Millainen koira minulle?

rotua etsimässä

Olen 13v tyttö joten minun pitäisi pystyä myös hallitsemaan sitä. Perheessämme on kissa jonka kanssa myös olisi tultava toimeen (kissan osalta ei mikään ongelma)

Asuinympäristö: Asun omakotitalossa rauhallisella alueella ja meillä on suuri piha. Lähellä on paljon koirapuistoja ja metsiä.

Liikunta: Harrastaisimme koiran kanssa mm. tokoa ´ja agilityä ja lenkittäisimme koiraa ahkerasti. Isäni harrastaa metsästystä ja koira voisi olla metsäkaverina yms. kesällä myös mahdollisuus uida paljon

Koko: minun tosiaan olisi pystyttävä myös lenkittämään koiraa ja joten mieluiten keskikokoinen koira. Ei kuitenkaa mikään pieni gorgi, mäyräkoira tai yorkshire

Yksinolo: keskimäärin 6h yksin arkanena

Turkki: sileäkarvainen, eli mahdollisimman helppohoitoinen turkki

Koulutettavuus: mahdollisimman helppo koulutettava


Mitä rotuja olen itse ajatellut?
Sileäkarvaiseen kettuterrieeseen rakastuin, mutta ei kovin helppo kouluttaa eikä oikein tulisi kissan kanssa juttuun (?)
Pohjan ja suomenpystykorvan rakenteeltan samannäköisiin koiriin ihastuin myös
Bordercolliekin kuuluu tähän listaan

13

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotua etsimässä

      *sileäkarvaiseen kettuterrieriin

      ja pieni lisäys vielä että läheisessä puistossa on paljon toko/agility kursseja joihin voitaisiin osallistua ja kyseessä olisi ensikoiran etsintä ja olen kuullut etteivät terrierit ole sopivia ensikoiriksi

    • rotua etsimässä

      niin joo corgia meinasin, kirjoitusvirhe taas :D

      • äikkäope

      • looooooooooool
        äikkäope kirjoitti:

        Kannattaa opetella edes kirjottamaan esim. rodut oikein, muusta puhumattakaan. Oletko jo koulussa ?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Welsh_corgi

        Jos et oo kuullu Suomen oppivelvollisuudesta niin ei ihmetytä mutta, VARMAANKIN on 13-vuotias koulussa...

        huvipuiston narunvedosta "pätevyytes" sait?!
        älä tule tänne pätemään, kukaan ei nipottajia kaipaa


    • just999 joo

      Niin.
      Eihän sulle kukan myy puhdasrotuista, koska olet vielä lapsi.

      Pentutehtaat taas ei välitä, minne pentu menee- pääasia on siellä raha :(

      Ehdit haaveilla / suunnitella vielä monta vuotta ja ehkä sit et enää haluakaan hankkia koiraa riesaksesi.

      Miksi muuten olet koiraa / rotua esimässä ?

      • 13-vuotias sakke tyttö

        Kyllähän lapsillekin koiria puhdasrotuisista sekarotuisiin myydään, mutta hyvä kasvattaja varmistaa aina että lapsen vanhemmat ovat vahvasti mukana koiran koukutuksessa ja hyvinvoinnista huokehtimisesta. Useinhan koira sitten loppujen lopuksi vanhemmilke jää, kun lapsi vaikka lähtee opiskelemaan. Kannattaa miettiä myös sellaista.
        Itte olen Sakemannia hommaamassa, taibno meille on tuloss sellainen, ja kauan ennen kuin kasvattajalle soitettiin, alettiin miettiä myös tulevaisuutta ja opiskeluja. Löytyipä sitten pari koukua mihin koiran mukaan saa ottaa, eli sinne tähdätään. Toki on olemassa sekin vaihtoehto että ei pääse opiskelemaan tällaiseen paikkaan, jolkoin vanhempien täytyy ottaa koir huostaan, ellei sitä anneta muualle.
        Ja myös saattaa jäädä monet hauskat reissut väliin kun koiran hommaa.


