Mitäpäs Tampereella saarnattiin tänään?

Heikkiskä

Joko itse päämies oli paikalla saarnaamass?

116

832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moro vaan

      Jokos Heikkiskä pääsi paunulaisella kotio?

      • teu,

        ""aloittaja""''jo vainoli paikalla , mutteui saarnannut , hän on ainakin useampana sunnuntaina Lukenut LLL:n saarnaa. hän on vielöä hyvä kyntoinen ja nopea ,
        ja vielä senkin takia KV: oli pariviikkoo sairaalassa , mutta jo viime pyhänä täällä
        p joessa , hän on kanssa teräs vaari -93- tai niillä main .


      • Pekka ll
        teu, kirjoitti:

        ""aloittaja""''jo vainoli paikalla , mutteui saarnannut , hän on ainakin useampana sunnuntaina Lukenut LLL:n saarnaa. hän on vielöä hyvä kyntoinen ja nopea ,
        ja vielä senkin takia KV: oli pariviikkoo sairaalassa , mutta jo viime pyhänä täällä
        p joessa , hän on kanssa teräs vaari -93- tai niillä main .

        Hyvää kuntoa ja ripeätä liikettä tarvitaankin; evankeliumilla on kiire! Maailma on suuri ja joka kolkkaan tulee ehtiä, kuten Jeesus itse seuraajiaan käski. Vasta sitten loppuu tämä maailmanmeno ja turhat höpinät loppuvat. Tulee tuomion päivä, jossa jokainen saa osansa; tähän täytyy kaikkien tyytyä, sillä valitusoikeutta ei ole! Valittaa sopii vain omaa tyhmyyttään, jos ei täällä uskonut evankeliumia ja ottanut tarjottua armoa vastaan. Täällä on tehtävä valinta; "Taivas tai Helvetti" sanoi Laestadius Pekka Raattamaalle, joka vaellus oli horjuvaa viinapirun tähden.


      • TYÄMIÄS
        teu, kirjoitti:

        ""aloittaja""''jo vainoli paikalla , mutteui saarnannut , hän on ainakin useampana sunnuntaina Lukenut LLL:n saarnaa. hän on vielöä hyvä kyntoinen ja nopea ,
        ja vielä senkin takia KV: oli pariviikkoo sairaalassa , mutta jo viime pyhänä täällä
        p joessa , hän on kanssa teräs vaari -93- tai niillä main .

        Kuules Teukka. Kun sä nykyään vaikutat siellä P-joella ja sulla on aikaa ja kuntoa kirjoitella täällä nettipalstoilla, niin jätä sitä hieman vähemmälle ja uhraa vähän aikaasi tuon KV:, Tampereen teräsvaarin auttamiseen puutarha- ja peltotöissä, kun hän siellä kesäisin on ja varsinkin nyt syksyllä mökillä on paljon tehtävää. Se olisi juuri sitä uskon avua, jota apostoli kehoittaa osoittamaan, ja avussa tointa.! Saisit siitä vähän lisäpinnoja meriittilistaasi, joita voisit sitten osoittaa viimeisenä päivänä Ylimmäiselle tuomarille; Ei tuo Tuomari ole väärä, että Hän unohtaisi sinunkaan hyviä tekojasi. Tuomiosta sanotaan Tuomarin kirjassa, että " kunkin pitää saaman sen jälkeen, kuin hän ruumiissansa tehnyt on; oli se hyvä tai paha"! Huomaa, että aika rientää. Nyt ei ole aikaa tuijotella toisten vikoihin; saarnaajien tai seurakunna arvosteluun. Kiireesti vain hyviä töitä tekemään ja niin Jumalan tahtoa täyttämään. Kirjoittaahan Paavalikin meistä, että "me olemme Jumalan teko ( Opus Dei ), luodut Kristuksessa kaikkinaisiin hyviin töihin"!


      • orasten nyppijät
        TYÄMIÄS kirjoitti:

        Kuules Teukka. Kun sä nykyään vaikutat siellä P-joella ja sulla on aikaa ja kuntoa kirjoitella täällä nettipalstoilla, niin jätä sitä hieman vähemmälle ja uhraa vähän aikaasi tuon KV:, Tampereen teräsvaarin auttamiseen puutarha- ja peltotöissä, kun hän siellä kesäisin on ja varsinkin nyt syksyllä mökillä on paljon tehtävää. Se olisi juuri sitä uskon avua, jota apostoli kehoittaa osoittamaan, ja avussa tointa.! Saisit siitä vähän lisäpinnoja meriittilistaasi, joita voisit sitten osoittaa viimeisenä päivänä Ylimmäiselle tuomarille; Ei tuo Tuomari ole väärä, että Hän unohtaisi sinunkaan hyviä tekojasi. Tuomiosta sanotaan Tuomarin kirjassa, että " kunkin pitää saaman sen jälkeen, kuin hän ruumiissansa tehnyt on; oli se hyvä tai paha"! Huomaa, että aika rientää. Nyt ei ole aikaa tuijotella toisten vikoihin; saarnaajien tai seurakunna arvosteluun. Kiireesti vain hyviä töitä tekemään ja niin Jumalan tahtoa täyttämään. Kirjoittaahan Paavalikin meistä, että "me olemme Jumalan teko ( Opus Dei ), luodut Kristuksessa kaikkinaisiin hyviin töihin"!

        Olisiko soveliaampaa pysyä pellon laidassa ettei vain nypi ja tuhoa hedelmää kantavia hyötykasveja. Luonnollisen ihmisen on vaikea erottaa oikeaa hedelmää tuottavaa kasvia esim. hukkakaurasta.. Sellaiset orasten nyppijät eivät saa tulla lähellekään isännän peltomaata.


      • Ex-Nokia

        On asiatonta vitsailla vanhan kristityn vaimon nimellä täällä. Tuo ihminen, jonka monet vanhemmat Tampereen kristityt vielä hyvin muistavat, päätti maalisen vaelluksensa uskossa Kristukseen ja on nyt autuasten osassa. Vusikymmenten takaiset muistot hänestä ovat : hän eli yksinkertaista kristityn elämää ja vaelsi ulkonaisestikin uskovan ihmisen esikuvassa, oli ahkera seuroissa kävijä., palveli kristityitä ystäviä, järjesti seuroja kotiinsa ja kutsui niihin naapureitaankin, kantoi murhetta omista synneistään, ei muiden!


      • TYÄMIÄS
        orasten nyppijät kirjoitti:

        Olisiko soveliaampaa pysyä pellon laidassa ettei vain nypi ja tuhoa hedelmää kantavia hyötykasveja. Luonnollisen ihmisen on vaikea erottaa oikeaa hedelmää tuottavaa kasvia esim. hukkakaurasta.. Sellaiset orasten nyppijät eivät saa tulla lähellekään isännän peltomaata.

        Mä pidän Teukkaa ihan luonnollisesti ihmisenä; osaahan se kirjoittaakin ja ilmaista ajatuksiaan, vaikka tuo kirjoitus joskus on vähän suomenkielen suhteen erikoista, mutta siihen on Teukalla omat syynsä.


      • Paremmin tietävä
        teu, kirjoitti:

        ""aloittaja""''jo vainoli paikalla , mutteui saarnannut , hän on ainakin useampana sunnuntaina Lukenut LLL:n saarnaa. hän on vielöä hyvä kyntoinen ja nopea ,
        ja vielä senkin takia KV: oli pariviikkoo sairaalassa , mutta jo viime pyhänä täällä
        p joessa , hän on kanssa teräs vaari -93- tai niillä main .

        Lopeta se pehmosten kirjoittelu eikä sinulle kuulu toisten henkilöiden sairaalakäyntien kirjoittelu. Pidetään vain omista asioista huoli.


      • pexi48
        TYÄMIÄS kirjoitti:

        Kuules Teukka. Kun sä nykyään vaikutat siellä P-joella ja sulla on aikaa ja kuntoa kirjoitella täällä nettipalstoilla, niin jätä sitä hieman vähemmälle ja uhraa vähän aikaasi tuon KV:, Tampereen teräsvaarin auttamiseen puutarha- ja peltotöissä, kun hän siellä kesäisin on ja varsinkin nyt syksyllä mökillä on paljon tehtävää. Se olisi juuri sitä uskon avua, jota apostoli kehoittaa osoittamaan, ja avussa tointa.! Saisit siitä vähän lisäpinnoja meriittilistaasi, joita voisit sitten osoittaa viimeisenä päivänä Ylimmäiselle tuomarille; Ei tuo Tuomari ole väärä, että Hän unohtaisi sinunkaan hyviä tekojasi. Tuomiosta sanotaan Tuomarin kirjassa, että " kunkin pitää saaman sen jälkeen, kuin hän ruumiissansa tehnyt on; oli se hyvä tai paha"! Huomaa, että aika rientää. Nyt ei ole aikaa tuijotella toisten vikoihin; saarnaajien tai seurakunna arvosteluun. Kiireesti vain hyviä töitä tekemään ja niin Jumalan tahtoa täyttämään. Kirjoittaahan Paavalikin meistä, että "me olemme Jumalan teko ( Opus Dei ), luodut Kristuksessa kaikkinaisiin hyviin töihin"!

        Teukka paralla kun on se niinsanottu "saarnatauti".
        Säälittävä ihmisraunio, yrittää tekeytyä ylen viisaaksi mutta on pönttö kun puuhevonen.


      • teu,
        pexi48 kirjoitti:

        Teukka paralla kun on se niinsanottu "saarnatauti".
        Säälittävä ihmisraunio, yrittää tekeytyä ylen viisaaksi mutta on pönttö kun puuhevonen.

        ""pexi 48""

        Sinuna ottaisin karvalakin , ja panisen päähän syvälle eipä kuuluisi
        eikä näkyisi mitä toiset tuivertaa ja jos vielä hiukan syvemmä niin
        ei näkisi mitä toiset kirjoittaa .

        Eikä sitäkään kuinka kaukana suolla , jo on ne tekstit joita itse
        tänne on tekaissut asiat ei mene noin , olen kertonut kyllä
        toisen laisia juttuja , jos sinä et ymmärrä en voi mitään. .


      • teu,
        TYÄMIÄS kirjoitti:

        Kuules Teukka. Kun sä nykyään vaikutat siellä P-joella ja sulla on aikaa ja kuntoa kirjoitella täällä nettipalstoilla, niin jätä sitä hieman vähemmälle ja uhraa vähän aikaasi tuon KV:, Tampereen teräsvaarin auttamiseen puutarha- ja peltotöissä, kun hän siellä kesäisin on ja varsinkin nyt syksyllä mökillä on paljon tehtävää. Se olisi juuri sitä uskon avua, jota apostoli kehoittaa osoittamaan, ja avussa tointa.! Saisit siitä vähän lisäpinnoja meriittilistaasi, joita voisit sitten osoittaa viimeisenä päivänä Ylimmäiselle tuomarille; Ei tuo Tuomari ole väärä, että Hän unohtaisi sinunkaan hyviä tekojasi. Tuomiosta sanotaan Tuomarin kirjassa, että " kunkin pitää saaman sen jälkeen, kuin hän ruumiissansa tehnyt on; oli se hyvä tai paha"! Huomaa, että aika rientää. Nyt ei ole aikaa tuijotella toisten vikoihin; saarnaajien tai seurakunna arvosteluun. Kiireesti vain hyviä töitä tekemään ja niin Jumalan tahtoa täyttämään. Kirjoittaahan Paavalikin meistä, että "me olemme Jumalan teko ( Opus Dei ), luodut Kristuksessa kaikkinaisiin hyviin töihin"!

        ""TYÖMIES""

        Kun tulimme tänne 2009 olinkin kahtena vuonna kesä apuna , tai 3:n a
        sitten sanoin että soittaa vain tulen , eile kuulunut .

        Aikaisemmin joskus 1996 syys kesästä olin siellä , se oli Lahden Rukoushuoneen
        tettä sellaista alkoiden jälkeen ja koski Rakennus töitä. etupäässä ullakkoon .

        Että sellaista mitä luulet että vielä pitäisi. Nyt en voisi kun auto sanoi yhteistyön
        ja avunanto sopimuksen irti , matkaa on noin 9-10 km , tosin tiedän että jos
        tosi tarve tulee minut haetaan varmasti jonkin toimesta .


    • tiedoksi vain

      Heikkiskä meni jo enkelisaatossa kotio yli 30 vuotta sitten.

      • HuolestunutLesta

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Mitä saarnaan tulee, tuskin se olisi parantunut, vaikka teukka itse olisi nostettu pönttöön keskipukille. Minusta se oli ihan OK; ei mikään super, mutta kohtalaisen selvä sanainen ja sisältö asiaa nykyajalle, jatkoa luetun Laestadiuksen saarnan aiheesta; mykkätaudin vaivaamat kristityt! Arvosana 7,5-8 on paikallaan. Siis tavallista rivikristittyä tyydyttävä!

        Lainaan tähän Lars Levi Laestadiuksen pääteoksen "Hulluinhuonelaisen" esipuhetta Laestadiuksen omin sanoin: " Puhdas totuus on luonnolliselle ihmiselle niin kitkerä ja karvas, että hänen täytyy se heti sylkeä pois. Mutta jos tämä terveellinen lääke saa vaikuttaa, on toivoa terveyden palautumisesta". Hän jatkaa vielä:" Totuutta ei voi turmeltuneen maun mieliksi sekoittaa imelällä ja makealla, eikä sirotella sokeria sen päälle, sillä silloin voi käydä niinkuin Ilmestyskirjan näkijälle, jonka käskettiin syödä kirja: " se oli minun suussani makea kuin hunaja, mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli".

        Ålä myöskään unohda, mitä hän on kirjoittanut: " Elävälle sydämen kristillisyydelle ovat älyn ylenpalttiset rasitukset vahingollisia. Älyniekasta tulee lopulta niin jäykkä kuin rautakanki ja hänen sydämestään ylenmääräisen mietiskelyn takia JÄÄKELLARI " !

        Kun yrität (vähäisen) järkesi avulla tarttua kaikkeen ja kritisoida saarnoja ja varsinkin Lapin vanhinten sanomisia ja parannella tätä kristillisyyttä, niin katso, ettei oma sydämesi tila muutu jääkellariksi, kuten Laestadius tuossa kirjoituksessaan arvelee viisastelijalle lopulta käyvän. Viitteitä tuosta kehityksestä on näkyvillä jo sinunkin kohdallasi!

        Lopuksi pieni vinkki sinulle Teu: Koeta kohentaa tuota kirjallista esitystaitoasi. Nykyisellään se tuskin vastaa peruskoulun ala-asteen tasoa!


      • HuolestunutLesta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Mitä saarnaan tulee, tuskin se olisi parantunut, vaikka teukka itse olisi nostettu pönttöön keskipukille. Minusta se oli ihan OK; ei mikään super, mutta kohtalaisen selvä sanainen ja sisältö asiaa nykyajalle, jatkoa luetun Laestadiuksen saarnan aiheesta; mykkätaudin vaivaamat kristityt! Arvosana 7,5-8 on paikallaan. Siis tavallista rivikristittyä tyydyttävä!

        Lainaan tähän Lars Levi Laestadiuksen pääteoksen "Hulluinhuonelaisen" esipuhetta Laestadiuksen omin sanoin: " Puhdas totuus on luonnolliselle ihmiselle niin kitkerä ja karvas, että hänen täytyy se heti sylkeä pois. Mutta jos tämä terveellinen lääke saa vaikuttaa, on toivoa terveyden palautumisesta". Hän jatkaa vielä:" Totuutta ei voi turmeltuneen maun mieliksi sekoittaa imelällä ja makealla, eikä sirotella sokeria sen päälle, sillä silloin voi käydä niinkuin Ilmestyskirjan näkijälle, jonka käskettiin syödä kirja: " se oli minun suussani makea kuin hunaja, mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli".

        Ålä myöskään unohda, mitä hän on kirjoittanut: " Elävälle sydämen kristillisyydelle ovat älyn ylenpalttiset rasitukset vahingollisia. Älyniekasta tulee lopulta niin jäykkä kuin rautakanki ja hänen sydämestään ylenmääräisen mietiskelyn takia JÄÄKELLARI " !

        Kun yrität (vähäisen) järkesi avulla tarttua kaikkeen ja kritisoida saarnoja ja varsinkin Lapin vanhinten sanomisia ja parannella tätä kristillisyyttä, niin katso, ettei oma sydämesi tila muutu jääkellariksi, kuten Laestadius tuossa kirjoituksessaan arvelee viisastelijalle lopulta käyvän. Viitteitä tuosta kehityksestä on näkyvillä jo sinunkin kohdallasi!

        Lopuksi pieni vinkki sinulle Teu: Koeta kohentaa tuota kirjallista esitystaitoasi. Nykyisellään se tuskin vastaa peruskoulun ala-asteen tasoa!

        Tiedoksi. Joku aasinpää käytti teukan tunnusta.


      • tyhmelin kirjoitti:

        Tiedoksi. Joku aasinpää käytti teukan tunnusta.

        Älköön kukaan arvostelko teukan kirjoitustaitoa, hän ei voi sille mitään.


      • NokianLumia

        Joo. Heikkiskän osa on paree, kuin yhenkään täällä meuhaavan kirjoittelijan; Hän tuli autuasten osaan sen yksinkertaisen uskon kautta, jota sydämellään kantoi. Rauha hänen muistolleen.


      • Kuulin p-joelta
        HuolestunutLesta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Mitä saarnaan tulee, tuskin se olisi parantunut, vaikka teukka itse olisi nostettu pönttöön keskipukille. Minusta se oli ihan OK; ei mikään super, mutta kohtalaisen selvä sanainen ja sisältö asiaa nykyajalle, jatkoa luetun Laestadiuksen saarnan aiheesta; mykkätaudin vaivaamat kristityt! Arvosana 7,5-8 on paikallaan. Siis tavallista rivikristittyä tyydyttävä!

        Lainaan tähän Lars Levi Laestadiuksen pääteoksen "Hulluinhuonelaisen" esipuhetta Laestadiuksen omin sanoin: " Puhdas totuus on luonnolliselle ihmiselle niin kitkerä ja karvas, että hänen täytyy se heti sylkeä pois. Mutta jos tämä terveellinen lääke saa vaikuttaa, on toivoa terveyden palautumisesta". Hän jatkaa vielä:" Totuutta ei voi turmeltuneen maun mieliksi sekoittaa imelällä ja makealla, eikä sirotella sokeria sen päälle, sillä silloin voi käydä niinkuin Ilmestyskirjan näkijälle, jonka käskettiin syödä kirja: " se oli minun suussani makea kuin hunaja, mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli".

        Ålä myöskään unohda, mitä hän on kirjoittanut: " Elävälle sydämen kristillisyydelle ovat älyn ylenpalttiset rasitukset vahingollisia. Älyniekasta tulee lopulta niin jäykkä kuin rautakanki ja hänen sydämestään ylenmääräisen mietiskelyn takia JÄÄKELLARI " !

        Kun yrität (vähäisen) järkesi avulla tarttua kaikkeen ja kritisoida saarnoja ja varsinkin Lapin vanhinten sanomisia ja parannella tätä kristillisyyttä, niin katso, ettei oma sydämesi tila muutu jääkellariksi, kuten Laestadius tuossa kirjoituksessaan arvelee viisastelijalle lopulta käyvän. Viitteitä tuosta kehityksestä on näkyvillä jo sinunkin kohdallasi!

        Lopuksi pieni vinkki sinulle Teu: Koeta kohentaa tuota kirjallista esitystaitoasi. Nykyisellään se tuskin vastaa peruskoulun ala-asteen tasoa!

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Kuulin p-joelta viestin että kerättäisiin Teulle rollaattori rahhaa. Hän kertoi että, autokin on rikki mennyt, eikä pääse sillä liikenteeseen.


      • Kuulin p-joelta
        Kuulin p-joelta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Kuulin p-joelta viestin että kerättäisiin Teulle rollaattori rahhaa. Hän kertoi että, autokin on rikki mennyt, eikä pääse sillä liikenteeseen.

        Mitä saarnaan tulee se oli kuitenkin erittäin hyvä ja harvinaisesta paikasta jota on vähemmin selitetty. Mutta nuori saarnamies selitti ja puhui sen johdosta erittäin monipuolisesti ja selkeästi ei jäänyt epäselväksi mitä tarkoitettiin. Näin sen kuulin kuulijoilta.


      • sosterv.
        Kuulin p-joelta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Kuulin p-joelta viestin että kerättäisiin Teulle rollaattori rahhaa. Hän kertoi että, autokin on rikki mennyt, eikä pääse sillä liikenteeseen.

        Teu! Rollaattorin saa OIVA kuntayhtymän apuvälinelainaamosta. Ilmaiseksi, kun on sairaanhoitajan lausunto.


      • rivijäsen
        Kuulin p-joelta kirjoitti:

        Mitä saarnaan tulee se oli kuitenkin erittäin hyvä ja harvinaisesta paikasta jota on vähemmin selitetty. Mutta nuori saarnamies selitti ja puhui sen johdosta erittäin monipuolisesti ja selkeästi ei jäänyt epäselväksi mitä tarkoitettiin. Näin sen kuulin kuulijoilta.

        Olen samaa mieltä. Mutta ei tuo viime sunnuntain tamperelaissaarnamies nyt enää ihan nuori ole; ja taitaa olla virkaiältään vanhin Tampereen saarnamiehistä; "virkavuosiakin" jo lähes viisikymmentä. Mutta ei kristillisyydessä sitä kysytä, eikä ikälisiä jaeta: Lahjat tulevat seurakunnan Herralta sen jälkeen, kuin kukin jaksaa kantaa. Kysytään vain uskollisuutta työnantajalle! "Tehkää työtä, niin kauan kuin päivä on, siilä kun ilta tulee, ei kukaan saata työtä tehdä".


      • Leeviläinen
        tyhmelin kirjoitti:

        Älköön kukaan arvostelko teukan kirjoitustaitoa, hän ei voi sille mitään.

        "Älköön kukaan arvostelko teukan kirjoitustaitoa, hän ei voi sille mitään."

        Arvostella aina sopii! Teukka on julkisuuden henkilö ainakin tällä palstalla! Teun kirjoituksia pitää oppia lukemaan! Minäkin wanha fossiili opin sen taidon muutaman vuoden jälkeen. Ilman Teun kirjoituksia tämä olisi kuollut foorumi!


      • Hikkis
        rivijäsen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Mutta ei tuo viime sunnuntain tamperelaissaarnamies nyt enää ihan nuori ole; ja taitaa olla virkaiältään vanhin Tampereen saarnamiehistä; "virkavuosiakin" jo lähes viisikymmentä. Mutta ei kristillisyydessä sitä kysytä, eikä ikälisiä jaeta: Lahjat tulevat seurakunnan Herralta sen jälkeen, kuin kukin jaksaa kantaa. Kysytään vain uskollisuutta työnantajalle! "Tehkää työtä, niin kauan kuin päivä on, siilä kun ilta tulee, ei kukaan saata työtä tehdä".

        Olen samaa mieltä. Mutta ei tuo viime sunnuntain tamperelaissaarnamies nyt enää ihan nuori ole; ja taitaa olla virkaiältään vanhin Tampereen saarnamiehistä; "virkavuosiakin" jo lähes viisikymmentä.

        Ei ole vanhin vaan toiseksi vanhin. KV on jo 93 vee, LS 75 vee...koneinsinööri koulutukseltaan, ei teologi...


      • Leeviläinen
        HuolestunutLesta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Mitä saarnaan tulee, tuskin se olisi parantunut, vaikka teukka itse olisi nostettu pönttöön keskipukille. Minusta se oli ihan OK; ei mikään super, mutta kohtalaisen selvä sanainen ja sisältö asiaa nykyajalle, jatkoa luetun Laestadiuksen saarnan aiheesta; mykkätaudin vaivaamat kristityt! Arvosana 7,5-8 on paikallaan. Siis tavallista rivikristittyä tyydyttävä!

        Lainaan tähän Lars Levi Laestadiuksen pääteoksen "Hulluinhuonelaisen" esipuhetta Laestadiuksen omin sanoin: " Puhdas totuus on luonnolliselle ihmiselle niin kitkerä ja karvas, että hänen täytyy se heti sylkeä pois. Mutta jos tämä terveellinen lääke saa vaikuttaa, on toivoa terveyden palautumisesta". Hän jatkaa vielä:" Totuutta ei voi turmeltuneen maun mieliksi sekoittaa imelällä ja makealla, eikä sirotella sokeria sen päälle, sillä silloin voi käydä niinkuin Ilmestyskirjan näkijälle, jonka käskettiin syödä kirja: " se oli minun suussani makea kuin hunaja, mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli".

        Ålä myöskään unohda, mitä hän on kirjoittanut: " Elävälle sydämen kristillisyydelle ovat älyn ylenpalttiset rasitukset vahingollisia. Älyniekasta tulee lopulta niin jäykkä kuin rautakanki ja hänen sydämestään ylenmääräisen mietiskelyn takia JÄÄKELLARI " !

        Kun yrität (vähäisen) järkesi avulla tarttua kaikkeen ja kritisoida saarnoja ja varsinkin Lapin vanhinten sanomisia ja parannella tätä kristillisyyttä, niin katso, ettei oma sydämesi tila muutu jääkellariksi, kuten Laestadius tuossa kirjoituksessaan arvelee viisastelijalle lopulta käyvän. Viitteitä tuosta kehityksestä on näkyvillä jo sinunkin kohdallasi!

        Lopuksi pieni vinkki sinulle Teu: Koeta kohentaa tuota kirjallista esitystaitoasi. Nykyisellään se tuskin vastaa peruskoulun ala-asteen tasoa!

        Kun yrität (vähäisen) järkesi avulla tarttua kaikkeen ja kritisoida saarnoja ja varsinkin Lapin vanhinten sanomisia ja parannella tätä kristillisyyttä, niin katso, ettei oma sydämesi tila muutu jääkellariksi, kuten Laestadius tuossa kirjoituksessaan arvelee viisastelijalle lopulta käyvän. Viitteitä tuosta kehityksestä on näkyvillä jo sinunkin kohdallasi!

        Aika rankasti sanottu Teun järjenjuoksusta! Kirjoittajalle toivottaisin korrektimpaa esitystapaa arvioida nimimerkkien järkeä ja ilmaisukykyä! Arvostelet Teun kirjallisita ilmaisukykyä? Oletko huomannut omassasi mitään vikaa?


      • rivijäsen
        Hikkis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Mutta ei tuo viime sunnuntain tamperelaissaarnamies nyt enää ihan nuori ole; ja taitaa olla virkaiältään vanhin Tampereen saarnamiehistä; "virkavuosiakin" jo lähes viisikymmentä.

        Ei ole vanhin vaan toiseksi vanhin. KV on jo 93 vee, LS 75 vee...koneinsinööri koulutukseltaan, ei teologi...

        Kirjoitin "virkaiästä" saarnaajana eli toimimisesta seurakunnan saarnatehtävässä; en ihmisen elinvuosista täällä maanpäällä. Kuten sanoin, ei ikälisiä lasketa, vaan pääasia on, että Herran työ tulee tehtyä Hänen mielensä mukaisesti; ei kunnianpyynnöstä eikä ihmismieltä noudattaen. Kaikki lahjathan on saatu seurakunnan Herralta. Minä kiitän Jumalaa kaikkien Tampereen saarnaajien lahjoista; ne ovat palvelleet meitä seurakuntalaisia hyvin. Kiitos Jumalalle!


      • Asennekriittinen
        Leeviläinen kirjoitti:

        "Älköön kukaan arvostelko teukan kirjoitustaitoa, hän ei voi sille mitään."

        Arvostella aina sopii! Teukka on julkisuuden henkilö ainakin tällä palstalla! Teun kirjoituksia pitää oppia lukemaan! Minäkin wanha fossiili opin sen taidon muutaman vuoden jälkeen. Ilman Teun kirjoituksia tämä olisi kuollut foorumi!

        Teukka on itse pahin arvostelija ja varsinkin Lapin saarnaajien työn kritisoija! Kyllä on ihan oikeutettua antaa samalla tavalla muidenkin arvostella; myös Teukan esiintymisiä tällä palstalla.


      • Tilapäinen vieras
        HuolestunutLesta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Mitä saarnaan tulee, tuskin se olisi parantunut, vaikka teukka itse olisi nostettu pönttöön keskipukille. Minusta se oli ihan OK; ei mikään super, mutta kohtalaisen selvä sanainen ja sisältö asiaa nykyajalle, jatkoa luetun Laestadiuksen saarnan aiheesta; mykkätaudin vaivaamat kristityt! Arvosana 7,5-8 on paikallaan. Siis tavallista rivikristittyä tyydyttävä!

        Lainaan tähän Lars Levi Laestadiuksen pääteoksen "Hulluinhuonelaisen" esipuhetta Laestadiuksen omin sanoin: " Puhdas totuus on luonnolliselle ihmiselle niin kitkerä ja karvas, että hänen täytyy se heti sylkeä pois. Mutta jos tämä terveellinen lääke saa vaikuttaa, on toivoa terveyden palautumisesta". Hän jatkaa vielä:" Totuutta ei voi turmeltuneen maun mieliksi sekoittaa imelällä ja makealla, eikä sirotella sokeria sen päälle, sillä silloin voi käydä niinkuin Ilmestyskirjan näkijälle, jonka käskettiin syödä kirja: " se oli minun suussani makea kuin hunaja, mutta sen syötyäni minun vatsaani karvasteli".

        Ålä myöskään unohda, mitä hän on kirjoittanut: " Elävälle sydämen kristillisyydelle ovat älyn ylenpalttiset rasitukset vahingollisia. Älyniekasta tulee lopulta niin jäykkä kuin rautakanki ja hänen sydämestään ylenmääräisen mietiskelyn takia JÄÄKELLARI " !

        Kun yrität (vähäisen) järkesi avulla tarttua kaikkeen ja kritisoida saarnoja ja varsinkin Lapin vanhinten sanomisia ja parannella tätä kristillisyyttä, niin katso, ettei oma sydämesi tila muutu jääkellariksi, kuten Laestadius tuossa kirjoituksessaan arvelee viisastelijalle lopulta käyvän. Viitteitä tuosta kehityksestä on näkyvillä jo sinunkin kohdallasi!

        Lopuksi pieni vinkki sinulle Teu: Koeta kohentaa tuota kirjallista esitystaitoasi. Nykyisellään se tuskin vastaa peruskoulun ala-asteen tasoa!

        Kommentti
        "Älyn ylenpalttinen rasittaminen"

        "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, sielustasi, voimastasi ja järjestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ..." eikö se jotenkin niin mennyt?
        Ei meitä siis käsketä järjettömästi uskomaan vaan päinvastoin raittiisti, kaiken Luojan meille antaman järjen valaisemina!


      • hiiskuen
        Tilapäinen vieras kirjoitti:

        Kommentti
        "Älyn ylenpalttinen rasittaminen"

        "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, sielustasi, voimastasi ja järjestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ..." eikö se jotenkin niin mennyt?
        Ei meitä siis käsketä järjettömästi uskomaan vaan päinvastoin raittiisti, kaiken Luojan meille antaman järjen valaisemina!

        Niinpä tilapäinen vieras järki on tullut vieraaksi kuitenkin on lapsen uskosta kyse kuutamo kutsuu


      • Siurolaane

        Taitaa Heikkiskä kääntyä haudassaan, kun ja jos katselee näitä riitaisia kirjoituksia. Itse hän on tietysti viety enkeleiltä Aabrahamin helmaan.


      • Lappslandsbranter
        Asennekriittinen kirjoitti:

        Teukka on itse pahin arvostelija ja varsinkin Lapin saarnaajien työn kritisoija! Kyllä on ihan oikeutettua antaa samalla tavalla muidenkin arvostella; myös Teukan esiintymisiä tällä palstalla.

        Tarkoitatko asennekriittinen, ettei lapinsaarnaajien sanomisia saa arvostella??
        Nämä saarnamiehet ovat arvostelun ja kritiikin yläpuolella? Itsensä jumaliksiksi korottaneet???


      • Neronpatti
        Lappslandsbranter kirjoitti:

        Tarkoitatko asennekriittinen, ettei lapinsaarnaajien sanomisia saa arvostella??
        Nämä saarnamiehet ovat arvostelun ja kritiikin yläpuolella? Itsensä jumaliksiksi korottaneet???

        Erehdyt veikkoseni. Lapin saarnaajat ei ole koskaan itseänsä jumaluuteen nostaneet, eikä kukaan muukaan es.les-liikkeessä. Rooman maailmanvallan keisarit korottivat itsensä jumaliksi, joita piti palvoa ja niille uhrata. Kristityt eivät siihen alistuneet ja siksi he joutuivat julman vainon ja rääkkäyksen kohteeksi. Todellisuudessa harva keisari tuolloin todella itsekään uskoi jumaluuteensa; eräskin sanoi kuolinvuoteellaan: "Kauheaa! Nyt minusta tulee jumala"


      • TampKrist.
        Hikkis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Mutta ei tuo viime sunnuntain tamperelaissaarnamies nyt enää ihan nuori ole; ja taitaa olla virkaiältään vanhin Tampereen saarnamiehistä; "virkavuosiakin" jo lähes viisikymmentä.

        Ei ole vanhin vaan toiseksi vanhin. KV on jo 93 vee, LS 75 vee...koneinsinööri koulutukseltaan, ei teologi...

        Mun tietojeni mukaan ei Mansessa ole saarnamiesten joukossa yhtään teologia; siis yliopistotason jumaluusoppinutta. Kaikki ovat rehellisiä duunareita, jotka ovat maallisen elantonsa hankkineet toisen palveluksessa. Kristillisyyden suhteen ovat tässä Pyhän Hengen koulussa ensimmäisellä luokalla ja haluavat siinä pysyäkin. Maalliset opinnot ja niiden myötä tulevat tittelit ovat vain tätä elämää varten. Jumalan edessä olemme vain veljiä ja sisaria Herrassa.


      • MaisteriMujunen
        TampKrist. kirjoitti:

        Mun tietojeni mukaan ei Mansessa ole saarnamiesten joukossa yhtään teologia; siis yliopistotason jumaluusoppinutta. Kaikki ovat rehellisiä duunareita, jotka ovat maallisen elantonsa hankkineet toisen palveluksessa. Kristillisyyden suhteen ovat tässä Pyhän Hengen koulussa ensimmäisellä luokalla ja haluavat siinä pysyäkin. Maalliset opinnot ja niiden myötä tulevat tittelit ovat vain tätä elämää varten. Jumalan edessä olemme vain veljiä ja sisaria Herrassa.

        Täsmennys edelliseen; Joillakin tittelit seuraa jopa hautakiveen ja kuolinilmoituksiin! Onko suuri synti (Es.Les.-etiikan mukaan) toimia noin? Myönnettäköön, että siinä vaikuttaa myös ajallisen kunnian tavoittelu; Laestadiusta lainaten " Kunnianperkele"!


      • TEU.
        Kuulin p-joelta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Kuulin p-joelta viestin että kerättäisiin Teulle rollaattori rahhaa. Hän kertoi että, autokin on rikki mennyt, eikä pääse sillä liikenteeseen.

        ""KUULIN -P-JOELTA . ""

        EN OLLUT KUULEMASSA , MUTTA KUULIN ,JOTEN EN OLE ILKÄMIELISEN VIESTIN VARASSA : PS. MINULLA EI OLE PELTOA PADASJOELLA , SIKSI TOISEKSI EN OLE KOSKAAN TEHNY T SAPATTINA PELTOTÖITÄ KOSKA
        TIEDÄN ETTÄ sE OLISI jUMALAA VASTAAN JA SINUN EDESSÄSI ,
        .
        NIIN SIITÄ AUTOSTA , OLIMME MENOSSA HEINÄ/ELOKUUN VAHTEESSA ,
        PIKKULIKALLE TUPAAN TULIAISIIN , KUN OLI KUUMA PÄIVÄ MENIMME
        ISON SISKON LUO JÄTIMME AUTON PIHAAN , JA JATKOIMME AIMON
        AUTOLLA JOSSA OLI ILMASTOINTI, TULIMME NOIN , 4. PÄÄSTÄ TAKAISIN
        MENIN AUTOON STARTTASIN , HYVIN STARTAA MUTTEI KÄYNISTY .

        NAAPARI KIN TULI JA SANOI TÄÄLLÄ OLI UKONILMA JA YKSI KOVA MÄJÄYS , HEILTÄ MENI 4 SULAKETTA JA AIMOLTA OLI MENNYT 5
        CORSA EI KÄYNISTY , SITTEN PYYSIN AIMON TUOMAAN MEIDÄT
        P-JOELLE . POIKANI EHTI KATSOMAAN CORSAA TORSTAIN EI OLLU
        VJRTAPIIRIÄ PENSAPUMPULLE JA PÅÅVIRTA TIETOKONE SÖKÖ

        KUN ASIAT SELVIÄÄ ,EN SYYTÄ JUMALAA ,,VAAN SYYTÄ SAA TA NAA
        KOSKA OLIN SITÄ KURMUYTTANUT AIEMMIN NIIN SE TEKI KOSTOT .
        HUOMASIN JUURI ETTÖ FIESTAA UUTTA TARJOTAAN 200 E /KK.
        EI MINUSTA MIKÄÄN PAHA , ENKÖHÄN MENE MAHEMAAN SELLAISEN
        ENNEN KYLMIÄ. .


      • Painelaakeri
        Kuulin p-joelta kirjoitti:

        Olitko Teukka itse kuulemassa vai oletko ilkeämielisten viestien varassa? Itse olin, enkä nähnyt sinua siellä edes kahvijonossa! Ehkä olit P-joella peltotöissä tai katiskoja kokemassa; siis sapattisäännön vastaisissa tehtävissä! Mitäs Mooses tästä sanoisi?

        Kuulin p-joelta viestin että kerättäisiin Teulle rollaattori rahhaa. Hän kertoi että, autokin on rikki mennyt, eikä pääse sillä liikenteeseen.

        Te P-joen pojat! Ottakaa selvää, mikä sitä Teukan autoa vaivaa? Hajosiko kytkin? Varmaankin, koska Teukka ei ole voinut nostaa kytkintä tältä siteltä, vaan kommentoi kaikkea täällä. Jos Teukka on heikossa €:ssa, niin pankaa varalliset lakki kiertään, ja Teukan auto pikaremonttiin; kristillinen rakkaus vaatii myös uhrimieltä! Kiitos teille jo etukäteen.


      • Fiaskocorsa
        TEU. kirjoitti:

        ""KUULIN -P-JOELTA . ""

        EN OLLUT KUULEMASSA , MUTTA KUULIN ,JOTEN EN OLE ILKÄMIELISEN VIESTIN VARASSA : PS. MINULLA EI OLE PELTOA PADASJOELLA , SIKSI TOISEKSI EN OLE KOSKAAN TEHNY T SAPATTINA PELTOTÖITÄ KOSKA
        TIEDÄN ETTÄ sE OLISI jUMALAA VASTAAN JA SINUN EDESSÄSI ,
        .
        NIIN SIITÄ AUTOSTA , OLIMME MENOSSA HEINÄ/ELOKUUN VAHTEESSA ,
        PIKKULIKALLE TUPAAN TULIAISIIN , KUN OLI KUUMA PÄIVÄ MENIMME
        ISON SISKON LUO JÄTIMME AUTON PIHAAN , JA JATKOIMME AIMON
        AUTOLLA JOSSA OLI ILMASTOINTI, TULIMME NOIN , 4. PÄÄSTÄ TAKAISIN
        MENIN AUTOON STARTTASIN , HYVIN STARTAA MUTTEI KÄYNISTY .

        NAAPARI KIN TULI JA SANOI TÄÄLLÄ OLI UKONILMA JA YKSI KOVA MÄJÄYS , HEILTÄ MENI 4 SULAKETTA JA AIMOLTA OLI MENNYT 5
        CORSA EI KÄYNISTY , SITTEN PYYSIN AIMON TUOMAAN MEIDÄT
        P-JOELLE . POIKANI EHTI KATSOMAAN CORSAA TORSTAIN EI OLLU
        VJRTAPIIRIÄ PENSAPUMPULLE JA PÅÅVIRTA TIETOKONE SÖKÖ

        KUN ASIAT SELVIÄÄ ,EN SYYTÄ JUMALAA ,,VAAN SYYTÄ SAA TA NAA
        KOSKA OLIN SITÄ KURMUYTTANUT AIEMMIN NIIN SE TEKI KOSTOT .
        HUOMASIN JUURI ETTÖ FIESTAA UUTTA TARJOTAAN 200 E /KK.
        EI MINUSTA MIKÄÄN PAHA , ENKÖHÄN MENE MAHEMAAN SELLAISEN
        ENNEN KYLMIÄ. .

        Älä Teu vaihda Corsaa Fiestaan! Tiedäthän, että Ford ei ole auto eikä piika ihminen!


      • Naapurin sierra
        Painelaakeri kirjoitti:

        Te P-joen pojat! Ottakaa selvää, mikä sitä Teukan autoa vaivaa? Hajosiko kytkin? Varmaankin, koska Teukka ei ole voinut nostaa kytkintä tältä siteltä, vaan kommentoi kaikkea täällä. Jos Teukka on heikossa €:ssa, niin pankaa varalliset lakki kiertään, ja Teukan auto pikaremonttiin; kristillinen rakkaus vaatii myös uhrimieltä! Kiitos teille jo etukäteen.

        Teuvoo, Ota meidät kyytiin....


      • AjoMies67
        Naapurin sierra kirjoitti:

        Teuvoo, Ota meidät kyytiin....

        Ethän Jumal Poikaa jätä, sanoi Padasjoen mummu, kun eräs isäntämies ajoi kyläraitilla hevosellaa ja reellä kirkolle: Mummu oli jalkamies ja olisi halunnut tulla kyytiin, mutta tuo isäntä oli kunniallinen napamies ja häpesi ottaa tuota yksinkertaista mummua rekeensä ja ajoi mummun ohitse, kuin ei mitään. Silloin tuo kristitty mummu huusi tuolle rekimiehelle nuo kuuluisat sanat; Ethän Jumalan Poikaa jätä tielle"! Ei auttanut isännän kuin pysähtyä ja ottaa tuo ihminen rekeensä.


      • Vieläelävä
        MaisteriMujunen kirjoitti:

        Täsmennys edelliseen; Joillakin tittelit seuraa jopa hautakiveen ja kuolinilmoituksiin! Onko suuri synti (Es.Les.-etiikan mukaan) toimia noin? Myönnettäköön, että siinä vaikuttaa myös ajallisen kunnian tavoittelu; Laestadiusta lainaten " Kunnianperkele"!

        Kyllä oikeille kristityille pitäis hautamerkkinä riittää ihan tavallinen kotimaisesta koivupuusta tehty yksikertainen risti. Kaikki muu kruusaus on mun mielestä sitä silmäinpyyntöä, josta Jeesuskin varoitta opetuslapsiaan. Mutta ihminen on niin turmeltu, että vielä haudankin takaa pitää näyttää joltakin, joka kuitenkaan ei mitään ole; vain itsepetosta. Jumala ei kaipaa hautakiveen kultakirjaimia! Itse pidän aivan kadottavana syntinä kaiken korskan.


      • patonki
        Vieläelävä kirjoitti:

        Kyllä oikeille kristityille pitäis hautamerkkinä riittää ihan tavallinen kotimaisesta koivupuusta tehty yksikertainen risti. Kaikki muu kruusaus on mun mielestä sitä silmäinpyyntöä, josta Jeesuskin varoitta opetuslapsiaan. Mutta ihminen on niin turmeltu, että vielä haudankin takaa pitää näyttää joltakin, joka kuitenkaan ei mitään ole; vain itsepetosta. Jumala ei kaipaa hautakiveen kultakirjaimia! Itse pidän aivan kadottavana syntinä kaiken korskan.

        Miksei riittäisi pari risua ristiin. .? Kaiverrukset taltalla luonnon kiveen..


      • PuuRisti
        patonki kirjoitti:

        Miksei riittäisi pari risua ristiin. .? Kaiverrukset taltalla luonnon kiveen..

        Rintamaoloissa monelle kaatuneelle tegtiinkin niin, kun muuta mahdollisuutta ei ollut! Kaikkia kaatuneiden ruumiita ( tai mitä niistä oli jäänyt jäljelle) ei saatu kotipitäjän multiin.


      • Miksisnoin?
        Tilapäinen vieras kirjoitti:

        Kommentti
        "Älyn ylenpalttinen rasittaminen"

        "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, sielustasi, voimastasi ja järjestäsi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ..." eikö se jotenkin niin mennyt?
        Ei meitä siis käsketä järjettömästi uskomaan vaan päinvastoin raittiisti, kaiken Luojan meille antaman järjen valaisemina!

        Mistäs otit tuohon litaniaan sanan " järjestäsi"? Raamattu kehottaa rakastamaan Herraa Jumalaa kaikesta "mielestäsi"!


      • BOBITZA
        Leeviläinen kirjoitti:

        "Älköön kukaan arvostelko teukan kirjoitustaitoa, hän ei voi sille mitään."

        Arvostella aina sopii! Teukka on julkisuuden henkilö ainakin tällä palstalla! Teun kirjoituksia pitää oppia lukemaan! Minäkin wanha fossiili opin sen taidon muutaman vuoden jälkeen. Ilman Teun kirjoituksia tämä olisi kuollut foorumi!

        Näin se vaan on ,kunnioittakaamme toisiamme ! Menkäämme myös ensin omiin "oivalluksiimme",miettikäämme onkohan niissä mitään parantamisen varaa,kunnioituksella vaan !!!!!!!!!! Jumala on kaikki luonut,iloks ihmisille tuonut,niinkuin isä lapsilleen


      • BOBITZA
        Leeviläinen kirjoitti:

        Kun yrität (vähäisen) järkesi avulla tarttua kaikkeen ja kritisoida saarnoja ja varsinkin Lapin vanhinten sanomisia ja parannella tätä kristillisyyttä, niin katso, ettei oma sydämesi tila muutu jääkellariksi, kuten Laestadius tuossa kirjoituksessaan arvelee viisastelijalle lopulta käyvän. Viitteitä tuosta kehityksestä on näkyvillä jo sinunkin kohdallasi!

        Aika rankasti sanottu Teun järjenjuoksusta! Kirjoittajalle toivottaisin korrektimpaa esitystapaa arvioida nimimerkkien järkeä ja ilmaisukykyä! Arvostelet Teun kirjallisita ilmaisukykyä? Oletko huomannut omassasi mitään vikaa?

        KENELLÄ TÄSSÄ MAAILMASSA ON MINKÄÄNLAISTA LUPAA ARVIOIDA TOISEN "JÄRKEÄ"???? OLETKOS KOSKAAN LUKENUT JEESUKSEN SANOJA????


    • teu.

      Kyllä hän oli paikalla , pisti toisen edelleen saarnaamaan
      Kiun muinalin pyhinä .

    • Penkinpäästä

      Päämies oli itse paikalla, kuten vanha virsikin asian ilmaisee: " Jossa Kristus Pää on ja palvellaan, jonka jäseniksi itsemme tunnustam(me)"! Tuossa saarnassakin taidettiin sanoa ( jos oikein muistan), että tässä kristillisyydessä ei ole pomoja, ei suuria eikä pieniä! Kristus on seurakunnan Herra ja Päämies! Muita päämiehiä ei yksinkertaisesti ole.

      • rehellissyys

        No mitäs ne saarnaajat ja lapinäijät on?


      • Penkinpäästä
        rehellissyys kirjoitti:

        No mitäs ne saarnaajat ja lapinäijät on?

        Ne ovat työmiehiä Herransa viinimäessä ja varjelevat sitä; korjaavat aitaa ja kankoavat vanhoja kantoja ja nyppivät ohrakkeita pellon pientareelta. Kyllä siinä hommaa piisaa!
        Hengelliset siat nostelevat kärsällään viinamäen aidaksia ja tekevät reijän aitaan; tästä aukosta pyrkivät kaikki juokaleet, hengelliset ja hengettömät sisälle viinamäkeen! Sen tähden täytyy uskollisten työmiesten astua sen särjetyn paikan etheen ja tukkia se reikä! Ja kuten tällä ajalla huomaamme, orjantappurat pistelevät näiden työmiesten käsiä. Helppoa ei heillä todellakaan ole.


      • rukoile parannusta
        Penkinpäästä kirjoitti:

        Ne ovat työmiehiä Herransa viinimäessä ja varjelevat sitä; korjaavat aitaa ja kankoavat vanhoja kantoja ja nyppivät ohrakkeita pellon pientareelta. Kyllä siinä hommaa piisaa!
        Hengelliset siat nostelevat kärsällään viinamäen aidaksia ja tekevät reijän aitaan; tästä aukosta pyrkivät kaikki juokaleet, hengelliset ja hengettömät sisälle viinamäkeen! Sen tähden täytyy uskollisten työmiesten astua sen särjetyn paikan etheen ja tukkia se reikä! Ja kuten tällä ajalla huomaamme, orjantappurat pistelevät näiden työmiesten käsiä. Helppoa ei heillä todellakaan ole.

        Aikamoinen metsäsikä olet Jeesuksen verellä JUmalan omiksi lunastettujen laumassa, sen näkee heti viesteistäsi.


      • Penkinpäästä
        rukoile parannusta kirjoitti:

        Aikamoinen metsäsikä olet Jeesuksen verellä JUmalan omiksi lunastettujen laumassa, sen näkee heti viesteistäsi.

        Joo; parannusta on toki tehtävä. Pietarikin kehottaa kristityitä jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta vanhaa ihmistä ristiinnaulitsemaan! Mutta ( Jumalan kiitoa! ) minun ei onnekseni tarvitse tehdä parannusta sellaisesta eriseuran riitaisesta , saastaisesta hengestä, joka sinua tuntuu rienaavan ja kuljettavan lihallisen vapauden ja kuolleen uskon pariin.
        Rukoile Jumalalta voimia, ettäs voisit tehdä sellaisen parannuksen, jolla on jotakin tekemistä Jumalan edessä!


      • lappirules
        Penkinpäästä kirjoitti:

        Joo; parannusta on toki tehtävä. Pietarikin kehottaa kristityitä jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta vanhaa ihmistä ristiinnaulitsemaan! Mutta ( Jumalan kiitoa! ) minun ei onnekseni tarvitse tehdä parannusta sellaisesta eriseuran riitaisesta , saastaisesta hengestä, joka sinua tuntuu rienaavan ja kuljettavan lihallisen vapauden ja kuolleen uskon pariin.
        Rukoile Jumalalta voimia, ettäs voisit tehdä sellaisen parannuksen, jolla on jotakin tekemistä Jumalan edessä!

        Tampereen saarna oli lappimyönteistä
        ja ylistystä siitä kuinka he saarnasivat monipuolista "jumalan sanaa", eikä tässä kristillisyydessä ole asioita päätetty huutoäänestyksellä eikä nimien keräämisellä.

        Totta hän puhui, sillä eihän seuraväellä ole mitään sanomista mistään. Kaikki päätökset tehdään pienessä piirissä salaa. Rahoittamiseen kelpaa kumminkin, onhan sekin jotain.


      • Nuin ikkeen
        lappirules kirjoitti:

        Tampereen saarna oli lappimyönteistä
        ja ylistystä siitä kuinka he saarnasivat monipuolista "jumalan sanaa", eikä tässä kristillisyydessä ole asioita päätetty huutoäänestyksellä eikä nimien keräämisellä.

        Totta hän puhui, sillä eihän seuraväellä ole mitään sanomista mistään. Kaikki päätökset tehdään pienessä piirissä salaa. Rahoittamiseen kelpaa kumminkin, onhan sekin jotain.

        Huutoäänestystä ei käytetty apostolinvaalissa Jerusalemissakaan, kun Mattias valittiin Juudaksen sijaan saamaan apostolin virkaa; siellä turvauduttiin arpaonneen eli asiasta heitetiin arpaa ja arpa lankesi Mattiaksen päälle. Siis Kristillisen kirkon esimerkit sallivat monenlaisia ratkaisumalleja painavienkin asioiden ollessa kyseessä!
        Ja mitäs pahaa siinä on, jos joku on lappimyönteinen? Paremmat hiihtokelit siellä yleensä on kuin täällä loskan joukossa ruuhkaisessa Etelä-Suomessa!


      • lappirules
        Nuin ikkeen kirjoitti:

        Huutoäänestystä ei käytetty apostolinvaalissa Jerusalemissakaan, kun Mattias valittiin Juudaksen sijaan saamaan apostolin virkaa; siellä turvauduttiin arpaonneen eli asiasta heitetiin arpaa ja arpa lankesi Mattiaksen päälle. Siis Kristillisen kirkon esimerkit sallivat monenlaisia ratkaisumalleja painavienkin asioiden ollessa kyseessä!
        Ja mitäs pahaa siinä on, jos joku on lappimyönteinen? Paremmat hiihtokelit siellä yleensä on kuin täällä loskan joukossa ruuhkaisessa Etelä-Suomessa!

        Lappimyönteinen= farisealainen. Siellä hallitsee fariseukset ja yrittävät vallata Suomen kristllisyyden, mutta ei onnistu!


      • Ymmärränkö yskän?
        lappirules kirjoitti:

        Lappimyönteinen= farisealainen. Siellä hallitsee fariseukset ja yrittävät vallata Suomen kristllisyyden, mutta ei onnistu!

        Yks suarnamiäs Helsingin saarnaajien kokouksessa vastaili vanhimmille vähän samassa hengessä; käsitti sakramenttiasiassa kyseessä olevan vähän niinkuin Ruotsi-Suomi- maaottelu, kumpi voettaa! Arvakkaas mistäpäen suamaa hiä oll? Näin oon kuullu kerrottavan. Ei se kokous tainnut niin yksmiälinen ollakaan, kuin on annettu ymmärtää!


      • Tero36
        Ymmärränkö yskän? kirjoitti:

        Yks suarnamiäs Helsingin saarnaajien kokouksessa vastaili vanhimmille vähän samassa hengessä; käsitti sakramenttiasiassa kyseessä olevan vähän niinkuin Ruotsi-Suomi- maaottelu, kumpi voettaa! Arvakkaas mistäpäen suamaa hiä oll? Näin oon kuullu kerrottavan. Ei se kokous tainnut niin yksmiälinen ollakaan, kuin on annettu ymmärtää!

        Oliskohan Hlinnasta vai oliko itte seppoinkeri


      • Taisit tunnistaa its
        rukoile parannusta kirjoitti:

        Aikamoinen metsäsikä olet Jeesuksen verellä JUmalan omiksi lunastettujen laumassa, sen näkee heti viesteistäsi.

        Taisit tunnistaa itsesi tuosta (Hengelliset siat nostelevat kärsällään viinamäen aidaksia ja tekevät reijän aitaan; tästä aukosta pyrkivät kaikki juokaleet, hengelliset ja hengettömät sisälle viinamäkeen! ) hyvä niinkin.

        Se koiruus älähtää johon aidan laudat kalahtaa.


      • älkää eksykö
        Nuin ikkeen kirjoitti:

        Huutoäänestystä ei käytetty apostolinvaalissa Jerusalemissakaan, kun Mattias valittiin Juudaksen sijaan saamaan apostolin virkaa; siellä turvauduttiin arpaonneen eli asiasta heitetiin arpaa ja arpa lankesi Mattiaksen päälle. Siis Kristillisen kirkon esimerkit sallivat monenlaisia ratkaisumalleja painavienkin asioiden ollessa kyseessä!
        Ja mitäs pahaa siinä on, jos joku on lappimyönteinen? Paremmat hiihtokelit siellä yleensä on kuin täällä loskan joukossa ruuhkaisessa Etelä-Suomessa!

        Jeesus valitsi seuraajansa, kuten hän tänäänkin tekee jokaisen valitun kohdalla.

        Mattias muuten valittiin arvalla, että tiedoksi vain.

        Lappimyönteinen voi olla jokainen.

        Tässä puhutaan kyllä ihan eri asiasta, eli Jellivaaran dynastiasta joka pitää itseään erehtymättömänä jas vaatii kaikkia esikoislestadiolaisia luottamaan tämän dynastian päätöksiin. Tällaista johtamistapaa ei tunneta Kristuksen seurakunnassa ollenkaan.

        Jumalan sanan mukaan toimitaan päinvastoin. Eli seurakunta asettaa
        saarnaajat, palvelemaan seurakuntaa Kristuksen sanalla.

        Saarnaajia ei aseteta palvelemaan omalla sanallaan, omilla syntiluetteloillaan, omilla periteillaan omillä käsityksillään, omilla käskyillään, omilla kielloillaan ja
        itse keksimillää laeilla.

        Saarnaajat eivät ole se taho joka seurakunnassa toimii kollektiivisena Herrana, vaan Jeesus Kristus, eli Jumalan Sana on Herra seurakunnassa, ja portti iankaikkiseen elämään.


      • Näinsennäen
        Nuin ikkeen kirjoitti:

        Huutoäänestystä ei käytetty apostolinvaalissa Jerusalemissakaan, kun Mattias valittiin Juudaksen sijaan saamaan apostolin virkaa; siellä turvauduttiin arpaonneen eli asiasta heitetiin arpaa ja arpa lankesi Mattiaksen päälle. Siis Kristillisen kirkon esimerkit sallivat monenlaisia ratkaisumalleja painavienkin asioiden ollessa kyseessä!
        Ja mitäs pahaa siinä on, jos joku on lappimyönteinen? Paremmat hiihtokelit siellä yleensä on kuin täällä loskan joukossa ruuhkaisessa Etelä-Suomessa!

        Niin, ja kyllä tuossa kokouksessa ensin rukoiltiin,että PH kirkastaisi oikean ratkaisun asiassa; uskon, että se arpa oli Jumalalta sallittu ja ohjattu. Tämä on minun yksinkertainen ajatus tästä .


      • YskääMullakin
        Tero36 kirjoitti:

        Oliskohan Hlinnasta vai oliko itte seppoinkeri

        Toi oli arvoitus; oikea vastaus selviää loppiaisena.


      • Moto Risti
        rehellissyys kirjoitti:

        No mitäs ne saarnaajat ja lapinäijät on?

        No ne saarnaajat on niitä samaritaanuksen juhtia, kirjoittaa Juhani Raattamaa, jotka on asetettu ikeenalaiseen raskaaseen työhön, ja jotka vieläkin kulkevat, ja todistavat katuville syntejä anteeksi. Olkaa kiitollisia niistä, sillä aika tulee että ne otetaan teiltä pois.Itse samaritaanus on seurakunnan pää ja johtaja, eikä muita johtajia ole eikä tule.
        Kristillisyys ei ole mikään punakaarti, missä johtajat asetetaan huutoäänestyksellä. Kristillisyydessä juhdat koetellaan, kuten apostoli kirjoittaa, että eriseuran henget pitää teidän seassanne oleman, että ne jotka koetellut ovat teidän seasanne julki tulisivat.
        Tuosta juhdasta voi varmuudella sanoa, että hänen sanansa on hänen jalkainsa lamppu.


      • FillariRillari
        Tero36 kirjoitti:

        Oliskohan Hlinnasta vai oliko itte seppoinkeri

        Olen kuullut, että SIngerin ääni kuuluu joka kokouksessa. Paljon puhetta, joka asiaan otettava kantaa, vähän villoja.


      • Kuullut kans
        FillariRillari kirjoitti:

        Olen kuullut, että SIngerin ääni kuuluu joka kokouksessa. Paljon puhetta, joka asiaan otettava kantaa, vähän villoja.

        Mutta takki on aina samoinpäin päällä,ja sanoo sen edessä, kun moni muu nurkantakana!


      • Toksova
        Tero36 kirjoitti:

        Oliskohan Hlinnasta vai oliko itte seppoinkeri

        Seppo Lappi-Inkeri?


      • muistemat
        Toksova kirjoitti:

        Seppo Lappi-Inkeri?

        Ei kun Seppomie vuaninker itämaalta


      • Hörökorvat
        Kuullut kans kirjoitti:

        Mutta takki on aina samoinpäin päällä,ja sanoo sen edessä, kun moni muu nurkantakana!

        Onks ny kysymys samasta mihestä, jolle vanhimmat sanoi kerran: "Opettele ..... ensin kuuntelemaan ja puhu vasta sitten, kun sinulla on jotain asiaa sanottavana".


    • törkeyden huippu

      Olipa huolestuneelta lestalta kommentti joka meni todella törkeydenkin alapuolelle.Peruskoulun ala asteen tasoa kerroit . Kommenttisi oli juuri sitä tasoa jota voi farisealaiselta odottaa.....kateutta,katkeruutta jopa henkilöön kohdistuvaa vihaa. tekeminen kun ei enää riitä nousee viha vapaaksi ostettuja vastaan.
      Voi kumpa edes saisit katumuksen armon.....

      • jotta silleen

        Juuri näin "törkeyden huippu". Haagarin poika joka on lihan liikuttelun seurauksena syntynyt, vihaa seurakunnassa kaikkia niitä jotka ovat lupauksen sanan kautta vapaiksi syntyneitä Saaran poikia.

        Liha oli jo kuiva ja loppuun käytetty rusina siinä vaiheessa,
        kun Saara tuli yli 90 vuotiaana raskaaksi ja synnytti pojan.

        Tätä vapaaksi syntynyttä Saaran poikaa tämä Haagarin poika,
        eli tekoihinsa luottava uskova vihaa.

        ON täysin ymmärrettävää miksi orjana elävä vihaa vapaata.
        Olemmehan me monet olleet itsekin orjia niin kauan kun
        elimme lain alla pelossa syyllisyydessä ja häpeässä.


      • korvatulppa
        jotta silleen kirjoitti:

        Juuri näin "törkeyden huippu". Haagarin poika joka on lihan liikuttelun seurauksena syntynyt, vihaa seurakunnassa kaikkia niitä jotka ovat lupauksen sanan kautta vapaiksi syntyneitä Saaran poikia.

        Liha oli jo kuiva ja loppuun käytetty rusina siinä vaiheessa,
        kun Saara tuli yli 90 vuotiaana raskaaksi ja synnytti pojan.

        Tätä vapaaksi syntynyttä Saaran poikaa tämä Haagarin poika,
        eli tekoihinsa luottava uskova vihaa.

        ON täysin ymmärrettävää miksi orjana elävä vihaa vapaata.
        Olemmehan me monet olleet itsekin orjia niin kauan kun
        elimme lain alla pelossa syyllisyydessä ja häpeässä.

        ON täysin ymmärrettävää miksi orjana elävä vihaa vapaata.
        Olemmehan me monet olleet itsekin orjia niin kauan kun
        elimme lain alla pelossa syyllisyydessä ja häpeässä. -lainaus

        Näin se on ja oma kokemuskin sen vahvistaa. Toivon että monien silmät avautuisivat näkemään ettei muuta pelastusta ole kuin Jeesus, Herramme.

        Nyt on johtotroikka siinä tilassa kuin Laodikean seurakunnan enkelit: Ovat rikastuneet, eivätkä mitään tarvitse.

        Kun nyt ymmärtäisivät tilansa, että ovat köyhiä, sokeita ja alastomia ja tekisivät neuvon mukaan, sen minkä Jeesus itse antoi.
        Muuten kynttilänjalka siirretään pois paikaltaan, ellei jo ole siirretty.


      • Proforos
        korvatulppa kirjoitti:

        ON täysin ymmärrettävää miksi orjana elävä vihaa vapaata.
        Olemmehan me monet olleet itsekin orjia niin kauan kun
        elimme lain alla pelossa syyllisyydessä ja häpeässä. -lainaus

        Näin se on ja oma kokemuskin sen vahvistaa. Toivon että monien silmät avautuisivat näkemään ettei muuta pelastusta ole kuin Jeesus, Herramme.

        Nyt on johtotroikka siinä tilassa kuin Laodikean seurakunnan enkelit: Ovat rikastuneet, eivätkä mitään tarvitse.

        Kun nyt ymmärtäisivät tilansa, että ovat köyhiä, sokeita ja alastomia ja tekisivät neuvon mukaan, sen minkä Jeesus itse antoi.
        Muuten kynttilänjalka siirretään pois paikaltaan, ellei jo ole siirretty.

        "Johtotroikka" saakin neuvot siltä luomattomalta enkeliltä, joka Laodikean enkeliäkin puhutteli ja sanoi: "Minä neuvon sinua ostamaan MINULTA KULTAA, ettäs rikastuisit, ja valkeat vaatteet..."!
        Ei Laodikean enkeliä ohjannut oikealle tielle joku nettikirjoittajien huutosakki, vaan itse seurakunnan Herra!


      • 5+7#
        Proforos kirjoitti:

        "Johtotroikka" saakin neuvot siltä luomattomalta enkeliltä, joka Laodikean enkeliäkin puhutteli ja sanoi: "Minä neuvon sinua ostamaan MINULTA KULTAA, ettäs rikastuisit, ja valkeat vaatteet..."!
        Ei Laodikean enkeliä ohjannut oikealle tielle joku nettikirjoittajien huutosakki, vaan itse seurakunnan Herra!

        Proforos 3.9.2014 13:02

        14. Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
        15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
        16. Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
        17. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
        21. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
        22. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

        Kumma etteivät he kuuntele niinkin korkeaa olentoa. Kumma sekin, että totuus tulee joskus vaikka aasin suusta.


      • Aasilta vain ennen
        5+7# kirjoitti:

        Proforos 3.9.2014 13:02

        14. Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
        15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
        16. Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
        17. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
        21. Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
        22. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

        Kumma etteivät he kuuntele niinkin korkeaa olentoa. Kumma sekin, että totuus tulee joskus vaikka aasin suusta.

        On se ihmeellistä etttä ottaisitte ehtoollisenkin mielummin aasilta kuin meidän saarnamiehiltä


      • teu,
        Aasilta vain ennen kirjoitti:

        On se ihmeellistä etttä ottaisitte ehtoollisenkin mielummin aasilta kuin meidän saarnamiehiltä

        ""aasila vain ennen ""

        Ei se ihme ole , kun ottaa huomioon mistä saaernnajat
        sen ottaa , vaikka on puhuttu omiin nkäsiin kuinka se
        mahtaakaan olla , kun kuitenkin Suomen kirkko on 98 x
        parempi kuin Ruotsin kirkko , mistä te luulette että LV:t
        puhuu , jos sinulla on lupa puhua tommosia , kuulisin
        todella mietteesi saarnaajalta ,

        hänen tekstinsä voi kyllä sitten korjata ilman aaseja .
        kerron Kekkos vitsin , joku isokenkäinen meni URHON
        luo ja kysyi oletko urkki kuullut ettei tyhjä lato kattoa'
        tarvii ,, kului 2 sek. urkki sanoo ja aaseilta Hän harmaannuttaa
        karvat ,,tämä toinen oli jo isosti harmaa, .


      • teu,
        jotta silleen kirjoitti:

        Juuri näin "törkeyden huippu". Haagarin poika joka on lihan liikuttelun seurauksena syntynyt, vihaa seurakunnassa kaikkia niitä jotka ovat lupauksen sanan kautta vapaiksi syntyneitä Saaran poikia.

        Liha oli jo kuiva ja loppuun käytetty rusina siinä vaiheessa,
        kun Saara tuli yli 90 vuotiaana raskaaksi ja synnytti pojan.

        Tätä vapaaksi syntynyttä Saaran poikaa tämä Haagarin poika,
        eli tekoihinsa luottava uskova vihaa.

        ON täysin ymmärrettävää miksi orjana elävä vihaa vapaata.
        Olemmehan me monet olleet itsekin orjia niin kauan kun
        elimme lain alla pelossa syyllisyydessä ja häpeässä.

        Mistä ""Raamatusta "" kirjoitat . kun jumala kävi ilmoittamassa
        että hän saa pojan , kun Hän tulee täasta ensi vuonna Saaalla on poika
        ja Raamattu ilmoittaa saaran olleen 89. mekanisen laskutimitus tähän
        1 89= 90 , jos karvan yli ,sitä ei Herrakaan ilmoittanut ,,..

        ilman Herrtan apua ei olisi . mitään synnytysta enää tapahtunut
        mutta Herran avulla. se toimi . Jumalalle on kaikki mahdollista ..


      • 5+7#
        Aasilta vain ennen kirjoitti:

        On se ihmeellistä etttä ottaisitte ehtoollisenkin mielummin aasilta kuin meidän saarnamiehiltä

        Aasilta vain ennen 6.9.2014 22:24

        Olen kyllä ottanut Ehtoollista meidän saarnamiehiltä, mutta jos sakramentit otetaan rukoushuoneille ja väitetään sen tavan olevan jotenkin parempi kirkossa ja kirkon kautta toimitettavaan verrattuna, ainoa johtopäätös on, että kirkon toimittamassa toimituksessa on jotain mätää ja heidän tunnustuksensa on silloin väärää.

        Siitä seuraa myös väistämättä heidän uskontunnustuksensa olevan väärä, verrattuna siihen, minkä toimikunta saa aikaiseksi. Väittäisin heillä olevan vaikea tehtävä edessä, jos joillain toisilla sanoilla saa aikaiseksi saman asian ja kuitenkin voi väittää olevansa oikeassa ja eri mieltä yhtä aikaa kirkon ja meidän nykyisen uskon tunnustuksemme kanssa.

        Toivottavasti tästä ymmärrät, etten ole lähtemässä rakentamaan ns. uutta kirkkokuntaa. Lisäksi tulee sellainen raamatullinen ajatus mieleen, että meidän pitäisi olla yhdistämässä, eikä hajottamassa.

        Ajatteleppa vielä miten avointa ja suoraa toiminta oikeasti on vaikka saarnojen kuuntelemisen osalta. Ollaanko pistetty kynttilä vakan alle, vai loistaako valkeus kaikille. Ihan oikeasti? En nyt tällä kerralla enempää.


    • YksMeistä

      Olin seuroissa vieraalla paikkakunnalla. En tuntenut kaikkia sen paikan puhujia ja kysyin paikkakunnan vanhalta saarnamieheltä: "Kukas täällä on pääsaarnaaja"? Hän vastasi oitis, että se on sielunvihollinen Perkele; on ahkera saarnaamaan ja aina työssä. Ei pidä pitkiä lepotaukoja.

      • vihree1

        Ai kutsutaanko SP:tä jo julkisesti oikealla "sielunvIhollinen" nimellä. Hänhän oli aikoinaan viemässä Lappiin väärää viestiä EH:n ja OS:n tapauksesta.


      • Kristuksen kirkkolak
        vihree1 kirjoitti:

        Ai kutsutaanko SP:tä jo julkisesti oikealla "sielunvIhollinen" nimellä. Hänhän oli aikoinaan viemässä Lappiin väärää viestiä EH:n ja OS:n tapauksesta.

        "vihree1", Onko todistettu että juuri hän oli pahaa postia kuljettanut Lappiin?

        Varmaan moni muukin on sitä tehnyt suosion toivossa.

        Herra näkee ja tietää kaiken. Olisi toivottavaa että nuo tapahtumat käsiteltäisiin ja tuotaisiin valkeuteen vihdoinkin. Uskon ettei ennen tule rakkaus ja rauha esikoisuuteen. Nämä vääryydet joita silloin väellä ja voimalla tehtiin ovat edelleen korjaamatta. Kaksi saarnaajaa on jo nauttimassa armopalkkaansa Isän kotona, mutta yksi elää joten luulisi että jonoksi asti olisi väkeä hänen ovensa takana koska kristityitähän tämä koskee. Vaan ei ole, hedelmät ovat haisevia ja mätiä.


      • Oikein toimittu
        vihree1 kirjoitti:

        Ai kutsutaanko SP:tä jo julkisesti oikealla "sielunvIhollinen" nimellä. Hänhän oli aikoinaan viemässä Lappiin väärää viestiä EH:n ja OS:n tapauksesta.

        Vai väärää tietoa kas vain, kyllä sen huomasi köyhän talon yksinkertainen mummokin että oli menty opissa ja lipereissä pieleen.

        Buukstaavi kuolettaa ja henki tekee eläväksi.


      • VaaleenVihree
        vihree1 kirjoitti:

        Ai kutsutaanko SP:tä jo julkisesti oikealla "sielunvIhollinen" nimellä. Hänhän oli aikoinaan viemässä Lappiin väärää viestiä EH:n ja OS:n tapauksesta.

        Älä parjaa SP:tä; olihan hänkin PL:n kanssa monta vuotta EH uskollinen juoksupoika, mutta selvisi onneksi tuon lumoojan pauloista. Korjaukset tosin jäi tekemättä mutta odotetaan Jumalan aikaa. Oletko muuten itse tehnyt totuutta omista parjauksistasi? Jokaisesta turhasta sanasta on kerran tehtävä tiliä ja tilinteko koskee myös herja- ja rienakirjoituksia täällä netissä!


      • Astrologi
        Kristuksen kirkkolak kirjoitti:

        "vihree1", Onko todistettu että juuri hän oli pahaa postia kuljettanut Lappiin?

        Varmaan moni muukin on sitä tehnyt suosion toivossa.

        Herra näkee ja tietää kaiken. Olisi toivottavaa että nuo tapahtumat käsiteltäisiin ja tuotaisiin valkeuteen vihdoinkin. Uskon ettei ennen tule rakkaus ja rauha esikoisuuteen. Nämä vääryydet joita silloin väellä ja voimalla tehtiin ovat edelleen korjaamatta. Kaksi saarnaajaa on jo nauttimassa armopalkkaansa Isän kotona, mutta yksi elää joten luulisi että jonoksi asti olisi väkeä hänen ovensa takana koska kristityitähän tämä koskee. Vaan ei ole, hedelmät ovat haisevia ja mätiä.

        Kovin on sulla ahdas taivaanportti, kun vain kaksi saarnaajaa on päässyt siitä läpi armopalkkaa nauttimaan! Mihin lie sitten joutuneet kaikki Jumalansanan julistajat kautta aikojen? Mihin meni prof. Elia tulisten vaunujensa kanssa jos ei taivaaseen?
        Auta Herra, sillä pyhät ovat harvat! Vain yksikö saarnaaja vielä elää? No, olihan ukko-Nooakin yksin aikanansa ja saarnasi parannusta 120 vuotta; mutta sitten tulikin vanhan maailman loppu! Ja taitaa se tämäkin maailmanrakennus kohta loppua. Merkit auringossa, kuussa ja tähdissä osoittavat siihen suuntaan.


      • Kristuksen kirkkolak
        Astrologi kirjoitti:

        Kovin on sulla ahdas taivaanportti, kun vain kaksi saarnaajaa on päässyt siitä läpi armopalkkaa nauttimaan! Mihin lie sitten joutuneet kaikki Jumalansanan julistajat kautta aikojen? Mihin meni prof. Elia tulisten vaunujensa kanssa jos ei taivaaseen?
        Auta Herra, sillä pyhät ovat harvat! Vain yksikö saarnaaja vielä elää? No, olihan ukko-Nooakin yksin aikanansa ja saarnasi parannusta 120 vuotta; mutta sitten tulikin vanhan maailman loppu! Ja taitaa se tämäkin maailmanrakennus kohta loppua. Merkit auringossa, kuussa ja tähdissä osoittavat siihen suuntaan.

        Astrologille:

        Ymmärrys hoi!

        Kolmea saarnaajaa vainottiin ja RB erotettiin saarnavirasta.

        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin koska tutkimuksissa todettiin että he olivat opettaneet raamatullisesti.
        RB:n erottamista ei purettu, pahinta oli se, että hän oli pappi. Ja hänen (Jumalan lapseksi) tutkimuksensa (gradu) paljasti esikoisten sekavan opetuksen. Sitä ylpeät eivät kestäneet - totuutta opetuksistaan.

        Entistä sekavampaa opetus on nyt.


      • Epätietoinen Elli
        Kristuksen kirkkolak kirjoitti:

        Astrologille:

        Ymmärrys hoi!

        Kolmea saarnaajaa vainottiin ja RB erotettiin saarnavirasta.

        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin koska tutkimuksissa todettiin että he olivat opettaneet raamatullisesti.
        RB:n erottamista ei purettu, pahinta oli se, että hän oli pappi. Ja hänen (Jumalan lapseksi) tutkimuksensa (gradu) paljasti esikoisten sekavan opetuksen. Sitä ylpeät eivät kestäneet - totuutta opetuksistaan.

        Entistä sekavampaa opetus on nyt.

        Ymmärrys hoi!
        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin", olikohan siinäkin ahtialan konklaavi asialla, ei siellä saarnaajia ollut mukana jotka päätöstä oli tekemässä. Pieni huomautus koska näin oli käynyt purettu päätös jotkin paikkajkunnat eivät ottaneet heitä vastaan näinkö oli.


      • elli hoi
        Epätietoinen Elli kirjoitti:

        Ymmärrys hoi!
        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin", olikohan siinäkin ahtialan konklaavi asialla, ei siellä saarnaajia ollut mukana jotka päätöstä oli tekemässä. Pieni huomautus koska näin oli käynyt purettu päätös jotkin paikkajkunnat eivät ottaneet heitä vastaan näinkö oli.

        "...olikohan siinäkin ahtialan konklaavi asialla, ei siellä saarnaajia ollut mukana jotka päätöstä oli tekemässä."

        Tiedätkö sinä tämän asian, vai keksitkö omasta päästäsi?


      • Kristuksen kirkkolak
        Epätietoinen Elli kirjoitti:

        Ymmärrys hoi!
        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin", olikohan siinäkin ahtialan konklaavi asialla, ei siellä saarnaajia ollut mukana jotka päätöstä oli tekemässä. Pieni huomautus koska näin oli käynyt purettu päätös jotkin paikkajkunnat eivät ottaneet heitä vastaan näinkö oli.

        Elli, siellä oli paikalla kaikki lähetysmiehet ja joukko valvovia kristittyjä. Kokous oli Lahdessa. Tarkoitan ruksalla pidettyä tutkimusta, josta lähetettiin jokaiseen paikallis"seurakuntaan" kirjallinen ilmoitus, että KAIKKI lähetysmiehet jatkavat niinkuin ennenkin. Kokouksesta soitettiin Lappiin ja kerrottiin heille että ei ole mitään syytä löytynyt ja että veljet jatkavat saarnaamista.


      • tottuus
        vihree1 kirjoitti:

        Ai kutsutaanko SP:tä jo julkisesti oikealla "sielunvIhollinen" nimellä. Hänhän oli aikoinaan viemässä Lappiin väärää viestiä EH:n ja OS:n tapauksesta.

        Oletko vihree oikeen vihreän liiton jäsen?Poliitiikolta ainakin vaikutat.Mutta oletko ihan varma asiastasi,varo vaan ettet joudu valehtelijaksi.


      • Rehellinen Erkki
        elli hoi kirjoitti:

        "...olikohan siinäkin ahtialan konklaavi asialla, ei siellä saarnaajia ollut mukana jotka päätöstä oli tekemässä."

        Tiedätkö sinä tämän asian, vai keksitkö omasta päästäsi?

        Tuo arvoisa teu siitä kyllä vihjasi näin olleen, milleniumin alussa tuo olisi tapahtunut.samat miehet remmissä mukana.


      • Mikä mättää
        Kristuksen kirkkolak kirjoitti:

        Astrologille:

        Ymmärrys hoi!

        Kolmea saarnaajaa vainottiin ja RB erotettiin saarnavirasta.

        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin koska tutkimuksissa todettiin että he olivat opettaneet raamatullisesti.
        RB:n erottamista ei purettu, pahinta oli se, että hän oli pappi. Ja hänen (Jumalan lapseksi) tutkimuksensa (gradu) paljasti esikoisten sekavan opetuksen. Sitä ylpeät eivät kestäneet - totuutta opetuksistaan.

        Entistä sekavampaa opetus on nyt.

        Mikäs siinä RB ssä nykyään on kun ei kirkosta mitään vikaa löydä liekö hengellinen kuolema


      • Tsupparix
        VaaleenVihree kirjoitti:

        Älä parjaa SP:tä; olihan hänkin PL:n kanssa monta vuotta EH uskollinen juoksupoika, mutta selvisi onneksi tuon lumoojan pauloista. Korjaukset tosin jäi tekemättä mutta odotetaan Jumalan aikaa. Oletko muuten itse tehnyt totuutta omista parjauksistasi? Jokaisesta turhasta sanasta on kerran tehtävä tiliä ja tilinteko koskee myös herja- ja rienakirjoituksia täällä netissä!

        Kenenkäs juoksupoika luulet SP: n ja PL : n nykyään olevan?


      • teu,
        Mikä mättää kirjoitti:

        Mikäs siinä RB ssä nykyään on kun ei kirkosta mitään vikaa löydä liekö hengellinen kuolema

        "" mikä mättää""

        MIKÄ MÄTTÄÄ RB :SSÄ NYKYÄÄN ON KUN EI MITÄÄN VIRKAA LÖYDÄ.
        Olet mikä mättää vistisi hengellinen kuolema . ahtialan kokouksessa puhuin
        hänen kanssa hän oli 9 pv ennen täyttänyt 75. vuotta se tarkoittaa että hänen
        ikänsä on jo tullut esteeksi , vaikka Es/lestois hillutaan vaikka 100 v. asti .-

        Voin kertoa että hän on vireä ja viläkin asioista perillä , ja varmasti ajattelee '
        että ihminen ei olemitään usko Jeesukseen pelastaa .. hän muuten puhui silla
        ja sanoi että on käytettävissä . jos tarve tulee.


      • teu,
        Kristuksen kirkkolak kirjoitti:

        Astrologille:

        Ymmärrys hoi!

        Kolmea saarnaajaa vainottiin ja RB erotettiin saarnavirasta.

        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin koska tutkimuksissa todettiin että he olivat opettaneet raamatullisesti.
        RB:n erottamista ei purettu, pahinta oli se, että hän oli pappi. Ja hänen (Jumalan lapseksi) tutkimuksensa (gradu) paljasti esikoisten sekavan opetuksen. Sitä ylpeät eivät kestäneet - totuutta opetuksistaan.

        Entistä sekavampaa opetus on nyt.

        ""Kristuksen kirkko Laki ""

        Vaikka EH:OS saivat erotusksensa takaisin .
        oli pahaa päässyt jo tapahtumaan , kun EH oli
        virossa matkalla kun joku soitti hänelle että on erotettu .
        nimittäin 2-3 kk päästrä vasta asiaa selitettin mätä
        oli jotapahtunut PAHA TEHTY;:OM.GP-.


      • masa 66
        Epätietoinen Elli kirjoitti:

        Ymmärrys hoi!
        Näiden kahden, eli EH:n ja OS:n eroittaminen purettiin", olikohan siinäkin ahtialan konklaavi asialla, ei siellä saarnaajia ollut mukana jotka päätöstä oli tekemässä. Pieni huomautus koska näin oli käynyt purettu päätös jotkin paikkajkunnat eivät ottaneet heitä vastaan näinkö oli.

        Elli on todella epätietoisuudessa. Oikaistaampa vähän: Noita kahta oman linjan kulkijaa EH ja OS koskeva Turun kokouksen päätös on vanhintenpuolelta edelleenkin purkamatta, He eivät ole sitä koskaan peruneet. Perumispuheet on lähtöisin noiden kahden miehen hännysjoukosta, jotka etujen toivossa nuoleskelivat heitä. Ja näitä oli melkoinen joukko; mm. nykyisistä LM:stä, jotka nyt ovat taas kelkkansa kääntäneet.
        Elämänsä lopulla tosin OS:lle kirkastui nuo harharetket ja hän tekikin välinsä selväksi tuohon sakkiin ja nöyrästi teki parannusta josta (julkinen tunnustuskirje ), Tällä teollaan hän nousi tosiasiassa "suurmiesten" kastiin!


      • Faktaa tietoa
        masa 66 kirjoitti:

        Elli on todella epätietoisuudessa. Oikaistaampa vähän: Noita kahta oman linjan kulkijaa EH ja OS koskeva Turun kokouksen päätös on vanhintenpuolelta edelleenkin purkamatta, He eivät ole sitä koskaan peruneet. Perumispuheet on lähtöisin noiden kahden miehen hännysjoukosta, jotka etujen toivossa nuoleskelivat heitä. Ja näitä oli melkoinen joukko; mm. nykyisistä LM:stä, jotka nyt ovat taas kelkkansa kääntäneet.
        Elämänsä lopulla tosin OS:lle kirkastui nuo harharetket ja hän tekikin välinsä selväksi tuohon sakkiin ja nöyrästi teki parannusta josta (julkinen tunnustuskirje ), Tällä teollaan hän nousi tosiasiassa "suurmiesten" kastiin!

        Asiahan on niin OS:n ja EH:n kohdalla, että Lappi ei ole koskaan tunnustanut, että heidät olisi edes hyllytetty. Vaan Lappi laittoi hyllytyksen kieliongelman piikkiin. Eli he eivät tarkoittaneet sitä, mutta eräs vanha saarnaaja ymmärsi sen huonosta puhelinlinjasta ja kielivaikeuksista johtuen väärin eli luuli, että kuuluu hyllyttää ja niin toimittiin.
        (Tuli muuten nimikin mieleen TL)

        Tämä sattuu olemaan fakta.


      • vihree1
        Kristuksen kirkkolak kirjoitti:

        "vihree1", Onko todistettu että juuri hän oli pahaa postia kuljettanut Lappiin?

        Varmaan moni muukin on sitä tehnyt suosion toivossa.

        Herra näkee ja tietää kaiken. Olisi toivottavaa että nuo tapahtumat käsiteltäisiin ja tuotaisiin valkeuteen vihdoinkin. Uskon ettei ennen tule rakkaus ja rauha esikoisuuteen. Nämä vääryydet joita silloin väellä ja voimalla tehtiin ovat edelleen korjaamatta. Kaksi saarnaajaa on jo nauttimassa armopalkkaansa Isän kotona, mutta yksi elää joten luulisi että jonoksi asti olisi väkeä hänen ovensa takana koska kristityitähän tämä koskee. Vaan ei ole, hedelmät ovat haisevia ja mätiä.

        Kyllä on. Voit kysyä keneltä tahansa lähetysmieheltä ja saat vastauksen "jos nyt ei enää vanhoja anteeksiannettuja kaiveltaisi"


      • For One Day
        vihree1 kirjoitti:

        Kyllä on. Voit kysyä keneltä tahansa lähetysmieheltä ja saat vastauksen "jos nyt ei enää vanhoja anteeksiannettuja kaiveltaisi"

        Mutta sehän on oikein hyvä ja raamatullinen vastaus! Onkimaoikeus ? Onko tämä palsta mikään historiakirjoituspalsta.? Tieteilijät tutkikoon menneitä omissa tukimuksissaan. Meidän tehtävä on kuulla sanaa ja uskoa omalta kohdaltamme Jeesuksen lunastustyö!


      • Saako kysyä?
        Faktaa tietoa kirjoitti:

        Asiahan on niin OS:n ja EH:n kohdalla, että Lappi ei ole koskaan tunnustanut, että heidät olisi edes hyllytetty. Vaan Lappi laittoi hyllytyksen kieliongelman piikkiin. Eli he eivät tarkoittaneet sitä, mutta eräs vanha saarnaaja ymmärsi sen huonosta puhelinlinjasta ja kielivaikeuksista johtuen väärin eli luuli, että kuuluu hyllyttää ja niin toimittiin.
        (Tuli muuten nimikin mieleen TL)

        Tämä sattuu olemaan fakta.

        Tuliko kirjoitusvirhe? TL vai PL ???


      • hyvä eli paha.
        Faktaa tietoa kirjoitti:

        Asiahan on niin OS:n ja EH:n kohdalla, että Lappi ei ole koskaan tunnustanut, että heidät olisi edes hyllytetty. Vaan Lappi laittoi hyllytyksen kieliongelman piikkiin. Eli he eivät tarkoittaneet sitä, mutta eräs vanha saarnaaja ymmärsi sen huonosta puhelinlinjasta ja kielivaikeuksista johtuen väärin eli luuli, että kuuluu hyllyttää ja niin toimittiin.
        (Tuli muuten nimikin mieleen TL)

        Tämä sattuu olemaan fakta.

        Onpas siinäkin selitys, päätös tehtiin Suomessa, ei kuulosta aidolta.
        Meni joka tapauksessa kuin oli sallittu käyvän oli hyvä eli paha.


      • loppuun käsitelty.
        teu, kirjoitti:

        ""Kristuksen kirkko Laki ""

        Vaikka EH:OS saivat erotusksensa takaisin .
        oli pahaa päässyt jo tapahtumaan , kun EH oli
        virossa matkalla kun joku soitti hänelle että on erotettu .
        nimittäin 2-3 kk päästrä vasta asiaa selitettin mätä
        oli jotapahtunut PAHA TEHTY;:OM.GP-.

        Eiköhän tämä aihe ole loppuun käsitelty.


      • Rauhaaaa...!
        loppuun käsitelty. kirjoitti:

        Eiköhän tämä aihe ole loppuun käsitelty.

        Ja millä tavalla nuo asiat liittyvät avauksessa esitettyyn Tampereella pidettyihin saarnoihin?


      • Memory66
        Tsupparix kirjoitti:

        Kenenkäs juoksupoika luulet SP: n ja PL : n nykyään olevan?

        En luule mitään. Tiedän: SP kumartaa nykyisin nöyrästi luoteeseen; on ihan virallisestikin suhteiden hoitaja siihen suuntaan. Jonkunhan sekin on hoidettava.
        PL on kadottanut suuntavaistonsa; on vaikeuksia erottaa, missä on itä ja missä länsi. Ikä alkaa painaa. Ymmärtäs nyt vain ajoissa löysätä, ettei toisten tarvitse sitä tehdä. Oli muuten nuorempana kova arvostelemaan silloisia vanhoja saarnaajia. Maistaneeko nyt omaa lääkettään?


    • Sallittaneen pieni analyysi asiasta.
      Suuren hajaannuksen yhteydessä lähetettiin avunpyytäjät Lappiin ja perimätieto kertoo seuraavaa: Heitä kehotettiin tarkkailemaan seuroissa muistaakseni parin viikon ajan, onko se sitä mitä he ovat tulleet hakemaan. Ilmeisesti julistus kelpasi ja se kulminoitui lähetykseen 1902.

      Minun näkökulmastani katsoen siinä on esikoisuuden syntyhetki. Ilmeisesti koko Suomi olisi jätetty kesannolle, jos ei noutajia olisi mennyt, koska heidän mukaansa piti olla taho, joka seurat kutsuu ja järjestää.

      Kun sitten oli varmistettu asia, että Suomessa on merkittävä populaatio, joka jäi uskolliseksi Ruotsin Lapin Esikoisten seurakunnalle, niin uusi lähetys lähetettiin oitis vakiinnuttamaan asemat..

      Sitten on muodostunut käytäntö, että määrävällein suomesta meni miehet kertomaan miten menee ja siellä on ollut ammattitaiti analysoida saatua tietoa, nmilloin kirjeet eivät enää riitä, vaan pitää mennä paikanpäälle tekemään operaatioita.

      Silloin vielä hoidettiin maat erinänsä, että asioita voitiin tarkastella kaikkien vaikuttavien seikkojen perusteella.ja se oli hyvä siihen asti kun se toimi. Siinä voitiin ottaa huomioon paikallinen kirkkopolitiikka, vaurauden sa sivistyksen taso.Jokainen maa sai spesifiset oohjeet jatkotoimiinsa.

      Syyt, jotka johtivat käytännön romuttumiseen, ovat moninaiset. Kansainvälistyminen ja ihmisten liikkuminen yli rapakonkin vaikutti vertailua. Se mikä oli siellä näin oli täällä noin. Toinen vaikuttava seikka oli avioliitot, jotka toivat tavallisia ihmisiä wanhinten perhepiiriin eri maista. Tahallisesti ja tahattomasti infoa aika kulkee ihmisten mukana ja sitä enemmän, mitä läheisemmät välit ovat.

      Lähetyksien huolto alkoi muuttua joitakin vuosikymmeniä sitten. Aiemmin saatettiin ostaa hyvä auto sitä varten, että wanhimmat saavat hyvän kyydin. Asiaan irroitettiin siis mies ja auto kokonaan heidän kayttöönsä. Kortteerit ja kyläpaikat valittiin korkeimmalta sosiaaliselta tasolta. Kunnon saunat ja uima-altaat olivat suosiossa siihen aikaan.

      Erään kerran oli tilanne toinen. Kyläpaikat olivat valitut yksinkertaisuuden mukaan eikä syynä ollut köyhyys vaan useinkin askeettinen uskonkäsitys. Sitten alkoi mentaliteetti, joka on nyt saanut huipennuksensa. Joka ei nyt alistu tähän saa mennä, koska keiturin karvaa on ollut villan seassa.. Tämä tilanne tulee johtamaan liikkeen pirstoutumiseen pieniin osiin, jotka lopulta käräjöivät omaisuudesta. Tai sitten tässä järistyksessä on maanlaajuisen herätyksen siemen, kun järisevä on mennyt peräti rikki.

      • JyriVäärämieli

        Näkemyshän on tuo sunkin esitys. Ei vaan pidä paikkaansa kaikilta osin! Suosittelen perehtymään tosiasioihin tarkemmin.


    • Kyllä minä väittäisin jotain tietäväni asioista, kun olenkuutisenkymmentä vuotta asioita seurannut tosin viimeiset vuodet etäämpää. Olen ollut mukana ihan siellä ytimessä ainakin pari kertaa, kun ihmisiä on siellä löylytetty ja olen keskustellut ihan henkilökohtaisesti asianomaisten kanssa. Jos voisit osoittaa missä meni vikaan niin tutkitaan yhdessä.

      Nuo katteettomat väitteetovat yksi syy sekaannukseen esikoisuudessa. Henkilöitä voidaan syyttää väärän opin saarnaamisesta eikä kuitenkaan tarvitse osoittaa yhtään konkretiaa. Toiset hyväksyvät sen, että jotakin löylytetään perusteettomasti, ehkä kateellisina ovat nauttineet, että sitäs sait. Olen valmis vaikka kuinka pitkiin keskusteluihin ja ihan livenääkin, kun tulee esille selkeitä yksityiskohtia josta voidaan keskustella.

      • TaistelenItseniKanss

        Vihne. Yxi kysymys sinulle: Elättääkö tuo vanhojen asioiden pöyhiminen sinun tunne-elämässäsi jotakin passiota? Paljonko nuo toisten mahdolliset virheet ( joita me kaikki kuitenkin teemme ) lisäävät uskonvoimiasi ja vahvistavatko ne käsityksiäsi, että sinä olet aina ollut oikeassa? Olen varma, että meistä kaikki tarvitsevat itsetutkistelua ja rehellistä analyysiä omasta elämästämme. Löydetäänkö meidät armon lapsiksi?
        Toivoa sopii, ettei Jumalan sana jätä meitä kieltäjän paikalle!


    • Hyvä! Yksi konkreettinen ajatus ja se sietää käsitellä kunnolla.
      1. En ole maininnut ketään nimeltä., joten en siinä mielessä ole syytellyt ketään eli pöyhinyt kompostia.
      2.. Minua elättää Sana ja uskovien yhteys laajasti Jeesuksen ylimmäispapillisen rukouksen mukaisesti.

      Miksi sitten kirjoitin? Siksi, että nuoremmat sukupolvet saisivat edes hiukan perspektiiviä asioihin. Nyt annetaan helposti sellaista kuvaa, että lapissa asuu styrankien kuppikunta, jotka jyräävät koko siionin mustalle mullalle. Näin ei ole, vaan asiat ovat nyt kärjistyneet pitkällisen kehityksen tuloksena, jossa on tehty paljon virheitä puolin ja toisin.

      Lapin suhteet ovat aina olleet ihmis-suhteita ja silloin, kun kummallakin puolella on vaikuttanut sama henki, asiat ovat luistaneet. Kun sukupolvet vaihtuvat niin linja aina polveilee, koska edellisten pehmojen työtä on pitänyt terästää. Historiassa on yhdeksän vuoden jakso, jolloin apua ei tarvittu. Joku voisi tutkia olivatko asiat Suomessa niin hyvällä tolalla, vai puuttuiko keskinäinen luottamus.

      • jotta totuus pysyy

        Tuon mainitsemasi 9 vuoden aikana esikoislestadiolaisuus Suomessa oli palaamassa terveelle evankeeliselle pohjalle, eli pois syntikeskeisyydestä
        kohti Kristus- keskeisyyttä. Pois lain vaatimien tekojen alta armon alle, kohti
        uskonvanhurskautta.

        Omavanhurskaus tuli hätiin, vapaus Kristuksessa oli vaarallinen asia.

        Näin väkevä haarniskoitu huolehtii, ettei Kristus pääsisi kirkastumaan
        esikoislestadiolaisille Vapahtajana ja syntien sovittajana. Iisaksonilaisen
        johdon myötä itsesovitus ja omavanhurskaus sai tilaa edelleen vahvistua pyrkimyksissään. Haagarin poikaa ei ole turhaan kehoitettu ajamaan pois,
        Nyt on jatkossa Saara (vapaaksi uskon kautta syntynyt) poikineen kovilla esikoislestadiolaisuudessa. Moni tulee tämän Ehtoollis-sekoilun vuoksi
        jättämään liikkeen aktiivijäsenyyden.


      • teu,

        "" vihne ""

        Olen tutkinut tuon 9 vuoden jakson , aika perusteellisesti , sinä aikana oli
        A,Iisakssonnin esityö uuteen hajaannukseen .. silloin kai puuttui luottamusta
        mutta eniten , puuttui RAKKAUTTA , ja kun se puuttuu tunteet jäähtyy sekä
        näin juuri kävi tässä . Se jakso oli 1953 ja 1962 välillä . mutta Leeviläisyys
        erkani 1965.,,Tampereella ,,1967 meinas saarnaajtkin erota , jonka AV, HS.
        hoiti kotiin ,,,ja vasta 1969 tuli seuraava virallinen kierros ,,sekin oli 7 vuoden
        väli , jos karrikoisin pikkusen tällä kävi LV:t kerran 16 vuoteen .

        joten olen sitämieltä että on siinä ollut muutakin kuin Rakkautta , LAKIA olemme
        saaneet myös , Kun sinä "vihne" sanot että et ole sanonut ketään nimeltä
        minun pitää sanoa että minä olen sanonut nimeltä , ja en kadu sanojani siinä suh-
        teessa . koska olen tutkinut "AI:" asioita jostain 1935 lähtien , olen tullut tulokseen
        että hän on ollut omavanhurskas lähes koko ikänsä . ja saanut hyvää JA PAHAA AIKAISEKSI, enemmän kuin muut.

        Jos hän oli 11 vuotta virallisessa kirrossa , teki hän ainakin 14 vuotta myyräntyötä
        edikä kukaan vamuudella voi enää sanoa kuinka paljon hän sottasi myös sen 11 v.
        aikana . siltä osin minun työni on kesken , kaipa jatkan ..niin jäi mainitsematta
        että nämä , OM. GP. on niitä alkuja joita Iisaksson opetti .
        vaikka GJ sanoi että pitiläisen suvusta ei saa tehdä saarnaajaa , kaippa tiedät
        kuinka pietiläinen ohitti tuon kiellon ..?


      • teu,
        jotta totuus pysyy kirjoitti:

        Tuon mainitsemasi 9 vuoden aikana esikoislestadiolaisuus Suomessa oli palaamassa terveelle evankeeliselle pohjalle, eli pois syntikeskeisyydestä
        kohti Kristus- keskeisyyttä. Pois lain vaatimien tekojen alta armon alle, kohti
        uskonvanhurskautta.

        Omavanhurskaus tuli hätiin, vapaus Kristuksessa oli vaarallinen asia.

        Näin väkevä haarniskoitu huolehtii, ettei Kristus pääsisi kirkastumaan
        esikoislestadiolaisille Vapahtajana ja syntien sovittajana. Iisaksonilaisen
        johdon myötä itsesovitus ja omavanhurskaus sai tilaa edelleen vahvistua pyrkimyksissään. Haagarin poikaa ei ole turhaan kehoitettu ajamaan pois,
        Nyt on jatkossa Saara (vapaaksi uskon kautta syntynyt) poikineen kovilla esikoislestadiolaisuudessa. Moni tulee tämän Ehtoollis-sekoilun vuoksi
        jättämään liikkeen aktiivijäsenyyden.

        ""jotta totuus pysyy""

        Niin 1953 oli viralliset miehet WE.GJ. he oli käneet jo 1948 joku
        AI. opsti heidät valjaisiin , ja sai itse luopua sitten 1937 alkaneen
        lähetys toimen silloin 1948 virallisen .

        hän alkoi epävirallisen repimisen ja sutena kulkemisen , kun mui-
        stelen .50 lukua kän meidäkin kylässä 4 kierrosta , eikä yhtään ollut
        asetettu , eikä ketään ollut kumppanina , muistan kun joku kysyi
        missä ,se kaksin ja kaksin kumppani on ,vastaus tuli kuin hyllyltä
        hän sairastui ja joku suomalainen löytyi kumppaniksi .

        Jos kuitenkin sanotaan että Haagarin poikaa ei kehoitettu turhaan ajamaan pois .
        minusta SAARA oli sanonut , aja pois tuo Orja poikineen ,sillä se ei tule perimään
        vapaan poikaa eikä hänen kanssa , olensamaa mieltä tästä Ehtoollis-sekoilun jutusta moni vielä jättää tämän , Vaikka nyt onkin 1308 nimeä listassa se on kuin
        olisimme noiden omavanhurskaiden otteessa jotenkin ,UR. onnyt leikattu lonkasta
        ja on jo kotona toipilaana .

        Muistatteko sen titon kun nuoremmat halusi kaliffin paikalle ja toimittivat titon
        jalkaleikkaukseen , ja kun näytti että hän selvii siitä , puhuivat taas sairaak´laan
        että leikatkaa se toinenkin jalka ja näin siina kövi jossakin vaiheessa ei tito
        enää kävellyt , ja sitten kuolema korjasi satoa , se oli varmasti paha pauikka
        titolle , joka aina vain kävi NL: sä ilmoittamassa mitä hän oli tehnyt , kun
        Kekkonen kävi kysymässä mitä saa tehdä .


      • Vladimir otti selvää
        teu, kirjoitti:

        "" vihne ""

        Olen tutkinut tuon 9 vuoden jakson , aika perusteellisesti , sinä aikana oli
        A,Iisakssonnin esityö uuteen hajaannukseen .. silloin kai puuttui luottamusta
        mutta eniten , puuttui RAKKAUTTA , ja kun se puuttuu tunteet jäähtyy sekä
        näin juuri kävi tässä . Se jakso oli 1953 ja 1962 välillä . mutta Leeviläisyys
        erkani 1965.,,Tampereella ,,1967 meinas saarnaajtkin erota , jonka AV, HS.
        hoiti kotiin ,,,ja vasta 1969 tuli seuraava virallinen kierros ,,sekin oli 7 vuoden
        väli , jos karrikoisin pikkusen tällä kävi LV:t kerran 16 vuoteen .

        joten olen sitämieltä että on siinä ollut muutakin kuin Rakkautta , LAKIA olemme
        saaneet myös , Kun sinä "vihne" sanot että et ole sanonut ketään nimeltä
        minun pitää sanoa että minä olen sanonut nimeltä , ja en kadu sanojani siinä suh-
        teessa . koska olen tutkinut "AI:" asioita jostain 1935 lähtien , olen tullut tulokseen
        että hän on ollut omavanhurskas lähes koko ikänsä . ja saanut hyvää JA PAHAA AIKAISEKSI, enemmän kuin muut.

        Jos hän oli 11 vuotta virallisessa kirrossa , teki hän ainakin 14 vuotta myyräntyötä
        edikä kukaan vamuudella voi enää sanoa kuinka paljon hän sottasi myös sen 11 v.
        aikana . siltä osin minun työni on kesken , kaipa jatkan ..niin jäi mainitsematta
        että nämä , OM. GP. on niitä alkuja joita Iisaksson opetti .
        vaikka GJ sanoi että pitiläisen suvusta ei saa tehdä saarnaajaa , kaippa tiedät
        kuinka pietiläinen ohitti tuon kiellon ..?

        Siinä nyt näet Teu, että LV:t ovat aina korjanneet ja nostaneet viinimäen aidan kuntoon, kun siellä ovat siat päässeet tonkimaan ja kaatamaan aidan. Kun Vanhimmat saapuivat luuta kävi tiuhaan ja tauotta ja silloin lakaistiin juuri sisäänpäin.OM. GP. ovat tietopankki Teu:n tiedoista poiketen olleet kuitenkin GJ oppilaita. He olivat silloin, kun Teun idoli AI vaikutti seurakunnassa vielä nuoria poikia. Pitiläinen juttu on täyttä potaskaa pelkkää legendaa..


    • Taisi olla kuitenkin 50-luvun lopulla ja 60-luvun alussa. Veikkaus ei mennyt ihan putkeen, luulisin.

      • teu,

        Kyllä meni putkeen -53---62. seraavakin oli 7vuotta 69 vasta,


    • Niin, siellä taisi olla joku toinenkin nimenvaihto, ekä useampikin.
      Niinä pitkinä vuosina avuntarvetta ei siis ollut, koska vakava pyyntö olisi tunut lähetyksen, siis ei pyydettykään.

    • ViiKollakinUskovat

      Tänään ei saarnattu mitään; oli lauman lepopäivä; kanssapuheita oli vanhojen kristittyjen kesken kaikessa yksimielisyydessä ja keskinäisessä rakkaudessa. Näin kuulin menoista Tampereelle näin tiistaipäivänä.

      • yxvajaamielinen

        Kuulit menoista Tampereelle näin tiistaipäivänä? Olitko itse paikalla toteamassa yksimielisyydestä ja keskinäisestä rakkaudesta? Taisivat kokoontua vain lapinleviitat? Siunattua lepopäivää laumalle...


      • mummuli
        yxvajaamielinen kirjoitti:

        Kuulit menoista Tampereelle näin tiistaipäivänä? Olitko itse paikalla toteamassa yksimielisyydestä ja keskinäisestä rakkaudesta? Taisivat kokoontua vain lapinleviitat? Siunattua lepopäivää laumalle...

        "Lapin leviitat" =D
        Sinäpä sen sanoit!


      • ekumenia-VL
        mummuli kirjoitti:

        "Lapin leviitat" =D
        Sinäpä sen sanoit!

        Miten tää E-LESSUJEN kova tuomittemis-henki suhteutuu tuohon INKERIN kirkon parissa tehtävään työhön. Koitetaanko siellä SURVON-KUUKAUPIN kirkon ihmisiä aivopestä jonkun Sverige-Vatikaanin ehdottomaan liekanaruun autuuden menettämisen uhalla.


      • teu,
        yxvajaamielinen kirjoitti:

        Kuulit menoista Tampereelle näin tiistaipäivänä? Olitko itse paikalla toteamassa yksimielisyydestä ja keskinäisestä rakkaudesta? Taisivat kokoontua vain lapinleviitat? Siunattua lepopäivää laumalle...

        ""Viikollakin uskova""

        ¨Jospa joku aloittaja , tajuaisi miten pitää " otsikko " laatia että sae ei heti
        töksähdä kun arki tulee , vaan ettå se sulavasti nappaa puitteet . Olisiko
        jolla kulla sanomista tähän , minua on tökkinyt tämä otsikko kokoaika ..

        vajaamielinen :

        Jossakin kysyttiin , missä ja kuka on keksinyt "kanssapuheet" , 1854 löytyy JR.
        tekstiä kanssapuheet . Se on minusta aika kaukaa , ja se oli nimen omaan n.
        puolen viikon paikkeilla , ja sain aika virallisen asiallisen muodon .. Jotka pidettiin
        jos mahdollista , joissakin Öyhyt taloisssa , jotka oli selviö että mahtui ihmisiä .

        jatkan jos tarvii.


    • 15 ja risat

      ,..kanssapuheita....!?

      Mikähän käsittänmätön kanssaihminen on tuonkin sanan keksinyt sitä sopii ihmetellä.

      Taatusti siihen onkätkrtty jokin opillinen suursalalaisuus siihenkin samoin kuin suureen lapslaumaankin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2052
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1765
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      74
      1204
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe