Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vetäminen

Nallen mamma

Meillä on Samojedi 2v.Aivan ihana muuten,mutta vetää lenkillä niin hirveästi:(
Tiedän,että on rekikoira,mutta miten saisi tuon vetämisen loppumaan?

3

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäsovinnainen tapa

      Luupäiselle veturille saattaa joskus apu löytyä vahingossa hyvinkin epäsovinnaisesta keinosta noiden koirakirjojen ja niiden niksejä täällä toistavien teinien neuvojen sijaan. Kerron siis omani.

      Anna koiran kulkea vapaasti fleksin nokassa, mutta aina kun koira yltää aivan päähän asti, niin esität pyynnön "jätä yksi askel väliin, ole hyvä". Ja lähes saman aikaisesti pidätät koiraa kulkemasta sen "askeleen" verran. Kun koira on siis jättänyt sen askeleen väliin, niin samantien kiität sanalla "hyvä, kiitos" ja jos se vetämätön hetki jatkuu sekunninkin niin ehdit vielä jatkaa että "hienoa... todella hienoa", ja edelleen kannattaa jatkaa että "kyllä minulla on sitten hieno koira kun noin hyvin tottelee".

      Pyrkimys siis etsiä ja tarvittaessa luoda se hetki, jolloin koiraa voi kehua oikeasta käytöksestä sen sijaan että miettii miten ongelmasta pääsee eroon. Tuo vaatii tarkkuutta ja jatkuvuutta, mutta kun koira yks-kaks huomaa mitä ajat takaa, se alkaa itse ruokkia sitä käytöstään saadakseen vieläkin lisää niitä kehuja. Eli sitten siinä vaiheessa kun koira alkaa itse tarjoamaan pidempiä vetämättömiä hetkiä ja matkoja, niin silloin kehu, kehu ja kehu. Kehu sitä vaikkei aina nyt niin ihan tarvettakaan olisi. Mutta ruoki sitä onnentunnetta koirasi sisimmässä kun saa miellyttää sinua.

      Samanaikaisesti kun projektin käynnistät, voit sitten myös aloittaa sen jatkokouluttamisen, eli kuinka säädät koirasi etäisyyttä. Meillä koira voi jättää kolme "askelta" kerralla väliin. Ja niissä paikoissa ja silloin harvoin kun koiralla on kiireempi kuin minulla, säädän välimatkaa pyynnöin: "jätä askel väliin... toinen vielä... jätä perkele nyt kolme askelta väliin, ja pidä se!" Tai sitten suoraan "jätä kolme askelta väliin". Tuota siis tapahtuu lähinnä kun koissulla on kiire seurata juoksunartun jälkiä.

      Tällä tavalla sain umpiluukalloisen punaturkin lopettamaan henkihievärissä hihnassa vetämisen. Näillä systeemeillä on menty nyt monta vuotta ja korvatkin on koiralla palanneet ihan kuuntelukäyttöön koristeena olemisen sijaan.

    • kiskurikoira

      kuonopanta ja tukeva hihna, ei mitään fleksiä. Alkaa pysyä käsissä. Päitsillähän sitä hevostakin hallitaan!.
      Koira ymmärtää helposti lyhyet , selkeät käskyt, kuten - seis- ja -odota- tai vaikka - tir- , niin kuin hevosta hillitään. Lässytäs " jätäpä kolme askelta väliin" menee ainakin meillä yli korvien.

      • Taitaa sitten

        teillä olla vähän sellainen huononsorttinen opettaja koirallanne. Samojedi ja hevonen, siinä on todellinen vertailupari. Keksitkö vielä jotain?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe