Lund vai Uppsala???

ei osaa päättää

Moi! Kertokaa mulle mitä olette mieltä otsikossa nimetyistä kaupungeista. hyvät ja huonot puolet. Miksi toinen parempi kuin toinen? Yliopistojen vertailua myös!

Kiitoksia!

9

3119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruotsissa

      Uppsala
      hirmu helppo matkustaa Suomesta
      lähellä Arlandaa
      Tukholma kaikkine mahdollisuuksineen lähellä pienen junamatkan päässä
      paljon muita suomalaisia alueella

      Lund
      "eksoottisempi" vaihtoehto
      - matkustus paljon kalliimpaa ja hankalampaa Suomesta käsin
      - murre aluksi hankalampaa, ajan kanssa sillä ei ole merkitystä

      Muista, että muitakin vaihtoehtoja on. Esim. Uumaja on hyvä sellaiselle, joka pitää kunnon talvesta, on sporttinen ja mielellään kotoisin Pohjanmaalta tai Pohjois-Suomesta.

    • ....

      Riippuu tietty siitäkin mitä olet menossa lukemaan. Suunnilleen samanlaisia kokemuksia on minulla kuin toisellakin vastaajalla. Itse ehkä valitsisin omien kokemuksieni perusteella Uppsalan, tykkään kaupungista enemmän, ja suurkapunki Tukholma on lyhyen ja halvan matkan päässä. Lundissa on myös ihanaa, kaupunki on tosi pieni ja jotenkin ei-niin-tyypillinen ruotsalaiskaupunki. Skånska vaatii tosiaan totuttelua. Puolensa kummassakin, tosi hankala sanoa. Jos matkustat usein Suomessa, niin sitten ehdottomasti Uppsala.

      • ...

        Yliopistoista en muistanut sanoa mitään. Korkeatasoisia kumpikin, tosin itse olen opiskellut vain Uppsalassa. Paljonhan se riippuu siitäkin mitä olet menossa lukemaan.


      • ei osaa päättää
        ... kirjoitti:

        Yliopistoista en muistanut sanoa mitään. Korkeatasoisia kumpikin, tosin itse olen opiskellut vain Uppsalassa. Paljonhan se riippuu siitäkin mitä olet menossa lukemaan.

        Siis oikeustieteitä opiskelemaan. Luultavasti Suomessa tulee käytyä, koska meillä on pieni lapsi ja kaikki isovanhemmat ja kummit tietenkin haluavat tyttöä nähdä.

        Jotain tietoa oikeustieteiden opiskelusta ko.kaupungeissa?

        Ja kiitos miljoonasti vastauksista!!


      • tii
        ... kirjoitti:

        Yliopistoista en muistanut sanoa mitään. Korkeatasoisia kumpikin, tosin itse olen opiskellut vain Uppsalassa. Paljonhan se riippuu siitäkin mitä olet menossa lukemaan.

        Mitäs mieltä ootte näitten paikkojen eroavaisuuksista? ainakin kulkuyhteydet Suomeen on varmaan vähän hankalammat Örebrosta, Göteborgista ja Malmösta, kuin Uppsalasta?


      • .....
        tii kirjoitti:

        Mitäs mieltä ootte näitten paikkojen eroavaisuuksista? ainakin kulkuyhteydet Suomeen on varmaan vähän hankalammat Örebrosta, Göteborgista ja Malmösta, kuin Uppsalasta?

        Meinasin jo tuolla aiemmin ehdottaa Göteborgia - jos vertaan sitä, Uppsalaa ja Lundia, niin Göteborg on ehdoton ykkönen. Kulkeminen sieltä Suomeen on suhteellisen helppoa: esim. blue1-lennot ovat 46-50€/suunta (Helsinki-Göteborg) kun ajoissa varaa, ja Vikingin liittymäbussi kuljettaa Tukholmaan oliko se nyt 200 kruunulla jos laivalla haluaa kulkea. Matka on tietty pitkä siinä tapauksessa, mutta suhteellisen helppo "järjestelekaikki-vaihdajunaa/bussia/kulkuneuvoa" - ajattelun kannalta. Göteborg on suurkaupunki ja esim. Uppsalaan verrattuna siellä kulkee kunnolla bussit ja spårvagnar ja on paljon kauppoja ja harrastusmahdollisuuksia ja kaikkea. Minä itse olen ihan rakastunut siihen kaupunkiin (Uppsala selvä kakkonen, ihan toisen tyylinen, ihana sekin) ja toivon että jonain päivänä voisin vielä olla oman alan töissä tai tehdä jatko-opintoja siellä. Yliopisto on tietääkseni tasokas, en ole opiskellut siellä, töissä olen kyllä ollut.

        Örebrosta en osaa sanoa yhtään mitään. Malmöstä se, että kulkeminen Suomeen lienee suhteellisen sujuvaa Köpenhaminan kautta (sama koskee Lundia) - bussilippu Köpenhaminaan maksaa n. 40 kruunua, halpalentojen saatavuudesta riippuen sitten se lento maksaa minkä maksaa. Suomeen pääsee Malmöstä myös Göteborgin kautta, mutta junalla pitää ensin matkustaa muutama tunti. Ruotsin junahinnat ovat aika hurjat (http://www.sj.se) kun opiskelija-alennuksia ei ole, mutta sista minuten -liput ovat suhteellisen halpoja (eli aikaisintaan 24 h. ennen matkaa voi ostaa ja niitä myydään vain "låg trafik" -lähtöihin, joita kyllä päivässä on paljon).

        Tässä jotain taas.


      • .....
        ..... kirjoitti:

        Meinasin jo tuolla aiemmin ehdottaa Göteborgia - jos vertaan sitä, Uppsalaa ja Lundia, niin Göteborg on ehdoton ykkönen. Kulkeminen sieltä Suomeen on suhteellisen helppoa: esim. blue1-lennot ovat 46-50€/suunta (Helsinki-Göteborg) kun ajoissa varaa, ja Vikingin liittymäbussi kuljettaa Tukholmaan oliko se nyt 200 kruunulla jos laivalla haluaa kulkea. Matka on tietty pitkä siinä tapauksessa, mutta suhteellisen helppo "järjestelekaikki-vaihdajunaa/bussia/kulkuneuvoa" - ajattelun kannalta. Göteborg on suurkaupunki ja esim. Uppsalaan verrattuna siellä kulkee kunnolla bussit ja spårvagnar ja on paljon kauppoja ja harrastusmahdollisuuksia ja kaikkea. Minä itse olen ihan rakastunut siihen kaupunkiin (Uppsala selvä kakkonen, ihan toisen tyylinen, ihana sekin) ja toivon että jonain päivänä voisin vielä olla oman alan töissä tai tehdä jatko-opintoja siellä. Yliopisto on tietääkseni tasokas, en ole opiskellut siellä, töissä olen kyllä ollut.

        Örebrosta en osaa sanoa yhtään mitään. Malmöstä se, että kulkeminen Suomeen lienee suhteellisen sujuvaa Köpenhaminan kautta (sama koskee Lundia) - bussilippu Köpenhaminaan maksaa n. 40 kruunua, halpalentojen saatavuudesta riippuen sitten se lento maksaa minkä maksaa. Suomeen pääsee Malmöstä myös Göteborgin kautta, mutta junalla pitää ensin matkustaa muutama tunti. Ruotsin junahinnat ovat aika hurjat (http://www.sj.se) kun opiskelija-alennuksia ei ole, mutta sista minuten -liput ovat suhteellisen halpoja (eli aikaisintaan 24 h. ennen matkaa voi ostaa ja niitä myydään vain "låg trafik" -lähtöihin, joita kyllä päivässä on paljon).

        Tässä jotain taas.

        Niin, se jäi sanomatta, että Malmöstä Tukholmaan pääsee lentäen muistaakseni noin 350 kruunulla lipun etukäteen ostaen ja vähän halvemmalla stand by:lla. Eli ei se nyt kamalan hankalaa sinällään ole Suomeen tulla, kalliimpaa tosin kun Göteborgista (edellyttäen halpalentoja).

        Yleensäkin Ruotsista se, että Vikingin yhteysbussien olemassaolo kannattaa aina tarkistaa menipä minne vaan. Niitä oin tarjolla yllättävän hyvin ja palvelu tosi kätevä. Esim. Uppsalasta pääsee aamulaivaan terminaaliin asti suoraan bussilla ja maksaa olikohan se nyt n. 60 kruunua. Ei tarvitse ensin ostaa lippua Tukholmaan, sitten seikkailla siellä erilaisten lippujen ja pysäkkien ja muiden sekamelskassa.

        Ja jos matkustelee, niin kannattaa aina verrata junien ja bussien hintoja. Itse ainakin olen matkustanut siellä pidempiäkin matkoja bussilla ja ollut tosi tyytyväinen. Hitaampaa kun junalla, mutta ehtiipähän nähdäkin jotain ja säästää aina jonkun verran.


    • opiskelija.....

      Kannatan Lundia, kaupunki on mukava ja näppärästi pääsee junalla Malmöön ja Kööpenhaminaan. Kastrupista on hyvät lentoyhteydet Suomeen ja sinne ei matka paljoa kestä.
      Tuossa on skoonen suomalaisen opiskelijajärjestön linkki....

      http://finnlust.atspace.org/

    • Anonyymi

      Uppsalassa paljon seksiä vetelevät huumeita kuin me täällä suomessa tupakkaa iso moskeeja mutta kuitenkin Rakastan sitä paikkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe