Raudanpuuteanemiaa

henna3

1

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksapihviä

      HB:n viitearvot :
      Miehet: 134–167 g/l
      Naiset: 117–155 g/l

      Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

      Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

      Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

      Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

      Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

      Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön.

      Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.

      Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.

      Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa.

      Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta ei pidä käyttää varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista.

      Tässä 2 hyvää valmistetta, joista ei saa vatsavaivoja eli vältä apteekin valmisteita. Otetaan maidottoman ruuan kera. Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.
      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

      http://www.valioravinto.fi/kelasin-rauta

      Tässä viljojen haitoista:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Seerumin rauta kertoo tarkemmin elimistön rautatilanteen kuin HB tai ferritiini.
      http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_seerumin_rauta_tarkea_terveyden_mittari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe