WC-pytyn toimintaperiaate, kuka tuntee??

DDam

Kenellä on kokemusta vanhan (n. 70-80-luvun?) wc-pytyn säiliön sisuskaluista? Ongelmani on seuraavanlainen:

Vesi nousee hanasta säiliöön normaalisti, kunnes pysähtyy tiivistekanteen (siis se pömpeli, jossa on päällimmäisenä rautakansi 4 ruuvilla, sen alla tiiviste jossa "tuttimainen" alapohja, ja pömpelin sivussa kiinni uimurin vipu ja itse uimuri). Mikäli irrotan tiivistekannen ja tiivisteen, vesi virtaa ihan normaalisti juoksutusputkea pitkin vesisäiliön alaosaan (ei siis ole tukkeumia tms.) Mutta kun kansi tiivisteineen on paikallaan, vettä tihkuu altaaseen vain ruuvien raoista ja kaikkialta muualta mistä ei pitäisi -> kova lorina ja äärimmäisen hidas altaan täyttyminen (todella kiusallista esimerkiksi bileissä kun kaksi ihmistä haluaa käyttää vessaa saman tunnin sisällä...)

Olen päätellyt, että ongelmana tässä on uimurin vivun toimimattomuus: vivun juuressahan on tappi, jonka käsittääkseni pitäisi joko avata tai sulkea vesihana, riippuen siitä onko säiliö täynnä vai ei. En vain ymmärrä, miten tämän tapin olisi tarkoitus toimia?? Varsin yksinkertaiselta se "koneisto" näyttää, mutta silti ei raksuta... Ikään kuin uimuri ei laskeutuisi tarpeeksi alas avatakseen vedelle väylän kunnolla. Käsin olen yrittänyt vipua varovasti väännellä suuntaan jos toiseenkin, tuloksetta.

Taloyhtiöllehän tämä asia kuuluisi, mutta en meillä on veemäinen talkkari jolle en jaksa enää soitella. Siis auttakaa!

4

6352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masentaja

Osta kaupasta uusi tappi ja siihen tappiin käypä tiivisterengas (noin 5 - 6 mm ulkomitaltaan) niin rupeaa taas toimimaan.

Kun em laitteissa vaivoja esiintyy niin em huolto-osien vaihto tekee laitteesta uudenveroisen.

Tappi pitää myös osata asentaa siihen varren hahloon oikein, ei vaikeaa.

Osissa myös pieniä eroja vuosimallin mukaan ja joskun vaihdetaan sisäkaluja suurempinakin kokonaisuuksina ellei pienien hilujen myyjiä löydy.

• DDam

Saako wc-pöntön varaosia ihan rautakaupasta vai pitääko mennä erikoisliikkeisiin?

• jhu
        DDam kirjoitti:

Saako wc-pöntön varaosia ihan rautakaupasta vai pitääko mennä erikoisliikkeisiin?

Juuri viikonloppuna korjasin 20 v vanhan Arabian wc-pöntön venttiilikannen. Vesijohtoliikkeestä hain korjaussarjan, joka sisälsi sen tuttitiivisteen, venttiilitapin tiivisteineen sekä O-renkaan. IDOn sarja maksoi huimat 3.80 e.

Varmuuden vuoksi irrotin venttiilirakenteen kokonaan uimureineen päivineen ja sen kanssa astelin liikkeeseen. Näin varmistat ainakin osien sopivuuden. Jälkeenpäin huomasin, että samanlaista sarjaa olisi ollut ihan paikallisessa Prismassakin.

• DDam
        jhu kirjoitti:

Juuri viikonloppuna korjasin 20 v vanhan Arabian wc-pöntön venttiilikannen. Vesijohtoliikkeestä hain korjaussarjan, joka sisälsi sen tuttitiivisteen, venttiilitapin tiivisteineen sekä O-renkaan. IDOn sarja maksoi huimat 3.80 e.

Varmuuden vuoksi irrotin venttiilirakenteen kokonaan uimureineen päivineen ja sen kanssa astelin liikkeeseen. Näin varmistat ainakin osien sopivuuden. Jälkeenpäin huomasin, että samanlaista sarjaa olisi ollut ihan paikallisessa Prismassakin.

Kiitos neuvoista, korjattu on ja hyvin toimii! Eikä tarvinnut häiritä veemäistä talkkaria, joka muuten on kyseistä pyttyä käynyt viimeisen puolen vuoden aikana jo kolmesti "korjaamassa", tuloksetta. Tekisi mieli lähettää hänelle lasku...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1320
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      853
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73