Sain tänä aamuna elämäni ensimmäiset silmälasit. Jotenkin oudolta mutta silti kirkkaalta näyttää maailma. Olen niitä nyt pitänyt päässä muutaman tunnin. Mulla on vasemmassa silmässä -1.25 ja oikeassa ei ole mitään.
Pitäiskö näitä pitää koko ajan, vai vaan silloin kun tuntuu siltä (pitää nähdä kauas, päätteen ääressä tms.) Ei tullut optikon kanssa keskusteltua niin tarkkaan kun oli vähän kiire olevinaan.
Jotenkin tuntuu vaikealta laittaa nää päähän huomenna ja mennä duuniin tai harrastuksiin. Häpeää tms...
Ekat rillit
10
2141
Vastaukset
- keisari
Käytät niitä sillon kun sua huvittaa. mulla on -1.50 ja käytän vaa autoo ajaessa ja töllöö katellessa! Älä käytä niitä lukiessa jolloin sun näkö voi huonontua entisestään!
Äläkä anna muiden panetella niistä! - A.II
...kannattaa pitää. Näkö vaan huononee jos jatkat siristelyä ilman laseja... Puhun kokemuksesta.
- en tarvi enää
Ei kannata pitää. Näkö paranee jos ei käytä laseja vaan käyttää silmiä. Minäkin puhun kokemuksesta.
- nurisija
Miinuslaseja ei ole pakko pitää muulloin kuin silloin, kun itse tuntee niitä tarvitsevan(eli ei muuten näe). Eli jos ei ole kovin vahvat lasit, niin ei niitä tarvitse pitää kuin vain silloin, kun on tarvetta katsella vähän kauemmaksi.
Näkö ei missään tapauksessa huonone sen perusteella, pitääkö laseja koko ajan vai ei. Itse olen hankkinut ensimmäiset lasini silmälääkärin kautta, jolloin olen saanut lääkäriltä ohjeet lasien käytöstä. Eli lasien käyttäminen tai käyttämättömyys ei vaikuta näön huonontumiseen.
Miinusnäkö voi sen sijaan joka tapauksessa aluksi huonontua pikkuhiljaa jonkin verran, mutta lasien käytöllä ei ole siihen vaikutusta. - januli
terve. mulla ittellä on lasit vahvuudet -0.75 ja -1 alussa käytin vain joskus mutta sitten lasit vain jotenkin jäivät päähän. usein miinus näköisillä käy näin ja onhan kiva nähdä hyvin. mielestäni silmälasit myös pukevat ja erityisesti naisilla ne ovat usein pelkkää plussaa. joten lasit päähän vaan rohkeasti!
- silmälääkäri
Näitä uskomuksia lasien pitämisen vaaroista/hyödyistä on joka lähtöön.
Jos ei näe hyvin ilman laseja, on syytä käyttää laseja (mikäli haluaa nähdä hyvin) ja mikäli esim. kotona pärjää hyvin ilman laseja, ei niitä tarvitse pitää. Eli pidä laseja silloin kun tunnet niitä tarvitsevasi!
Varsinkin kun sinulla on yksi silmä likinäköinen ja toinen normaalinäköinen, näet myös ilman laseja käytännössä joka etäisyydelle (kauas oikealla ja lähelle vasemmalla tai molemmilla).
Aivan toinen asia on pikkulasten silmälasit: Taittovirheen korjaamatta jättäminen tai lasien poisjättäminen saattaa johtaa siihen, että toinen/molemmat silmät jäävät pysyvästi heikkonäköisiksi! Eli lasten ollessa kyseessä on syytä keskustella silmälääkärin kanssa siitä, mihin tarpeeseen lasit määrätään ja koska ja kuinka kauan niitä on pidettävä. - kakkula
Kiitti rohkaisevista vastauksista. Ikää kun alkaa olla kolmekymmentä jo, ei voi siis näköjään tehdä tässä asiassa fiilispohjalta. Eilisen pidin laseja päässä kyllä sisukkaasti ja on ne päässä nytkin. Täytyy nyt sitten katsoa miten tekee töissä.
Miten porukka on yleensä kokenut lasien saamisen. Onko ollut jotenkin häpeäväinen fiilis vai mieluummin ylpeyden puolella? Itsellä on ainakin voimakkaasti tuota ensinmainittua.- silmälääkäri
Kun saa silmälasit, muuttavat ne tietenkin ulkonäköä selvästi ja se askarruttaa myös omaa mieltä. Ja toki kaikki tutut ja työkaverit heti huomaavat eron ja kysyvät siitä. Tämä on aivan normaalia uteliaisuutta. Odota viikko tai kaksi, sitten kaikki ovat tottuneet "uuteen naamaasi" eikä kukaan enää kysele asiasta. Jos pidät laseja koko ajan ja sitten muutaman kuukauden kuluttua yhtäkkiä jätät ne pois, saattavat ihmiset aivan samalla tapaa ihmetellä lasitonta naamaasi. Jos taas pidät välillä laseja ja olet välillä ilman, tottuvat ihmiset "kumpaankin naamaan" eli silloin kukaan ei edes noteeraa sitä, käytätkö laseja tai et.
Eli älä häpeä lasejasi. Käytä niitä, jos tuntuu, että näet niillä paremmin tai mukavammin. Mikäli on tilanteita, joissa olet mieluummin ilman laseja, niin ota ne sitten pois päästä ja laitat takaisin kun taas tunnet niitä tarvitsevasi.
Itse olen hieman likinäköinen kummallakin silmällä. Sisällä en niitä tarvitse, mutta heti kun menen ulos on lasit nenällä. Minulla on jopa aina samassa kotelossa myös vahvuuksillani varustetu aurinkolasit ja aina tilanteen mukaan vaihdan laseja tarvittaessa. Eikä kukaan kysele mitään tai ihmettele, vaikka sisällä olen ilman laseja ja ulkona on lasit tai aurinkolasit päässä. Vaimo vain aina etsii aurinkolasejaan (koska ei pidä niitä samassa kotelossa kuin tavallisia lasejaan)... - Glassögon
silmälääkäri kirjoitti:
Kun saa silmälasit, muuttavat ne tietenkin ulkonäköä selvästi ja se askarruttaa myös omaa mieltä. Ja toki kaikki tutut ja työkaverit heti huomaavat eron ja kysyvät siitä. Tämä on aivan normaalia uteliaisuutta. Odota viikko tai kaksi, sitten kaikki ovat tottuneet "uuteen naamaasi" eikä kukaan enää kysele asiasta. Jos pidät laseja koko ajan ja sitten muutaman kuukauden kuluttua yhtäkkiä jätät ne pois, saattavat ihmiset aivan samalla tapaa ihmetellä lasitonta naamaasi. Jos taas pidät välillä laseja ja olet välillä ilman, tottuvat ihmiset "kumpaankin naamaan" eli silloin kukaan ei edes noteeraa sitä, käytätkö laseja tai et.
Eli älä häpeä lasejasi. Käytä niitä, jos tuntuu, että näet niillä paremmin tai mukavammin. Mikäli on tilanteita, joissa olet mieluummin ilman laseja, niin ota ne sitten pois päästä ja laitat takaisin kun taas tunnet niitä tarvitsevasi.
Itse olen hieman likinäköinen kummallakin silmällä. Sisällä en niitä tarvitse, mutta heti kun menen ulos on lasit nenällä. Minulla on jopa aina samassa kotelossa myös vahvuuksillani varustetu aurinkolasit ja aina tilanteen mukaan vaihdan laseja tarvittaessa. Eikä kukaan kysele mitään tai ihmettele, vaikka sisällä olen ilman laseja ja ulkona on lasit tai aurinkolasit päässä. Vaimo vain aina etsii aurinkolasejaan (koska ei pidä niitä samassa kotelossa kuin tavallisia lasejaan)...Tere!
Olen kans hieman likinäköinen, vähän alle yks ja toinen päälle. On tietty kiva nähdä terävästi kauas ja joskus ne on välttämättömät. Telkkuakin katsoessa on päässä. Mut kyl ärsyttää vähän koko saakelin rillit.
Baariin en mielelläni lähde rillien kera, varsinkaan kun olen pari kertaa lasini hukannut, "kun tuli otettua pari liikaa"... - kakkula
Glassögon kirjoitti:
Tere!
Olen kans hieman likinäköinen, vähän alle yks ja toinen päälle. On tietty kiva nähdä terävästi kauas ja joskus ne on välttämättömät. Telkkuakin katsoessa on päässä. Mut kyl ärsyttää vähän koko saakelin rillit.
Baariin en mielelläni lähde rillien kera, varsinkaan kun olen pari kertaa lasini hukannut, "kun tuli otettua pari liikaa"...Olen nyt yrittänyt pitää näitä laseja enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Vieläkin ne on "oudot". Toisaalta, jos on sellaisia päiviä ettei pidä laseja koko päivää, on illalla pää kipeä.
Ja kyllä jotenkin vieläkin sellaiset kaverit joita en ole lasit päässä nähnyt, katsoo sillen erilailla kuin normaalisti...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062551Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938