Tantra - voiko seksi olla joogaa?

Bhaga

Koska en itse ole mikään tantrojen asiantuntija, suomensin erään omasta mielestäni mielenkiintoisen artikkelin aiheesta. En kuitenkaan suosittele sen lukemista lapsille tai herkkähermoisille, koska siinä on aika erikoisia kohtia, joten lukeminen täysin omalla vastuulla! Hare Krishna!

Siitä asti, kun Herman Hessen kirja Siddhartha herätti kiinnostusta länsimaissa, se on vaikuttanut erityisesti monien nuorten ihmisten ajatuksiin ja toimiin. Siitä huolimatta, että tämä kirja ei sano mitään uutta, se näyttää tarjoavan kummankin maailman parhaat puolet. Tiivistettynä se lupaa, että on mahdollista tyydyttää aisteja maksimitasoon asti (ja yleensä minimiin) ja seuraamalla tätä tietä ihminen voi saavuttaa supertietoisuuden.

Tietysti, suurin aineellinen nautinto on seksi, ja todelliset henkiset metodit pyrkivät ainakin rajoittamaan sitä, elleivät jopa kokonaan kiellä sen harjoittamista. Joten tämä uusi tie näyttää mukavalta vaihtoehdolta ihmisille, jotka ottavat asiat vähemmän vakavasti ja tahtovat vain voittoa ilman tappiota - tai, kuten bengalilainen sananlasku sanoo, ihmisille jotka tahtovat vain lehmän peräpuolen, joka tuottaa maitoa, mutta eivät etupuolta, jota täytyy ruokkia.

Monet niin kutsutut henkiset johtajat, jotka ovat kiinnostuneet tästä uudesta tiestä kutsuvat itseään "tantrikoiksi" ja kutsuvat harjoittamaansa prosessia nimellä "Tantra-yoga". He opettavat sitä, mitä he kutsuvat todelliseksi prosessiksi "mielen ulos polttamiseksi" väsyttämällä se seksin avulla - seksuaalista voimistelua, jota kutsutaan nimellä "tantra" ja joka on löydetty veedisistä kirjoituksista. Kuten voimme olettaa, tällä tavalla he tapaavat paljon naisia.

Veedisten kirjoitusten seuraajina, Kansainvälisen Krishna-tietoisuus yhteisön jäsenet tahtovat paljastaa tämän virheellisen ja harhaanjohtavan prosessin ja pelastaa asiasta tietämättömät joutumasta tämän älykkäästi suunnitellun huijauksen uhriksi.

Ensiksi, tutkitaanpa sanaa tantra. Tantra tarkoittaa kurinalaista joogasysteemiä, johon sisältyvät tarkat ohjeet, säännöt ja rajoitukset. On olemassa neljä progressiivista tasoa erilaisia tantroja: (1) tantrat niille ihmisille, jotka ovat tietämättömyyden luonnonlaadun vaikutuksessa, (2) tantrat niille, jotka ovat intohimoisuuden luonnonlaadussa, (3) tantrat niille, joihin vaikuttaa hyvyyden luonnonlaatu, ja (4) Vaisnava tantrat niille ihmisille, jotka ovat Herran palvojia ja näin ylittävät aineellisen luonnon laadut.

Länsimaalainen etsijä löytää kaiken tämän veedisen kirjallisuuden mysteereiden täyteisenä, ja siihen asti, kunnes hän löytää todellisen gurun, hän pysyy illuusiossa. Hänen armonsa A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada on paljastanut nämä mysteerit opettamalla veedisiä kirjoituksia puhtaasti ilman harhaanjohtavia kommentaareja. "Minulla ei ole salaisuuksia." sanoi Srila Prabhupada. "Minä annan kaiken kuten se on." Normaalisti niin kutsutut gurut ylläpitävät suljettua mysteeriä itsestään, jotain sellaista kuten "Minä-tiedän-jotain-mitä-minä-en-kerro"-asenne, joka pitää seuraajat aina halukkaina saamaan vastauksia kysymyksiinsä. Srila Prabhupada ei kuitenkaan koskaan ollut sellainen. Hän rikkoi auki veedisen kirjallisuuden aarreaitan.

On olemassa kolme Vaisnava tantraa: Narada-nanacaratra, Panacaratra, ja Vaikhanasa. Nämä kolme tarjoavat sääntöjä ja rajoituksia, jotka vapauttavat mielen aineellisesta kiintymyksestä ja kiinnittävät tietoisuuden Herra Krishnan muotoihin, nimiin, ominaisuuksiin ja tekemisiin. Nämä tantrat kuvailevat, miten Vaishnavan (joogin, joka on antautunut Herralle) pitäisi säännöstellä elämänsä: miten hänen pitäisi käyttää helmiä henkisten mantrojen ruokoiluun, miten hänen pitäisi palvoa Herran alttarihahmoja, ja paljon muita tekniikoita Jumalan oivaltamiseksi. Vaikhanasa ja muut panacaratriset tantrat ovat hyvin ankaria, ja edistyäkseen henkilön pitää virheettömästi noudattaa niiden ohjeita. Niinpä ISKCON:in jäsenet seuraavat Narada-pancaratraa.

Lyhyesti, kaikki Narada-pancaratran säännöt ja rajoitukset on selitetty Srila Rupa Goswamin kirjassa Antaumuksen Nektari (The Nectar of Devotion). Siellä on 64 pääasiallista sääntöä, joista viisi on hyvin tärkeitä: (1) hyväksyä henkinen mestari, (2) palvoa alttarihahmoa, (3) opiskella Srimad Bhagavatamia, (4) toistaa Hare Krishna mahamantraa, sekä yhdessä, että yksin (yksin, tarkoittaa rukoushelmillä), ja (5) asua pyhässä paikassa, kuten Mathura-Vrindavana (alue, jossa Krishna esitti lapsuuden ja nuoruuden leikkinsä). Seuratakseen kunnolla näitä ohjeita, on tärkeää saada initiaatio aidolta henkiseltä mestarilta ja seurata neljää säännöstelevää periaatetta: ei luvatonta sukupuolielämää, ei päihteitä, ei uhkapeliä, ja ei lihaa, kalaa tai kananmunia.

Vaisnava tantrat poistavat nopeasti illuusion, että tämä aineellinen keho on itse. Lyhyessä ajassa antaumuksellinen joogi oivaltaa, että hän on puhdas, autuas ja ikuinen sielu, ja hän omistautuu palvelemaan Herra Krishnaa täydellä innokkuudella. Pian esteet häviävät, ja hän kokee nautintoa toistaessaan Krishnan nimiä. Tämä korkeampi nautinto voittaa kaikki aineelliset nautinnot, ja fyysiset tai henkiset olosuhteet eivät voi pilata sitä. Tämä nautinto kasvaa puhtaaseen antaumukseen (bhava-bhakti), jossa joogi kokee jokaisen tunteen korkeimmillaan suhteessa Krishnaan. Kun Bhavan aallot murskaantuvat sydämessä yhteen, antaumuksellinen joogi kokee täyden rakkauden Jumalaan, ja se on elämän korkein täydellistymä.

Tantrat ihmisille, jotka ovat mieltyneet aineellisen maailman hyvyyden laatuun, kuvailevat karma-kandana tunnetun prosessin, eli aistinautinto yhdistettynä mahdollisuuteen tehdä jotain henkistä edistystä. Tämä veedisten kirjoitusten osa-alue tarjoaa vihkiseremonioita, syntymäseremonioita, hautajaisseremonioita, ja seremonioita erilaisten puolijumalten palvomiseen ja aineellisen menestyksen saavuttamiseen. Näiden tantrojen mukaan, jos ihminen omistautuu perhe-elämään, noudattaa kirjoitusten sääntöjä, ja elää synnittömästi sata ihmiselämää, hän menee takaisin henkiseen maailmaan, takaisin Jumaluuteen. Se on selvästi hidas prosessi - ja riskeerata edes yksi elämä aineellisessa maailmassa on typerää, koska aistit ovat niin vahvoja, että milloin tahansa on mahdollista tehdä syntiä ja pilata mahdollisuus vapautukseen.

Tantrat ihmisille, jotka ovat intohimoisuuden luonnonlaadussa, tarjoavat metodeja menneiden syntisten vaikutusten poistamiseksi kalliiden uhritoimitusten ja pitkien pyhiinvaellusmatkojen avulla. Mutta jopa toimitettuaan kaikki nämä rituaalit, ihminen saattaa silti kantaa sydämessään toivetta tehdä syntiä. Ja siitä huolimatta, että vähempiarvoisten alttarihahmojen palvonta voi kohottaa ihmisen korkeammille planeetoille, ihminen menettää siellä nopeasti hyvän karmansa ja lankeaa alas alemmille planeetoille, missä hänen pitää aloittaa koko prosessi taas alusta. Se on siis hidas menetelmä ilman mitään pysyvää hyötyä.

Niille, jotka ovat tietämättömyyden luonnolaadussa - niille jotka ovat kateellisia Krishnalle ja liian kärsimättömiä seuraamaan henkistä tietä, tai niille jotka tahtovat maagisia voimia, rikkauksia, tai nopean vapautuksen - on olemassa prosessi nimeltä sri-vidya. (Tämä on tantrinen koodi, jonka perverssit valegurut ovat muokanneet karkean sukupuolielämän tasolle; se on minkä länsimaalaiset ovat oppineet tuntemaan nimellä "Tantra.") Jos ihminen ei pysty noudattamaan sri-vidyan sääntöjä virheettömästi, hän ei koe nopeata mystisten voimien kasvua, mutta sen sijaan nopean alas lankeamisen ja täydellisen rapistumisen. Monissa tapauksissa vakava ja parantumatton sairaus, hulluus tai äkillinen kuolema on ollut seuraus kompastelusta tällä tiellä.

(Kun kuvaan tantrisen prosessin elementit, toivon että lukija pystyy havaitsemaan, miten jokainen osa-alue on yleensä kuvailtu väärin ja saatu näyttämään mielenkiintoiselta, helpolta ja nautinnolliselta.)

Menestyäkseen tantrisella tiellä, joogi yrittää miellyttää tuhoavan energian jumaluutta, Kalia (tai Durgaa). Ja prosessi on harvoin viety loppuun. Kokelaan pitää täysin kontrolloida fyysinen keho ja harjoittaa hatha-yogan istuma- ja paastoharjoituksia, ja tämä on vain alku. Joogin pitää meditoida tarkkojen sääntöjen mukaan. Hänen pitää istua peurannahan, kusa-ruohon ja puuvillavaatteen päällä, ja hänen täytyy suunnata katse nenän päähän. Edelleen hänen täytyy kieltäytyä kaikista päihteistä, uhkapeleleistä jaeläimiä sisältävästä ruokavaliosta, ja hänen pitää harjoittaa selibaattia, kyllä, seksuaalisista haluista pidättäytyminen on kaikkein tärkein osa, jos joku haluaa saavuttaa täydellistymän niin kutsutussa seksi-joogassa. Päinvastoin, kuin nykyään mainostetaan fyysinen nautinto ei ole hatha-yogan todellinen tarkoitus.

Kun joogi on saanut vihdoin kehon sisäisesti ja ulkoisesti täydellisesti hallintaansa, sitten hänen täytyy askel askeleelta puhdistaa mielensä kiintymyksestä aineellisiin asioihin. Hän ei saa rakastaa tai vihata mitään. Tässä vaiheessa guru ohjaa hänet harjoittamaan hirvittäviä itsekuriharhoituksia, jotka testaavat joogin kylmän ja kuuman sietokykyä. Jos joogi läpäisee nämä harjoitukset häiriintymättä, silloin hän aloittaa vieläkin haastavamman prosessin.

Ensin joogin pitää kokata lihaa ja syodä ilman nautintoa tai inhoa (enemmän kuin todennäköisesti hän on ollut vegetaristi ennen tätä). Sitten hän menee krematoriokentälle, missä hän etsii tuhkan seasta, kunnes löytää erään osan ihmiskehosta, joka ei pala tulessa. Tämä sylinterin muotoinen palanen on noin 5cm pitkä ja 4cm leveä ja se sijaitsee navan takana. Se ei tuhoudu tulessa, mutta hohtaa vihreää valoa. Joogin pitää sanoa tilanteeseen säädetyt mantrat ja niellä tämä palanen pureskelematta. Sitten gurun säätämänä aikana hänen pitää kokata kuollut kala kallossa ja syödä se ilman inhoa. Sitten hänen pitää juoda viiniä antamatta sen vaikuttaa mitenkään itseensä. Kaikki nämä harjoittavat häntä täysin oivaltamaan, ettei kehon vaatimuksia ole tarpeellista täyttää. Sitten hän tappaa viisi eläintä ja tekee näiden päistä istuimen. Kun joogi on istunut alas, guru herättää näiden eläinten henget ja ne hyökkäävät joogin mielen kimppuun. Jos joogi säilyttää mielenrauhansa, hän voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen - seksiin.

Jogini (naisjoogi), joka on harjoitellut sukupuolielämän taitoja, kutsutaan paikalle, ja henkisen mestarin ohjauksessa suoritetaan eräänlainen sukupuolinen kanssakäyminen. Tämän toimenpiteen aikana joogin pitää kontrolloida mielensä ja jännittää vatsalihaksiaan niin, että hän ei menetä siemennestettä, mutta sen sijaan poistaa nesteen, jossa naisen munasolu sijaitsee. Joogi pitää sitten näiden kahden nesteen sekoituksen selkärangan alkupään paikkeila, jossa se lopulta herättää kundalinin (tai "käärme-voiman"), joka nousee ylös selkärangan hermostoa pitkin ja siirtää joogin sielun pois paikastaan sydämessä, ulos kehosta kirkkaaseen valkoiseen valoon. (Nykyaikana jotkut edesvastuuttomat huijarit ovat esitelleet tämän muinaisen ankaran harjoituksen harhaan johtavalla tavalla ja pistäneet sillä varjolla orgiat pystyyn.)

Seuraavaksi joogi istuu alas meditoimaan ja aloittaa raja-yogan harjoittamisen. Hän nostaa kundalini energiaa selkärangassa fyysisen voiman kuudenteen keskukseen. Jokaisen kuuden chakran kohdalla niissä sijaitsevat jumaluudet tarjoavat hänelle aineellisia voimia ja nautintoja, jotka ylittävät suuruudellaan mielikuvituksen rajat. Nämä kaikki ovat Kalin (Durga) ansoja, joilla hän yrittää saada joogin epäonnistumaan. Kun ja jos hänen kundalini voimansa saavuttaa silmien tasolla olevan chakran, silloin joogi voi valmistautua jättämään kehonsa. Seuraavaksi hänen pitää tehdä harjoitus nimeltä "pitkä kieli."

Teroitetulla vuohen hampaalla hänen pitää katkoa jänteitä kielen alapuolelta. Päivä päivän jälkeen hän katkoo jänteitä uudestaan ja uudestaan sitä mukaa kun ne parantuvat, jotta hän voi ulottaa kielensä ulommas ja ulommas. Lopulta hän voi ulottaa kielensä nenän keskelle ja sitten silmiin asti. Kun kieli ulottuu otsaan asti hän on valmis. Nyt joogi nostaa kundaliini energian avulla elävän sielun kurkkuun ja laittaa pitkän kielensä henkitorveen. Tämä estää sielua siirtymästä ulos suun, nenän, silmien tai korvien kautta. Seuraavaksi mystisen tulen avulla avautuu kanava, päälaki särkyy, ja sielu menee kirkkaaseen valkeaan valoon. Kun joogi on tässä valossa, hän suurella todennäköisyydella tekee pahan virheen ja kuvittelee tulleensa Jumalaksi. Täysin unohtaen kaikki ankarat harjoituksensa, hän samantien lankeaa alas alhaiseen elämänmuotoon, kuten bakteeriksi tai kiveksi. Kuten Srimad-Bhagavatam (10.2.32) kertoo meille."Epäpuhtaan älykkyytensä takia joogi, joka olisi tullut yhdeksi Jumalan kanssa lankeaa lopulta takaisin aineelliseen maailmaan - riippumatta siitä, miten ankaria harjoituksia hän on tehnyt.

Nyt tantran todellinen tie on kuvailtu yksityiskohtaisesti. Vaisnava tantrojen seuraajat kuitenkin suosittelevat, että kehittyäksesi todella henkisesti, sinun ei tarvitse käydä läpi kaikkia näitä ongelmallisia vaiheita. Sen sijaan voit toistaa Hare Krishnaa, ja elämäsi on menestys.

Suomennettu Swami Acyatanandan artikkelista "Tantra - can sex be yoga?"

http://www.dci.dk/en/article.php?no=335

16

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

      Eipä taida oikein kukaan tietää, jos edes välittääkään, noista monimutkaisista kuvioista joita oikeaan tantraan kuuluu. (Aivan samalla tavoin alkuperäinen luonnonheimojen shamanismi on melkoisen eri asia kuin nykyisin muodissa oleva shamanismi.)

      Tarvittaisiin ehkä aivan oma sanansa kuvaamaan sitä mitä nykyajan hörhö haluaa "tantralla" saavuttaa, mutta kun ei semmoista kukaan ole keksinyt...

      Spirituaalisesti suuntautunut ihminen haluaa:

      - kokea seksiaktin pyhänä toimituksena jossa on mahdollista yhtyä koko olemassaoloon/universumiin partnerin avustuksella (=huippukokemus)

      - saavuttaa syvemmän ja rikkaamman rakkauden tason kumppaniinsa

      - tiedostaa fyysisen kehonsa täydellinen hyvyys tai edes neutraalius; ts. keho ei ole saastainen, paha tai halveksuttava kapistus

      Tässä nämä äkkiseltään mieleeni juolahtavat, jotka itseänikin kiinnostaisivat. Valaistumista en sentään lähtisi tavoittelemaan, tai kundaliinin nostatusta. Mielestäni ne ovat asioita joiden kanssa ei leikitellä, jos ei ole aivan varma että on valmis.

      Ihmiset, jotka "tantran" nimissä hurmaavat itseään yksinkertaisempia ihmisiä parnereikseen, kenties jopa energiavarastoikseen joita kupata ja joissa loisia, ovat useimmiten tuhoon tuomittuja jo yhden ainoan elämän aikana. Sitä saa mitä tilaa.

    • paha-setä

      Tantra edustaa 'näkemistä' ilman käsitteellistä mieltä, mikä on vain mahdollista kun on saavuttanut samadhin ja taas samadhi saavutetaan perinteisesti 'meditaatiolla'
      Ei se 5. minuuttia auta... ja lukemalla tai kuuntelemalla yksipuolisesti opetuksia on varma keino vaan saada päänsä sekaisin, katsokaapa vaikka hare rama hare rama krisnaa...ei edes Intiassa ole näin hulluja, on se ihme että sivistyneet ihmiset vajoavat niin alas...

    • pelastettu sielu

      Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi!

      • Bhaga

        Sana "Yoga" tarkoittaa itsensä yhdistämistä Jumalaan. Jos siis joku ajattelee tai ylistää Jumalaa, se on joogaa.

        Tuo "sinäkin pelastut" on muuten mielenkiintoinen lausahdus, koska et ollenkaan paljasta miltä oikein pelastun? Seuraavalta flunssa-epidemialta ken ties?

        Kuten jo aikaisemmissa keskusteluissa toin esille, Kristus tarkoittaa samaa kuin Krishna. Pidän myös tosiasiana, että Jeesus oli Kristuksen poika, joten uskon toki Herraan Jeesukseen Kristukseen.

        Hare Krishna!


    • ajna

      Kiitos käännöksestä, tämä oli mielenkiintoinen. En olekaan aiemmin lukenut vaishnava tantroista, ainoastaan shaiva- ja shakta-tantroista.

      Minulle jäin vähän epäselväksi edustaako tuo kuvailtu prosessi nyt tätä vaishnava-tantraa?

      Artikkelissa morkataa prosessia koska se on mutkikas ja siinä on riskejä. En usko että oikeasti on olemassa mitään henkistä tietä joka olisi mutkaton ja riskitön.

      • Bhaga

        Kiitos, kun toit aiheen esille. Jos tarkoitit jälkimmäisenä kuvailtua jooga-prosessia, johon sisältyi erilaisia todella rajuja itsekuriharjoituksia, niin se ei edustanut vaisnava-tantraa. Vaisnava-tantrojen seuraajat toistavat Hare Krishna-mantraa ja saavuttavat näin saman päämäärän paljon helpommin.

        Pyhistä kirjoituksista löytyy erilaisia menetelmiä eri aikakausien ihmisille itseoivalluksen saavuttamista varten. Satya-yugalla itseoivallusmenetelmä oli mystinen mietiskely, Treta-yugalla suuret uhritoimitukset, Dvapara-yugalla alttaripalvonta ja nykyisellä Kali-yugalla Jumalan pyhien nimien rukoilu.

        Miksemme sitten voisi nykyisellä Kalin aikakaudella käyttää vaikka Treta-yugan menetelmää? Koska kenelläkään ei ole nykyään varaa järjestää veedojen kuvailemaa tuhatvuotista uhrimenoa, johon tarvitaan kultainen alttari, kultaiset seremoniavälineet ja mm. kullasta valmistettuja kertakäyttölauttasia. Myöskään päteviä pappeja, jotka osaavat toimittaa monimutkaiset seremoniat ilman pienintäkään virhettä ei nykyään löydä juuri mistään.

        Vastaavasti Satya-yugan menetelmä on nykyään mahdoton, koska elämme maksimissaan sata vuotta ja sastrojen kuvaamassa meditaatiossa pitäisi istua kymmeniä tuhansia vuosia, jotta sillä tavalla saavuttaa itseoivalluksen.

        Dvapara-yugan menetelmä taas on käytössä nykyäänkin monissa temppeleissä. Mutta koska elämme nykyään vain niin lyhyen aikaa, tarvitaan lisäksi myös jotakin paljon voimallisempaa. Sen takia sastrat suosittelevat nykyajan ihmisille Jumalan pyhien nimien rukoilua.

        Miksi siis pitäisi valita joku vielä hankalampi polku? Itselläni on ainakin täysi työ saada töiden ja opiskeluiden lomassa tuo parin tunnin päivittäinen mantra-meditaatio suoritetuksi. En tosiaankaan pystyisi istumaan koko päivää hiljaa paikallaan meditoimassa tai harjoittelemassa jooga-asentoja.

        Hare Krishna!


