Meillä on Samojedi 2v.Aivan ihana muuten,mutta vetää lenkillä niin hirveästi:(
Tiedän,että on rekikoira,mutta miten saisi tuon vetämisen loppumaan?
Vetäminen
3
118
Vastaukset
- Epäsovinnainen tapa
Luupäiselle veturille saattaa joskus apu löytyä vahingossa hyvinkin epäsovinnaisesta keinosta noiden koirakirjojen ja niiden niksejä täällä toistavien teinien neuvojen sijaan. Kerron siis omani.
Anna koiran kulkea vapaasti fleksin nokassa, mutta aina kun koira yltää aivan päähän asti, niin esität pyynnön "jätä yksi askel väliin, ole hyvä". Ja lähes saman aikaisesti pidätät koiraa kulkemasta sen "askeleen" verran. Kun koira on siis jättänyt sen askeleen väliin, niin samantien kiität sanalla "hyvä, kiitos" ja jos se vetämätön hetki jatkuu sekunninkin niin ehdit vielä jatkaa että "hienoa... todella hienoa", ja edelleen kannattaa jatkaa että "kyllä minulla on sitten hieno koira kun noin hyvin tottelee".
Pyrkimys siis etsiä ja tarvittaessa luoda se hetki, jolloin koiraa voi kehua oikeasta käytöksestä sen sijaan että miettii miten ongelmasta pääsee eroon. Tuo vaatii tarkkuutta ja jatkuvuutta, mutta kun koira yks-kaks huomaa mitä ajat takaa, se alkaa itse ruokkia sitä käytöstään saadakseen vieläkin lisää niitä kehuja. Eli sitten siinä vaiheessa kun koira alkaa itse tarjoamaan pidempiä vetämättömiä hetkiä ja matkoja, niin silloin kehu, kehu ja kehu. Kehu sitä vaikkei aina nyt niin ihan tarvettakaan olisi. Mutta ruoki sitä onnentunnetta koirasi sisimmässä kun saa miellyttää sinua.
Samanaikaisesti kun projektin käynnistät, voit sitten myös aloittaa sen jatkokouluttamisen, eli kuinka säädät koirasi etäisyyttä. Meillä koira voi jättää kolme "askelta" kerralla väliin. Ja niissä paikoissa ja silloin harvoin kun koiralla on kiireempi kuin minulla, säädän välimatkaa pyynnöin: "jätä askel väliin... toinen vielä... jätä perkele nyt kolme askelta väliin, ja pidä se!" Tai sitten suoraan "jätä kolme askelta väliin". Tuota siis tapahtuu lähinnä kun koissulla on kiire seurata juoksunartun jälkiä.
Tällä tavalla sain umpiluukalloisen punaturkin lopettamaan henkihievärissä hihnassa vetämisen. Näillä systeemeillä on menty nyt monta vuotta ja korvatkin on koiralla palanneet ihan kuuntelukäyttöön koristeena olemisen sijaan. - kiskurikoira
kuonopanta ja tukeva hihna, ei mitään fleksiä. Alkaa pysyä käsissä. Päitsillähän sitä hevostakin hallitaan!.
Koira ymmärtää helposti lyhyet , selkeät käskyt, kuten - seis- ja -odota- tai vaikka - tir- , niin kuin hevosta hillitään. Lässytäs " jätäpä kolme askelta väliin" menee ainakin meillä yli korvien.- Taitaa sitten
teillä olla vähän sellainen huononsorttinen opettaja koirallanne. Samojedi ja hevonen, siinä on todellinen vertailupari. Keksitkö vielä jotain?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1613063
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541799Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1461754Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1571600- 761532
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3341418Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m771251The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201248- 1581082
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251045