vellit ja soseet

lennu'

Milloin vauvalle aletaan antamaan vellejä ja soseita? Ja kummassa järjestyksessä? Ja vielä että miten pieneksi nämä pitää soseuttaa ja millä määrällä nämä aloitetaan?

Tässä uudelta äidiltä kysymysryöppy. Kohta tämä hetki tulossa ja neuvolan ohjeet ovat varsin yleisellä tasolla. Kiitos jo etukäteen vinkeistä.

L.

7

1130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salla

...kannattaa aloittaa vellillä. Ja hiukan kerrallaan. Sitten asteittain siirtyä muihin. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Mä annoin maissivelliä jo kuukauden iästä asti. (Terveydenhoitajan suositellessa, kun maitoa meni älyttömiä määriä.) Ensin annoin aamulla ja illalla ihan vaan 10ml kerrallaan, sitten 20ml jne. Nyt poika on 2,5kk, eikä vielä vahvempaan olla siirrytty, kun maissivelli auttoi. Poika oli tyytyväinen, eikä mitään reaktiota.

• Mam

Minä en ole koskaan lapsilleni antanut vellejä, koska olen imettänyt eivätkä he ole saaneet yhtään lehmänmaitoa ennen vuoden ikää. Eli jos imetät, niin suosittelen soseilla aloittamista. Mutta jos annat korviketta, voit tietysti antaa myös korvikepohjaisia vellejä. Löysät veteen keitetyt puurot ja niihin loraus äidinmaitoa (tai korviketta) ovat myös hyviä, eli valmiita vellejä ei tarvitse ostaa ollenkaan.

Puoli vuotta vauvalle voi antaa pelkkää maitoa, jos hän kasvaa ja on tyytyväinen. Monet tosin aloittavat jo aikaisemmin kiinteät ruuat. Kun esikoinen syntyi, oli suositusikä kolmesta kuukaudesta alkaean, ja hänelle annoinkin soseita jo neljän kuukauden iässä. Muille aloitin puolivuotiaana.

Soseet ja puurot pitää olla ihan hienoja ja löysiä. Möykkyjä ei saa olla. Soseita aletaan antaa yhtä lajia kerrallaan ja vain teelusikallinen alkuun. Vähitellen määriä lisätään. Esimerkiksi perunalla on hyvä aloittaa. Seuraavaksi voi kokeilla porkkanaa tai kukkakaalia ja sitten näiden yhdistelmiä. Banaani on helppo hedelmä; sitä voi rapsuttaa teelusikalla suoraan. Suolaa ei velleihin ja soseisiin lisätä eikä alkuun muitakaan mausteita. Uutta lajia kokeillaan ensin vähintään muutama päivä, että huomataan, tuleeko vauvalle mahavaivoja tai ihottumaa. Vuoden ikäisenä lapsi saa jo syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa.

• maiskutellaan

Meillä vauva on just nyt 3kk ikäinen ja esikoisten kanssa suositeltiin 3kk iästä antamaan soseita. 11 vuotta sitten se kävi lapselle, miks ei nyt. Olen jo vähän antanut maistaa banaania ja ruusunmarjaa ja se vähän on noin teelusikallinen. en tiedä onko se hyväksi vai pahaksi. Ensin vähän sosetta ja tissiä päälle. Saa vauva suuhun tutun maun ja tuntee turvaa ja läheisyyttä uuden ja ihmeellisen edessä.

• Sanna
        maiskutellaan kirjoitti:

Meillä vauva on just nyt 3kk ikäinen ja esikoisten kanssa suositeltiin 3kk iästä antamaan soseita. 11 vuotta sitten se kävi lapselle, miks ei nyt. Olen jo vähän antanut maistaa banaania ja ruusunmarjaa ja se vähän on noin teelusikallinen. en tiedä onko se hyväksi vai pahaksi. Ensin vähän sosetta ja tissiä päälle. Saa vauva suuhun tutun maun ja tuntee turvaa ja läheisyyttä uuden ja ihmeellisen edessä.

Toi on just ongelma suomalaisissa äideissä, että takerrutaan tuollaiseen "11 vuotta sitten oli ok, miksi ei nyt". Lääketiede ja tutkimukset menee eteen päin. Sen takia enää ei suositella vauvalle soseita niin aikaisin.
        Suomessa imetysluvut on tosi alhaiset ja yli 70% vanhemmista rupeaa antamaan kiinteitä lapselle ennen 4kk ikää!!!!! Se on aika uskomatonta, sillä aika hyvin on yritetty tiedottaa, että uusi suositus on 6kk. Luuletko, että viranomaiset ihan piruuttaa yrittävät suositella vaikka siitä ei ole mitään hyötyä?
        Joo mua vaan ärsyttää se, että ei ymmärretä, että suositukset ovat lapsen parhaaksi, eikä vanhempien kiusaksi. Nykyään tärkeintä tuntuu olevan äidin jaksaminen eikä lapsen paras.
        Minulla tyttö joka on 5,5kk ja täysimetyksellä. Ja alusta asti ei meillä ole helppoa ollut, mutta yritteliäisyydestä kaikki on kiinni. Ja halusta. En väitä etteikö jotkut äidit yritä, mutta epäonnistuvat, mutta suurin osa ei edes yritä.

• maiskutellaan
        Sanna kirjoitti:

Toi on just ongelma suomalaisissa äideissä, että takerrutaan tuollaiseen "11 vuotta sitten oli ok, miksi ei nyt". Lääketiede ja tutkimukset menee eteen päin. Sen takia enää ei suositella vauvalle soseita niin aikaisin.
        Suomessa imetysluvut on tosi alhaiset ja yli 70% vanhemmista rupeaa antamaan kiinteitä lapselle ennen 4kk ikää!!!!! Se on aika uskomatonta, sillä aika hyvin on yritetty tiedottaa, että uusi suositus on 6kk. Luuletko, että viranomaiset ihan piruuttaa yrittävät suositella vaikka siitä ei ole mitään hyötyä?
        Joo mua vaan ärsyttää se, että ei ymmärretä, että suositukset ovat lapsen parhaaksi, eikä vanhempien kiusaksi. Nykyään tärkeintä tuntuu olevan äidin jaksaminen eikä lapsen paras.
        Minulla tyttö joka on 5,5kk ja täysimetyksellä. Ja alusta asti ei meillä ole helppoa ollut, mutta yritteliäisyydestä kaikki on kiinni. Ja halusta. En väitä etteikö jotkut äidit yritä, mutta epäonnistuvat, mutta suurin osa ei edes yritä.

Asennetta tässä tarvitaankin, että minä nelikymppinen äiti, jolla on jo murrosiän ylittänyt vanhin ja 11 vuotias ja nyt tämä vauva. Tyhmänä ajattelin, että samanlaisia ne vatsat kaiketi on nyt kun sillonkin. Mihin se elimistö siitä muuttuisi. Ja samanlailla terveenä ja varmasti hellyyttä ja rakkautta ovat saaneet. Meillä ei ole sairastettu milloinkaan minkäänlaista korva- tai muutakaan kierrettä, huolimatta siitä, että soseet onkin jo aloitettu 3kk. Ja huomioi, että sitä sosetta todellakin annetaan vain maistaa, ei purkillista tai ylipäätään korvaamaan yhtään ateriaa..

• Sanna
        maiskutellaan kirjoitti:

Asennetta tässä tarvitaankin, että minä nelikymppinen äiti, jolla on jo murrosiän ylittänyt vanhin ja 11 vuotias ja nyt tämä vauva. Tyhmänä ajattelin, että samanlaisia ne vatsat kaiketi on nyt kun sillonkin. Mihin se elimistö siitä muuttuisi. Ja samanlailla terveenä ja varmasti hellyyttä ja rakkautta ovat saaneet. Meillä ei ole sairastettu milloinkaan minkäänlaista korva- tai muutakaan kierrettä, huolimatta siitä, että soseet onkin jo aloitettu 3kk. Ja huomioi, että sitä sosetta todellakin annetaan vain maistaa, ei purkillista tai ylipäätään korvaamaan yhtään ateriaa..

No hyvä, että vaan maistellaan. Tarkoitukseni ei ollut hyökätä juuri sinua kohtaan. Aikaisemmin ei vaan oikeasti ollut niin paljon tietoa juuri lapsen motoriikasta ja kehityksestä. Nyt on tiedossa, että lapsi on valmis kiinteiden syömiseen vasta n. 6kk vanhana. Mut joo tuskin se suurta vahinkoa tekee. Olen kuitenkin terveysviranomaisten kuuntelun kannalla.

• Nelli

Olen samaa mieltä edellisen kanssa, eli jos imetät niin ei lainkaan turhaan vellejä, mieluummin vaan suoraan puuroihin sitten kun ikää on tarpeeksi.

Kiirettä ei kannata pitää soseidenkaan kanssa, vauvan terveydelle on parempi mitä myöhemmin aloitetaan (toki viimeistään 6 kk iässä). Sose tehdään niin hienoksi kuin mahdollista ja vielä laimennetaan maidolla aluksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5906
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2780
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe