Olen hyvinkin aktiivisesti seurannut asuntojen hintoja täällä Turun seudulla ja ruvennut vakavasti harkitsemaan omakotitalon rakentamista. Neliöitä saisi varmaankin enemmän samalla rahalla.
Näin ollen hyvät ystävät tiedustelisin hieman lisätietoja teiltä. ;)
Paljonko keskimäärin ja keskimääräisillä materiaaleilla (kaakelia parkettia jne.), perustusolosuhteilla noin 110m2:n talon rakentaminen maksaisi. Aivan minimaalisen verran voisin osallistua aputöihin, eli käytännössä lähes avaimet käteen.
Korottua sisäkatto ja kohtuullisen paljon ikkunapintaa olisi tarkoitus saada. Itse olen kaavaillut ilman tonttia, mutta liittymismaksu yms. sisältäen kokonaishinnaksi noin 130 000e - 140 000e. Voisiko joku opastaa millaisia kustannuksia kannattaa omakotitalon rakentajana odottaa....? Kiitos vastauksista!
Talo
10
3015
Vastaukset
- marho
Kyllä tuon kokoisen talon rakentaa alle 170000€. Riippuu tietenki millaiset hilipetöörit laitat sisustamiseen. Valmistalopaketin saa tuolla summalla muuttovalmiiksi. Tosin en tarkkaan tiedä mitä Turun suunnalla tulee maksamaan.
- yritykseen.
Mistä nämä mahtavat kuvitella että vanhijen asuntojen hinnat muodostuvat. Eikä kun Bena gryndaamaan, tuolla budjetilla ei kyllä irtoa kuin Älväri, mutta onpa omakotitalo. Korotettuja kattoja ja lasipintaseiniä on tuolla rahalla turhakuvitella saavansa. Kuten tuossa yllä sanottiin ehkä alta 170.000,- selviää, mutta tuskin. Onnea vaan !!
- Toivo
Pirkanmaalla Design-talo Elina (131m2 autotalli/varasto) aivaimet käteen hinta n. 148te.
Talo tosiaan hyvin perus/minimivarustuksella.
Tähän laskettava lisäksi tontti, liittymät, pintamaan poisto, salaojat, pihatyöt & ulkopuolen
maalaus (katso designtalon sivuilta lisätietoa).
Tämä ehkä antaa hiukan osviittaa kustannuksista jos haluat avaimet käteen ratkaisun.
Itsellä ei tuollaista ole, kävin juuri vain tutustumassa :)- hinta ja malli täsmäsivät.
vesilahdella
- Toivo
hinta ja malli täsmäsivät. kirjoitti:
vesilahdella
Vesilahdellapa hyvinkin :)
- rakentava
Hintaveikkauksesi voisi pitää paikkansa jos osallistuisit projektiin aktiivisesti, mutta kun puhutaan lähes avaimet käteen hinnasta niin sanoisin 150-160t tontti. Tietysti täytyy muistaa että perustuksissa voi tulla huomattavia kustannuseroja riippuen maaperän laadusta esim. jos joudut paaluttamaan saat maksaa perustuksista noin 15000 euroa enemmän kuin jos tonttisi on "hiekan päällä".
Yritä löytää maaperältään hyvä tontti ja ota joku nelikulmainen suurelementtipaketti vesikattopystytyksellä ja palkkaa hyvä vastaavamestari sekä timpuri ajoissa.
Yritä myös hoitaa itse rakennuttaminen jos vaan mahdollista.- rakentanut
Meillä talo 150 m2, rakennuskust 1200 e/m2. Omatoimisuutta jonkin verran: projektin hoito kokonaan ja varsinaisia rakennustöitä myös tehtiin itse.
Koko hanke autotalleineen > 200.000,- - haalari
Meillä meni Pirkanmaalla 157ke viime vuonna, ilman tontin hintaa. Talo oli yksilöllisesti arkkitehdin suunnittelema (145 kerrosneliötä autokatos jossa 16m2 lämmin varasto). Itse hoidin rakennuttamisen ja rakensin myös itse aika paljon. Tuollainen yksikerroksinen pieni talo on niin nopea/helppo rakentaa, että mielestäni mukana voi olla itse aika paljonkin. Meillä rakennusaika ensi kauhaisusta muuttoon oli 9kk emmekä edes pitäneet kiirettä vaan kaikki pyrittiin tekemään huolella. Lykkyä hankkeeseesi!
- vallu
Avaimet käteen, itse tehdyt perustukset (harkko), neliöitä 110 (1,5 krs) ilman tonttia n 1310 eur/neliö. Laattaa, laminaattia, ihan peruskeittiö yms. Siis varustelu ihan keskitasoa. Liittymät ja siis kaikki muut paitsi tontti on laskettu hintaan.
- kamo
Meidän torppa on jo lähes valmis, n.30km Turusta. Rakentaminen aloitettiin 2003 syyskuussa, sisään muutimme 2004 huhtikuussa. Kesällä tehtiin vielä ulkoverhous valmiiksi ja maalaustyöt. Pari kirvesmiestä oli auttamassa, itse hoidimme mm. rakennuttamisen, materiaalihankinnat, siivoukset yms. hanttihommat, tapetoinnit ja maalaamiset, laminaatin asennukset, ulkoverhouksen (paneeli). Ihan riittävästi tekemistä oman päivätyön lisäksi.
Rahaa on mennyt ilman tonttia 160 000 EUR, tästä puuttuu vielä ensi kesänä tehtävät pihatyöt. Materiaalit kaiketi keskitasoa, osassa taloa on korotettu sisäkatto. Huoneistoala 130m2 10m2 lämmin varastotila 5m2 tekn.tila. Tämän lisäksi vielä päädyssä autokatos. Lämpimiä neliöitä siis 145 ja neliöhinta n.1100 EUR.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895645
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113057Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv902976Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232654Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612049Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251996- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1161460- 1851328