      • Ellei sitä anneta
        13-vuotias sakke tyttö kirjoitti:

        Kyllähän lapsillekin koiria puhdasrotuisista sekarotuisiin myydään, mutta hyvä kasvattaja varmistaa aina että lapsen vanhemmat ovat vahvasti mukana koiran koukutuksessa ja hyvinvoinnista huokehtimisesta. Useinhan koira sitten loppujen lopuksi vanhemmilke jää, kun lapsi vaikka lähtee opiskelemaan. Kannattaa miettiä myös sellaista.
        Itte olen Sakemannia hommaamassa, taibno meille on tuloss sellainen, ja kauan ennen kuin kasvattajalle soitettiin, alettiin miettiä myös tulevaisuutta ja opiskeluja. Löytyipä sitten pari koukua mihin koiran mukaan saa ottaa, eli sinne tähdätään. Toki on olemassa sekin vaihtoehto että ei pääse opiskelemaan tällaiseen paikkaan, jolkoin vanhempien täytyy ottaa koir huostaan, ellei sitä anneta muualle.
        Ja myös saattaa jäädä monet hauskat reissut väliin kun koiran hommaa.

        muualle. Kuinka voit edes kirjoittaa moista. Siis jos vanhemmat ei huoli mahdollisten opiskeluesteiden takia, niin koirasta noin vaan luovutaan. Oletko tosissasi, jos olet jätä koira hommaamatta. Kun koira otetaan, niin se otetaan sen eliniäksi, mikä se sitten onkin. Se, että tapahtuu jotain odottamatonta itselle, on syy luopua/luovuttaa koira jollekin, ketä siitä pystyy huolehtimaan ja ennen kaikkea myös välittää. Monet keskikokoiset koirat voivat elää hyvinkin 15 vuoden paremmalle puolelle, että kun 12-14 vuotiaana ottaa, niin koira saattaa olla omistajallaan omistajan ollessa silloin 25-28 vuotias. Ja juuri tuohon ikä haarukkaan mahtuu paljon. Koulu, harrastukset (ellei harrasta koiraa), opiskelu, työ, mahdollinen perheen perustaminen. On miljoona asiaa uutta edessä. Seurustelukumppani jne. Itse olen sanonut rakkaalle sukulaiselleni, että älä ota koiraa ennen valmistumista, sillä kun muut menevät illanviettoon yms., niin sinä jäät kotiin koirasi kanssa ellei sitten opiskelijalla ole varaa palkata ulkoiluttajaa. Jo pelkästään koiran kouliminen/ohjaaminen/opastaminen fiksuksi lenkki yms. seuraksi vie sen kolmisen vuotta, joista ensimmäiset kaksi ovat vaativia ja pitkää pinnaa tarvitaan, tosin myös ihania aikoja. Ei pelkästään se, että koiraa vaan ulkoilutetaan välillä ja taas se jää yksin ole oikein. Lisäksi sekään ei järjin mukavaa ole, että ensin se kasvaa viitisen vuotta ns. kotona ja sitten lähdetään ihan eri ympyröihin. Aloittajalla toki kuulemma paljon koirapuistoja lähistöllä ja myös muuta mukavaa.


      • se sama sakketyttö
        Ellei sitä anneta kirjoitti:

        muualle. Kuinka voit edes kirjoittaa moista. Siis jos vanhemmat ei huoli mahdollisten opiskeluesteiden takia, niin koirasta noin vaan luovutaan. Oletko tosissasi, jos olet jätä koira hommaamatta. Kun koira otetaan, niin se otetaan sen eliniäksi, mikä se sitten onkin. Se, että tapahtuu jotain odottamatonta itselle, on syy luopua/luovuttaa koira jollekin, ketä siitä pystyy huolehtimaan ja ennen kaikkea myös välittää. Monet keskikokoiset koirat voivat elää hyvinkin 15 vuoden paremmalle puolelle, että kun 12-14 vuotiaana ottaa, niin koira saattaa olla omistajallaan omistajan ollessa silloin 25-28 vuotias. Ja juuri tuohon ikä haarukkaan mahtuu paljon. Koulu, harrastukset (ellei harrasta koiraa), opiskelu, työ, mahdollinen perheen perustaminen. On miljoona asiaa uutta edessä. Seurustelukumppani jne. Itse olen sanonut rakkaalle sukulaiselleni, että älä ota koiraa ennen valmistumista, sillä kun muut menevät illanviettoon yms., niin sinä jäät kotiin koirasi kanssa ellei sitten opiskelijalla ole varaa palkata ulkoiluttajaa. Jo pelkästään koiran kouliminen/ohjaaminen/opastaminen fiksuksi lenkki yms. seuraksi vie sen kolmisen vuotta, joista ensimmäiset kaksi ovat vaativia ja pitkää pinnaa tarvitaan, tosin myös ihania aikoja. Ei pelkästään se, että koiraa vaan ulkoilutetaan välillä ja taas se jää yksin ole oikein. Lisäksi sekään ei järjin mukavaa ole, että ensin se kasvaa viitisen vuotta ns. kotona ja sitten lähdetään ihan eri ympyröihin. Aloittajalla toki kuulemma paljon koirapuistoja lähistöllä ja myös muuta mukavaa.

        Tässä nyt en sitä tarkoittanut että itse olisin koiran pois antamassa. En ikimaailmassa.
        Mutta joskus se on pakollista, jos vanhemmat eivät koiraa itselleen halua, eikäopiskelukämppään saa koiraamukaan ottaa, ellei sitten opiskele niin lähellä että kotona voi asua.
        Itselläni vanhemmat parantamattomia koiraihmisiä/-kouluttajia, ja niin minä itsekkin. Eli etsin paikan missä koiravoi olla mukana, tai jään kotiseudulle opiskelemaan.
        Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, sitä mä lähinna tarkoitin, että pitää miettiä minne koiran laittaa jos se ei tule mukaan opiskelemaan.


    • rakasomakoira

      Kyllähän oma koira yleensä niin rakkaaksi käy, että sitä suunnittelee oman elämänsä niin, että pystyy koiransa pitämään. En ole koskaan ymmärtänyt näitä, et myydään koira pois muuttuneen elämäntilanteen vuoksi. En osaa edes kuvitella, millaiseksi oman elämäni pitäisi muuttua, että luopuisin tuosta omasta rakkaasta lemmikistäni. Sain ensimmäisen koirani 10-vuotiaana ja jotenkin itsestään selvästi se jäi vanhemmilleni, kun 19-vuotiaana muutin pois kotoa. Sen oli parempi jäädä omakotitaloon asumaan, eivätkä vanhempani sitä olisi edes halunneet mukaani laittaa. Toinen koirani jäi erossa miehelleni eli ihan hyvä ratkaisu. Varmaan olisimme mieluummin vieneet sen lopetuspiikille kuin antaneet tai myyneet eteenpäin. Onneksi se sai elää hyvän, pitkän elämän ex-mieheni lemmikkinä.

    • rotua etsimässä

      niin no me ollaaankin iha perheenä sitä koiraa ottamassa, en sitä itselleni osta.

      Sopiiko bordercollie ensikoiraksi?

      • Sopii jos olette todella lenkkeilevä ja aktiivinen perhe, siis käytte juoksemassa lenkillä vähintään 5km päivässä? Bordereiden aktiivisuus vaan voi olla sitä luokkaa että ne ovat maailman huippuja paimentamisessa ja esim agilityssä.

        Shetlanninlammaskoira voisi olla parempi. Jos karvapalleroissa haluatte pysyä, islanninlammaskoira- ja lapinkoiranarttu ovat myös hyviä vaihtoehtoja, mutta niissäkin aktiivisemmat tarvitsevat todella ulkoilutusta ja koulutusta etteivät räksytä hermoja pilalle koko lähiympäristöltä. Tavallinen pitäkarvainen collie-narttu? Sileäkarvainen kettuterrieri on turkiltaan aika kivan helppo, ja on erinomainen lenkkikaveri...


    • pöllönsilmö

      Amstaffi tai dobermanni

    • kasvattaja102

      Hienoa että 13 vuotias siirtyy koirien kanssa puuhamaan. Sitä rataa meidän pitää tukea, eikä se että nuoret juoksee juhlimassa ja tekemässä pahuuksia.
      Rotuehdotus; mittelspitz, sopii ensimmäiseksi koiraksi, on älykäs, pienikokoinen mutta kestävä, rotu aika terve, turkki helppohoitoinen, sopii agilityyn ja tokoon, sosiaalinen koira.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3141
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2549
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      379
      2439
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1877
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 168
      1280
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe