopiva -


      • Gracelle
        sama umx kirjoitti:

        jäi vallan pääasia siittä loppukaneetista pois -- Niin tarvittais me se Kukkokin -- Ja R olin juuri sopiva -

        KAIRALLA
        kaivatte kun Ruunen kanssa ei kukaan lähde täystaitoonen.
        Palstan "sumpit" jätän aina nauttimatta.


    • kaksin vaan

      Palstalaisista kai isoin osa yksinasujia. Aihe kiinnosti elokuussakin.

    • kaksin.

      Suomalaisista 40% on yksinasuvia.

      • pisama 1

        Näistä prosenteista. Ainakin minulle on tullut tiedostettua uutena asiana, yli 80v on maassamme enemmän kuin suomenruotsalaisia! Jälkimmäiset saavat erittäin paljon huomiota maassamme kaikilta tahoilta, heillä on oma TV-kanavakin Ylen pakkoverolla kaikkien kansalaisten kustantamana. Oman TV-kanavan kautta saa erittäin paljon huomiota siis äänensä kuuluviin.

        YLE-TV ohjelmat ovat suunnattu nuoremmille ikäryhmille mikä heitä kiinnostaa, kuitenkin monet ohjelmat kiinnostavat myös ikääntyneitä, katsotaanpa vaikka katsojalukuja jotka hipovat yli miljoona katselijaa. En usko ikääntyneitä paljonkaan kiinnostavan enää tussareitten pauke elokuvissa, en myöskään epäsiveelliset juuri vaipoistaan irtautuneiden sexikohtausten irvokkaat bileet ja
        niiden esiin tuominen.
        MTV on paljon suvaitsevaisempi kaikkia ikäryhmiä kohtaan ohjelmatuotannossa, olen ymmärtänyt MTV elävän mainostuloilla.

        Juuri myytteihin on nuorempi sukupolvi juuttunut kun eriarvoistetaan monin eri tavoin vanhempia ikäryhmiä, Omiin unelmiin ei voi täysin luottaa ainakaan niiden toteutumiseen,ne tosin voivat auttaa pääsemään irti omista pinttyneistä myyteistä.

        Voi siis täydellä syyllä kyseenalaistaa, onko YLE on juuttunut myyttiin, suunnataan ohjelmat nuorille ikäpolville. Malliin, eivät ne vanhemmat ikäpolvet ymmärrä vaatia heille suunnattuja ohjelmia vaikka heitä on enemmän kuin suomenruotsalaisia ja maksavat YLE-veroa eläketuloista.

        Ilmeisesti luullaan ja luulo ei ole koskaan totta, eläkeläisille riittää kun näytetään mustavalkoisia elokuvia joissa Tauno Palo ja Ansa Ikonen ilakoivat. Sitäpaitsi näkö aistin huononnutta koko mustavalkoinen elokuva on yhtä harmaata mössöä katsella.


    • jakolasku

      Mitähän se kenellekkään kuuluu kuka mitenkin asuu, asuuko yksi kaksin tai kolmin. Asuminen kuuluu ulkopuolisille sitten vasta kun yksinasuja ei jaksa enää hoitaa talouttansa. Suomi on pullollaan leskiä (etupäässä) naisia, eronneita ja karanneita joka lähtöön. Itse asuin monta vuotta yksin kun erosin, en tuntenut olevani kummajainen.

      Valtiotieteiden kandinkin kannattaisi tutkia vaikka kuinka suomessa hävitetään työttömyys ja tämä lama sekä mielenterveysongelmat jotka lisääntyy koko ajan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      331
      3106
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2298
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1685
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      197
      1631
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      69
      1417
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      56
      1293
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      158
      949
    Aihe