Onko wicoilla joulua?

Wiccafan

Tai muita juhlia mitä esim luterilaisilla ja miten vietätte niitä:)?

6

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei tonttu-ukot

Wiccalaiset juhlivat joulua ihan samoin kuin kristitytkin, erona on se, että joulukuusen ympärillä tanssitaan alasti eli ns. skyclad.

• Tchernobog

Wiccalaiset juhlivat yulea. Se on muinainen juhla, joka on lainattu kelteiltä. Sittemmin kristityt "lainasivat" juhlan. Monissa kulttuureissa Yule on keskeinen juhla, koska 21.12, talvipäivänseisauksesta lähtien auringon valo alkaa päivittäin lisääntyä, joten sitä pidettiin jumaluuden syntymäpäivänä.

Wiccalaisessa perinteessä uskotaan, että aurinko (ja jumala) syntyy uudelleen. Tätä juhlisetetaan mm. polttamalla kynttylöitä ja koristelemalla koti ikivihreillä lasveilla, kuten kuusella tms.

Yulen aikaan Villi Metsästys on myös voimakkaimmillaan.

Lisää tietoa mm.:
      http://www.varjojenkirja.com/sapatit/8-kohde.html

http://noidankoto.blogspot.fi/2010/12/talvipaivan-seisaus-ja-joulu.html

• ilkka kukkanen

Totta kai kaikki talvipäivän seisauksen tietävät, juhlivat.

Miten siitä tuli kristillinen juhla Suomessa, on kokonaan eri juttu ja pelkkää ryöstöä kalenteristamme.

• Kissakoi

Lisäksi Wiccoilla on juhlia kuten Imbolc, Oestara, Beltaine, Litha, Lammas ja nyt kohta on Madron 21.9.
      Kaikki Wicca juhlat löytyvät myös ihan tavallisista kalentereista. Ne perustuvat vanhoihin pakanallisiin juhliin, joita juhlittiin ennen kristinuskon tuloa. Kun Kristinusko saapui tänne, kristityt vakiinnuttivat omat juhlansa vanhojen pakanajuhlien paikalle ja lainasivat niistä sisältöä. Se helpotti pakanoiden käännytystyötä.
      Esim. Oestara on kevään ja hedelmällisyyden juhla. Kunnianosoitus Jumalatar Oestaralle, jonka symboli on jänis. Vastaa nykyistä pääsiäistä.

• muneremortis

Yule on noitien valon palaamisen juhla. Se on joulukuun 21. päivä. Ja Jouluhan se on

• Wicca<3

Olen wicca ja olen aina juhlinut joulua ja Yulea. Olen 22 ja tanssittu on mieheni kanssa alati kuusen ympärillä.. :D Ja on siinä joskus muutakin sattunut käymään. Esim mieheni tukka syttyi palamaan. Hän tanssahteli siinä kuusen ympärillä ja kompastui maton reunaan. Siinä hän otti tukea hyllystä ja kynttilä kaatui mieheni päälle, ja sitä edellisenä vuonna tuli siellä kuusen alla pantuakin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe