Minulla ja ex-miehelläni on 9 kk ikäinen vauva. Ex-mieheni jätti minut kun odotin vauvaa. Hän asuu toisella puolella Suomea (edestakaisin matka 750 km). Hän on käynyt lastaan katsomassa kolmen viikon välein ja viipyy muutaman tunnin. Viimeksi käydessään hän sanoi, että ottaa lapsen mukaansa (ilman minua) viikoksi.
En halua antaa lastani hänelle - syy ei ole miehessä itsessään vaan siinä, että minun mielestäni hän on niin vähän nähnyt lastaan, että lapsi vierastaisi pidemmän päälle kun on tottunut olemaan minun kanssani.
Lapset ovat erilaisia, mutta mikä ikä teidän mielestänne olisi "kohtuullinen" päästää lapsi isän mukana ilman äitiään?
Miten pieni lapsi...?
16
1509
Vastaukset
- Ganesa
Kurja kuulla että mies jättää kun nainen odottaa. Mutta niin saattaa käydä. Hienoa kuitenkin on että mies käy lasta katsomassa! :)
Miksei mies ottaisi sinuakin mukaan viikoksi hänen luo? Minusta 9kk, joka ei tunne isäänsä vielä hyvin, ei tunne isänsä kotia ehkä siellä käyviä ihmisiä, on aivan liian nuori lähtemään viikoksi ilamn tuttua äitiä, ilamn tuttua kotia! Itse en siihen suostuisi millään hinnalla, ellen itse menisi lapseni mukaan. Ei sillä etteikö mies hoitaisi lasta kunnolla ja rakastaen mutta lapselle se ei ole hyvä joutua eroon öäidistään, ns. tuntemattoman luokse. Minusta sinun kannattaa sanoa miehelle että jos haluaa olla lapsensa kanssa enemmän, saa sitten käydä enemmän, muuttaa ehkä jopa teitä lähemmäs. Tai ottaa sinutkin mukaan sinne.
Pitää ajatella lasta, mitä hän saattaa tuntea/kokea sen myötä että joutuu vieraaseen paikkaan. Kannattaa odottaa että lapsi kasvaa, sitten varmaan.
tsemppiä! :)- Pikku äiti
Mies ei halua minua viedä kotiinsa, koska hänellä on uusi naisystävä, joka on uhannut tapaa minut ja vauvan jos sinne menisimme. Mies ei ole koskaan ollut väkivaltainen, mutta hänen naisystävänsä on. Huoltajuus-sopimukseen sen vuoksi tuli pykälä, että lapsi ei ilman minua matkusta, mutta ex-mieheni sanoi, että onneksi sitä sopimusta voi muuttaa.
Mutta minä en suostu sitä muuttamaan, koska lapsen eduksi se aikoinaan tehtiin ja ex-mies oli mukana allekirjoittamassa sen omalta osaltaan. Joskus vaan pelottaa, että hän alkaa käräjöimään sopimuksen muutamisen puolesta. Minä en häntä ole kieltänyt käymästä lastaan katsomassa, mutta uusi naisystävä on kieltänyt ja tämä on aiheuttanut närää. Mutta tavallinen tarina kai tämän päivän Suomessa. - Hanna
Pikku äiti kirjoitti:
Mies ei halua minua viedä kotiinsa, koska hänellä on uusi naisystävä, joka on uhannut tapaa minut ja vauvan jos sinne menisimme. Mies ei ole koskaan ollut väkivaltainen, mutta hänen naisystävänsä on. Huoltajuus-sopimukseen sen vuoksi tuli pykälä, että lapsi ei ilman minua matkusta, mutta ex-mieheni sanoi, että onneksi sitä sopimusta voi muuttaa.
Mutta minä en suostu sitä muuttamaan, koska lapsen eduksi se aikoinaan tehtiin ja ex-mies oli mukana allekirjoittamassa sen omalta osaltaan. Joskus vaan pelottaa, että hän alkaa käräjöimään sopimuksen muutamisen puolesta. Minä en häntä ole kieltänyt käymästä lastaan katsomassa, mutta uusi naisystävä on kieltänyt ja tämä on aiheuttanut närää. Mutta tavallinen tarina kai tämän päivän Suomessa.Annahan sitten käräjöidä, vaan älä anna lastasi ex-miehesi mukaan. Minusta sopiva ikä olisi noin 2 vuotta, mikäli lapsi osoittaa kiintymystä isäänsä kohtaan. Tuon ikäinen lapsi osaa myös jo käyttää sanoja ja hänen juttujensa perusteella voit päätellä miten vierailu isän luona on mennyt...
Minä en missään nimessä uskaltaisi lähettää lastani miehen matkaan, jonka naisystävä on uhkaillut tappamisella (se ei ole missään nimessä normaalia käytöstä/puhetta). Eli sinuna pikku äiti pitäisin vaan pykälistä kiinni ja lapsen luonasi. Samaiset pykälät ovat sinun ja lapsesi suojana, eli älä missään nimessä toimi niiden vastaisesti. Nyt luota vain itseesi ja puolustaudu!!! - Nainen on peto
Pikku äiti kirjoitti:
Mutta minä en suostu sitä muuttamaan, koska lapsen eduksi se aikoinaan tehtiin ja ex-mies oli mukana allekirjoittamassa sen omalta osaltaan. Joskus vaan pelottaa, että hän alkaa käräjöimään sopimuksen muutamisen puolesta. Minä en häntä ole kieltänyt käymästä lastaan katsomassa, mutta uusi naisystävä on kieltänyt ja tämä on aiheuttanut närää. Mutta tavallinen tarina kai tämän päivän Suomessa.Miehesi uusi naisystävä vaikuttaa hoidon tarpeessa olevalta. Korjaan aiempaa lausuntoani tässä uudessa valossa. Tuollaiseen "kotiin" lasta ei viedä.
- Huomasin vain
Isien jutut ja siellä otsikko kohtuutonta kohtelua. Onko se ex-miehesi kirjoittama? Tuntuis ainakin täsmäävän...
- lainaus
Taitaa tässä olla provoilun makua.
Ensin sanoo, ettei haittaisi vaikka lapsi lähtisikin isän luo, mutta kun on vielä niin pieni.
Seuraavaksi sanoo, että isä on uhannut tappaa jos menevät sinne..
Miksi ihmeessä se isä sitten viitsii ajaa toiselta puolelta suomea katsomaan lasta..
vai, oliko se niin, että uusi naisystävä tappaa..
Provo selkeästi.
ja tässä isän näkemys asiasta
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000113&posting=22000000005020004 - provo
lainaus kirjoitti:
Taitaa tässä olla provoilun makua.
Ensin sanoo, ettei haittaisi vaikka lapsi lähtisikin isän luo, mutta kun on vielä niin pieni.
Seuraavaksi sanoo, että isä on uhannut tappaa jos menevät sinne..
Miksi ihmeessä se isä sitten viitsii ajaa toiselta puolelta suomea katsomaan lasta..
vai, oliko se niin, että uusi naisystävä tappaa..
Provo selkeästi.
ja tässä isän näkemys asiasta
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000113&posting=22000000005020004Vähän tuntuu että kyseessä on sama kirjoittaja ja juttu olisi siis todellakin provo.
- Sinun?
Oikaistaan ensin muutama asia. Lapsi ei ole sinun vaan teidän. Toisekseen et anna lastasi kenellekkään, lapsi on aina oikeassa paikassa kun on vanhempiensa luona.
Toisekseen sinulla on tilanne missä isä haluaa olla lapsensa kanssa enemmän kuin "pakollinen" aika. Älä asetu poikkiteloin. Tottakai tilanne on lapsellesi uusi jos ei näe sinua muutaman päivään. Ei hän siihen kuole. Ja uusia tilanteita on hänelle tuleva koko elämän.
Naiset usein luulevat että he ovat pakollista seuraa lapselle ja isä siinä ohessa soheltava turhake. Lapselle ei ole muuta pakkoa kuin rakastava vanhempi, sillä ei ole väliä onko se äiti, isä tai vaikka ottovanhempi.- nalle
Isä on itse lähtenyt, kun vaimo oli vasta raskaana.Eli hän on itse valinnut osansa.Turha lässyttää isyydestä,kun mies ei voi elää arkea jo matkankin takia.Mies on biologinen isä ja on ihan kiva kun tapaa joskus lastaan.Mitään ihmeellistä se ei ole,kyllä se on minusta velvollisuus.Useimmat isät ei viitsi,vaikka väitetään että nainen estäisi tapaamiset.Useimmiten ukolla on muuta mielessä,ja tietysti ex-vaimo on liian ruma että sitä voisi katsella;)
Se että isä haluaa tavata lastaan on hyvä asia,mutta isäkin on aikuinen.Ei hän saa kiristää lapsen kautta!Tuon ikänen lapsi on vielä pieni ja juuri vierastamis-iässä.Isyys ei tee miestä tutummaksi,joten miksi mies ei voisi lomailla äidin lähistöllä?Ei kaikki mitä äidit selittää lapsista ole ilkeyttä.
Ja sanon kuitenkin:Jos mies olisi enemmän välittänyt,niin hän olisi pyrkinyt asumaan lähempänä lastaan.Se on yleensä mahdollista,jos vain lapsi on tarpeeksi tärkeä. - kkkk
nalle kirjoitti:
Isä on itse lähtenyt, kun vaimo oli vasta raskaana.Eli hän on itse valinnut osansa.Turha lässyttää isyydestä,kun mies ei voi elää arkea jo matkankin takia.Mies on biologinen isä ja on ihan kiva kun tapaa joskus lastaan.Mitään ihmeellistä se ei ole,kyllä se on minusta velvollisuus.Useimmat isät ei viitsi,vaikka väitetään että nainen estäisi tapaamiset.Useimmiten ukolla on muuta mielessä,ja tietysti ex-vaimo on liian ruma että sitä voisi katsella;)
Se että isä haluaa tavata lastaan on hyvä asia,mutta isäkin on aikuinen.Ei hän saa kiristää lapsen kautta!Tuon ikänen lapsi on vielä pieni ja juuri vierastamis-iässä.Isyys ei tee miestä tutummaksi,joten miksi mies ei voisi lomailla äidin lähistöllä?Ei kaikki mitä äidit selittää lapsista ole ilkeyttä.
Ja sanon kuitenkin:Jos mies olisi enemmän välittänyt,niin hän olisi pyrkinyt asumaan lähempänä lastaan.Se on yleensä mahdollista,jos vain lapsi on tarpeeksi tärkeä.Hei!
Ajettelin myös oman mielipiteeni kertoa.
Olet aivan oikeassa - ei tainnut tuotakaan isää aikaan kiinnostaa, kun alkuperäisen kirjoituksen perusteella vielä toiselle paikkakunnallekin muutti - herää todellakin kysymyt onko kiinnostus nytkään todellista vai pidetäänkö lasta vain jonkinlaisena "keppihevosena".
Ja se ajatus, että tuollainen jopa alle vuoden ikäinen lapsi lähtisi pitkään tapaamiseen, on aivan kohtuuton. Minäkin ymmärrän jos kyse noin 3-4 vuotiaasta lapsesta, jolla kiinteä suhde tapaaja vanhempaansa - ja kiinteällä suhteella tarkoitan sitä että lapsi on aiemmin (esim lapsi 3-4 vuotta vanhempien erotessa) asunut ja elänyt samassa taloudessa tapaaja vanhemman kanssa.
Muistakaa nyt aina näissä tapaamisasioissa pitää mielessä että on kyse lapsen oikeudesta, edusta ja hyvinvoinnista - ei vanhempien haluista. Jos joku pystyy minulle faktana osoittamaan, että on kyse lapsen edusta silloin kun alle 4-vuotias lapsi lähtee pitkälle tapaamiselle tapaaja vanhemman luo ja vielä sellaisen vanhemman luo johon lapsella ei yllä mainitsemaani kiinteä sidettä/suhdetta - niin hyvä on minä myönnä että olen ehkä väärässä, mutta haluan todallekin nähdä jonkun tutkija/lääkärin esittämää faktaa asiasta(mielipiteitä on kaikilla ihimisillä mutta nyt pyydänkin esittämään tutkittua faktatietoa). - soopaa
Lapsi on aina oikeassa paikassa, kun on vanhempiensa luona????!!!! Vaikka vanhempi juo, lyö, on vastuuton ja turvaton?! Ei asia todellakaan ole näin. Kyllä tässäkin tapauksessa on mietittävä lapsen fyysistä ja henkistä turvallisuutta. On hienoa, että isä haluaa tavata ja välittää, mutta etusijalla on aina lapsi ja asiat tulee järjestää aina hänen parhaansa mukaan. Äidit ja isät voivat joustaa, he kun ovat aikuisia. Ei voi vain keveästi kokeilla asioiden toimivuutta ja katsoa sitten, miten lapsi kestää!
- Putkimiess
soopaa kirjoitti:
Lapsi on aina oikeassa paikassa, kun on vanhempiensa luona????!!!! Vaikka vanhempi juo, lyö, on vastuuton ja turvaton?! Ei asia todellakaan ole näin. Kyllä tässäkin tapauksessa on mietittävä lapsen fyysistä ja henkistä turvallisuutta. On hienoa, että isä haluaa tavata ja välittää, mutta etusijalla on aina lapsi ja asiat tulee järjestää aina hänen parhaansa mukaan. Äidit ja isät voivat joustaa, he kun ovat aikuisia. Ei voi vain keveästi kokeilla asioiden toimivuutta ja katsoa sitten, miten lapsi kestää!
En tietenkään tarkoita että lapsella olisi hyvä olla juopottelevan äidin tai isän luona. Kirjoittajan mielestä lapsi on annettu pois jos se ei ole hänen luonaan ja se on käsityksenä väärä. Tämä yleistasolla, yksilötasolla epäsopivia vanhempia on sekä äideissä että isissä.
Myöhemmässä kirjoituksessa kävi ilmi että isän uusi naisystävä on uhkaillut lasta ja se kyllä muuttaa tilannetta oleellisesti. Tässä tapauksessa.
- TarimaN
No voihan...lapsi on niin pieni että mitäs se isukki sitä nyt viikoksi on viemässä. Käyköön katsomassa säännöllisesti ja lapsi kun kasvaa tapahtuu luontainen tututstuminen puolin ja toisin. Jos pitää välit lapseen kasassa tulee aika jolloin saakin pikkuisen vaikka viikoksi luokseen (3-4 vuodesta etiäpäin...).
Miten teidän sopimukset??- Mike
Miksei isä voisi pitää lasta vaikka yhden yön yli ensin? Siten totuttautua toisiinsa.
Viikko on pitkä aika noin pienelle olla erossa siitä ihmisestä (oli se isä taikka äiti, tässä tapauksessa äiti) jonka kanssa lapsi on tottunut olemaan arjen.
Sinänsä tässä ei ole merkitystä että onko se äiti tai isä. Äidillä ei imetysvaiheen jälkeen ole mitään sellaista rakkaudellista annettavaa mitä ei isälläkin ole.
Miksei äiti muuten voi muuttaa lähemmäs isää jotta lapsen etu isän tapaamisissa toteutuisi. Isällähän on saattanut olla pakottava tarve muuttaa, esim työ (ja ilman työtä ei makseta elatusmaksuja!).
Huoltajuuskolikoissa on yleensä kaksi puolta, joskus enemmänkin. - mamma.
Mike kirjoitti:
Miksei isä voisi pitää lasta vaikka yhden yön yli ensin? Siten totuttautua toisiinsa.
Viikko on pitkä aika noin pienelle olla erossa siitä ihmisestä (oli se isä taikka äiti, tässä tapauksessa äiti) jonka kanssa lapsi on tottunut olemaan arjen.
Sinänsä tässä ei ole merkitystä että onko se äiti tai isä. Äidillä ei imetysvaiheen jälkeen ole mitään sellaista rakkaudellista annettavaa mitä ei isälläkin ole.
Miksei äiti muuten voi muuttaa lähemmäs isää jotta lapsen etu isän tapaamisissa toteutuisi. Isällähän on saattanut olla pakottava tarve muuttaa, esim työ (ja ilman työtä ei makseta elatusmaksuja!).
Huoltajuuskolikoissa on yleensä kaksi puolta, joskus enemmänkin.Alle vuoden ikäisen voi ihan huoletta jättää yökylään - JOS HOITAJA ON ENNESTÄÄN LAPSELLE TUTTU JA JOS ÄITI VOI LUOTTAA SIIHEN; ETTÄ LASTA HOIDETAAN HYVIN !
Ei yksi yö riitä. Pitää olla useampia yhden yö kyläilyjä ja sitä ennen päivähoitoja.
Lapsen huoltajan , tässä tapauksessaa äidin, pitää olla varma siitä, että lasesta todella huolehditaan, että äidin antamia hoito-ohjeita esim. päiväunien ja ruokailujen ja ruokavalion suhteen noudatetaan.
Miksi äidin pitäisi muuttaa isän lähelle? Isähän oli se , joka lähti.
Jokaisella on oikeus elää elämäänsä siellä missä viihtyy ja missä on hyvä olla.
eLARIT kyllä otetaan ja ne kuuluu maksaa vaikkea töitä olisikaan. Työttömätkin elättävät lapsiaan !!!!
Tässä ei minusta ole mikään huoltajuuskiista, vaan tapaamikiista ja vieläpä ihan typerä ja tekemällä tehty ongelma. Ja provo. - Putkimiess
Mike kirjoitti:
Huoltajuuskolikoissa on yleensä kaksi puolta, joskus enemmänkin...vietti 6 päivää mummolassa ilman ongelmia kun käytiin itse reissussa. Tottakai olivat tavanneet viikottain ennen sitä.
Paljon on siitä kiinni miten (tässä tapauksessa äiti) kasvattaa pikkuvauvaa. Pumpulissa pidetty muksu saa varmasti trauman jos äiti on kahta metriä kauempana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 805029
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734668Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv832917Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232384Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592025Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska201760- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131415- 1851318