      • ajna
        Bhaga kirjoitti:

        Kiitos, kun toit aiheen esille. Jos tarkoitit jälkimmäisenä kuvailtua jooga-prosessia, johon sisältyi erilaisia todella rajuja itsekuriharjoituksia, niin se ei edustanut vaisnava-tantraa. Vaisnava-tantrojen seuraajat toistavat Hare Krishna-mantraa ja saavuttavat näin saman päämäärän paljon helpommin.

        Pyhistä kirjoituksista löytyy erilaisia menetelmiä eri aikakausien ihmisille itseoivalluksen saavuttamista varten. Satya-yugalla itseoivallusmenetelmä oli mystinen mietiskely, Treta-yugalla suuret uhritoimitukset, Dvapara-yugalla alttaripalvonta ja nykyisellä Kali-yugalla Jumalan pyhien nimien rukoilu.

        Miksemme sitten voisi nykyisellä Kalin aikakaudella käyttää vaikka Treta-yugan menetelmää? Koska kenelläkään ei ole nykyään varaa järjestää veedojen kuvailemaa tuhatvuotista uhrimenoa, johon tarvitaan kultainen alttari, kultaiset seremoniavälineet ja mm. kullasta valmistettuja kertakäyttölauttasia. Myöskään päteviä pappeja, jotka osaavat toimittaa monimutkaiset seremoniat ilman pienintäkään virhettä ei nykyään löydä juuri mistään.

        Vastaavasti Satya-yugan menetelmä on nykyään mahdoton, koska elämme maksimissaan sata vuotta ja sastrojen kuvaamassa meditaatiossa pitäisi istua kymmeniä tuhansia vuosia, jotta sillä tavalla saavuttaa itseoivalluksen.

        Dvapara-yugan menetelmä taas on käytössä nykyäänkin monissa temppeleissä. Mutta koska elämme nykyään vain niin lyhyen aikaa, tarvitaan lisäksi myös jotakin paljon voimallisempaa. Sen takia sastrat suosittelevat nykyajan ihmisille Jumalan pyhien nimien rukoilua.

        Miksi siis pitäisi valita joku vielä hankalampi polku? Itselläni on ainakin täysi työ saada töiden ja opiskeluiden lomassa tuo parin tunnin päivittäinen mantra-meditaatio suoritetuksi. En tosiaankaan pystyisi istumaan koko päivää hiljaa paikallaan meditoimassa tai harjoittelemassa jooga-asentoja.

        Hare Krishna!

        Shakta-tantrojen mukaan nimenomaan tantra on oikea polku kali-yugalle.

        Vaikka voit määrätietoisesti päättää suunnitelmia harjoituksille joiden tarkoitus on rikkoa harha, jokainen hetki tulee olla uskonnonharjoitusta. Sosiaalista transkressiota, tabujen rikkomista, maailmankaikkeudelle voimallisesti avautumista voi harjoittaa jokapäiväisen elämän tarjoamissa tilanteissa, ei se edellytä sitä että vetäytyy jollekin retriitille.


      • ajna
        Bhaga kirjoitti:

        Kiitos, kun toit aiheen esille. Jos tarkoitit jälkimmäisenä kuvailtua jooga-prosessia, johon sisältyi erilaisia todella rajuja itsekuriharjoituksia, niin se ei edustanut vaisnava-tantraa. Vaisnava-tantrojen seuraajat toistavat Hare Krishna-mantraa ja saavuttavat näin saman päämäärän paljon helpommin.

        Pyhistä kirjoituksista löytyy erilaisia menetelmiä eri aikakausien ihmisille itseoivalluksen saavuttamista varten. Satya-yugalla itseoivallusmenetelmä oli mystinen mietiskely, Treta-yugalla suuret uhritoimitukset, Dvapara-yugalla alttaripalvonta ja nykyisellä Kali-yugalla Jumalan pyhien nimien rukoilu.

        Miksemme sitten voisi nykyisellä Kalin aikakaudella käyttää vaikka Treta-yugan menetelmää? Koska kenelläkään ei ole nykyään varaa järjestää veedojen kuvailemaa tuhatvuotista uhrimenoa, johon tarvitaan kultainen alttari, kultaiset seremoniavälineet ja mm. kullasta valmistettuja kertakäyttölauttasia. Myöskään päteviä pappeja, jotka osaavat toimittaa monimutkaiset seremoniat ilman pienintäkään virhettä ei nykyään löydä juuri mistään.

        Vastaavasti Satya-yugan menetelmä on nykyään mahdoton, koska elämme maksimissaan sata vuotta ja sastrojen kuvaamassa meditaatiossa pitäisi istua kymmeniä tuhansia vuosia, jotta sillä tavalla saavuttaa itseoivalluksen.

        Dvapara-yugan menetelmä taas on käytössä nykyäänkin monissa temppeleissä. Mutta koska elämme nykyään vain niin lyhyen aikaa, tarvitaan lisäksi myös jotakin paljon voimallisempaa. Sen takia sastrat suosittelevat nykyajan ihmisille Jumalan pyhien nimien rukoilua.

        Miksi siis pitäisi valita joku vielä hankalampi polku? Itselläni on ainakin täysi työ saada töiden ja opiskeluiden lomassa tuo parin tunnin päivittäinen mantra-meditaatio suoritetuksi. En tosiaankaan pystyisi istumaan koko päivää hiljaa paikallaan meditoimassa tai harjoittelemassa jooga-asentoja.

        Hare Krishna!

        Kularnava Tantra, joka on vasemmanpuoleisen tantran (vamacara) kuuluisia edustajia sanoo eri henkisistä poluista näin:

        On seitsemän tietä ihmisen vapautumiseen. Ensimmäinen on karman tie - veedinen rituaali. Toinen, hieman korkeampi, on vaishnavan tie - Herralle omistautuminen (bhakti). Kolmas on shaivan tie - se keskittyy enemmän meditaatioon ja tietoon (jnana).

        Nämä kolme on tarkoitettu tavallisille ihmisille (pashu - tämä voisi tarkoittaa niitä joita kutsutaan tuossa kääntämässäsi tekstissä ihmisiksi jotka ovat tietämättömyyden luonnonlaadussa, vaikka tämä onkin oma päätelmäni. Tantrisessa perinteessä pashulla tarkoitetaan "laumaihmistä", sellaista mitä suurin osa ihmisistä edustaa.)

        Neljäs polku on dakshina (oikean puoleinen), jossa karma, bhakti ja jnana on taitavasti yhdistetty.

        Näitäkin korkeampi on vama (vasemman puoleinen) - "käänteinen polku, jossa luonnollinen käännetään päälaelleen... jossa kaiken lähde ja kaikki luotu nähdään apukeinoina palata Yhteen Tietoisuuteen... Prosessi on sisäinen yhtyminen Jumaluuteen, ei ainoastaan sen itse-olemiseen, vaan myös sen liikkeeseen manifestaatioissa."

        Korkeampi kuin vama, on vielä siddhantan polku, jonka harjoittaja näkee kaikki asiat sellaisina kuin ne on. Harjoittajaa kutsutaan nimellä divya - jumalallinen.

        Kaikista korkein on Kaula - kaikkein salaisin ja mahtavin polku. (Kularnava tantra edustaa kaula -koulua. Usein kaula yhdistetään vamacaraan.)

        Kaulan harjoittaja voi samaan aikaan nauttia maailmasta ja harjoittaa henkisyyttä (bhoga yoga, yhdistyminen Jumaluuteen ja hänen manifestaatioonsa.) "Se mitä kutsutaan synniksi, pahaksi, muutetaan hyvyyden voimaksi, itse samsaran kierto muutetaan vapautumisen välineeksi."

        "Tämä tie ei ole kaikille - harjoittajan tulee olle kypsä mieleltään ja tehnyt harjoituksia edellisissä elämissään."

        "Jos pelkkä viinin juominen vapauttaisi - kaikki juopot olisivat saavuttaneet täydellisyyden.

        Jos pelkkä lihan syöminen vapauttaisi - kaikki lihansyöjät olisivat saavuttaneet täydellisyyden.

        Jos pelkkä yhdyntä vapauttaisi - kaikki olennot naiskumppaneineen olisivat saavuttaneet täydellisyyden."

        "Saatat kävellä miekan terällä, saatat pidellä tiikerin kaulaa, saatat olla pukeutunut käärmeisiin, mutta vieläkin vaikeampi on tantran tie."


        Olennaista tantrassa on ymmärtää että tärkeää ei ole harjoituksen ulkoinen muoto vaan sen sisältö. Kaikki ei ole sitä miltä se näyttää. Yhdyntä saattaa ulkoisesti näyttää samankaltaiselta äkkiseltään, mutta sisäisesti se on tantrisena harjoituksena hyvin erilaista kuin pelkkä nussiminen. Edellyttää harjoittajalta äärimmäistä itsekuria, tahdonvoimaa ja rehellisyyttä tehdä näitä nautinnollisia asioita päämääränään henkinen vapautuminen eikä pelkkä tavallinen nautiskelu.

        Ei-dualistiselta kantilta katsottuna minusta näyttää hölmöltä lajitella henkisiä polkuja toistaan paremmiksi: jokainen niistä kulkee kohti samaa päämäärää, mutta eri keinoin. Toki kyllä tantran sanotaan olevan nopein tie, sillä voi saavuttaa vapautumisen jo tämän elämän aikana (jivanmukti.) Tosin taisit mainita ettei bhakti joogi (krishna) pyri vapautumaan, ainoastaan antautumaan Jumalalle. Tästä oikeastaan on kyse myös tantrassa, keinot päämäärään on vain erilaiset. Näen että jokainen ihminen luonnostaan tuntee vetoa itselleen sopivimmalle henkiselle polulle, johtuen ehkä karmasta yms tekijöistä. Kyse ei loppujen lopuksi ole niinkään valinnasta.
        Tämä vastaa myös siihen kysymykseen, miksi valita vaikea henkinen polku.


      • Bhaga
        ajna kirjoitti:

        Kularnava Tantra, joka on vasemmanpuoleisen tantran (vamacara) kuuluisia edustajia sanoo eri henkisistä poluista näin:

        On seitsemän tietä ihmisen vapautumiseen. Ensimmäinen on karman tie - veedinen rituaali. Toinen, hieman korkeampi, on vaishnavan tie - Herralle omistautuminen (bhakti). Kolmas on shaivan tie - se keskittyy enemmän meditaatioon ja tietoon (jnana).

        Nämä kolme on tarkoitettu tavallisille ihmisille (pashu - tämä voisi tarkoittaa niitä joita kutsutaan tuossa kääntämässäsi tekstissä ihmisiksi jotka ovat tietämättömyyden luonnonlaadussa, vaikka tämä onkin oma päätelmäni. Tantrisessa perinteessä pashulla tarkoitetaan "laumaihmistä", sellaista mitä suurin osa ihmisistä edustaa.)

        Neljäs polku on dakshina (oikean puoleinen), jossa karma, bhakti ja jnana on taitavasti yhdistetty.

        Näitäkin korkeampi on vama (vasemman puoleinen) - "käänteinen polku, jossa luonnollinen käännetään päälaelleen... jossa kaiken lähde ja kaikki luotu nähdään apukeinoina palata Yhteen Tietoisuuteen... Prosessi on sisäinen yhtyminen Jumaluuteen, ei ainoastaan sen itse-olemiseen, vaan myös sen liikkeeseen manifestaatioissa."

        Korkeampi kuin vama, on vielä siddhantan polku, jonka harjoittaja näkee kaikki asiat sellaisina kuin ne on. Harjoittajaa kutsutaan nimellä divya - jumalallinen.

        Kaikista korkein on Kaula - kaikkein salaisin ja mahtavin polku. (Kularnava tantra edustaa kaula -koulua. Usein kaula yhdistetään vamacaraan.)

        Kaulan harjoittaja voi samaan aikaan nauttia maailmasta ja harjoittaa henkisyyttä (bhoga yoga, yhdistyminen Jumaluuteen ja hänen manifestaatioonsa.) "Se mitä kutsutaan synniksi, pahaksi, muutetaan hyvyyden voimaksi, itse samsaran kierto muutetaan vapautumisen välineeksi."

        "Tämä tie ei ole kaikille - harjoittajan tulee olle kypsä mieleltään ja tehnyt harjoituksia edellisissä elämissään."

        "Jos pelkkä viinin juominen vapauttaisi - kaikki juopot olisivat saavuttaneet täydellisyyden.

        Jos pelkkä lihan syöminen vapauttaisi - kaikki lihansyöjät olisivat saavuttaneet täydellisyyden.

        Jos pelkkä yhdyntä vapauttaisi - kaikki olennot naiskumppaneineen olisivat saavuttaneet täydellisyyden."

        "Saatat kävellä miekan terällä, saatat pidellä tiikerin kaulaa, saatat olla pukeutunut käärmeisiin, mutta vieläkin vaikeampi on tantran tie."


        Olennaista tantrassa on ymmärtää että tärkeää ei ole harjoituksen ulkoinen muoto vaan sen sisältö. Kaikki ei ole sitä miltä se näyttää. Yhdyntä saattaa ulkoisesti näyttää samankaltaiselta äkkiseltään, mutta sisäisesti se on tantrisena harjoituksena hyvin erilaista kuin pelkkä nussiminen. Edellyttää harjoittajalta äärimmäistä itsekuria, tahdonvoimaa ja rehellisyyttä tehdä näitä nautinnollisia asioita päämääränään henkinen vapautuminen eikä pelkkä tavallinen nautiskelu.

        Ei-dualistiselta kantilta katsottuna minusta näyttää hölmöltä lajitella henkisiä polkuja toistaan paremmiksi: jokainen niistä kulkee kohti samaa päämäärää, mutta eri keinoin. Toki kyllä tantran sanotaan olevan nopein tie, sillä voi saavuttaa vapautumisen jo tämän elämän aikana (jivanmukti.) Tosin taisit mainita ettei bhakti joogi (krishna) pyri vapautumaan, ainoastaan antautumaan Jumalalle. Tästä oikeastaan on kyse myös tantrassa, keinot päämäärään on vain erilaiset. Näen että jokainen ihminen luonnostaan tuntee vetoa itselleen sopivimmalle henkiselle polulle, johtuen ehkä karmasta yms tekijöistä. Kyse ei loppujen lopuksi ole niinkään valinnasta.
        Tämä vastaa myös siihen kysymykseen, miksi valita vaikea henkinen polku.

        Kuten Kularnava Tantra asian totesi:

        "Saatat kävellä miekan terällä, saatat pidellä tiikerin kaulaa, saatat olla pukeutunut käärmeisiin, mutta vieläkin vaikeampi on tantran tie."

        Kuulostaa tosiaan aika vaikealta. Onneksi Kularnava Tantrakin suositteli Vaishnavan tietä meille tavallisille ihmisille:

        "Kularnava Tantra, joka on vasemmanpuoleisen tantran (vamacara) kuuluisia edustajia sanoo eri henkisistä poluista näin:

        On seitsemän tietä ihmisen vapautumiseen. Ensimmäinen on karman tie - veedinen rituaali. Toinen, hieman korkeampi, on vaishnavan tie - Herralle omistautuminen (bhakti). Kolmas on shaivan tie - se keskittyy enemmän meditaatioon ja tietoon (jnana).

        Nämä kolme on tarkoitettu tavallisille ihmisille"

        Muissakin kirjoituksissa Vaishnavismia ja Hare Krishna-mantran ylistämistä suositellaan koko ihmiskunnalle. Kuten Srila Sukadeva Goswami asian jo 5000 vuotta sitten Bhagavata Puranassa totesi:

        kaler dosa-nidhe rajann
        asti hy eko mahan gunah
        kirtanad eva krsnasya
        mukta-sangah param vrajet

        "Tämä Kalin aikakausi on täynnä virheitä. Todellakin se on kuin virheiden valtameri (dosa-nidhi). Mutta on olemassa yksi mahdollisuus, yksi tilaisuus. Kirtanad eva krsnasya mukta-sangah param vrajet: yksinkertaisesti ylistämällä Hare Krishna-mantraa, on mahdollista vapautua kaikista Kalin aikakauden huonoista vaikutuksista, ja palata alkuperäisessä henkisessä kehossa takaisin kotiin, takaisin Jumaluuteen. Tämä on Kali-yugan mahdollisuus."


        Bhagavad-gitassa annetaan tarkka kuvaus siitä, mihin luonnonlaatuun minkäkinlainen palvonta kuuluu:

        "Ne jotka ovat hyvyyden laadussa palvovat puolijumalia, ne jotka ovat intohimoisuuden laadussa palvovat demoneita ja ne jotka ovat tietämättömyyden laadussa palvovat haamuja ja henkiä." (BG.17.4)

        Eri luonnonlaadut kuvaillaan vielä paljon yksityiskohtaisemmin, mutta kirjoitan niistä sitten toisella kerralla. Krishna-tietoisuudessa me emme kuitenkaan palvo haamuja tai henkiä, vaan Jumaluuden ylintä persoonallisuutta Sri Krishnaa.

        Srimad-Bhagavatamin mukaan taas on olemassa kolme eri henkisen oivalluksen vaihetta:

        "Oppineet henkisen tien kulkijat, jotka tuntevat Absoluuttisen Totuuden, kutsuvat tätä kaksinaisuudesta vapaata olemusta Brahmaniksi, Paramatmaksi tai Bhagavaniksi." (SB.1.2.12)

        "Absoluuttinen totuus on sekä subjekti että objekti, eikä siinä ole mitään laadullisia eroja. Sen vuoksi Brahman, Paramatma ja Bhagavan ovat laadullisesti kaikki samanlaisia. Upanisadien tutkijat oivaltavat Absoluuttisen Totuuden persoonattomana Brahmanina, hiranyagarbhat eli joogit oivaltavat Hänet jokaisen sydämessä asustavana Paramatmana ja Jumalalle antautuneet sielut oivaltavat Hänet Bhagavanina. Bhagavan eli Jumaluuden Persoonallisuus on toisin sanoen Absoluuttisen totuuden korkein olemus. Paramatma on persoonallisen Jumalan osittainen edustaja, ja persoonaton Brahman on Hänen hehkuva loistonsa, aivan kuten auringon säteet ovat auringonjumalan hohtoa. Eri koulukuntiin kuuluvat oppilaat kiistelevät joskus typerästi oman oivalluksensa puolesta, mutta ne jotka tuntevat Absoluuttisen totuuden täydellisesti, tietävät hyvin, että yllämainitut Absoluuttisen totuuden kolme olemuspuolta ovat sama asia eri näkökulmista nähtynä."


        Hare Krishna!


    • Valokeiju

      Viesti keijujen Maailmasta:

      (Viesti on kirjoitettu koska vilpittömiä etsijöitä johdetaan harhaan.)

      Viattomuus on kaunein ja Jumalallisin asia maailmankaikkeudessa. Seksuaalinen osa Vedisessä tantrameditaatiossa on pohjimmiltaan TESTI. Jos annat pois viattomuutesi (esim. gurullesi), annat pois kaiken sieluasi myöden. Vastalahjaksi saat TIEDON, kyvyn nähdä asioita jotka kätkeytyvät muinaisten Vedistenkin kirjoitusten taakse:

      Kun viattomuus on menetetty, kääntävät Idän Jumalatkin selkänsä - vain siksi että antaumuksellinen palvelusi on kadottanut hengen. Silloin jäljelle on jäänyt hengetön TYHJÄ teoria ja ennen kaikkea henkilökohtainen kokemuksesi materian rakenteesta ja siihen vaikuttavista voimista.

      Toisin sanoen yksinkertaistettuna: Jos annat gurun, opettajasi tai "hoitajasi" astua sielusi edelle, silloin olet poiminut hedelmän Tiedonpuusta.

    • britteri
    • askoura
    • Per Verssi

      Huh huh ...pitihän tuo arvata, että joogassa piilee perverssiys. Tv kertoi turkulaisen joogafirman vielä usuttaneen nuoria naisia ulkomaille...saivatko rahaa tuosta seksistä - kamalaa touhua nykymaailmassa. Pimeä keskiaika ei siis ole ohi!

      • Tutkiva journalismi

        Uskon kaiken mitä telkkarista tulee.


    • whomever

      Joogan tie on valon tie ja tantran tie on varjojen tie. Tantraa on kolmenlaista: eläimellistä, sankarillista ja jumalaista. Jokainen tantrikko suuntautuu niistä siihen, jota hänen henkinen tilansa edellyttää. Oikea tantra edellyttää myös gurua, joka vihkii siihen oppilaansa, koska kokee että oppilaan edistyminen edellyttää sitä. Tantrat ovat alun perin hindulaisia pyhiä kirjoja. Oikeaan tantraan kuuluvat sellaiset asiat, kuten kuolema, pelot, magia, päihteet yms. Suurin osa intialaisista suhtautuu tantraan ja tantrikoihin inholla ja pelolla, koska sitä pidetään äärimmäisen likaisena harjoituksena. Sekä tantran, että joogan lopullinen pyrkimys on sama: puhdistautuminen, viisastuminen, vapautuminen ja valaistuminen. En näe, että toisen ihmisen käyttäminen välineenä omalla seksuaalienergialla trippailuun olisi kovin korkeaa tantraa, Mutta jos se tuntuu itselle tärkeältä kokemukselta, niin tantra ei varmasti sulje sitäkään mahdollisuutta pois.Turha kuitenkin kuvitella, että se olisi tantran tarkoitus. Oikea tantra on paljon monimutkaisempaa, syvempää, kokonaisvaltaisempaa ja haasteellisempaa. Tantraa harjoittavat sekä hindulaiset että tiibetinbuddhalaiset. Tantra on täysin toisenlainen todellisuus, jota on mahdotonta selittää tai opettaa sanoin. Kannattaa aina myös muistaa se looginen fakta, etteivät henkiset asiat maksa mitään, jos guru on henkisyyden mestari. Oikea tantra ei ole jännää vaan äärimmäisen vaarallista.

    • Anonyymi

      Tämä ketju tarjoaa aikaimoisia teorioita tantrasta! :D

      Jos kiinnostaa mitä sanottavaa on ihmisellä joka on opiskellut ihan elävässä linjassa aiheen parissa sen sijaan että olisi kaivanut tietonsa aiheesta yhdistellen erilaisia moderneja lähteitä niin kuunnekaa ihmeessä tämä:

      https://maailmanpuu.fi/jakso-5-mista-tantrassa-on-kyse/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe