Jäytiäisiä ja sokeritoukkia tullut yhtäkkiä, mistä johtuu?

johanna6

Mistä johtuu että alle kolme vuotta vanhaan taloon tullut yhtäkkiä sokeritoukkia ja jäytiäisiä, paljon? Viihtyvät lähinnä muualla kuin kylppärissä. Voiko betonilattia olla liian märkä ja siellä hometta? Asun luhtitalon yläkerrassa, alakerran asukkailla ollut jo puoli vuotta aikaisemminkin sokeritoukkia. Olin 3 viikkoa poissa ja ötökät vallanneet talon, voiko olla että ovat olleet jo kauan rakenteissa ja nyt päässeet valloilleen?

Rakenteet tuskin voivat enää kuivua - sanotaan, että jäytiäisiä voi olla uusissa taloissa kun rakenteet vielä kuivuvat. ?

7

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elikko

Valitettavasti elukat viittavat homevaurioon. Ne ei pärjää kuivissa rakenteissa. Ongelmapaikan löytäminen edellyttää ammatilaisen puoleen kääntymistä (ei siis koirien eikä sisäilmamittaajien).

• Eliöitä seinilläkkii

Miten on rakennusterveysasiantuntija kenellä on homekoira ja lämpökamera. Tilaanko jos löytyy lähimaastosta. Ammattilainen.

• elikko

Itse olen saanut hyvin huonon käsityksen rakennusterveysasiantuntijoista Helsingin seuduilla, vaikka koulutuksen pitäisi olla ihan hyvä. Kauppaavat kaiken maailman kokonaisvaltaisia tutkimuksia, jotka ei mitenkään ratkaise oletettavaa homeongelmaa, muttaa maksaa tuhottomasti. Neuvoni on, että ole varovainen, ettet tilaa mitään turhaa ja maksa siitä.

Ongelma ei ratkea millään sisäilmamittauksilla tai VOC -tutkimusilla, eikä ammoniakin, formaliinin, hiilidioksidin, ilman lämpötilan tai kosteuden mittauksilla.

Googlaa vaikka hometutkimus, homemittaus, mikrobitutkimus. Elä ota ketään, jolla on rakennusalan koulutus taustalla !

• s s
        elikko kirjoitti:

Itse olen saanut hyvin huonon käsityksen rakennusterveysasiantuntijoista Helsingin seuduilla, vaikka koulutuksen pitäisi olla ihan hyvä. Kauppaavat kaiken maailman kokonaisvaltaisia tutkimuksia, jotka ei mitenkään ratkaise oletettavaa homeongelmaa, muttaa maksaa tuhottomasti. Neuvoni on, että ole varovainen, ettet tilaa mitään turhaa ja maksa siitä.

Ongelma ei ratkea millään sisäilmamittauksilla tai VOC -tutkimusilla, eikä ammoniakin, formaliinin, hiilidioksidin, ilman lämpötilan tai kosteuden mittauksilla.

Googlaa vaikka hometutkimus, homemittaus, mikrobitutkimus. Elä ota ketään, jolla on rakennusalan koulutus taustalla !

Eihän tutkimus tietenkään ratkaise ongelmaa. Tosin ei ongelmaa voi korjata ellei tiedä missä se on. Homekartoitus ja homekorjaus eivät ole synonyymeja.

• Eliöitä seinilläkkii

Pitäisikö ensin myrkyttää elikot ja sitten mikrobit vai molemmat yhdellä tilauksella.
      Googlaanko vielä elikon myrkytys ja homeen myrkyts?

• johanna6

Mikä mahtaisi olla luotettava keino ja taho tutkimaan missä kosteutta on? pitääkö porata reikiä lattiaan ja seiniin? Terveystarkastaja sekä asiantuntija tuholaistorjunnasta sanovat että mahdollinen kosteusvaurio pitää tutkia ennen kuin myrkyttää, mutta miten?

• No... Eihän ne nyt aina ole kosteusvaurion merkki. Mutta huolestuttavaa toki on, että niitä on muuallakin kun kylppärissä tai kellarissa. Ne viihtyvät kosteissa tiloissa, joten lähtisin liikkeelle kosteuden mittaamisella sieltä täältä, joka ei tietenkään paljasta muuta kuin kosteuden. Tälläisiä pintamittauksia voi tehdä vaikkapa se terveystarkastaja ihan aluksi. Hyvällä tuurilla kosteus paljastuu jo sillä. Mikäli ei, niin sitten vain tosiaan kääntymään ammattilaisten puoleen. Tänä päivänä asiaan koulutettu kärki ottaa asiaankuuluvan maksunkin... Kun kysyt luotettavuudesta, niin itse haluaisin ainakin että henkilö on kokenut ammattilainen, sekä myös kouluttautunut. Tälläisiä ovat esim. vtt-sertifioidut ja fise-pätevyydet omaavat ammattilaiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2785
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1214
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1160
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1034
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      962
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      216
      909
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      110
      856
    Aihe