Uniapnea.

Pirre*

Olen ollut pitemmän aikaa käsittämättömän väsynyt päivisin, - nukahden televisiota katsoessani, päätäni särkee aamuisin, näen kummallisia unia ja herään tunteeseen että tukehdun, sydän lyö kuin höyryveturi ja olen hien peitossa herätessäni, no niin kerroin tk -lääkärille oireeni ja pääsin uniapnea tutkimuksiin, ja sieltähän ne ed.mainitsemani vaivat selittyivä, minulla tosiaan on uniapnea! ja sain tänään sen hassun naamarin koekäytettäväksi, ja pian oman. Kaikkeen sitä joutuukin :)

Onko kohtalotovereita ja kuinka olette tulleet sen härvelin kanssa toimeen, ja tykkääkö mahd. puolisonne ? :)

28

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent. siivoojaparka

      Puolison tykkäämisistä ei ole siinä asiassa kokemusta. Älä sano, että kaikkeen sitä joutuukin, vaan kaikkeen sitä pääseekin. Kyllä minulla ainakin elämänlaatu parani huomattavasti, kun sain minulle sopivan naamarin. Kerran jouduin vaihtamaan, mutta sitten lykästi saada minulle sopiva.

      • Pirre*

        Niin toivottavasti puoliso tykkää hyönteisen näköisestä vieruskaverista :)

        Mutta, todellakin oikeasti lykästi kun pääsin hoidon piiriin, - kuonokopat ovat ns. koekäytössä, viime yönä ainakaan en vielä saanut kunnolla laitteen kanssa nukuttua, nenämalli ei ainakaan minulle käynyt ollenkaan, nukun selälläni ja hmmmtuota suu loksahtaa kai auki :( 'eihän vain kukaan kuullut* ja laitteesta ei ole mitään apua.


      • Pirre* kirjoitti:

        Niin toivottavasti puoliso tykkää hyönteisen näköisestä vieruskaverista :)

        Mutta, todellakin oikeasti lykästi kun pääsin hoidon piiriin, - kuonokopat ovat ns. koekäytössä, viime yönä ainakaan en vielä saanut kunnolla laitteen kanssa nukuttua, nenämalli ei ainakaan minulle käynyt ollenkaan, nukun selälläni ja hmmmtuota suu loksahtaa kai auki :( 'eihän vain kukaan kuullut* ja laitteesta ei ole mitään apua.

        Monet joutuvat kokeilemaan useampaa maskia, nenä tai kokokasvbo-, ennen kuin sopeva löytyy ja senkin jälkeen lten käyttö vaatii opettelua ja totuttelua. Mutta he, joilla on uniapnea, monet sanovat että elämänlaatu ja uni parantuu huomattavasti kin laitetta käyttää. Laihduttamalla ja tupakanpolton lopettamisella (siis jos näihin on tarvetta) vielä tehostaauniapnean hoitoa.

        Ps: mikä täälllä muuttunut uudistuksen jälkeen? minä en yhtäkkiä havaitse mitään.


      • Pirre*
        mrshedgehog kirjoitti:

        Monet joutuvat kokeilemaan useampaa maskia, nenä tai kokokasvbo-, ennen kuin sopeva löytyy ja senkin jälkeen lten käyttö vaatii opettelua ja totuttelua. Mutta he, joilla on uniapnea, monet sanovat että elämänlaatu ja uni parantuu huomattavasti kin laitetta käyttää. Laihduttamalla ja tupakanpolton lopettamisella (siis jos näihin on tarvetta) vielä tehostaauniapnean hoitoa.

        Ps: mikä täälllä muuttunut uudistuksen jälkeen? minä en yhtäkkiä havaitse mitään.

        En tupakoi ja painokin on noin normaalissa lukemissa, ehkä hieman ylipainoa on nyt kesän aikana tullut, mutta ei merkittävästi. Veljelläni oli myös samainen vaiva, ja hänen kohdallaan ei voi puhua edes vähäisestä ylipainosta, taisa olla alipainoinen mieluummin, eikä ole iällään tupakoinut, olisiko se joku suun, nielun tai minkä rakenteellinen sukuvika :)


      • Pirre* kirjoitti:

        En tupakoi ja painokin on noin normaalissa lukemissa, ehkä hieman ylipainoa on nyt kesän aikana tullut, mutta ei merkittävästi. Veljelläni oli myös samainen vaiva, ja hänen kohdallaan ei voi puhua edes vähäisestä ylipainosta, taisa olla alipainoinen mieluummin, eikä ole iällään tupakoinut, olisiko se joku suun, nielun tai minkä rakenteellinen sukuvika :)

        Saattaa olla rakenteellienkin sukuvika. Monilla uniapneapotilailla kuitenkin on käynyt niinkin että ylipainosta normaalipainoon laihduttaminen on aiheuttanut sen että laitteen on saanut palauttaa hymyssä suin takaisin apuvälinelainaamoon.

        Asian vierestä tämä mutta en malta olla laittamatta: Minä muuten kuulin tänään hienon viisauden: "itseään kohti kannattaa olla myötätuntoinen". Tuleeko aina mieleen :).


      • ent. siivoojaparka
        Pirre* kirjoitti:

        Niin toivottavasti puoliso tykkää hyönteisen näköisestä vieruskaverista :)

        Mutta, todellakin oikeasti lykästi kun pääsin hoidon piiriin, - kuonokopat ovat ns. koekäytössä, viime yönä ainakaan en vielä saanut kunnolla laitteen kanssa nukuttua, nenämalli ei ainakaan minulle käynyt ollenkaan, nukun selälläni ja hmmmtuota suu loksahtaa kai auki :( 'eihän vain kukaan kuullut* ja laitteesta ei ole mitään apua.

        Varmaan miehesi tulee tykkäämään enemmän hyönteisen näköisestä vieruskaverista kuin kuorsaavasta. Saa ainakin itse nukkua ja eikäpä sitä nukkuissaan tiedä, minkä näköinen hyönteinen siinä vieressä köllöttää.


      • Pirre*
        mrshedgehog kirjoitti:

        Saattaa olla rakenteellienkin sukuvika. Monilla uniapneapotilailla kuitenkin on käynyt niinkin että ylipainosta normaalipainoon laihduttaminen on aiheuttanut sen että laitteen on saanut palauttaa hymyssä suin takaisin apuvälinelainaamoon.

        Asian vierestä tämä mutta en malta olla laittamatta: Minä muuten kuulin tänään hienon viisauden: "itseään kohti kannattaa olla myötätuntoinen". Tuleeko aina mieleen :).

        mrshedgehod, eipä se ole tainnut tulla, mutta kai jo viimeistään tässä iäsä kai olisi oltava, ja armahtavakin itseään kohtaan, vaikka vaikeaa se joskus on.


      • mrshedgehog eirek
        Pirre* kirjoitti:

        mrshedgehod, eipä se ole tainnut tulla, mutta kai jo viimeistään tässä iäsä kai olisi oltava, ja armahtavakin itseään kohtaan, vaikka vaikeaa se joskus on.

        Niinpä. Tässä iässä viimeistään jos ei jo aiemmin.elämä kuitenkin on niin lyhyt. Eikä saisi olla pelkkää suorittamista.


    • Unipatjalla kävin ihan siksi, että uniapnea haluttiin karsia pois ja karsittiinkin. Todettiin levottomat jalat ja myöhemmin lisäksi EMNG:ssä neuropatia,jotka molemmat kiusaavat edlleenkin unen laatua.

      Mutta pikkasen vanhempi isoveljeni on astmaattinen, hurja voluuminen kuorsaaja (kuten äitimmekin oli) ja kun pönttö alkoi olla nuokku niin kävi patjalla makaamassa ja sai diagnoosin uniapneaan. Maskihärvelin sai kotiin totuttelua varten, kun sairaalassa sitä jo vierasti. Ei onnistunut. Niinpä hänen kurkkunsa pääsi kirurgin käsittelyyn. ääni oli jonkin aikaa samettisen käheä, mutta uniapnea helpotti ainakin toistaiseksi. Keuhkojen hapetuksen ja muunkin terveyden edistämiseksi hän nyt sitten käy mummusten kanssa vesijuoksulla uimahallissa jonkin hoitosetelin kustantamana.

      • Pirre*

        Täällä annetaan testilaite kotiin ja laitetaan sairaalaan purettavaksi, ja jos tietyt arvot ylittyy tulee kutsu sairaalaan keuhkolääkärin vastaanotolle, eivät enää nykyään makkuuta osastoilla, kai säästösyistä ja kehittyneitten testilaitteiden ansiosta.

        Mieheni kävi muutamia vuosia sitten vielä osastolla, ja mutta hänellä ei kovasta kuorsauksestaan huolimatta todettu tätä uniapneaa. Olen nukkunut viereisessä huoneessa korvatulpat korvissa :)

        Tuo neuropatia on minulle tuntematon käsite, tietysti google tietäisi mutta kysympä kummiskin? :)


      • Pirre* kirjoitti:

        Täällä annetaan testilaite kotiin ja laitetaan sairaalaan purettavaksi, ja jos tietyt arvot ylittyy tulee kutsu sairaalaan keuhkolääkärin vastaanotolle, eivät enää nykyään makkuuta osastoilla, kai säästösyistä ja kehittyneitten testilaitteiden ansiosta.

        Mieheni kävi muutamia vuosia sitten vielä osastolla, ja mutta hänellä ei kovasta kuorsauksestaan huolimatta todettu tätä uniapneaa. Olen nukkunut viereisessä huoneessa korvatulpat korvissa :)

        Tuo neuropatia on minulle tuntematon käsite, tietysti google tietäisi mutta kysympä kummiskin? :)

        P..

        Mulla on sokeriaineenvaihdunnassa ollut koko ikäni häikkää ja se on kytköksissä neuropatian syntyyn jotenkin. Tuolla ENMG:llä laitetaan piuhoja kriittissin kohtiin raajaa, tökätään anturilla jotain hermoa ja annetaan sähköisku ja katsotaan millainen kuvio piirtyyy. Miulla vika on alkanut jalkojen poikittaishermojen puolella, sisäinen sähkö ei toimi (vitsi) hermoimpullsi ei toimi. Käytänössä se on että kuulun tunnottomanlueen sukkajalkaisiin eli on kuin olis kokoajan sukat jalassa, mutta sukkien sijaan on tunnottomuutta. Kävelemään toki pystyn, toistaiseksi. Toisaalta sitten siellä misä impulssit toimii on hurjaa purevaa, polttavaa, jomottavaa kipua ja kun esim kärpänen kävelee säärellä, niin se tuntuu kuin joku vetäisi teräskynsillä kivun ja kutkan tuhatkertaista karhia iholla. Samoin irto hius iholla on joskus ihan sietämätön. Ylipäätään kokokeholla ihotunto on herkistynyt. Erityisen kuumat säät ovat suoranaista helvettiä. Kaikkeen tottuu ja joskus kun on pieni hetki säryttömyyttä, niin se on keidashetki.

        Miun exällä oli ja on edelleenkin kuorsaus ongelmia ja hengityskatkoksia, mutta hän ei pystynyt nukkumaan unipatjalla, kun jännitti liikaa. Hänelle on suositeltu pientä kiristysleikkausta siellä kitapurjeiden ja alempien rakenteiden puolella vaan hän ei halua. Silloin kun hänen vieressän nukkui, auttoi tönäisy ja hengitys kulki pienen korahduksen jälkeen. Joskus ite heräsi hänen hiljaisuuteensa, ja se oli paljon hurjempaa kuin kuorsaukset ja ketjuuntuvat sisäänhengitykset, joissa ilma ei onnistunut virtaamaan ulospäin. Siinä hiljaisuudessa tuli tarkastettua ihonlämpö, höyryyntyykö ilma suuneessä ja reagoiko pieneen ravisteluun.


      • helmiah56 kirjoitti:

        P..

        Mulla on sokeriaineenvaihdunnassa ollut koko ikäni häikkää ja se on kytköksissä neuropatian syntyyn jotenkin. Tuolla ENMG:llä laitetaan piuhoja kriittissin kohtiin raajaa, tökätään anturilla jotain hermoa ja annetaan sähköisku ja katsotaan millainen kuvio piirtyyy. Miulla vika on alkanut jalkojen poikittaishermojen puolella, sisäinen sähkö ei toimi (vitsi) hermoimpullsi ei toimi. Käytänössä se on että kuulun tunnottomanlueen sukkajalkaisiin eli on kuin olis kokoajan sukat jalassa, mutta sukkien sijaan on tunnottomuutta. Kävelemään toki pystyn, toistaiseksi. Toisaalta sitten siellä misä impulssit toimii on hurjaa purevaa, polttavaa, jomottavaa kipua ja kun esim kärpänen kävelee säärellä, niin se tuntuu kuin joku vetäisi teräskynsillä kivun ja kutkan tuhatkertaista karhia iholla. Samoin irto hius iholla on joskus ihan sietämätön. Ylipäätään kokokeholla ihotunto on herkistynyt. Erityisen kuumat säät ovat suoranaista helvettiä. Kaikkeen tottuu ja joskus kun on pieni hetki säryttömyyttä, niin se on keidashetki.

        Miun exällä oli ja on edelleenkin kuorsaus ongelmia ja hengityskatkoksia, mutta hän ei pystynyt nukkumaan unipatjalla, kun jännitti liikaa. Hänelle on suositeltu pientä kiristysleikkausta siellä kitapurjeiden ja alempien rakenteiden puolella vaan hän ei halua. Silloin kun hänen vieressän nukkui, auttoi tönäisy ja hengitys kulki pienen korahduksen jälkeen. Joskus ite heräsi hänen hiljaisuuteensa, ja se oli paljon hurjempaa kuin kuorsaukset ja ketjuuntuvat sisäänhengitykset, joissa ilma ei onnistunut virtaamaan ulospäin. Siinä hiljaisuudessa tuli tarkastettua ihonlämpö, höyryyntyykö ilma suuneessä ja reagoiko pieneen ravisteluun.

        "helmiah56"

        "Silloin kun minä vielä olin lihava.
        Heräsin aina tarvittaessa huohottamaan.
        Joten katsoin turhaksi hakea pilliä nenääni.
        Vaikka pulloja jo olikin valmiina.
        Katselin tässä dokumentin keino-jaloista.
        Samanlainen proteesi varmaan on keino-viiksi-keuhkokin.
        On pakko myöntää, että lääkärit ansaitsevat palkkansa, noin hienoja keinotteluja
        kun keksivät."

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "helmiah56"

        "Silloin kun minä vielä olin lihava.
        Heräsin aina tarvittaessa huohottamaan.
        Joten katsoin turhaksi hakea pilliä nenääni.
        Vaikka pulloja jo olikin valmiina.
        Katselin tässä dokumentin keino-jaloista.
        Samanlainen proteesi varmaan on keino-viiksi-keuhkokin.
        On pakko myöntää, että lääkärit ansaitsevat palkkansa, noin hienoja keinotteluja
        kun keksivät."

        H.

        Minä haluaisin osittain biomekaaniseksi mummuksi omilla aivoilla kylläkin. Nyt on aika jolloin lääketiete sivualoineen saisi paljon helpotusta aikaan, jos joku vain maksaisi, mutta kun sodat ja jälleenrakennus imee kaiken löysän.


    • k/k

      Kävin äsken vaimon peittoa kohentamassa ja siin se vienosti puhisi.
      Tuli mieleen sun kirjotus ja mietin et ei taitas hyvänyön suukko onnistuu ku toisella koppa pääs.
      Jos varovast naamarii nostais ja pitkin huulin tuikkais,en tierä miten kävis.
      Asiallisest ne naamarit on verrattomii,likalla sellanen loppuaikoina.

      • rakkaita rakkaat

        Sama se on naamarit, sun muut apuvälineet.
        Kunhan niiden peitossa on rakas ihminen.
        Ei me kaikki olla ulkokultaisia.


      • Pirre*

        :) no ei oikein, ehkä sitä (suukkoa) täytyisi hieman aikaistaa.


    • Hyvin olen tullut toimeen aparaatin kanssa,
      pain vuoden väliin käyn kontrollissa,
      Härpäkkeeni on vanhaa mallia mutta olen niin tottunut siihen
      uni ei tahdo tulla jos ilman sitä nukun,
      en kuskaile sitä mukana reissuissa ollessani,
      meilläkin uniapnea on ilmeisesti sukuvika,
      kaikilla sisaruksillani on samanlainen
      mutta mallit ovat niin moderneja ja koneista saa suoraan yhteydet sairaalaan,
      jos olen oikein käsittänyt

      niin mielelläni, niin mielelläni cpap-laitetta käytän
      jos sillä rytmihäiriön tai aivoverenvuodon saisi kauemmaksi
      unikatkoksissa sydän joutuu niin koville, että...

      • Pierre*

        Juon puoli pulloa kossua ja 5 ölkkiä. Silloin tuppaa kuorsattamaan kun on taju aikas tantereella.


      • Pirre*
        Pierre* kirjoitti:

        Juon puoli pulloa kossua ja 5 ölkkiä. Silloin tuppaa kuorsattamaan kun on taju aikas tantereella.

        Ai rankalainen piäär täällä taas, no mutta kuinkas aamut sujuvat, onko toimintataso kuinka vireä jms., tuolla lääkityksellä?


      • Pirre*

        Niinpä, totuttelua tuo laite näköjään vaatii, viime yökin meni melkein sitä "säätäessä", en tiedä olisiko se sierainmalli parempi kuin tämä koko maski, veljeni sai sellaisen kovasti tingittyään ja perusteltuaan kantaansa, hän on nyt hyvin tyytyväinen kys. malliin, ja leuan saa pidettyä, siis suun kuunni :/ sellaisilla "päitsillä" - kuulemma toimiva syndeemi.

        Ne sydämen hurjastelut yölliset sai minutkin lääkäriin, tosi vakavasti otettavia oireita ovatkin, ja mahdolliset seuraukset etenkin.


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        Ai rankalainen piäär täällä taas, no mutta kuinkas aamut sujuvat, onko toimintataso kuinka vireä jms., tuolla lääkityksellä?

        ...siis ranskalainen..


      • Pierre* kirjoitti:

        Juon puoli pulloa kossua ja 5 ölkkiä. Silloin tuppaa kuorsattamaan kun on taju aikas tantereella.

        Pierre* hyvä, voi häntä,
        joka vieressäs yrittää nukkua, koko ajan saa pelätä milloin viimeinen korahdus.
        Cpap laite sopisi sullekin.

        Vaikka eihän uniapneassa pelkkä kuorsaus ole vaiva,
        vaan hengityskatkokset ovat niitä pahempia ja vaarallisimpia.

        Jospa Pierre* seuraavan kerran joisitkin vain neljännes pullon kossua ja vain kolme ölkkiä, ja katsoisit mikä vaikutus, Mitä tapahtuu tajulles.


      • Pirre* kirjoitti:

        Niinpä, totuttelua tuo laite näköjään vaatii, viime yökin meni melkein sitä "säätäessä", en tiedä olisiko se sierainmalli parempi kuin tämä koko maski, veljeni sai sellaisen kovasti tingittyään ja perusteltuaan kantaansa, hän on nyt hyvin tyytyväinen kys. malliin, ja leuan saa pidettyä, siis suun kuunni :/ sellaisilla "päitsillä" - kuulemma toimiva syndeemi.

        Ne sydämen hurjastelut yölliset sai minutkin lääkäriin, tosi vakavasti otettavia oireita ovatkin, ja mahdolliset seuraukset etenkin.

        Kokeilemalla se oikea laite löytyy.
        Joillakin tötteröillä saa kummallisia ruttuja poskiinsa ja
        tukka on aamulla niin littana niin littana.


      • Pierre*
        Pirre* kirjoitti:

        ...siis ranskalainen..

        Vähän venyi ylösnousu myöhäseen kun tuo uniapnea väsytti ja pääkään ei ollut parhaassa terävyyden tilassa "teholääkityksen" jälkeen.;(


    • Silloin kun minä vielä olin lihava.
      Heräsin aina tarvittaessa huohottamaan.
      Joten katsoin turhaksi hakea pilliä nenääni.
      Vaikka pulloja jo olikin valmiina.
      Katselin tässä dokumentin keino-jaloista.
      Samanlainen proteesi varmaan on keino-viiksi-keuhkokin.
      On pakko myöntää, että lääkärit ansaitsevat palkkansa, noin hienoja keinotteluja
      kun keksivät.

      H.

      • Pirre*

        Kaikki kunnia lääkäreille, ainakin minulta, aina he on yrittäny auttaa, yleensä onnistuneetkin.

        P.s. miksi pillit, oletko saanut keuhkoahtauma taudin, - ei minulle mitään viiksiä eikä pillejä tarjottu, ja sitä ilmaletkua nyt ei oikein pilliksi voi sanoa...


      • Pirre* kirjoitti:

        Kaikki kunnia lääkäreille, ainakin minulta, aina he on yrittäny auttaa, yleensä onnistuneetkin.

        P.s. miksi pillit, oletko saanut keuhkoahtauma taudin, - ei minulle mitään viiksiä eikä pillejä tarjottu, ja sitä ilmaletkua nyt ei oikein pilliksi voi sanoa...

        "Pirre*"

        Eipä ole enää ahdasta ovienkaan kohdalla.
        Eikä ole rööki edelleenkään ongelma.
        Kuten jo kerroinkin, tarvittaessa huohotan hyvin ilmavasti.
        Minä tunnen kaverin, joka reissuillamme tarvitsi aina tuon pillistön.
        Kaareva letku, josta pillit kumpaankin Sieraimeen.
        Töpseli puolestaan seinään.

        H.


    • att2

      Et ole yksin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6329
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      188
      3611
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2814
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2519
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      288
      2245
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1603
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1439
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe