Eikka Antinoja

fågeli

Käytetääs vähän palstaa hyödyksi!
Monella tuntuu olevan tarinoita Eikasta, joita olisi mukava kerätä yhteen. Mikä oli siis tämä Eikka miehiään?

24

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maakrapu2

      En tuntenu miestä mutta lukenu kirjaa "Vene tehty kestämään " eli tarinaa EA:sta ja tekemistään veneistä.

    • joulupukki ja eikka

      Luultavasti en kenestäkään toisesta todellisesta henkilöstä tiedä yhtä paljon tarinoita kuin Eikasta. Pari niistä on omastakin takaa. Tarinat ovat aiken lisäksi tosia. Sellaisia henkilöitä maailma tarvitsee, mutta vain yksi kerrallaan sellaisia mahtuu. Todellinen legenda jo eläessään.

    • Tunsin Eikan ja tiedossani on joitakin tarinoita, sekä omakohtaisia että toisilta kuultuja, mutta tämä ei ole sellainen foorumi, jossa ryhtyisin näitä kertomaan.

    • Rodman

      Eikka oli huomionkipeä duunari, fiksumpi kuin pepe ja Merikarhu.

      • Eikka oli myös merikarhu.


    • punainen paholainen

      Einon asiakkaana tuli oltua muutama vuosi ja täytyy sanoa että mies oli todella tiukka tapaus. Asiakkaana ei paljon uskaltanut väittää vastaan tai reklmamoida. Otti asiakkaatkin hiukan valikoiden. Itse olin tekemisissä Einon kanssa vasta hänen uransa loppuvaiheessa ja ehkä ikä oli osasyynä lievään ilkeyteen. En uskaltanut panna hanttiin äijälle! Veneenikin hän oli nimennyt punaiseksi paholaiseksi.

    • 18 + 3

      Tuli toimeen hyvin Herlinin kanssa, eli oliko samanlainen narsistinen kusipää löytänyt vastakappaleensa? näkemäni perusteella Eikan veneet ovat olleet hyvin tehtyjä mutta tuskin ihmisenä hänen kanssaan välittäisi tekemisissä olla.

      • Antilla

        Antinoja oli ammattiylpeä ja taitava moniosaaja.
        Mukava mies halutessaan.
        Ei arvostanut tyhjänpuhujia ja katsoi oikeudekseen
        myös näyttää sen.
        Luonteensa takia menetti paljon tai sitten ei.
        Pohjalainen.


      • Antilla2
        Antilla kirjoitti:

        Antinoja oli ammattiylpeä ja taitava moniosaaja.
        Mukava mies halutessaan.
        Ei arvostanut tyhjänpuhujia ja katsoi oikeudekseen
        myös näyttää sen.
        Luonteensa takia menetti paljon tai sitten ei.
        Pohjalainen.

        Antinojan veneistä kertovan kirjan nimu on muuten "Vene tehty menestymään" (ei "kestämään", vaikka kestäviä ovatkin).

        Olisi kyllä jännä kuulla, mitä Antinoja tuumaisi nykyisistä veneistä. Taitaisi tulla aikamoisia kommentteja rakenteista ja materiaaleista.

        Totta on samalla, että Antinojan eväillä ei tämän päivän maailmassa pärjätä. Rakenteet ovat liian hyvin tehtyjä ja aikaa uhmaavia. Käsityön osuus on suuri ja edullisuus ei ole ollut määräävä arvo.


      • Tässä yksi,
        Antilla2 kirjoitti:

        Antinojan veneistä kertovan kirjan nimu on muuten "Vene tehty menestymään" (ei "kestämään", vaikka kestäviä ovatkin).

        Olisi kyllä jännä kuulla, mitä Antinoja tuumaisi nykyisistä veneistä. Taitaisi tulla aikamoisia kommentteja rakenteista ja materiaaleista.

