harkitsen nyt leikkausta.. ja olen vielä aika epävarma... oon nuori enkä halua olla lasien kanssa koko elämän loppuun asti...niin..ja asiasta olen vähän pihalla... esim. mitä väliä zyoptix 100- . lasik ja prk leikkauksella?? ja mitä ne yleensä tarkoittaa??? itellä on molemmat silmät - 2.. ähh.. pelottaa hirveesti... mutta piilarit ja rillit ärsyttää...
leikkaus
2
470
Vastaukset
- menossa
Heippa,
olen itse menossa ensi viikolla monen vuoden harkinnan jälkeen. Urheilen paljon ja piilarit ei oikein sovi mulle joten päädyin laseriin. Mulla arvot on -3,5 ja -3,75 joten ilman laseja en pärjää. Näiltä sivuilta löydät tietoa erilaisista leikkausmenetelmistä ja myös asiakkaiden kokemuksia.
http://www.sk-laser.fi
http://www.laseri.fi
Kävin myös lukemassa osoitteessa
http://www.silikonitieto.net
epäonnistuneista leikkauksista ja leikkausten riskeistä. - silmälääkäri
Harkitse hyvin ja ota selvää asioista ennenkuin menet mihinkään leikkaukseen.
Vaikka leikkauksella saisitkin hyvän näön et kuitenkaan yli 50-vuotiaana tule pärjäämään kaikissa tilanteissa ilman laseja (lukeminen jne. lähityö) mikäli likinäköisyytesi nyt korjataan pois. -2,0 arvoilla toisaalta näkisi vanhanakin lukea ilman laseja (40-50 cm etäisyydelle).
Eli valintasi on esim. käytätkö kaukolaseja koko ikäsi ja lukulaseja et välttämättä tarvitse koskaan vai haluatko mieluummin olla (iästä riippuen) pari vuosikymmentä ilman laseja ja sitten käyttää vanhemmiten lukulaseja tai kaksi-/moniteholaseja.
Jos siis lähtökohta on päästä laseista kokonaan eroon loppuelämäksi, ovat toiveet (ainakin nykytekniikoilla) epärealistiset.
Leikkaustavoista:
PRK: sarveiskalvon epiteelikerros raaputetaan pois ja laseroidaan suoraan sarveiskalvon pintaa.
LASIK: sarveiskalvolle tehdään läppä, jonka alta laseroidaan sarveiskalvon sisempiä kerroksia.
PRK:n jälkeen kipua esiintyy pitempään koska sarveiskalvon epiteelikerroksen pitää taas kasvaa paikalleen. Myös arpisamentumien riski on korkeampi.
LASIK on uudempi leikkausmenetelmä, jossa on pienempi samentumien riski mutta lisäkomplikaatiomahdollisuuksia (vaikkakin harvinaisia) liittyy em. läpän tekoon (laitevika, viallinen läppä jne). Zyoptix on Lasik-leikkaus, jossa on hieman kehittyneempi laserohjausjärjestelmä eli myös monimutkaisempia taittovirheitä voidaan tällä korjata paremmin kuin vanhemmilla lasereilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 332649
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392466Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1781219
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070