Eli olen 14,5 vuotias poika, ja olen miettinyt onko minulla ahdas esinahka. Eli lepotilassa esinahka menee helposti terskan alle, mutta täydessä mitassa se menee vain n. Puoleenväliin.
Eli korjaantuuko iän myötä tai venyttämällä?
Ahdas esinahka?
14
371
Vastaukset
- Henderson
Hei,
Ahdas esinahka voi olla kivulias ja aiheuttaa haavaumia, jotka kyllä parantuvat aikanaan. Esinahan ahtautta voi korjata venyttelemällä sitä esim. lämpimän suihkun alla. Älä lannistu, vaan kokeile venyttää esinahkaa kaikessa rauhassa. Äärimmäistapauksessa kireän esinahan voi leikata ympärileikkauksessa myöhemällä iällä, mutta tämä hankaloittaa osaltaan esim. masturboimista (tarvitaan liukuvoidetta).- y-leikattu
Ympärileikkaus ei muuten hankaloita seksiä, ei masturbointiakaan, vaan päinvastoin. Liukuvoiteetta olen hyvin pärjännyt. Harmittaa, että teetätin sen vasta 40 ikäisenä. Kaikin tavoin mukavampaa elo on ollut sen jälkeen.
- NoEhkäSulle
y-leikattu kirjoitti:
Ympärileikkaus ei muuten hankaloita seksiä, ei masturbointiakaan, vaan päinvastoin. Liukuvoiteetta olen hyvin pärjännyt. Harmittaa, että teetätin sen vasta 40 ikäisenä. Kaikin tavoin mukavampaa elo on ollut sen jälkeen.
Onnistunut hyvä lopputulos voi toki olla näin, valitettava tosiseikka vaan on se, ettei monetkaan lekurit osaa sitä huolellisesti tehdä ja lopputulos on lähtötilannetta huonompi...
- kipu5
Hei olen 14 vuotias poika ja minä venytin esinahan terskan taakse ja sitten esinahka rupesi turpoamaan ja en ole saanut sitä takaisin millään konsteilla mitä olen katsonut netistä ja tämä on vaivannut minua jo 2 päivää ja minua sattuu liikkuminen joten pelkään että miten minun käy koulussa (liikunta tunnilla) pls joku auttais mua en halua että mun vanhemmat sais tietää!
ei tiukasta esinahasta tarvitse vanhemmille välttämättä kertoa yhtään mitään. Kokeile venytellä joko rasvan avulla tai lämpimän suihkun alla. Ja kun esari menee taakse, sen kyllä pitäisi myös mennä takaisin, jos ei mene kokeile taas rasvan avulla saada se luistamaan päälle. Ja esinahan alunen tulee siis aina pitää puhtaana päivittäin.
- Bareknob
Kannattaa kokeilla venyttelyä. Jos ei auta, niin ei se ympärileikkauskaan maailmanloppu ole. Ihan hyvä juttu itse asiassa, kokemusta on. Koululääkäri ohjaa hoitoon.
- VähemmänOnnekas
No tuohan on täysin riippuvainen siitä, miten taitava kirurgi sen tekee, kas kun lopputulos voi olla myös sutta ja sekundaa, eikä sille enää myöhemmin mitään voi!
- kljfslfkdj
Loistava ohje! Venyttele niin ei tarvi leikellä!
- luonnollinen_menetelmä
Ei lainkaan harvinaista nuorella ahdas esinahka (taitaa kuulua ihan normaliin kehitysvaiheeseen), joka sitten rauhallisen venyttelyn ja ajan kanssa alkaa toimia sen suunnitellulla tavalla.
Hoito
"Ahtaalle esinahalle voi itse antaa kotihoitoa, kun kyseessä ei ole lapsi. Tämä tapahtuu kevyesti sormilla hieromalla ja venyttelemällä nahkaa taakse kohti peniksen tyveä.[5] Lapsille venyttämismenetelmää ei kuitenkaan ole suositeltava käyttää.[6]"
"Kotihoito ei kuitenkaan välttämättä tehoa. Leikkausmenetelmiä ahtauden korjaamiseksi on muutamia, kuten preputioplastia, joka paranee nopeasti eikä merkittävästi vaikuta peniksen ulkonäköön. Radikaalimpana vaihtoehtona on myös kirurginen menetelmä, ympärileikkaus. Huomattava osa aikuisten ympärileikkauksista suoritetaankin ahtaan esinahan takia.[7]"
"Ympärileikkauksista ahtaan esinahkan hoitona on kuitenkin luovuttu monissa maissa paitsi Suomessa jo 1990-luvulla julkaistujen tutkimusten perusteella, jotka todistivat muita menetelmiä tehokkaina ja halvempina ja koska ympärileikkaus poistaa peniksen viisi herkintä osaa.[8]"
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahdas_esinahka
En kyllä kannusta mihinkään kirurgisiin toimenpiteisiin, ellei tilanne pidemmällä aikavälillä osoittaudu aivan oikeaksi fyysiseksi ongelmaksi.
Pidän täysin edesvastuuttomana ketjussa muutamien ympärileikkauksen suosittelua hyvin nuorelle henkilölle, joka ei vielä oel edes seksuaalisuuttaan aloittanut kokemusta hankkien ja joka saattaisi sitä myöhemmin katua raskaasti.
Ympärileikkaus poistaa peniksen viisi herkintä osaa.
Kyse on elinikäisestä muutoksesta johon ei tule kevytmielisesti lähteä. Suurin osa miehistä ei siihen suostuisi mistään hinnasta ja siksi ko. toimenpide onkin Suomessa täysin marginaalisen määrän haluama.
"Suomessa tehdään vuosittain lääketieteellisistä syistä noin 2 000 ympärileikkausta. Lindahlin näkemys on, että näistä noin 1 700 operaatiota tehdään ilman terveydellistä syytä."
- http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/58386-uusi-tieto-ymparileikkauksista-pieni-hyoty-suomessa-peniksia-amputoidaan- VittuMitäPaskaaa
Ja sitten jotkut lääkärit jaksaa hehkuttaa sitä iänikuista mantraansa: "Se on ihan pieni mitätön nipsaisu, rutiinijuttu, jossa ei voi mennä mitään pieleen". No omalla kohdalla on mennyt ja pahemman kerran, tosin KAIKKI siitä seuranneet ongelmat on kuitattu "normaaleiksi ympärileikkauksen aiheuttamiksi haitoiksi ja niihin pitää vaan sopeutua". Joo-o, ei niistä vaan etukäteen mainittu sanallakaan...
- luonnollinen_menetelmä
"No omalla kohdalla on mennyt ja pahemman kerran, tosin KAIKKI siitä seuranneet ongelmat on kuitattu "normaaleiksi ympärileikkauksen aiheuttamiksi haitoiksi ja niihin pitää vaan sopeutua". Joo-o, ei niistä vaan etukäteen mainittu sanallakaan..."
Edellä kertomieni lukujen perusteella ko. toimenpiteitä tehdään hyvin vähän Suomessa ja niistäkin vain hyvin pieni osa on todellisuudessa lääketiteellisesti perusteltuja.
Voisivatko nuo manitsemasi 'jotkut lääkärit' olla yksityisen puolen sellaisia joilla asiassa on kiinni euron kuvat silmissä, eli puhdas business-ajattelu ja siksi muutamien kohdalla lääkäreiltä vaadittava etiikka ja moraali unohtuu.
Ympärileikkauksessa on kaiken lisäksi kyse niin intiimistä ja sittemmin koko lopunikää vaikuttavasta asiasta, että on erityisen edesvastuutonta siihen ohjeistaa ja lisäksi ilman kaikkea tarvittavaa informointia, varoituksia ja harkinta-aikaa.
Onnekisi nykyisin netin ansiosta on mahdollisuus saada paljon infoa eri asioista ennen oman ratkaisunsa tekemistä.
Ahdas esinahaka kuuluu osana kasvukehitykseen ollen hyvin harvoin todellinen lääketieteellinen ongelma ja oletettavasti suurin osa pojista 'motivoituneena venyttelee' sen aivan luonnostaan ja huomaamattaan alkaessaan harrastaa itsetyydytystä jolloin se progressiivisesti ja luonnollisesti alkaa venyä, sopeutua ja hop jonakin päivänä sen venyykin luontevasti taakse saakka. Harmi vain, että osa murehtii asian kanssa aivan turhaan ellei ala etsiä tietoa aiheesta.
(Tässäkin asiassa jotkin fundamentalisti-uskovat tekevät pahan karhunpalveluksen jälkikasvulleen kieltäessään ja demonisoidessaan aivan normaalin ihmisen seksuaalisuuteen osana kuuluvan itsetyydytyksen.)
Mahdollisesti tuleva kehittyvä lääketiede mahdollistaa saada esinahka takaisin, kuten alla oleva artikkeli kertoo, eli on olemassa toivoa niille jotka haluavat sen takaisin.
"Circumcised men may soon be able to REGROW their foreskin: New technique could help increasing number of men angry they were given the procedure"
- http://www.dailymail.co.uk/health/article-2958422/Circumcised-men-soon-able-REGROW-foreskin-New-technique-help-increasing-number-men-angry-given-procedure.html - Tuppikulli48v
Eli sun kandee imettää tuppikullias naapurin äijällä. Eli sillä juopolla. Eli sitten on kivaa eli ei.
- luonnollinen_menetelmä
Tuppikulli48v:lle
Ei ihme miten Suomen talous mataa ja kilpailukyky on vaikeuksissa ja kun mm. rakennusalalla tehdään sutta ja sekundaa, kun ja mikäli yrityksillä on tuon tasoisilla aivoilla varustettua henkilöstöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822