Mielenkiintoinen artikkeli

1+16

8

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hui hai jaakko

      rajoitettu businessluokka? kuulostaa tosi rajoittuneelta

      • BBB BBB

        Rajoitettu bisnesluokka on ihan normaalia. Erikoista on, että Finnairilta on vienyt niin kauan ”keksiä” se. Tällainen tuote jää kuitenkin marginaaliseksi, koska hinta on aivan liian lähellä perinteistä bisnesluokkaa eli liian korkea.


      • FYI
        BBB BBB kirjoitti:

        Rajoitettu bisnesluokka on ihan normaalia. Erikoista on, että Finnairilta on vienyt niin kauan ”keksiä” se. Tällainen tuote jää kuitenkin marginaaliseksi, koska hinta on aivan liian lähellä perinteistä bisnesluokkaa eli liian korkea.

        Se on businessluokka ei bisnesluokka


      • tauski
        BBB BBB kirjoitti:

        Rajoitettu bisnesluokka on ihan normaalia. Erikoista on, että Finnairilta on vienyt niin kauan ”keksiä” se. Tällainen tuote jää kuitenkin marginaaliseksi, koska hinta on aivan liian lähellä perinteistä bisnesluokkaa eli liian korkea.

        mikä on siis oikeasti rajoitettu businessluokka kun se on jopa normaalia?


      • junteista juntein.
        FYI kirjoitti:

        Se on businessluokka ei bisnesluokka

        Lennän lennoistani 80% bisnesluokassa. Jos haluan oikein leikkiä kosmopoliittia, niin kirjoitan ilmaisnettiin "businessluokassa". Saavatpahan kielitaidottomat vähän miettimistä.

        http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/miten-kirjoitetaan-business-sana-suomeksi-kirjoitetaanko-se-bisnes-vai
        "Sana voidaan kirjoittaa joko business tai bisnes."

        Ja Kotimaisten kielten keskuksen mielipide:
        http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4355
        "Toisinaan sana aletaan kirjoittaakin ääntöasun mukaisesti. Samastakin sanasta saattaa silloin olla käytössä kaksi kirjoitusvaihtoehtoa, toinen alkuperäisen kirjoitusasun mukainen, toinen ääntöasun mukainen: business ~ bisnes"


      • Kontulan kaari
        tauski kirjoitti:

        mikä on siis oikeasti rajoitettu businessluokka kun se on jopa normaalia?

        Kontulan bubista lentää pihalle, siinä on 80% bisnesluokkaa. Voi vi--u mikä tyyppi.


      • Asuuko Kontulassa?
        Kontulan kaari kirjoitti:

        Kontulan bubista lentää pihalle, siinä on 80% bisnesluokkaa. Voi vi--u mikä tyyppi.

        Hyvin näyttää finskin uskovainen Kontulan osoitteiston tuntevan.


      • Föreläsare
        tauski kirjoitti:

        mikä on siis oikeasti rajoitettu businessluokka kun se on jopa normaalia?

        Jutussa asia ilmaistaan sanoilla ”billigare businessclassbiljetter med restriktioner”. Pitää vähän tuntea lentoyhtiöslangia, jotta tietää, mitä se tarkoittaa.

        Vanha kunnon bisnesluokka on täysin “fleksiibeli”: että lennon saa vapaasti vaihtaa toiselle vuorolle, myös sen jälkeen kun alun perin varattu lento on jo mennyt, ja lipun voi myös jättää käyttämättä ja ottaa rahat takaisin. ”Rajoitukset” (restriktioner, restrictions) tarkoittavat eriasteisia supistuksia näihin oikeuksiin. Ääripäässä on täysin fixed-lippu, jota ei voi vaihtaa mihinkään ja josta ei saa mitään takaisin, eli jos et lennä juuri lippuun merkityllä vuorolla, voit syödä lippusi. Rajoitettu bisnesluokka on jossain ääripäiden välissä, mahdollisesti erilainen eri reiteillä.

        Lentoyhtiöt keksivät jo kauan sitten kytkeä toisiinsa kaksi asiaa, joilla ei loogisesti ole mitään tekemistä toistensa kanssa: lipun fleksibiliteetin ja matkustusluokan. Tätä kytkyä on sitten usein purettu eri tavoin, jolloin saadaan joskus hämmentävä määrä erilaisia lippuvaihtoehtoja – Finnair on kehitellyt useita fleksibiliteetiltään erilaisia lippuja, kun matkustusluokkana on turistiluokka. Hinnat menevät bisnesluokan tasolle asti. Moninaisuutta on siis tarkoitus lisätä, mutta rajoitetun bisnesluokan hinnat tuskin ovat kovin alhaisia. Jos halvin turistiluokan hinta on 100 euroa ja perinteisen bisnesluokan hinta 500 euroa, niin rajoitettu bisnes sijoittuu ehkä 400 euron tietämille. Toki tämä varmaan riippuu siitä, miten rajoitettu siitä tehdään.

        Käytännössähän fleksibiliteetti hinnoitellaan arvokkaammaksi kuin matkustusluokka. Syynä on yksinkertaisesti se, että fleksibiliteetistä maksavat ne, joiden on pakko saada fleksibiliteettiä (tyypillisesti työn takia matkustava, joka ei voi etukäteen tietää, mille paluulennolle ehtii).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe