Passikuvan laatu

miksi huono?

Miksi passikuvan laatu on mallia " kuin katsoisi ihmistä tirkkareiästä"
Ihmisen ohimot ja hiukset katoavat ja kuvan keskellä korostuu naama

Miksi se ei voi olla tavallisella tai ainakin paremmalla kameralla?


Joo ei ole mallikaan kovin kaunis ja uudet passikuvasäännöt on tiukkoja, mutta silti.

Jos kerran kamera näyttää niin kalliilta, siinä on kalliin kuuloset äänet, se on ISO ja ammattikuvaaja käyttää sitä, NIIN miten helkatissa siitä tulee niin sietämättömän rumia kuvia?

Kävin valitettavasti TAAS otattamassa passikuva - laatuista kuvaa ja samassa kylässä on kaksi valokuvaamoa. Toinen otti järkyttävän ja toinen pyöryttävän. Niistä piti sitten valita.

Vuosikymmen sitten tein saman tempun toisessa kaupungissa. Ensimmäisessä valokuvaamossa ottivat hämmästyttävän hyvän kuvan mutta vertailun vuoksi menin toiseen ja tulos oli JÄRKYTTÄVÄ.

Toisessa tuli valo edestä ja toisessa tuli valo myymälän myyntiikkunasta sivulta. Eli toisessa oli normaali naama toisessa syöttöporsas.

Eiliset kuvat ovat kuin rikoslehden kannesta.

Miten valokuvaamo päästää tällaisia kuvia käsitään?
Sitten ne lohduttelee..."...no eihän sitä kukaan kato...."

Silläkö mentaliteetillä otetaan kuva viiden vuoden passiin?
Koita olla häpeämättä sitä kuvaa?

Eikö niillä ole parempaa kameraa, eikö ne välitä valaistuksesta ja miksi se kuvaajan pitää olla niin paljon kuvattavaa korkeammalla? Sitten kuvattava katsoo lievasti yläviistoon kuin purkinpohjalta.

18

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvattu

      Passiviranomainen eli Poliisi määrittelee passikuvastandardit ja väittää olevansa kansainvälisten standardien orja.

      http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/1420C6E88D44489BC225701900350B51

      Passikuvalla ja muotokuvalla ei ole mitään tekemistä keskenään; käyttötarkoituskin on aivan erilainen.

      En minäkään antaisi passikuvaani mihinkään matrikkeli- tms. käyttöön vaan otattaisin sellaisiin tarkoituksiin aivan erilaisen, passikuvastandardeista poikkeavan otoksen.

      Hauska juttu tuo, että passikuva saa olla korkeintaan 6 kuukautta vanha! Kukahan sen kuvanottohetken pystyy tarkistamaan ja mistä? Minä olen käynyt otattamassa passikuvia 5 vuoden passia varten viimeksi vuosina 2007 ja 2012. Jälkimmäisellä kerralla minulla olisi ollut vielä tallessa riittävästi edellisen kerran 5 vuotta vanhoja passikuvia, mutta kuuliaisena tottelin ja maksoin uudesta satsista. Uusi kuva on jokseenkin bitin tarkkuudella samanlainen (ja siis aivan yhtä kaamea) kuin edellinenkin – tarkkasilmäinenkään ei varmaan huomaisi mitään eroa. Eikä tämä suinkaan johdu siitä, ettenkö olisi viidessä vuodessa lainkaan vanhentunut...

    • 920

      Minä ainakin otan passikuvat normaalilla digijärkkärillä ja passiin menevät kuvat lähetetään sähköisenä, siellä kuvat eivät säily 6 kk kauempaa.
      Eipä ole kukaan valittanut.
      Nuorin kuvattava on ollut 2 viikkoa vanha.

      • Kuvattu

        Olen saanut passikuvani 2007 ja 2012 kuvaamosta valokuvapaperille printatussa muodossa ja sellaisina olen luovuttanut ne passihakemuksen yhteydessä poliisilaitokselle. Kuvaamo ei ole lähettänyt mitään sähköisessä muodossa minnekään. Poliisi on arvatenkin skannannut kuvani paperilta omaan järjestelmäänsä, tulostettavaksi passiin ja pidettäväksi arkistossa.

        Lieneekö marssijärjestys sitten muuttunut vuoden 2012 jälkeen?


      • Kuvattu
        Kuvattu kirjoitti:

        Olen saanut passikuvani 2007 ja 2012 kuvaamosta valokuvapaperille printatussa muodossa ja sellaisina olen luovuttanut ne passihakemuksen yhteydessä poliisilaitokselle. Kuvaamo ei ole lähettänyt mitään sähköisessä muodossa minnekään. Poliisi on arvatenkin skannannut kuvani paperilta omaan järjestelmäänsä, tulostettavaksi passiin ja pidettäväksi arkistossa.

        Lieneekö marssijärjestys sitten muuttunut vuoden 2012 jälkeen?

        Tulkoon vielä kuriositeettina mainituksi, että vaimoni (64 vuotta) käyttää edelleen aataminaikuista, kookasta, punertavalle paperille printattua, taitettua ajokorttia, johon valokuva on kiinnitetty rengasmaisilla niiteillä. Tähän saakka se on kelvannut likipitäen kaikkialla henkilöllisyyden todistamiseen eikä poliisikaan ole valittanut kortin iästä liikenneratsioiden tms. yhteydessä. Vain postipalveluja tarjoava R-kioski on kerran postilähetystä noudettaessa valittanut, etteivät he saisi enää hyväksyä moista ajokorttia henkilöllisyystodistukseksi.

        Ajokortissa on ”passikuva”, jonka olen ottanut korkeimman omakätisesti filmijärkkärillä jokseenkin tarkkaan 40 vuotta sitten. Filmin olen kehittänyt itse ja korttiin niitatun kuvan olen samoin vedostanut itse, omalla suurennuskoneella.

        Tuon ajokortin ”parasta ennen” -päiväys lienee keväällä 2020, jolloin vaimoni täyttää 70 vuotta, mutta 40 kuvanoton jälkeen kertynyttä lisävuotta eivät voi olla näkymättä jo nyt. Kuva ei täytä nykyisiä passikuvastandardeja muiltakaan osin (koko, kuvaussuunta jne.).


      • 920
        Kuvattu kirjoitti:

        Olen saanut passikuvani 2007 ja 2012 kuvaamosta valokuvapaperille printatussa muodossa ja sellaisina olen luovuttanut ne passihakemuksen yhteydessä poliisilaitokselle. Kuvaamo ei ole lähettänyt mitään sähköisessä muodossa minnekään. Poliisi on arvatenkin skannannut kuvani paperilta omaan järjestelmäänsä, tulostettavaksi passiin ja pidettäväksi arkistossa.

        Lieneekö marssijärjestys sitten muuttunut vuoden 2012 jälkeen?

        Marssijärjestys on muuttunut viimme vuonna. Silloin otettiin käyttöön sähköiset passikuvat passeissa ja kuvallisissa henkilökorteissa. Muissa asiakirjoissa, esim ajokortti pitää olla tulostettu passikuva. Tulostettu toki kelpaa vielä passeihinkin.
        Biopassin yhteydessä passikuvan määräykset uudistuivat. Kuva laitetaan passin siruun josta automaattisessanpassintarkistuksessa kone ottaa henkilöstä kuvan ja vertaa sitä passissa olevaan kuvaan. Sen takia kuvalla on väliä.


      • Kuvattu
        Kuvattu kirjoitti:

        Tulkoon vielä kuriositeettina mainituksi, että vaimoni (64 vuotta) käyttää edelleen aataminaikuista, kookasta, punertavalle paperille printattua, taitettua ajokorttia, johon valokuva on kiinnitetty rengasmaisilla niiteillä. Tähän saakka se on kelvannut likipitäen kaikkialla henkilöllisyyden todistamiseen eikä poliisikaan ole valittanut kortin iästä liikenneratsioiden tms. yhteydessä. Vain postipalveluja tarjoava R-kioski on kerran postilähetystä noudettaessa valittanut, etteivät he saisi enää hyväksyä moista ajokorttia henkilöllisyystodistukseksi.

        Ajokortissa on ”passikuva”, jonka olen ottanut korkeimman omakätisesti filmijärkkärillä jokseenkin tarkkaan 40 vuotta sitten. Filmin olen kehittänyt itse ja korttiin niitatun kuvan olen samoin vedostanut itse, omalla suurennuskoneella.

        Tuon ajokortin ”parasta ennen” -päiväys lienee keväällä 2020, jolloin vaimoni täyttää 70 vuotta, mutta 40 kuvanoton jälkeen kertynyttä lisävuotta eivät voi olla näkymättä jo nyt. Kuva ei täytä nykyisiä passikuvastandardeja muiltakaan osin (koko, kuvaussuunta jne.).

        >Tähän saakka se on kelvannut likipitäen kaikkialla henkilöllisyyden todistamiseen

        Kerrottakoon, että vaimollani oli tänään poikkeuksellisesti asiaa pankin tiskille. Hän yritti todistaa henkilöllisyytensä ensin tuolla vanhanmallisella ajokortilla. Ei kelvannutkaan enää siihen tarkoitukseen! Onneksi passikin sattui olemaan mukana kassissa.


    • miksi huono?

      Ymmärrän kyllä, eihän se ole mikään muotokuva, eikä sen pidäkkään olla.

      Mutta jos kuvasta otetaan hinta ja laatu pakottautuu tällaiseksi, siinä on vaikea näyttää edes itseltään

      http://aijaa.com/lmf1Mi


      Ja miten naisihminen laittaa tukkaansa, että se näkyisi ollenkaan jos kamera pakottaa kuvan laidat väkisin poispäin?
      Keskelle jää hullun tarkat ihohuokoset ja lähes nenäkarvat erottuvat.
      VÄRITYS on tuotakin järkympää.
      Mä en näytä mielestäni edes kuumeisena niin elottomalta ja vapisevalta kuin kuvaamon kuvassa.
      Eikö sitä kuvaamon setää edes hävettänyt?

      Onneksi passiin tulee mustavalkoinen kuva, se värillinen jää arkistoon.

      Olisi pitänyt oikeastaan otattaa ja ne kuvat ja HYLÄTÄ ne, eikä valittaa täällä.

      Tuo oli hyvä vinkki, että ottaa ne kuvat itse sääntöjen mukaan ja tarjoaa niitä poliisille. Saa valaistuksen ja värin sellaiseksi kun haluaa.

      • 920

      • miksi huono?
        920 kirjoitti:

        Mene ammattilaiselle

        http://www.ammattivalokuvaajat.fi/newsite/2013/11/passikuvan-ammattilainen-tunnus/

        Niin saat kunnon passikuvat.

        Tuo on niin totta.

        Jos kerran tahtoo kunnon kuvan, olisi pitänyt paneutua taas tähänkin ihan eri tavalla.

        Luulin, että homma hoituu pikana, oletuksena että joka jannulla on liikkessä tolkullinen kamera, mutta ku se kuvan "hyvyys" koostuukin niin monesta eri tekijästä.

        Tuosta laittamastasi linkisä löytyi muuten komeita kuvia.
        Mutta mikä senkin takaa, ettei hänkin sano, "....kato tää on nykyään tällaista, ei näistä saa parempia..."


      • 920
        miksi huono? kirjoitti:

        Tuo on niin totta.

        Jos kerran tahtoo kunnon kuvan, olisi pitänyt paneutua taas tähänkin ihan eri tavalla.

        Luulin, että homma hoituu pikana, oletuksena että joka jannulla on liikkessä tolkullinen kamera, mutta ku se kuvan "hyvyys" koostuukin niin monesta eri tekijästä.

        Tuosta laittamastasi linkisä löytyi muuten komeita kuvia.
        Mutta mikä senkin takaa, ettei hänkin sano, "....kato tää on nykyään tällaista, ei näistä saa parempia..."

        "Mutta mikä senkin takaa, ettei hänkin sano, "....kato tää on nykyään tällaista, ei näistä saa parempia..."

        Juu.....eipä sitä toisten tekemisistä pysty vastaamaan, vain omista.

        Kyllä tuo merkin hankkiminen jonkinsorttista aktiivisuutta vaatii, sitä ei automaattisesti kellekkään lähetetä.
        Tuossa meidän lasilla semmonen on.
        Ja pitää olla SAV:n tai Fotokauppiaiden liiton jäsen, eli tosissaan ollaan hommaa tekemässä.


      • En käy automaateissa
        920 kirjoitti:

        "Mutta mikä senkin takaa, ettei hänkin sano, "....kato tää on nykyään tällaista, ei näistä saa parempia..."

        Juu.....eipä sitä toisten tekemisistä pysty vastaamaan, vain omista.

        Kyllä tuo merkin hankkiminen jonkinsorttista aktiivisuutta vaatii, sitä ei automaattisesti kellekkään lähetetä.
        Tuossa meidän lasilla semmonen on.
        Ja pitää olla SAV:n tai Fotokauppiaiden liiton jäsen, eli tosissaan ollaan hommaa tekemässä.

        Kameran merkillä, mallilla tai laadulla ei juuri passikuvassa ole merkitystä. Suurin ja tärkein on valaisu ja miten se on tehty.


      • 920
        En käy automaateissa kirjoitti:

        Kameran merkillä, mallilla tai laadulla ei juuri passikuvassa ole merkitystä. Suurin ja tärkein on valaisu ja miten se on tehty.

        Osaava saa heikommillakin vehkeillä ihmeitä aikaan, taitamaton ei saa mitään tehtyä huippuvehkeilläkään.
        Kunnollinen valaistus ja työtapojen vakiointi on kaiken perusta. Sähköpassikuvien on oltava piksekin tarkkuudella oikea.
        Silmälasien kanssa pitää olla tarkkana.


      • miksi huono?
        920 kirjoitti:

        Osaava saa heikommillakin vehkeillä ihmeitä aikaan, taitamaton ei saa mitään tehtyä huippuvehkeilläkään.
        Kunnollinen valaistus ja työtapojen vakiointi on kaiken perusta. Sähköpassikuvien on oltava piksekin tarkkuudella oikea.
        Silmälasien kanssa pitää olla tarkkana.

        Tuokin on totta.

        Kun otetaan silmälasit pois, moni alkaa siristelemään ja kurottautuu eteenpäin. Teen näköjään automaattisesti samaa. Yritän nähdä.
        Sitten pitää relata ja lopettaa siristely.

        SE koko tilanne on sekava, kiireinen ja hämmentävä.

        Sitten se kuvakulma.
        Kuvaaja on melkein 2m mies ja seisoo kuvatessa,
        kuvattava on 150-160 cm ja istuu.

        Ja sitten se pitää vielä räpsästä kiirellä...seuraava asiakas odottelee jo.

        Valaistus...se on näistä ehkä suurin tekijä.

        Ei siinä pelkkä kamera auta.


    • Ei voi mitään

      Jos kuva on mallinsa näköinen. Valitan.

    • Kateissa oleva pässi

      Taidan olla vähän sitämielipuolta että, niin passien kun ajokorttienkin teko voitaisii
      ulkoistaa ja toimia viellä siten jotta kuvattas ja printattas siellä missä niitä tehdään
      realiiajassa...toisin on katsastuksen laita.
      Thahimaas saa marketis ajokortit tahikka henkilötoistukset vaivattomasti ostosten yhteydessä heti mukaansa kuha latoo batheja,.,,,
      Uskomaton määrä muuten aivan aitoja SuomenPassejakin on..kateissa maailmalla.
      Jopa täyttämättömiä.

      • Ey virokarhu

        Ollaan kyllä huomattu se mitä tapahtuu kun palveluja ja viranomaistoimia ulkoistetaan..
        tai ministeri alkaa puhella levottomia tietämättä oikeestaan mitään asijoista
        joita johtaa..ties millä palkalla ja kenenkä kustantamana.
        Lopulta lakisääteisen katsastuksenkin rahat päätyy sitten veroparatiiseihin ulkomaille.
        Suomen verokarhun ulottumattomuuksiin?
        Mahtaakohan Suomen Tasa Vallan verokarhu tarvita passia matkustaessaan ulkomaille?
        Diblomaattipassi on vissiin hällä passeista parhaita?


    • Naamahan niissä passikuvissa on se tärkein. Jos naama ei viitsi katsella niin tuskinpa vika on kuvaajassa, enemmän siihen vaikuttaa kuvattavan naama.

      Olen itsekin sitä mieltä jottei meikäläisen naama niin edustavalta näytä passikuvissa mutta vanha sanontahan onkin, jos näytät passikuvaltasi olet todella loman tarpeessa.

      Olisihan se mukavaa saada siihen vaikka Gary Cooperin kuva mutta kun ei, ovat niin pikkutarkkoja jotta siitä kuvasta pitäisi tunnistaa joten opettele tyytymään siihen mitä aikoinaan sait syntymälahjaksesi eli omaan naamaasi! Kyllä siihen ajanmittaan tottuu kun katselee aamuin illoin.

    • Anonyymi

      Kuunnelkaa supernatural Beauty subliminalia YouTubesta tai näytä aina hyvältä kuvissa ja videoissa subliminalia. Be photogenic and videogenic.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe