Kuinka pitkiä lenkkejä/ulkoiluja ootte pentujen kanssa tehneet? Meillä 12 vko lapinkoiran urospentu. Tehdään aamulla herätessä pissakäynti ja vähän myöhemmin kun kunnolla herää ja syö niin n. 30 min lenkki (n. 1-2km) . Töiden jälkeen n. 3-4 km lenkki, johon kuluu aikaa noin tunti. Lähinnä katuja pitkin mennään vaan metsään, rantaan tai hiekalle, jossa sitten enempi juoksee ja ihmettelee. Sitten on illalla ruoan jälkeen n. 30min -1h lenkki ja myöhemmin iltapissakäynti.
Onko tää liikaa/sopivasti, kun paljon lukee noita nivelten kulumisia tms. että ei saisi pentua kovin lenkittää ja että pitäisi mennä pennun ehdoilla. Kyllä itse joutuu nykimään, että tulepas sieltä, kun meinaa jäädä joka roskaa ja ties mitä syömään/haistelemaan/muuten vaan makoilemaan...
Pitäisikö pennun antaa vaan maata ja järsiä jotain, kunnes itse lähtee kävelemään johonkin suuntaan? Eikö kuitenkin pitäisi olla myös johdonmukainen?
Kuinka paljon lenkkiä 12vko lapinkoiranpennulle?
3
300
Vastaukset
- Koiruus
En kyllä noin pitkiä lenkkejä 3 kk ikäisen pennun kanssa ole ikinä tehnyt.. Ei oikeastaan lenkkejä ole tehty ollenkaan. Itse asutaan omakotitalossa niin on saanut vapaana liikkua pihassa.. muistaakseni ton ikäisen pennun kanssa varmaan ollaan enintään 1 kilometri kävelty hihnassa, mutta varmaan ehkä pari kertaa viikossa. Pennun kanssa kävelisin tosiaan sen ehdoilla.
Vaikuttaa että se ei ehkä kuitenkaan jaksa, jos jää makoilemaan yms. Pennun pitää tuossa iässä kuitenkin saada vielä tutkia ja ihmetellä.
En osaa sanoa paljon pitäisi mennä, mutta tuon ikäisen kanssa kävisin vain pissatuksilla ja saattaisin leikkiä koiran kanssa pihalla ja kävellä ihan enintään 10 minuuttia kerrallaan. Onneksi taisi toisella sivustolla tulla parempia vastauksia...
Jos on tervenivelistä sukua, on pennun kanssa mahdollista mennä tuollaisia lenkkejä. Ei ehkä joka päivä, kun pitää odottaa ja katsoa miten pennun nivelet reagoivat minkäkin pituisiin lenkkeihin. Mutta eihän siitä nyt ole montaa vuosikymmentä kun porokoirien oli paineltava poronajossa noin 50km päivässä, joten sitä kulkemista on harjoiteltava pennusta pitäen...
Tuolla ulkoiluasenteella ei pitäisi tulla ainakaan käytösongelmia liian vähän lenkityksen takia.
Lappalaiset on edelleen käyttökoiria jotka tarvitsevat liikuntaa ja tekemistä, muuten tulee ongelmia. Vaikka monet yrittävät survoa niitä seurakoiran rooliin. Niin en ihan ymmärrä tuota 10min kävely-ohjetta, sehän on vain pissatus ulkona -kovassa sateessa.- Koiruus
Hmm.. nykyisen aikuisen lappalaiskoiran kanssa kävellään kyllä aamuisin 30-40 min, iltapäivällä vapaana pihalla ja 20 minuutin lenkki ja illalla 1-2 tuntia lenkkeilyä/pyöräilyä tms, agility yms kyllä se liikkuu ja tekee.
Ja jo 4 kuukauden ikäisen kanssa voisin alkaa pidentämään lenkkejä, mutta ihan pitkiä hihnalenkkejä en 3 kuukauden ikäisen kanssa tekisi, koska kyllä mielestäni se tarvitsee paljon omaehtoista liikkumista vapaana mieluummin kuin hihnalenkkejä. Siis ulkona riekkumista, leikkimistä ja puuhaamista, ei varsinaista hihnalenkitystä.
Jos pentu alkaa makoilemaan yms niin ottaisin sen vihjeenä, että se ei jaksa. Jos pentu terhakasti jaksaa kävellä eikä näytä väsyvän, niin sitten voi aina sen mukaan tehdä pidempiä kävelyitä.
Tietty jos mitään muuta ei voi tarjota pennulle kuin pitkiä hihnalenkityksiä, esim. vapaana metsässä tai pihalla olemista, niin on sekin jotain. Pennun jaksamisen mukaan kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654