        Totta on samalla, että Antinojan eväillä ei tämän päivän maailmassa pärjätä. Rakenteet ovat liian hyvin tehtyjä ja aikaa uhmaavia. Käsityön osuus on suuri ja edullisuus ei ole ollut määräävä arvo.

        "Modernit mallit ovat nopeita myötätuulessa, mutta niin on myös kenkälaatikko asiallisesti rigattuna." - E.A.


      • fågeli
        Tässä yksi, kirjoitti:

        "Modernit mallit ovat nopeita myötätuulessa, mutta niin on myös kenkälaatikko asiallisesti rigattuna." - E.A.

        Heh! Löytyykö lisää lentäviä lauseita?


    • joulupukki ja eikka

      Kerrotaan nyt malliksi yksi positiivinen tarina särmikkäästä miehestä. Muunlaisiakin olisi tiedossa.

      Rödhamnin tienoilla sattui olemaan aikamoinen kuhina ja veneitä menossa moneen suuntaan. Rupesi huomio kiinnittymään monella tapaa repsottaviin purjeisiin, useimmilla olivat trimmit pahasti rempallaan. Sitten näkyi yksi kryssivä vene, jolla kaikki oli todella kauniisti kohdallaan ja sen näki jo kaukaa. Kun se sitten lähemmäksi tuli, niin Eikan Merimariksihan sen tunnisti.

    • Tutustuin Eikkaan viimeisinä vuosinaan ja kävin laittelemassa Merimariin sähköjä. Eikka istui vieressä ja tarinoi niitä näitä. Kokeili aluksi, että mikä on miehiään ja mikä on v*ttuilun sietokyky. Hyvin hänen kanssaan pääsi juttuun, kun oli samalla aaltopituudella, eikä ottanut joka juttua henkilökohtaisesti.

      Oli tuonut mulle tuulianturin tarkistettavaksi. En tuntenut miestä vielä silloin. Soitin takaisin, että "tämä anturi on rikki, että kannattaisi varmaan ostaa uus". Saatanan jätkä! minä olen 86 vuotta vanha. Mitä luulet, kannattaako minun ostaa uusi tuulianturi! Ostihan se lopulta, koko mittariston. Tuon jälkeen oli joka kesä yhteydessä venejutuissa mulle kuolemaansa saakka.

      Järki leikkasi loppuun asti kuin partaveitsi tällä miehellä. Viimeisen kerran näin vielä viimeisenä kesänä. Tuli ennen kesälomia käymään duunissa ja sanoi, että nyt pitäisi päästä leikkaukseen, mutta lääkärit ei leikkaa, kun on niin vanha. Eli kuolen joko siihen leikkaukseen tai sitten näihin vaivoihin, mutta ei muuta kuiin hyvää kesää. Hyppäsi audiin ja lähti renkaat valittaen firman pihasta kohti Inkoota.

      Tarinoita tuli häneltä kuultua noiden asennuskeikkojen aikana paljon. En niittä tässä ala nyt jorinoimaan.

    • Antilla2

      Eikan lisäksi tarinoita kerrotaan myös hänen veneistään. Joskus olen kuullut kertomuksen kovaonnisesta Antillasta, joka putosi kölilleen nosturin pettäessä. Veneen rakenteet kestivät, mutta lyijyköli vääntyi pahasti. Kun veneesen oltiin asentamassa uutta köliä, petti senkin nostovaijeri ja sekin köli vaurioitui pahasti ja piti uusia. Tietääkö kukaan, onko tämä kertomus kolmen kölin Antillasta tosi?

      Olisi myös mukava tietää, onko S&S 6.6/Antillaan koskaan tarvinnut tehdä pohjaremontteja kivilleajon seurauksena..

      • mermies

        Samantyypppisestä vaiko li samasta jutusta on kyse tässä.

        Ruotsissa Antilla putosi nostovaiheessa nosturilta. Veneen vakuuttanut yhtiö otti yhteyttä Eikkaan ja kertoi haluaavansa maksaa hänelle mukavan summan. Ja siitä hyvästä, että vene oli tehty niin hyvin, ettei siihen tullut mitään vaurioita.

        Kyllä Eikalla oli selvä linja, ja se oli sellainen, että veneen omistajan pitää voida luottaa veneeseensä. Veneen tulee olla tarkoituksenmukainen ja kestää kaikki siihen normaalikäytössä tulevat rasitukset. Nykyisille veneentekijöillehän ajatus on varmaan kauhistus.

        Alle 40-jalkaisessa tulee olla pinnaohjaus. Jos joku yrittää vaatia pienempään rattiohjausta, saa sille vähän piikitelläkin.


    • 18 + 3

      Kuinka pitkälle materiaalit ja vahvuudet speksattiin S&S:n piirustuksissa? Aikanaan firma oli kai kohtalaisen tarkka siitä kelle piirustuksia myi. Antinojan tuotoksia nähneenä työn laatu on toki ollut hyvää, mutta kai nuo vahvuudet kertovat enemmän S&S:n suunnittelufilosofiasta kuin yksin Antinojan sinänsä hyvästä työstä?

      • Antilla 36

        No tekihän Nautorkin S&S veneitä. Eikka kertoi Stevensin käyneen ottamassa kuvan Antillan tai oikeammin S&S 6.6:n kölitukeista ja kiikuttaneen kuvan Nautorille. Viestinä oli, että näin kölitukit tehdään eli tarkkoja olivat. Ainevahvuudet olivat 70-luvulla vielä aika arvailua, sillä lujitemuovin ominaisuuksia ei vielä tunnettu kovin hyvin. Toisaalta 4-5cm paksu umpilaminaatti pohjassa tuntuu näin jälkikäteen hieman liiotellulta. Mutta peesaten Hakro nimimerkkiä. Tarinoita olisi vaikka kuinka paljon ja ihan Eikalta kuultuja, mutta tämä ei ehkä ole oikea foorumi niiden jakamiseen.


      • Kompostiitti

        Antinojasta kertovassa kirjassa pisti silmään maininta, jonka mukaan lujitemuoviveneiden laipioiden liimapintoihin porattiin reikiä, jotka täytettiin kiinniliimauksen/laminoinnin yhteydessä hartsilla. Reikään kovettuva polyesterihartsi sitten kirjan mukaan muodosti tappiliitoksen, joka lujitti rakennetta. Se on ainakin ihan puuta-heinää. Ehkäpä veneiden lujuus perustuu enemmän reiluun materiaalinkäyttöön kuin ymmärrykseen.


      • Eikalla leikkas
        Kompostiitti kirjoitti:

        Antinojasta kertovassa kirjassa pisti silmään maininta, jonka mukaan lujitemuoviveneiden laipioiden liimapintoihin porattiin reikiä, jotka täytettiin kiinniliimauksen/laminoinnin yhteydessä hartsilla. Reikään kovettuva polyesterihartsi sitten kirjan mukaan muodosti tappiliitoksen, joka lujitti rakennetta. Se on ainakin ihan puuta-heinää. Ehkäpä veneiden lujuus perustuu enemmän reiluun materiaalinkäyttöön kuin ymmärrykseen.

        Satuin Eikan kanssa vierekkäin satamaan. Jostain syystä kurkistin keulaluukusta sisään. Eikka näki ja kysyi välittömästi.- " Aajattelitko päästää vaimon jo ulos sieltä?"
        Taisi muuten olla viimeinen kesä jolloin Eikka purjehti - joten järki kyllä toimi nopeasti.


      • Stephensien käynnit
        Antilla 36 kirjoitti:

        No tekihän Nautorkin S&S veneitä. Eikka kertoi Stevensin käyneen ottamassa kuvan Antillan tai oikeammin S&S 6.6:n kölitukeista ja kiikuttaneen kuvan Nautorille. Viestinä oli, että näin kölitukit tehdään eli tarkkoja olivat. Ainevahvuudet olivat 70-luvulla vielä aika arvailua, sillä lujitemuovin ominaisuuksia ei vielä tunnettu kovin hyvin. Toisaalta 4-5cm paksu umpilaminaatti pohjassa tuntuu näin jälkikäteen hieman liiotellulta. Mutta peesaten Hakro nimimerkkiä. Tarinoita olisi vaikka kuinka paljon ja ihan Eikalta kuultuja, mutta tämä ei ehkä ole oikea foorumi niiden jakamiseen.

        Ettei tulisi väärinkäsityksiä S&S-veneiden rakenteiden "arvailusta", lienee paikallaan muistuttaa Olin ja Rod Stephensin kontrolloineen hyvin tarkasti suomalaisten veneenrakennusta ja omien lujuusvaatimuksiensa toteuttamista.

        Nautorilla kerrottiin esim. sekin kuinka Rod Stephens oli tukenut jalkansa vastavalmistuneen Swanin punkan laitaan ja voimalla tempaissut myrskylaidasta. Rod ei ollut heikko eikä hintelä! Myrskylaita oli antanut periksi, johon Rod oli todennut, että punkkien myrskylaitojen tulee olla vahvempia. Tehtiin vahvempia. Jokainen sarjatuotantoon tuleva S&S venemalli tutkittiin Stephensien toimesta perinpohjaiseti niin Eikan AA-BOAT:illa kuin Nautorillakin. Veneiden jykevät rakenteet eivät riippuneet pelkästään veneen rakentajista, vaan myös niiden suunnittelijasta.


      • Antilla 36
        Stephensien käynnit kirjoitti:

        Ettei tulisi väärinkäsityksiä S&S-veneiden rakenteiden "arvailusta", lienee paikallaan muistuttaa Olin ja Rod Stephensin kontrolloineen hyvin tarkasti suomalaisten veneenrakennusta ja omien lujuusvaatimuksiensa toteuttamista.

        Nautorilla kerrottiin esim. sekin kuinka Rod Stephens oli tukenut jalkansa vastavalmistuneen Swanin punkan laitaan ja voimalla tempaissut myrskylaidasta. Rod ei ollut heikko eikä hintelä! Myrskylaita oli antanut periksi, johon Rod oli todennut, että punkkien myrskylaitojen tulee olla vahvempia. Tehtiin vahvempia. Jokainen sarjatuotantoon tuleva S&S venemalli tutkittiin Stephensien toimesta perinpohjaiseti niin Eikan AA-BOAT:illa kuin Nautorillakin. Veneiden jykevät rakenteet eivät riippuneet pelkästään veneen rakentajista, vaan myös niiden suunnittelijasta.

        Tuohan on nimenomaan arvailua, jos kerran on S&S antanut tarkat 'lasketut' speksit ja ainevahvuudet ja sitten Stephens käy empiirisesti testaamassa, ettei heidän suunnitelmat olleetkaan hyvät.
        Kyllä lujitemuovi oli aika huonosti tunnettu aluksi ja ensimmäiset 6.6:set tehtiin vastaavan paksuisiksi rungoltaan, kuin puuvene olisi ollut. Paljonko takana oli S&S toimiston vaatimusta ja paljonko Eikan omaa puuvenetaustaa jää arvailun varaan.Painot putosivat sitten vuosittain siten, että ensimmäiset 6.6:set painovat jopa yli 4t kun taas omani (Siis selvästi suurempi Antilla 36 vm -79) painaa mastoineen enää alle 4,7t. Tosin siinäkin pohja keskimäärin 1m:n säteellä kölistä on noin 5cm paksua umpilaminaattia ja muukin vedenalainen runko todella paksua, mutta kyljet ja kansi varsin kevyttä balsa sandwitch rakennetta. Lasina on pääosin Rowing.
        Peter Fazerille tehty One Off vene eli Antilla 40 tehtiin rimamuotin päälle divinycell ytimellä (tai siis vastaavalla väliaineella). Käsiittääkseni S&S ei ollut tarkoittanut venettä näin rakennettavaksi, enkä edes muista Stephensin käyneen telakalla tuolloin. Tarkoitus oli kai käyttää tuota venettä plugina, mutta lama karkoitti ostajakuntaa ja muotti jäi tekemättä.
        Tuntuisi hieman erikoiselta, että S&S olisi määrännyt Nautorin tekemään veneensä umpilaminaatista ja Eikan samaan aikaan osittain balsa sandwitch rakenteisina. Nautorilla on käsittääkseni ollut oma tapansa valmistaa rungot ja niissä kerrosrakenne oli korvattu pitkittäisillä jäykisteillä rungon riittävän lujuuden takaamiseksi.
        Tuli vielä mieleen, että Eikkahan muutti esim Antilla 36:sen piirustuksia ennen tuotantoon tuloa. Eli veneet on tehty erilaisiksi skegin ja tuon peräpeilin 'piikin' osalta, kuin S&S:n suunnitelmissa. Tuon voi tarkistaa ihan netistäkin. 36:sen suunnittelupituuskin on alle 35 jalkaa. Tässä linkki, niin ne jotka tuntevat veneen, kyllä huomaavat erot. Viimeiset 36:set ovat kaiken lisäksi 3/4 takilaisia ja tämäkin muutos tuli Eikalta ei S&S:ltä. Tosin varmaan S&S tuon hyväksyi.
        http://sparkmanstephens.blogspot.fi/2011/04/design-2227-c1-antilla-36.html


      • jutut juttuina
        Antilla 36 kirjoitti:

        Tuohan on nimenomaan arvailua, jos kerran on S&S antanut tarkat 'lasketut' speksit ja ainevahvuudet ja sitten Stephens käy empiirisesti testaamassa, ettei heidän suunnitelmat olleetkaan hyvät.
        Kyllä lujitemuovi oli aika huonosti tunnettu aluksi ja ensimmäiset 6.6:set tehtiin vastaavan paksuisiksi rungoltaan, kuin puuvene olisi ollut. Paljonko takana oli S&S toimiston vaatimusta ja paljonko Eikan omaa puuvenetaustaa jää arvailun varaan.Painot putosivat sitten vuosittain siten, että ensimmäiset 6.6:set painovat jopa yli 4t kun taas omani (Siis selvästi suurempi Antilla 36 vm -79) painaa mastoineen enää alle 4,7t. Tosin siinäkin pohja keskimäärin 1m:n säteellä kölistä on noin 5cm paksua umpilaminaattia ja muukin vedenalainen runko todella paksua, mutta kyljet ja kansi varsin kevyttä balsa sandwitch rakennetta. Lasina on pääosin Rowing.
        Peter Fazerille tehty One Off vene eli Antilla 40 tehtiin rimamuotin päälle divinycell ytimellä (tai siis vastaavalla väliaineella). Käsiittääkseni S&S ei ollut tarkoittanut venettä näin rakennettavaksi, enkä edes muista Stephensin käyneen telakalla tuolloin. Tarkoitus oli kai käyttää tuota venettä plugina, mutta lama karkoitti ostajakuntaa ja muotti jäi tekemättä.
        Tuntuisi hieman erikoiselta, että S&S olisi määrännyt Nautorin tekemään veneensä umpilaminaatista ja Eikan samaan aikaan osittain balsa sandwitch rakenteisina. Nautorilla on käsittääkseni ollut oma tapansa valmistaa rungot ja niissä kerrosrakenne oli korvattu pitkittäisillä jäykisteillä rungon riittävän lujuuden takaamiseksi.
        Tuli vielä mieleen, että Eikkahan muutti esim Antilla 36:sen piirustuksia ennen tuotantoon tuloa. Eli veneet on tehty erilaisiksi skegin ja tuon peräpeilin 'piikin' osalta, kuin S&S:n suunnitelmissa. Tuon voi tarkistaa ihan netistäkin. 36:sen suunnittelupituuskin on alle 35 jalkaa. Tässä linkki, niin ne jotka tuntevat veneen, kyllä huomaavat erot. Viimeiset 36:set ovat kaiken lisäksi 3/4 takilaisia ja tämäkin muutos tuli Eikalta ei S&S:ltä. Tosin varmaan S&S tuon hyväksyi.
        http://sparkmanstephens.blogspot.fi/2011/04/design-2227-c1-antilla-36.html

        Nyt sotkit sarjatuontatomallit ja yksittäiset one-off mallit!
        S&S-linkissäsi ei ollut minkäänlaisia rakennepiirustuksia, vain tavaomaisia esitetietoja. S&S ei sallinut runko- ja rakennepiirustustensa pääsevän vapaasti levitettäviksi. Niitä ei ollut lupa kopioida eikä valokuvata. "Sail plan" piirustuksia sentään oli mahdollista saada ja niissä oli yksityiskohtaisen tarkat mitat mm. saalinkien pituuksista, staagien ja vanttien vetolujuuksista paksuuksista, jopa vanttiruuvien togglejen mitat ja merkit oli ilmoitettu, samoin esim. takastaagin kiristäjän malli ja valmistaja.
        Tarinat tietysti syntyvät kuulopuheista ja muuttuvatkin sitä enemmän mitä useamman kautta jutut kiertävät.

        Antinoja käytti one-off Antilla 40:ssa sandwich-rakenteen väliaineena muistaakseni Airexia (kävin seuraamassa rakentamista samalla, kun oli asioita oman 6,6:n tiimoilta). Eikalle materiaali oli uusi ja hän myöhemmin epäili siitä haihtuvan kemikaaleja, koska pintamaalauksessa tapahtui yllättävää lohkeilua. Aikaisemmin hän oli käyttänyt sandwichin väliaineena balsaa, joka siksi oli tutumpi. Nostokölisestä Antilla 40:stä tuli kai liian raskas eikä sillä ollut toivottua kisamenestystä.


      • Antilla 36
        jutut juttuina kirjoitti:

        Nyt sotkit sarjatuontatomallit ja yksittäiset one-off mallit!
        S&S-linkissäsi ei ollut minkäänlaisia rakennepiirustuksia, vain tavaomaisia esitetietoja. S&S ei sallinut runko- ja rakennepiirustustensa pääsevän vapaasti levitettäviksi. Niitä ei ollut lupa kopioida eikä valokuvata. "Sail plan" piirustuksia sentään oli mahdollista saada ja niissä oli yksityiskohtaisen tarkat mitat mm. saalinkien pituuksista, staagien ja vanttien vetolujuuksista paksuuksista, jopa vanttiruuvien togglejen mitat ja merkit oli ilmoitettu, samoin esim. takastaagin kiristäjän malli ja valmistaja.
        Tarinat tietysti syntyvät kuulopuheista ja muuttuvatkin sitä enemmän mitä useamman kautta jutut kiertävät.

        Antinoja käytti one-off Antilla 40:ssa sandwich-rakenteen väliaineena muistaakseni Airexia (kävin seuraamassa rakentamista samalla, kun oli asioita oman 6,6:n tiimoilta). Eikalle materiaali oli uusi ja hän myöhemmin epäili siitä haihtuvan kemikaaleja, koska pintamaalauksessa tapahtui yllättävää lohkeilua. Aikaisemmin hän oli käyttänyt sandwichin väliaineena balsaa, joka siksi oli tutumpi. Nostokölisestä Antilla 40:stä tuli kai liian raskas eikä sillä ollut toivottua kisamenestystä.

        Vanttiruuveista ja toggleista en kyllä olisi niin varma. Nautorhan teki ja taitaa vieläkin tehdä mastonsa itse kokonaan vanttiruuveista lähtien. Antilloissa oli ensiasennuksena sitten eri merkkisiä vanttiruuveja. Meillä Hasselforsit.
        Tuli muuten itsekin seurattua teini-ikäisenä tuota 40:sen rakentelua, kun oma veneemme valmistui siinä samalla aikaa. Käytiin varmaan 2-3 kertaa kuussa katsomassa työn edistymistä. Eikka tuli tutuksi jo aiemmin, kun faija osti siltä ekan mallisarjan 6.6:sen 70 luvun alussa. Tuo perheemme 36:nen oli Inkoossa Eikan Merimarin vieressä liki 10-vuotta, ennen kuin se siirtyi minun omistukseen ja pääkaupunkiseudulle. Edelleenkin väitän, että aika moni asia tuli noihin veneisiin Eikan päästä ennemminkin, kuin S&S toimistolta. Eikalla ei ollut ns. sarjatuotantoveneitä oikeastaan ollenkaan, kun kaikki sisustettiin vähän eri lailla. Tämä vaikutti siihen, että esim rustien kiinnitykset ovat hyvinkin erilaisia eri yksilöissä.Omasta veneestäni tiedän, että Eikka käytti VTT teknistä osaamista ainakin osassa mitoituksia. Laminointityönkin Eikka hoiti alihankintana eli Eikka vain valvoi tuon 36:sen perus rungon ka kannen laminoinnin. Takiloitakin oli monelta eri valmistajalta ja jos S&S:n piirustuksia olisi noudatettu ei tämä olisi varmaan ollut mahdollista. 36:sen ekat 3/4 takilat olivat Sparlightin ja niissä välivantit jäivät alasaalingille. Näitä meni pari poikkikin. Näissä myöhemmissä 36:ssa välivantit tulevat alas ja mastot tulivat Seldeniltä. meille vielä noin 10cm liian lyhyenä, jonka johdosta maston alla on komea umpitiikkinen korotuspala, (tuskin tämäkään S&S:n hyväksymä). Tiedän kyllä, että S&S oli kovinkin tarkka suunnitelmiensa noudattamisesta, mutta Eikan hyvin tunteneena voin vakuuttaa, että jos Eikka jotain halusi tehdä, niin hän teki. Siihen ei edes USA:n peresidentti olisi voinut vaikuttaaa ;-) Tuo edellinen linkki vain kuvasi sitä, että esim peräsin oli suunniteltu skegilliseksi, mutta Eikka teki sellaisen ratkaisun, missä vain 1/3 peräsimen yläosasta on tuettu ja 2/3 on tukematonta.
        S&S 6.6:n trimmiperäsimen poisto Antilloihin siirryttäessä ja peräsimen uusi muotoilu saattoi tulla S&S:ltäkin. Tosin en löisi siitäkään vetoa.


    • .../)...

      Entisenä Eikan tekemän veneen omistajana sain kunnian tutustua Eikkaan. Eikka arvosti sitä, että hänen rakentamansa veneet pidettiin kunnossa. Hän kävi korjaamassa veneeni peräsimen laakeria syksyllä 2005. En ole koskaan pelännyt autokyydissä niin paljon. Ei välitetty punaisista valoista eikä paljon muustakaan kun käytiin hakemassa muutamia varaosia. Venesatamissa olimme muutaman kerran vierekkäin. Pidän kyllä arvossa sitä, että Eikka kutsui veneeseensä ja huusi Maijalle, että tuoppas XXXX:llekin itä keppiä. Keppi = tankkivedellä blandattu viski.

      Muitakin tarinoita olisi, mutta anonymiteetin vuoksi en kerro enempää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3045
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2123
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1709
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1577
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1307
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1216
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1170
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1021
    Aihe