Eli miten oli kun palasitte takaisin suomeen? Kun ajattelee että kaikilla vanhoilla kavereilla on uusia sellaisia jne.
Mikä teillä oli asiat kun palasitte? Kauan kesti kunnes olitte "normaaleja" taas?
Kiitos!
Mitä sitten kun palaa takaisin suomeen?
4
772
Vastaukset
- possum
olihan se shokki olla yhtäkkiä jälleen kotona. mutta asiaa helpotti ihanan ymmärtäväiset kaverit, jotka tuntuivat oikeasti iloitsevan kotiinpaluustani. lisäksi koulusta löytyi yllättävän helposti uusia kavereita uudelta luokka-asteeltani. :) pahinta oli koti-ikävä takaisin ausseihin, muuten elämään pääsi kiinni aika nopeasti.
- Vaihtari
Olin aikoinaan Lattareissa vuoden. Omalta kohdaltani oli ihan hirveetä tulla takaisin. Kukaan ei odottanut, paitsi perheeni. Lukiossa ihmiset ovat vielä kehitysasteella, joten jokainen oli kasvanut omaan suuntaansa, ja entiset kaveriporukat olivat hajonneet. Tietysti nykyään on monella tavalla eri asia, kun on internet ja kaikki. 1992 jolloin itse olin vaihdossa, soitin vanhemmilleni pari kertaa vuoden aikana, ja kirjoittelin jonkun verran kavereiden kanssa, mutta kirjeiden kulkeminen kesti aika kauan. Sanoisinkin, että monella tapaa vaihtarivuosi on nykyään ihan erilainen kuin 10 sitten, kun netin välityksellä voi vaihtaa kuulumisia vaikka joka päivä.
Kun tulin Suomeen, minulla oli todellakin vaikeuksia muistaa kaikkia suomenkielensanoja, koska puhuin täysin vaan espanjaa koko vuoden, ja tietysti välillä englantia.- aussie
Moi!
Mä taas koin sen takastulon (kuten moni muuki vaihtarikaveri), että ihan ku ei olis missään ollutkaan, ainakaan vuotta! Kaikki asiat oli ihan samalla tavalla (paitti ny luokkakaverit sit syksyllä uudet mut tunsin niistä jo monet niin ei haitannu). oma huonekaan ei ollu muuttunu yhtään mikskään jne. Ja jos kaveripiirit liikaa muuttuu ja hajoilee, niin mietipä se sillä et ne kaverisuhteet jotka kestää ton vuoden, on TODELLISIA kaverisuhteita. :) itellä on kotipaikkakunnalta muuton jälkeen säilyny just ne ja hiton virkeitä suhteita onkin!
- vanha vaihtari
...oli tulla takasin, kaikki oli entisellään, mutta itse en enää tosiaan ollut sama ihminen. Tietysti koulussa joutui uusien (ja lapsellisempien) ihmisten joukkoon, ja vaikka vanhat ystävät säilyikin, niin ei se silti enää samanlaista ollut. Parhaat uudet ystävät oli itsekin vaihtareina olleita.
Kotonakin oli aika vaikeaa, taisi joku toinen murrosikäkin painaa päälle, mutta kun lisäksi oli vuoden pärjännyt aika pitkälti omillaan, ei olisi enää jaksanut olla ihan lapsi. Muutin samana vuonna pois kotoa, ihan hyvissä väleissä kyllä, mutta tarvitsin enemmän tilaa ja itsenäisyyttä.
Ja tietysti oli kauhea ikävä takaisin, ja uusia ystäviä, joita olin saanut. Onneksi olin Ranskassa, niin ettei ollut pitkä matka ja seuraavaksi kesäksi meninkin takaisin (ja sen jälkeen opiskelemaan, ja töihin, ja nyt on mieskin sieltä...) Yksi hyvä ystävä on sieltä vieläkin (10 vuoden jälkeen) jäljellä.
Varmaan helpottaa, jos tajuaa etukäteen varautua siihen, että itse on muuttunut, ja myös kulttuurishokkiin, joka voi iskeä myös takaisin tullessa. Ja toisten vaihtarina olleiden kanssa puhuminen auttaa myös. Kyllä siitä hengissä selviää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2375133Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1194171- 583803
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363609- 513540
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413275Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv72704Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202596- 232426
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo592377