13 vuotias Pariisissa

kohta pariisitar?

Aika yllättäen saatamme joutua asumaan vuoden Pariisissa. (päätöstä ei ole vielä tehty.) mitä 13-vuotias poikani siellä voisi tehdä/ harrastaa jne... Emme osaa sanaakaanranskaa. Olemme käyneet kolmesti kaupungissa.

6

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt pariisitar

      Riippuu kaiketi siitä, että mitä kieliä teidän poika osaa puhua. Ranskan kielellä mahdollisuuksia on tietenkin loputtomasti. Joitakin juttuja on mahdollista tehdä myös englannin kielellä, mutta mulla kun ei ole tuon ikäisiä lapsia, en osaa sanoa tarkemmin. Tiedän, että joku englanninkielinen musiikkikoulu on ainaskin, ja että Disneylandin vuosipassi maksaa reilu satasen halvimmillaan. Jos muutatte tänne, kannattaa harkita liittymistä messageparis.org:n. He järjestävät lapsiperheille aktiviteetteja, ja heiltä saa tietoa esim. Englanninkielisistä lääkäreistä ja harrastusmahdollisuuksista. Asuinsijainti kannattaa myös valita tarkkaan. On alueita, joilla et halua päästää teiniäsi yksin illalla ulos. Tarkka selvitystyö on siis tärkeää. Myös tässä messageparis voi auttaa. Palvelu on maksullinen, mutta liittymislahjana saa ruoanostamisoppaan, jäsenlehdn sekä laadukkaan ja kattavan vanhemmuuskirjan jossa siis käsitellään sellaisia asioita, joita Pariisissa asuva lapsiperhe haluaa tietää. Yritin alussa selviytyä ystävien tuella, mutta lopulta kyllästyin pyytämään jatkuvasti apua ja liityin messageen, mikä helpotti meidän perheen elämää valtavasti.

    • Pariisin matkaaja

      Koulun valinta ratkaisee aika paljon. Ranskalainen koulujärjestelmä on kova ja kaikki Pariisissa asuneet ystäväni ovat valinneet jonkin muun. Muita, lähinnä englanninkileisiä vaihtoehtoja, on muutama. Vain Helsingin ranskalaisesta koulusta ponnistavan kannattaa harkita ranskalaisen järjestelmän mukaista koulua.

      Pariisi on suurkaupunki, joten liikunta ja kulttuuriharrastuksia on lukemattomia. Mitä poikasi harrastaatällä hetkellä? Pariisista löytyy aivan varmasti kaikki mitä poikasi harrastaa nyt ja paljon muuta.

      • kohta pariisitat

        Kouluongelma se pahin onkin. Ranskankielinen koulu on poissuljettu vaihtoehto. Englanninkielisessä koulussa hän saattaisi ymmärtää jotain... Missään Pariisissa ei kai saa suomenkielistä opetusta. Suomikouluhan opettaa vain suomea?


      • Pariisitar nyt
        kohta pariisitat kirjoitti:

        Kouluongelma se pahin onkin. Ranskankielinen koulu on poissuljettu vaihtoehto. Englanninkielisessä koulussa hän saattaisi ymmärtää jotain... Missään Pariisissa ei kai saa suomenkielistä opetusta. Suomikouluhan opettaa vain suomea?

        Jep. Suomenkielistä opetusta saa vain, jos palkkaa kotiopettajan. Mutta sitäkin kannattaa varmaan harkita, koska nuo englanninkieliset koulut on huippukalliita. Lukuvuosimaksu voi olla yli 26 000€ ja siihen päälle uusien oppilaiden aloitusmaksu 7500€. Yliopisto-opiskelijan voi saada palkattua opettajaksi 10-14€ tuntipalkalla. Mulla yksi kaveri opiskeli ulkomailla kotikoulussa koko peruskoulun. En kyllä tiedä, että miten kokeiden tekeminen käytännössä menee.


      • Kohta pariisitar?
        Pariisitar nyt kirjoitti:

        Jep. Suomenkielistä opetusta saa vain, jos palkkaa kotiopettajan. Mutta sitäkin kannattaa varmaan harkita, koska nuo englanninkieliset koulut on huippukalliita. Lukuvuosimaksu voi olla yli 26 000€ ja siihen päälle uusien oppilaiden aloitusmaksu 7500€. Yliopisto-opiskelijan voi saada palkattua opettajaksi 10-14€ tuntipalkalla. Mulla yksi kaveri opiskeli ulkomailla kotikoulussa koko peruskoulun. En kyllä tiedä, että miten kokeiden tekeminen käytännössä menee.

        Siis Ranskassakin saa pitää kotikoulua? Kannattaako muuten muuttaa virallisesti maahan, Jos oleskelu kestää vain noin vuoden?


      • Nyt pariisitar
        Kohta pariisitar? kirjoitti:

        Siis Ranskassakin saa pitää kotikoulua? Kannattaako muuten muuttaa virallisesti maahan, Jos oleskelu kestää vain noin vuoden?

        Jos pystyt todistamaan Kelalle, että olette ulkomailla vain vuoden, voitte pysyä Suomen sosiaaliturvassa eikä teidän siis tarvitse siirtyä Ranskan piiriin. Teinä pyrkisin tähän, koska paikalliseen järjestelmään ei pääse välittömästi vaan teidän pitäisi ottaa yksityinen vakuutus. Suomen piiriin jos kuulutte, voitte käyttää EU:n kela-korttia. Kannattaa kysyä lisää Kelasta. Olen itse asunut Ranskassa kohta vuoden eikä mulla vieläkään ole paikallista korttia vaan pelaan paperisilla lomakkeilla aina kun käyn lääkärissä. Sain kuitenkin sosiaaliturvatunnuksen muutaman kk:n oleskelun jälkeen, joten maksavat korvauksia nopeasti tilille.

        Eiköhän kotikoulua saa pitää missä maassa vaan. Ainakin aiemmin mainitsemassani messageparis:ssa jotkut pitävät lapsensa kotiopetuksessa epäilemättä juuri noiden kalliiden lukukausimaksujen takia. On se vähän eri asia, jos muuttaa pysyvästi maahan. Silloinhan lapset kannattaa laittaa kunnalliseen ranskankieliseen kouluun. Muistaakseni ystäväni, joka siis kävi koko Suomen peruskoulun ulkomailta käsin, kävi tekemässä tentit Suomen suurlähetystössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe