väärä imuote

mammutti85

miten ihmeessä voin saada kuukauden ikäisen vauvani imemään rintaa oikein? Heti synnyttyään hän osasti imeä oikein ja hyvin tehokkaasti. Tämä oli niin tehokasta että rintani menivät hyvin araksi. Jouduin alkaa käyttää rintakumia, jonka seurauksena vauva hukkasi oikeaoppisen imuotteen. Nyt hän aukaisee suuta yleensä liian vähän eikä haukkaa rinnasta ikään kuin hampurilaisesta. Välillä meinaa imeä pelkkää nänniä, mutta yleensä vaan niin ettei alahuuli ole kääntynyt "kaksinkerroin". Maitoa kyllä tulee hyvin, mutta rinnat on kovilla kun imuote ei ole hyvä. Mitä minun pitäisi oikein tehdä? Imetän myös aina istuiltaan. Pitkällään vauva ei saa otetta rinnasta ollenkaan. Tämä on yöllä rasittavaa. Vauva myös hörppii hirveästi ilmaa syödessään ja sitten vaikeroi mahavaivojaan.

4

3590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kikitin

      Minä autan kädelläni nännipihaa litistämällä. Hellästi. Ei siis puristaen. Otan esimerkiksi oikealla kädellä oikean rinnan kämmenelleni ja peukalolla painaen asetan nännin vauvan suuhun ja tuen samalla rintaa. Omat utareeni kun ovat niin isot ettei vauva saa niistä muuten otetta. Rintaa ei saa painaa, ettei maitotiehyeet esty ja tulehdu.
      Minä opettelin 3kk vauvani kanssa makuultaan imetyksen. Kärsivällisyyttä ja asennon hiomista se vaati. Huomasin myös, että nännini oli taas "väärän muotoiset" vauvan suuhun eli taas avitin kädellä. Tsemppiä!

      • Kikitin

        Niin ja unohdin mainita, että aluksi asetin vauvan pääpuolen liian lähelle itseäni. Utareeni kun vaativat makuuasennossa enemmän tilaa kun istuessa. Eli nyt asetan ensin vauvan sängylle ja sitten menen viereen rinnanmitan päähän ja hivuttaidun lähemmäksi. :) Jep. Selkeä selostus. Ja minä onnistuin alussa vain päivällä valossa päikkäriaikaan eli älä ota stressiä. :)


    • 8523465

      Vauvalle on ihan tavallista hukata tuossa vaiheessa imuotetta, kun se refleksinomainen imeminen muuttuu ja vauva pystyy tekemään työtä kielellään ja poskillaan paremmin. Mutta se on väliaikaista, menee varmasti ohi, kun olet kärsivällinen. Onko se rintakumi vielä käytössä? Auttaisiko se otteen saamisessa. Olisiko sinulla mahdollisuutta käydä neuvolassa tai imetystukihenkilön luona katsomassa imetysasentoja ja keksimässä ratkaisua tuohon yöimetykseen. Auttaisiko makuulla imetykseen yhtään esim. sellainen, että imettäisit ylempää rintaa ja nostat vauvaa vaikka tyynyllä oikealle tasolle.

    • Heippa! Imetystukihenkilöön yhteyden saaminen olisi varmasti hyvä juttu. Myös Facebookissa on imetyksen tuki ry:n ryhmä, joihin voi liittyä ja jossa imetystukiäidit neuvovat.

      Kerron kuitenkin niksin, joka minulle opetettiin aikoinaan: kun vauva on ottanut liian kapean imuotteen, voi alahuulta ja leukaa vetää sormella alaspäin, niin että suu aukeaa isommaksi. Meillä tuo kikka riitti avaamaan suuta tarpeeksi isoksi. Myös koko vauva pitää laittaa niin alas suhteessa rintaan, että joutuu kääntämään päätä ylöspäin. Mieti, miten itse nostat leukaa kun juot.

      Hyviä imetyshetkiä teille! Opitte varmasti!

      Sinikka-pappi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe