Olen 25-vuotias nainen. Sain papatulokseksi "HSIL vaikea epiteelivaurio. Näytteessä nähdään paikoin voimakasta tuma-atypiaa laajemmissa solufragmenteissa. Muutokset sijaitsevat pääosin endokerviksin näytteessä.". Lääkäri ei osannut tarkkaan kertoa, mitä tulos tarkoittaa. Sen verran osasi sanoa, että voi olla syövän esiaste. Omalla tiedonhankinnallani olen selvittänyt myös sen verran ja että HSIL vastaa ilmeisesti luokituksissa numeroa 3 tai 4. Lähetteen sain kolposkopiaan. Aika tulee postissa kolmen viikon kuluessa. Oon tosi peloissani. Pelottaa, että voiko sieltä löytyä suoraan syöpä, vaikka HSIL ei ilmeisesti siihen suoraan viittaakaan.
Onko täällä ketään vastaavaa tulosta saaneita?
Kiinnostaisi myös tietää, että jos täällä on kohdunkaulansyöpään sairastuneita, että millaiset tulokset saitte papasta, ennen kuin syöpä todettiin?
Kaikkein inhottavinta on, että joudun odottamaan vielä pitkään, koska kolposkopian tuloksiinkin menee oma aikansa.
Kiitos vastauksista
Papa-tulokset/Kohdunkaulansyöpä ?
11
3832
Vastaukset
- hoitaja x
Oletko sairastanut sukupuolitautia kuten kondyloomaa? Nuo virukset voivat saada aikaan kohdunkaulan syövän esiasteita ja tautia. Malttia kuitenkin nyt nuori neito-tauti todennetaan juuri kolposksopiassa ja koepalavastauksista. Joskus riittää sen muutosalueen poisto. Käytä jatkossa kondomia niin vältyt jatkossa solumuutoksilta. Kaikki ei ole kuitenkaan syöpää vaikka ensin olisi epäily.Tsemmppiä sinulle.
- 12345678910
En ole sairastanut kondyloomaa, papanäytteet ovat olleet aiemmin puhtaat. Mietinkin, että olenkohan saanut sen. Lääkärin kanssa siitä ei kyllä ollut puhetta, eikä papatuloksessa mainintaa.
- Asc-h
12345678910 kirjoitti:
En ole sairastanut kondyloomaa, papanäytteet ovat olleet aiemmin puhtaat. Mietinkin, että olenkohan saanut sen. Lääkärin kanssa siitä ei kyllä ollut puhetta, eikä papatuloksessa mainintaa.
Noin tilastollisesti kohdunkaulan syöpä kehittyy yleensä tosi hitaasti, joten hyvin harvinaista että olisi heti jotain muuta kuin pinnallinen vaurio. Tämän tiedon kaivoin netistä silloin kun itse "jäin kiinni" papassa. Kolposkopiaa oli hermostuttaaa odottaa, mutta ei siellä sitten mitään dramaattista löytynyt.
Limakalvon pinnalla olevat muutokset yleensä poltetaan paikallispuudutuksessa ja sitten niistä ei tarvitse murehtia enää. Jos muutokset ovat lieviä, niin niitä seurataan, ja usein katoavat itsestään varsinkin nuorilla. Joka tapauksessa papa-kokeen ansiosta olet nyt seurannassa ja saat nopeasti kaiken hoidon mitä tarvitset.
Mitä tulee edellisen kommentoijan sanomisiin, niin minäkään en ole alan asiantuntija, mutta olen ymmärtänyt että kondyloomia aiheuttavat papillooma-viruksen eri alatyypit kuin syöpää. Siis nimenomaan se virustyyppi, joka aiheuttaa karmean näköisiä kondylooma-syyliä olisi kuulemma syövän suhteen vaaraton.
Kun virus on kerran saatu, niin kondomi ei tietty siihen virukseen enää auta. Partneria kondomi suojaa, jos hänellä ei vielä ole virusta. Mutta toki kannattaa suojautua muilta viruksilta, herpekseltä, klamydialta jne. Myös syöpäriski kasvaa, jos saa papillooman lisäksi muita tauteja.
- Voimia!!!
Itse olen sen verran ymmärtänyt, että virustyyppejä on valtava määrä ja niiden ärhäkkyys vaihtelee. Eli jos sinua ei ole laitettu kiireellisimpään luokkaan, niin todennäköisesti et tee välitöntä kuolemaa. En tiedä, kuinka hyvin asiaa on tutkittu, mutta olettaisin, että suurin kuolinriski on niillä, jotka ovat laiminlyöneet lähes täysin kaikki papa-kokeet ja gynekologiset tutkimukset, ja joilla muutokset ovat siksi saaneet kehittyä rauhassa. Jos olet käynyt säännöllisesti gynellä, on tilanteesi jo varsin hyvä.
Itselläni oli nuorena tulehduksellisia muutoksia, enkä osannut siinä vaiheessa edes pelätä. Muutokset korjaantuivat ajan myötä. Seurattiin vain tiheämmin papoin. Eli todennäköisesti olen HPV:n sairastanut ja vastustuskykyni onneksi veti siitä voiton. Tänä keväänä säikähdin kunnolla, kun labranhoitaja rassasi ylimääräisiä näytteitä. Ei tiennyt, että minulla on vaarattomia nabothin kystiä. Enkä tiennyt itsekään. Mutta nyt ainakin tiedän, mitä tarkoitaa kauhu gynekologisen syövän pelossa.
Koeta syödä mahdollisimman terveellisesti ja nukkua riittävästi. Jos poltat tupakkaa, niin siitä kannattaisi pyrkiä eroon. Se lisää kaikkien syöpien riskiä. Monissa naistensyövissä riskitekijöitä on tulehdusten lisäksi ylipaino (sotkee hormoneita), liian vähäinen uni (stressihormonit), tupakka. Ja tietysti synnyttämättömyys, joka alkaa olla jo kovin yleistä. Luonto ei ole tarkoittanut naista vuotamaan joka kuukausi koko teini-iästä vaihdevuosiin.- Asc-H
Anteeksi, mutta aina kun joku mainitsee terveyspalstalla "luonnon", niin minulta palaa hermot.
Vaikka synnyttämättömyys ja e-pillerien käyttö tilastollisesti lisäävät hieman syöpäriskiä esim. juuri kohdunkaulan syövässä, niin nunnilla kohdunkaulan syöpää ei juurikaan esiinny, koska selibaatti estää tehokkaasti HPV-viruksen saamisen kohdunkaulan alueelle. Onkohan siis luonto tarkoittanut meidät kaikki ryhtymään nunniksi? :D Jos koko ihmiskunta olisi elänyt aina selibaatissa, niin ei olisi mitään sukupuolitauteja; tosin ei olisi ihmiskuntaakaan.
Synnyttäminen ja raskaus ovat koko ihmiskunnan mittakaavassa olleet naisten yleisimpiä kuolisyitä. Nyky-Suomessa tilanne on poikkeuksellinen ihmiskunnan historiassa, kun synnytyskuolleisuus on äärimmäisen matala hyvän terveydenhoidon ansiosta.
Siinä mielessä olet kyllä oikeassa luonnon suhteen, että syöpien lisääntymisen suurin syy on pidentynyt elinikä. Luonto "tarkoitti" meidät kuolemaan nuorina tauteihin, nälkään, villieläinten hyökkäyksiin tai synnytykseen. Tällöin suurin osa ei olisi ehtinyt sairastua syöpään, sillä syöpien riski kasvaa iän lisääntyessä. No, itse asiassa luonto ei tarkoita yhtään mitään, vaan evoluution kannalta vain ei ole ollut hyötyä kehittää kroppaa, joka toimisi moitteetta ilman sisäisiä vikoja 200-vuotiaaksi, kun kuolema on yleensä kuitenkin on tullut jo nuorena ulkoisten syiden takia.
Terveistä elämäntavoista ja tupakan välttämisestä ei ole ikinä haittaa. En kuitenkaan ryhtyisi neuvomaan ketään hankkimaan liutaa lapsia vain siksi, että se saattaa pienentää joidenkin syöpien tilastollista riskiä muutamalla prosentilla. Lisäksi suojaamaton seksi on HPV-viruksen tartuntatapa, joten viruksen voi saada juuri lasta tehdessä. Kondomi tuo suojaa kaikilta sukupuolitaudeilta, vaikka juuri HPV:n kohdalla ei 100 %:sti.
Olen iloinen nuorten tyttöjen puolesta, että he saavat HPV-rokotuksen, sillä on taivahan tosi mitä sanot, että poikkeava papa-tulos on tosi pelottava! Onneksi suurimmalle osalle ei silti koskaan kehity syöpää. - .,......
Höpö höpö itse asiassa useat synnytykset on riski ainakin hyvänlaatuisille kohdun kasvaimille,
- bullax
Muakin kyllä hiukkasen ihmetytti tuo "luonto ei ole tarkoittanut naista vuotamaan jne." kirjoitus, tuli ensimmäisenä mieleen tietty uskonlahko, jolloin lapsia pitäisi suoltaa solkenaan ja ihme; ei kohdunkaulan syöpää. Itse ko. syövän sairastaneena voin kyllä sanoa, ettei nukkuminen tai porkkanan rouskuttaminen vaikuttanut siihen mitenkään - niin ja lapsiakin kun oli tuolloin jo useampi.
Ketjun aloittajalle sanoisin, että turha murehtiminen ei tietysti auta mitään. Kuitenkin hyvin harvoin muutokset ovat muuta kuin ns. paikallista syövän esiastetta. Mulla se hoidettiin konisaatiolla, tosin puhtaan papan ja in situn välissä oli vain pari vuotta - mutta löydettiin ja hoidettiin ajoissa.
Tsemppiä ja jaksamista :) - rosvoroope
Mulla ei ole kyseistä vaivaa.
- Asc-h
Ai sä olet sitten neitsytpoika? Se on hyvä juttu noin nuorelle! Oma käsi riittää sulle vielä pitkään, sitten ei tarvitse pelätä tauteja eikä raskauksia.
- Tämmöinen
Itsellä todettiin noin vuosi sitten papilloomaviruksen aiheuttamaa epämääräistä muutosta kohdun kaulalla ja suulla. Lääkärit eivät silloinkaan osanneet sanoa että mistä on kyse ja minulle varattiin aika kolposkopiaan. Muakin jännitti silloin ihan älyttömästi, ja muistan menneeni jopa hieman hysteeriseksi.
Koepalan tulos oli CIN2 eli keskivahva solumuutos, ei varmaan täsmää sinun tuloksen kanssa.... Mutta itselläni kuulemma ollut mitään hätää, kohdun pää napattiin LOOP- hoidossa pois (Jännitti ihan sikana niin että rupesin itkemään toimenpiteen aikana, vaikka ei sattunut yhtään!) ja siinä näytti olevan muutos alue hieman levinnyt, mutta edelleen sama keskivahva solumuutos.
Marraskuussa menen kontrollikäynnille, toivotaan että solumuutokset eivät ole uusiutuneet.
Mainittakoon vielä että kaksi vuotta sitten mulla löytyi kondylooma syyliä jotka hoidin kyllä ulkoisesti, mutten käynyt papassa sen jälkeen kuin vasta viime vuonna (eli vuosi väliä) ja tämä kerkisi tulla siinä välissä... Eli itse olen ainakin oppini saanut... - 12345678910
Ajattelin kirjoitella, kuinka tämä asiani on edennyt. Jos vaikka joku vastaavassa tilanteessa oleva voisi siitä jotenkin hyötyä.
Lokakuun lopulla kävin kolposkopiassa. Viisi koepalaa napsastiin pois, otettiin hpv-virusnäyte ja näyte kohdunkanavasta. Kolposkopia sattui (erit. kohdunkanavasta otettu näyte), mutta sen kesti hyvin, koska toimenpide ei juurikaan papakoetta kauempaa kestänyt. Ennemminkin kolposkopia oli kamalaa, koska pelotti niin paljon. Kuitenkin lääkäri oli mukava ja rauhoitteli, että minun ei tarvitse pelätä ja että papatulos HSIL ei ole syöpätuomio ja todennäköisesti kolposkopiassakaan ei syöpää todeta. Kolposkopian jälkeen olinkin jo hieman rauhallisempi, vaikka tulokset toki jännittivät.
Kolposkopian tuloksena oli Cin3-muutos. Myös hpv- eli vaikea solumuutos. Myös hpv-virus löydettiin. Kohdunkanavanäyte oli normaali. Kävin loop-hoidossa reilu viikko sitten. Lääkäri otti palat pois kohdunkaulasta kahdesta kohtaa. Hoito ei sattunut, mutta oli epämiellyttävää. Puudutuspiikki sattui hieman. Verenvuoto oli toimenpidepäivänä runsasta ja kipuja tuli joitakin tunteja hoidon jälkeen. Kivut muistuttivat kovia kuukautiskipuja. Seuraavana päivänä kipuja ei ollut. Myös vuoto väheni. Hoidon jälkeen olen aina tähän päivään asti vuotanut välillä vaaleanpunertavaa, rusehtavaa ja kellertävää vuotoa. Välillä runsaamminkin. Vuoto voi kestää useammankin viikon. Patologi tutkii vielä loopissa otetut palat, jotta kaikki muutoskohdat on saatu pois ja tulos vastaa Cin3:sta. Toivon todellakin, että sitten tämä on ohi. Kamala syksy takanapäin. Seuraava kolposkopia on 6kk päästä, jos patologin vastauksista ei tule yllätyksiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197