Belgi ja tolleri samaan taloon?

Celley

Jooh. Aikomus olisi hankkia vähintään toinen kyseisistä roduista. Mutta kysymykseni kuuluu näin; Tuleeko Belgianpaimenkoira groenendael näin yleisesti ottaen toimeen Novascotiannoutajan kanssa, tai muiden koirarotujen kanssa muutenkaan? Olen kyllä lukenut roduista, mutten ole ainakaan löytänyt mitään tietoa kysymykseeni... Toki se riippuu myös koiran luonteesta, joka on jokaisella koiralla tietenkin erilainen, ja syitähän löytyy monia... Kuitenkin pentujen kannalla olisin, ja silloinhan ne on toki helpompi totuttaa toisiinsa. Sukupuolista tosin en ole ihan varma vielä, enkä oikein "välitäkkään", koska koira on aina ihana, sukupuolesta ja luonteesta huolimatta, vaikka ilkeä luontoinen koira ei ole niin kauhean mukava. Kokemusta koirista riittää, mutta tämä kysymys askarruttaa minua, koska en viitsisi hankkia sellaisia rotuja keskenään, jotka nahistelisivat koko ajan. En kuitenkaan usko varsinkaan näiden kahden rodun olevan sellaisia, mitä nyt niistä olen kuullut ja lukenut... Talo on omakotitalo ja aika suuri, joka sijaitsee aika maalla, ja iso pihakin löytyy, joten tilaa ei ainakaan olisi liian vähän.
Kiitos kuitenkin jo etukäteen kaikille, jotka vaivautuvat vastaamaan kysymykseeni.

16

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amy

      aiotko hankkia kaksi pentua samaan aikaan?

      • Celley

        Ajattelin oikeastaan silleen, että ottaisin ensin yhden pennun, ja toisen vasta sitten, kun ensimmäinen on sopeutunut, oppinut mahdollisesti sisäsiistiksi ym. Eli kotiutunut kunnolla. Mutta on minulla ollut pentuja vähän useampikin kerralla. Vilskettä ainakin riitti, kunnes tuli luovutusikä...
        Mutta oikeastaan kaksi pentua samaan aikaan tosiaan, toinen vain tulisi mahdollisesti myöhemmin. En viitsisi ottaa ihan samaan aikaan, koska pentujen sopeutumista kuitenkin pitää tarkkailla hieman, tai ainakin minä teen niin, vaikkei jotkut niin tekisikään, niin kahta olisi vähän vaikea tarkkailla samaan aikaan isossa talossa. Mutta kun ottaa eri aikaan, niin yhteen voi keskittyä kerralla hieman tarkemmin, jos ymmärrät mitä tarkoitan.


      • amy
        Celley kirjoitti:

        Ajattelin oikeastaan silleen, että ottaisin ensin yhden pennun, ja toisen vasta sitten, kun ensimmäinen on sopeutunut, oppinut mahdollisesti sisäsiistiksi ym. Eli kotiutunut kunnolla. Mutta on minulla ollut pentuja vähän useampikin kerralla. Vilskettä ainakin riitti, kunnes tuli luovutusikä...
        Mutta oikeastaan kaksi pentua samaan aikaan tosiaan, toinen vain tulisi mahdollisesti myöhemmin. En viitsisi ottaa ihan samaan aikaan, koska pentujen sopeutumista kuitenkin pitää tarkkailla hieman, tai ainakin minä teen niin, vaikkei jotkut niin tekisikään, niin kahta olisi vähän vaikea tarkkailla samaan aikaan isossa talossa. Mutta kun ottaa eri aikaan, niin yhteen voi keskittyä kerralla hieman tarkemmin, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        ymmärrän. sitä minäkin vaan meinasin ettet niitä ihan samaan aikaan ole ottamassa. :)
        esim omilla koirillani on ikäeroa kahdeksan kuukautta, enkä minä ainakaan haluaisi pienempää ikäeroa, kun olisi kiva sille vanhemmalle opettaa ensin perusasiat ja ottaa sitten vasta toinen.
        mulla on uros ja narttu, ei tosin noita rotuja, mutta en tiedä onko sillä rodulla niin kauhean suurta merkitystä siinä että tuleeko koirat toimeen keskenään. meillä ainakin alussa vanhempi koira oli hiukan mustasukkainen, mutta sen jälkeen kaikki on mennyt hyvin ja koirat ovat kuin paita ja peppu. :)
        kahta samaa sukupuolta olevaa koiraa ei kyllä välttämättä kannata ottaa noin pienellä ikäerolla.


      • mä-ä-ä-ä-ä
        Celley kirjoitti:

        Ajattelin oikeastaan silleen, että ottaisin ensin yhden pennun, ja toisen vasta sitten, kun ensimmäinen on sopeutunut, oppinut mahdollisesti sisäsiistiksi ym. Eli kotiutunut kunnolla. Mutta on minulla ollut pentuja vähän useampikin kerralla. Vilskettä ainakin riitti, kunnes tuli luovutusikä...
        Mutta oikeastaan kaksi pentua samaan aikaan tosiaan, toinen vain tulisi mahdollisesti myöhemmin. En viitsisi ottaa ihan samaan aikaan, koska pentujen sopeutumista kuitenkin pitää tarkkailla hieman, tai ainakin minä teen niin, vaikkei jotkut niin tekisikään, niin kahta olisi vähän vaikea tarkkailla samaan aikaan isossa talossa. Mutta kun ottaa eri aikaan, niin yhteen voi keskittyä kerralla hieman tarkemmin, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        ne koirat pitää ottaa samaa aikaa jos haluu totutaa ne toisiinsa!!!!


      • -.-.
        Celley kirjoitti:

        Ajattelin oikeastaan silleen, että ottaisin ensin yhden pennun, ja toisen vasta sitten, kun ensimmäinen on sopeutunut, oppinut mahdollisesti sisäsiistiksi ym. Eli kotiutunut kunnolla. Mutta on minulla ollut pentuja vähän useampikin kerralla. Vilskettä ainakin riitti, kunnes tuli luovutusikä...
        Mutta oikeastaan kaksi pentua samaan aikaan tosiaan, toinen vain tulisi mahdollisesti myöhemmin. En viitsisi ottaa ihan samaan aikaan, koska pentujen sopeutumista kuitenkin pitää tarkkailla hieman, tai ainakin minä teen niin, vaikkei jotkut niin tekisikään, niin kahta olisi vähän vaikea tarkkailla samaan aikaan isossa talossa. Mutta kun ottaa eri aikaan, niin yhteen voi keskittyä kerralla hieman tarkemmin, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        I love dogs = kerään koiria...

        Järki tosin on sallittua. Kokemusta ei varmasti löydy, jos ihan tosissaan miettii kahden pennun ottamista samaan aikaan. Varsinkin roduista, joista molemmilla on erittäin suuri tekemisentarve ja aktiivisuus.

        Pistä nyt jäitä hattuun ja ota yksi koira kerrallaan. Rotuakin kannattaa miettiä vielä uudelleen. Sitten, kun olet kasvattanut ja kouluttanut sen ensimmäisen aikuiseksi, niin siinä vaiheessa mieti, onko sinulla aikaa ottaa pentu (koiran tekemisentarve ei lopu aikuisikään...).


      • -.-
        mä-ä-ä-ä-ä kirjoitti:

        ne koirat pitää ottaa samaa aikaa jos haluu totutaa ne toisiinsa!!!!

        Yhtä kaikki, toivottavasti KUKAAN ei ole niin tyhmä, että kuvittelisi kommenttisi pitävän paikkansa...


    • Mira:)

      Siis... Aijotko hankkia jomman kumman vai kummatki??? Meil on tolleri ja se sopii ainaki lapsiperheesee.. Ajattelin vastata tähän myös siks,koska koiramme(Redi) On asunut pentuna Belgianpamen koiran kanssa. Jos otat jomman kumman,Ota TOLLERI!!!!! Tolleri voi asua kerros,rivi ja omakoti talossa!! Mutta belgianpaimenkoiran paras koti olisi omakotitalo!! Ottakaa kantaa!!

      • kaapo

        Meillä on tolleri ja veljelläni on groenendael. Leikkivät hienosti yhdessä, meidän nuorempi koiraa vaan on kova komentamaan toista leikkimään. Uskoisin että tulevat hyvin toimeen, ainakin nämä kaksi on hyviä kavereita keskenään.


    • Hej

      Me otimme kultaisen noutajan pennun taloon. Ennestään oli jo Belgianpaimen koira.

      Sinuna hankkisin ensin belgianpaimenkoiran. Meillä belggari hyväksyi pennun heti, seuraavan päivänä jo leikkivät yhdessä. Mutta huom. ota huomioon se että pennun tulisi olla ihmisten seurassa paljon enemmän kuin toisen koiran ja tavallaan eristää toisesta koirasta, jotta pentu samastuisi omistajaansa eikä koiraan. Jos pentu samastuu koiraan niin sitä on erittäin vaikea saada oppimaan ym. Muista myös koiria hankkiessa tutustuttaa koirat toisiin koiraan jo pienestä pitäen käymällä mm. koiratarhoissa. Niissä tutustuu toisiin koiranomistajiin ja saa neuvoja ym.

      Lähes kaikki koirat tulevat toimeen toistensa kanssa kunhan omistaja toimii oikein.

      • Hej

        EI ole ilkeäluontoisia koiria! Ja sinuna ottaisin kaksi narttua ehdottomasti. Sinuna hankkisin vielä lisää kokemusta koirista.


      • Celley
        Hej kirjoitti:

        EI ole ilkeäluontoisia koiria! Ja sinuna ottaisin kaksi narttua ehdottomasti. Sinuna hankkisin vielä lisää kokemusta koirista.

        Tarkoitin "ilkeäluontoisella" enemmänkin sellaista koiraa, jota ei ole koulutettu hyvin tai sitä on kiusattu, jonka takia se on muuttunut hieman ärhäkäksi.

        Kiitoksia tosiaan kaikille, jotka vaivautuivat vastaamaan. Sain paljon haluaamani tietoa, ja eli siis kahden nartun kannalle kallistuin. Ja, että belgi tulisi ensin. Kiitos.


      • Celley

        Jooh. Aikaa minulla kyllä riittää. Ja en ottaisikaan/ota pentuja ihan samaan aikaan, koska haluan kuitenkin opettaa ne sisäsiisteiksi ja opettaa niille muutenkin niin sanottuja perusasioita -ja ehkä joitain muitakin, eikä se oikein tule opittua, jos koirat peuhaisivat vain keskenään ihan koko ajan, eivätkä tutustuisi omistajaansa. Joten siksi en haluakkaan hankkia niitä ihan samaan aikaan. Koulutan toisen pennun ensin -ja totutan/annan sen tottua ympäristöön, sekä peuhaan sen kanssa, ja sen jälkeen vasta hankin toisen. Eihän siinä todellakaan olisi mitään järkeä ottaa kahta pentua samaan aikaan, jotka eivät olisi sisäsiistejä, koulutettuja ym.


      • Rufus
        Celley kirjoitti:

        Jooh. Aikaa minulla kyllä riittää. Ja en ottaisikaan/ota pentuja ihan samaan aikaan, koska haluan kuitenkin opettaa ne sisäsiisteiksi ja opettaa niille muutenkin niin sanottuja perusasioita -ja ehkä joitain muitakin, eikä se oikein tule opittua, jos koirat peuhaisivat vain keskenään ihan koko ajan, eivätkä tutustuisi omistajaansa. Joten siksi en haluakkaan hankkia niitä ihan samaan aikaan. Koulutan toisen pennun ensin -ja totutan/annan sen tottua ympäristöön, sekä peuhaan sen kanssa, ja sen jälkeen vasta hankin toisen. Eihän siinä todellakaan olisi mitään järkeä ottaa kahta pentua samaan aikaan, jotka eivät olisi sisäsiistejä, koulutettuja ym.

        Siis meinaat ottaa kaksi narttua ja pienellä ikävälillä? En kyllä voi sanoa, että olisi hirmuisen hyvä idea, uros ja narttu menevät yhdessä hyvin ja kaksi urostakin, mutta kaksi narttua voi olla hankala homma. Ikäväliksi kahdelle koiralle suositellaan kolme vuotta juuri näiden johtajuuskiistojen välttämiseksi. Nartut kun tuppaavat olemaan niitä pomoja ja näin ollen niille voisi tulla aika pahoja johtajuuskiistoja. Belgi kyllä luultavastikin veisi sen ykköskoiran aseman, joten se olisi tosiaankin hyvä ottaa ensin.


      • Celley
        Rufus kirjoitti:

        Siis meinaat ottaa kaksi narttua ja pienellä ikävälillä? En kyllä voi sanoa, että olisi hirmuisen hyvä idea, uros ja narttu menevät yhdessä hyvin ja kaksi urostakin, mutta kaksi narttua voi olla hankala homma. Ikäväliksi kahdelle koiralle suositellaan kolme vuotta juuri näiden johtajuuskiistojen välttämiseksi. Nartut kun tuppaavat olemaan niitä pomoja ja näin ollen niille voisi tulla aika pahoja johtajuuskiistoja. Belgi kyllä luultavastikin veisi sen ykköskoiran aseman, joten se olisi tosiaankin hyvä ottaa ensin.

        Noh, en ole kuitenkaan ihan varma sukupuolista vielä, joten ei ole vielä kumpaakan hankittu. Mutta kohta alan hankkimaan belgiä... Belgihän voi olla oikeastaan kumpi vain, mutta siihen tolleriin pitää sitten perehtyä paremmin, koska sehän tulee myöhemmin...
        Mutta kiitos, Rufus, kun kerroit.


      • Rufus
        Celley kirjoitti:

        Noh, en ole kuitenkaan ihan varma sukupuolista vielä, joten ei ole vielä kumpaakan hankittu. Mutta kohta alan hankkimaan belgiä... Belgihän voi olla oikeastaan kumpi vain, mutta siihen tolleriin pitää sitten perehtyä paremmin, koska sehän tulee myöhemmin...
        Mutta kiitos, Rufus, kun kerroit.

        Itselläni on tosiaan belgityttö ja labradoriuros. Ovat kyllä luonteeltaan kuin yö ja päivä. Toisen kanssa on mukava viettää kotona sohvalöhöilyä (arvaat varmaan kumman) ja toinen on ulkona kuin turbomoottori. Mielestäni tämä meidän belgi on paljon "huumorintajuttomampi" ja vaatii enemmän laumakäyttäytymistä, toisin sanoen sille täytyy olla selvää kuka on lauman pomo ja tämä noutaja on puolestaan lauhkea kuin lammas ja se laittaa suurin piirtein kaikki leikiksi siinäkin vaiheessa kun belgi on jo hermostunut. Belgi taas tuntuu oppivan kaikki asiat silmänräpäyksessä ja se on todella älykäs, niinpä sen kanssa saa myöskin olla tarkkana ja pitää rajat selkeinä. Ne tarvitsevat myös paljon aivojumppaa kaiken muun liikunnan lisäksi, mutta tämän varmaan jo tiedätkin jos olet päätynyt belgiin. Näin jälkeenpäin ajateltuna parempi yhdistelmä olisi ollut ottaa labradorin kaveriksi toinen noutaja, sillä tuntuu, että niiden leikit ovat hieman erilaisia kuin niden paimenkoirien. Esimerkiksi tämä meidän belgi ei ymmärrä ollenkaan painimista kun tämä meidän noutaja harrastaa sitä siskoni noutajan kanssa. Tietysti kaikki koirat ovat yksilöitä ja persoonia, tämä on vain minun kokemukseni. Tsemppiä koiran hankintaa! :)


      • Tollerin omistaja

        Mulla on uros tolleri ja siskollani uros belggari..
        oma koira 7 vuotias ja siskon koira 4vee ja hyvin tulee toimeen leikkii ja painii keskenään! Tolleri yrittää välillä pomottaa mut belggaria se ei näytä haitaavan..onhan tolleri vanhempi, niin etteivät ole ikinä tapellut! Parhaat kaverit..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      260
      2501
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      187
      1599
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1406
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1136
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1129
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      219
      993
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      885
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    Aihe