Lempo

muisti

Tietääkö kuka mitä suomalainen sana LEMPO tarkoittaa?

19

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En.

      Mutta hieno kysymys, kiinnostaisi jos jollain olisi selvitystä tai edes jokin teoria sanasta.

      =DW=

    • naisaholainen

      Eikö koneessasi ole Googlea? Ei luulisi suunnattomasti väsyttävän sinne sana kirjoittaa.
      Minen enää jaksa hakea esille yleisesti näkyvissä olevia merkityksiä.

    • k/k
      • ...

        Tossa varmasti perää. Sana levinnyt koko suomeen ja sitä käytetään edelleen. Vanhaa perua ihan varmasti. Miten liittynee Lemminkäiseen tms? Kieli kiintoisa asia, sanojen, sanontojen takaata voi löytyä kaikenlaista kiintoisaa. Kun tuli puheeksi nyt, pitänee pitää sanaa vähän mielessä ja tutkailla, miten sitä käytetään jne. Kas, se outo kun niin kiltin kuuloinen sana, pehemeä. Paljon pehmeämpi, kuin nämät tavalliset kotomaankielessä käytettävät voimasanat. Elikäs, ilmeisimmin sana peräisi ajoilta kauan ennen kristinuskon tuloa suomeen.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Tossa varmasti perää. Sana levinnyt koko suomeen ja sitä käytetään edelleen. Vanhaa perua ihan varmasti. Miten liittynee Lemminkäiseen tms? Kieli kiintoisa asia, sanojen, sanontojen takaata voi löytyä kaikenlaista kiintoisaa. Kun tuli puheeksi nyt, pitänee pitää sanaa vähän mielessä ja tutkailla, miten sitä käytetään jne. Kas, se outo kun niin kiltin kuuloinen sana, pehemeä. Paljon pehmeämpi, kuin nämät tavalliset kotomaankielessä käytettävät voimasanat. Elikäs, ilmeisimmin sana peräisi ajoilta kauan ennen kristinuskon tuloa suomeen.

        =DW=

        Edesmennyt äitini käytti tota lemmes sanaa tarkottaen itte paholaista.


    • mimmimummi*

      Kuulin itselleni uuden sanan tässä jokupäivä......käpälikkö...en ollut aikaisemmin kuullut.... Vaikka nyt sen toisen nimen tiedänkin.... Käpälikkö kuulosti oudolta...

    • tämä on tosi

      mä tiedän, lempo on kirosana , mutta lempeämmässä muodossa kuin p e r ke l e ,

    • Viina-Matin viisuja

      -Lentokone lemmon luoma, sotakiihkon synnyttäjä.-

    • --------------------

      meilläpäin sanottiin " lempo vieköön" ku oikein suuttutti , eikä kehannu sanoa p e r ke l e ,

    • muisti

      Moni tosiaan tiesi että sana lempo tarkoittaa itse paholaista. Luin tuon etymologisesta sanakirjasta. Minua tämä kiinnosti koska isäni on kutsunut minua lempuksi. En tiedä tarkoittiko hän lempoa tai jotain muuta, hän kuitenkin oli etymologiasta kiinnostnunt. Mitä arvelette, voiko oma isä pitää tytärtään paholaisena?

      • toivottavasti ei

        Lumpuksi??


      • k/k

        Muistille
        Tääl Turussa päin saatetaan kutsua Leena nimisiä, lempuiksi.


      • miun äiti

        Oliskohan isäs paholaista tarkoittanut. Jospa lemmikistä lyhennelmä lempu.
        Miun äiti joskus sanoi minua "Luojan mieliharmiksi", en osannut sitä pahalla ottaa, enkä vieläkään.
        Olin aika villikko.


      • .mollis
        k/k kirjoitti:

        Muistille
        Tääl Turussa päin saatetaan kutsua Leena nimisiä, lempuiksi.

        Karjalassa Leena on Liena.


      • sinua hän rakasti-

        siitä olen varma....



        muisti....



        EI varmastikkaa, se oli vain jokin sana jonka hän heitti kun asia saattoi olla hiukan hankala käsitellä ääneen, ei se sinua tarkotanu, vaan ehä ongelmaa josta oli kysymys,


      • k/k
        miun äiti kirjoitti:

        Oliskohan isäs paholaista tarkoittanut. Jospa lemmikistä lyhennelmä lempu.
        Miun äiti joskus sanoi minua "Luojan mieliharmiksi", en osannut sitä pahalla ottaa, enkä vieläkään.
        Olin aika villikko.

        VAimo sanoo minuu ,herra jumala sinua


    • taasa

      Tuo "herra jumala siunaa" on yhtä mukava, kuin "voi hyvä jumala" tai lempo soikoon.

      Lueskelin juuri äitini suvun historiaa, jotka oli alkujaan Venäjän kasakoita. No, siitä sen enempää, mutta kirjasta löytyi jo unohtamani sana "taasa". Jos sitä olisi pitänyt arvata, mitä sillä tarkoitetaan, niin en olisi muistanut, mutta asia yhteydessä se oli hyvinkin tuttu sana.

    • Isot kirjaimet...
      Kouvolan musiikkia hanuristakin.

      H.

    • yhteen soppii

      Lempo ja Jumbo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe