malarian estolääkitys

matkaa suunnitteleva

Olemme lähdössä Itä-Afrikan malaria-alueelle. Kertokaa jos on kokemuksia malarian estolääkkeistä ja mahdollisista sivuvaikutuksista. Mitä mahdatte suositella?

14

4467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palle

      syötiin aikanaan kuuri.Ennen,matkan aikana ja vähän sen jälkeen.Ei mitään sivuvaikutuksia karkkipastilleja enempää

      • sitten taas

        Toisille tulee pahojakin
        psyykkisiä oireita.


      • mosquito2
        sitten taas kirjoitti:

        Toisille tulee pahojakin
        psyykkisiä oireita.

        Riippuu täysin siitä, mitä malarialääkistystä meinaatte ottaa. Eli riittääkö se lievempi, jota saa apteekista ilman reseptiä vai pitääkö ottaa tujumpaa lääkettä, johon tarvitaan resepti?

        Ilman reseptiä saatavasta malarialääkkeestä ei juurikaan tule sivuvaikutuksia ei ainakaan useimmille, mutta tujummasta kylläkin.

        Olen syönyt useastikkin malaria lääkkeitä ja vahvemmilla lääkkeillä sain jonkin verran pahoinvointia ja kerran hetkittäisen huimauksen, niin, että piti istahtaa maahan, kun taju meinasi lähteä.


    • Viime viikolla

      Juuri viime viikolla Itä-Afrikasta kotiutuneena voin todeta, että käyttämämme Malarone-estolääkitys oli hyvä. Ei minkäänlaisia sivuvaikutuksia, ainoa haittapuoli suhteellisen kallis hinta, 3 vkon annos n. 110 €/ hlö. Suosittelen siitä huolimatta, eikä käsittääkseni muilla kuin ns. reseptilääkkeillä ole ko. alueella mitään virkaa. Myös moskiittoverkkojen eheydestä kannattaa huolehtia hotelleissa.

      • anouk

        Olen käyttänyt Afrikassa Lariam -nimistä malarialääkettä, jota syödään n. kuukausi ennen ja jälkeen matkan sekä matkana aikana. Lariam piti ottaa vain kerran viikossa, parempi siis kuin ne, joita pitää syödä joka päivä. Olin matkalla suuremmalla porukalla, ja kellekään ei tullut sivuvaikutuksia tai malariaa. Lariam kylläkin pahanmakuinen. Afrikasta saa todella hyviä ja halpoja lääkkeitä, jos malaria iskee sittenkin. Itse ostin varmuuden vuoksi Metakelfin -nimistä lääkettä, jota säilytän vieläkin, vaikka matkasta on jo vuosi. Malariahan voi iskeä vielä n. vuoden kuluttua matkasta. Hauskaa ja huoletonta matkaa!


      • utelias
        anouk kirjoitti:

        Olen käyttänyt Afrikassa Lariam -nimistä malarialääkettä, jota syödään n. kuukausi ennen ja jälkeen matkan sekä matkana aikana. Lariam piti ottaa vain kerran viikossa, parempi siis kuin ne, joita pitää syödä joka päivä. Olin matkalla suuremmalla porukalla, ja kellekään ei tullut sivuvaikutuksia tai malariaa. Lariam kylläkin pahanmakuinen. Afrikasta saa todella hyviä ja halpoja lääkkeitä, jos malaria iskee sittenkin. Itse ostin varmuuden vuoksi Metakelfin -nimistä lääkettä, jota säilytän vieläkin, vaikka matkasta on jo vuosi. Malariahan voi iskeä vielä n. vuoden kuluttua matkasta. Hauskaa ja huoletonta matkaa!

        Muistatko minkä hintainen tämä Lariam oli?


      • gdfgfasdg
        utelias kirjoitti:

        Muistatko minkä hintainen tämä Lariam oli?

        Pitäisi ostaa piakkoin, kuukauden kuluttua reissuun. Hinta näyttää olevan 39,12€ kahdeksan tabletin pakkaukselta.


      • utelias
        gdfgfasdg kirjoitti:

        Pitäisi ostaa piakkoin, kuukauden kuluttua reissuun. Hinta näyttää olevan 39,12€ kahdeksan tabletin pakkaukselta.

        Kiitti tiedosta. Ei paha hinta.


      • laura
        anouk kirjoitti:

        Olen käyttänyt Afrikassa Lariam -nimistä malarialääkettä, jota syödään n. kuukausi ennen ja jälkeen matkan sekä matkana aikana. Lariam piti ottaa vain kerran viikossa, parempi siis kuin ne, joita pitää syödä joka päivä. Olin matkalla suuremmalla porukalla, ja kellekään ei tullut sivuvaikutuksia tai malariaa. Lariam kylläkin pahanmakuinen. Afrikasta saa todella hyviä ja halpoja lääkkeitä, jos malaria iskee sittenkin. Itse ostin varmuuden vuoksi Metakelfin -nimistä lääkettä, jota säilytän vieläkin, vaikka matkasta on jo vuosi. Malariahan voi iskeä vielä n. vuoden kuluttua matkasta. Hauskaa ja huoletonta matkaa!

        olen itse parhaillaan lariamilla, enka ole minkaanlaisista sivuvaikutuksista karsinyt. muualla euroopassa lariamia ei tosin juurikaan maarata, ja yleinen mielipide tuntuu olevan, etta lariam on pahempi kuin itse malaria. uskokoon ken tahtoo, joillekin voi tulla sivuvaikutuksia, mutta ei kannata saikahtaa kuulopuheita.


      • sopuli
        laura kirjoitti:

        olen itse parhaillaan lariamilla, enka ole minkaanlaisista sivuvaikutuksista karsinyt. muualla euroopassa lariamia ei tosin juurikaan maarata, ja yleinen mielipide tuntuu olevan, etta lariam on pahempi kuin itse malaria. uskokoon ken tahtoo, joillekin voi tulla sivuvaikutuksia, mutta ei kannata saikahtaa kuulopuheita.

        Hei!
        Olin Namibiassa v.2003 ja kävin ennen matkaa ottamassa kaikki mahdolliset rokotukset - jopa keltakuumerokotuksenkin. Sitä ei ole Namibiassa ole mutta naapurimaassa Angolassa kylläkin - ajattelin, että jos siellä tulee pistäydyttyä niin ainakin pääsen takaisin Namibian puolelle.
        No, asiaan eli Lariam.
        Hain itse oman reseptini terveyskeskukseni lääkäriltä, joka huolehti rokottamisen. Hän kertoi, että malarialääkitys riippuu minkälainen itse itikka on. Jotkut lajit ovat tulleet immuuneiksi lääkeaineille, jotka purevat taas joissakin muissa maissa.
        Namibiassa tilanne on moskiittojen suhteen "ärhäkkä" eli sain Lariam-reseptin.
        Mutta minulle kerrottiin, että on paras aloittaa estolääkitys etukäteen; jos lääke ei sovi niin silloin voi olla vielä mahdollista vaihtaa toiseen lääkkeeseen.
        Vaivatonta oli lääkkeen käyttö eli kerran viikossa ruokailun jälkeen ja kerran viikossa matkan jälkeen. Olen ollut terve, vaikka tiedän itikoiden purreen.
        Käytin 2 viikon aikana koko ajan hyttysverkkoa, joka oli majapaikassani. (Ei välttämättä ole, ostin omankin verkon mukaan Suomesta, pieni paketti. Tarkista, että verkko on kyllästetty hyönteissuoja-aineella!!!permethin tai suunnilleen on aineen nimi englanniksi..)
        Sain majapaikan omistajarouvalta vinkin, että hän laittaa huoneen ilmastoinnin yöksi kylmälle niin hyttyset eivät tule - näin tein ja nukuin erittäin hyvin. Naapurihuoneessa ollut matkakumppanini sai itikat huoneeseensa..:)(En todella edes nähnyt kuin pari hyttystä huoneessani).
        Illalla vaaleansävyisiä vaatteita päälle, pitkähihaisia ja jalat peittoon.
        terv.Sopuli


      • kirva

        Herättelen henkiin keskustelua malarialääkkeistä. Lariamin sivuvaikutuksista olen jo lukenut, onko Malaronesta tullut sivuvaikutuksia? Ja voi niistä Lariaminkin sivuvaikutuksista vielä kertoa.


      • Parasiitti - mies (PP 15 % )
        kirva kirjoitti:

        Herättelen henkiin keskustelua malarialääkkeistä. Lariamin sivuvaikutuksista olen jo lukenut, onko Malaronesta tullut sivuvaikutuksia? Ja voi niistä Lariaminkin sivuvaikutuksista vielä kertoa.

        MOI!

        (olen lisännyt saman tekstin pariin eri keskusteluun. Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä)

        Lariamin sivuvaikutukset ovat todellakin persoonakohtaisia. Tuttavapiirissäni n. 2 viidestä on tullut siitä epätoivottuja sivuvaikutuksia. Söin kyseistä myrkkyä yhteensä kahdeksan viikkoa ja kohdallani se aiheutti todella kovaa kiihtymystä, voimakasta hikoilua, erittäin pahaa muistinpätkintää, keskittymiskyvyn puutetta sekä lievää vainoharhaisuutta.
        Myös järjettömät väsyttämiskohtaukset aina vuorokausi lääkkeen oton jälkeen olivat tavallisia. Nämä oireet voimistuivat vasta noin kolme viikkoa kuurin aloittamisen jälkeen ja tuntuivat voimistuvan viikkoviikolta.

        Vakavampia seurauksia tuli reissusta palattua, kun lääkekuurin vielä jatkuessa tuli vetäistyä rehdit kännit. Tämä aiheutti oikeasti pahaa ahdistuneisuutta ja paniikkihäiriöitä. Kaiken paskuuden lisäksi kyseinen lääke ei edes pystynyt estämään malariatartuntaa.

        Malarian sairastaminen ja hoito Tansaniassa oli kohdallani yhden vuorokauden keikka ja pala kakkua verrattuna Lariamin sivuvaikutuksiin. Reissusta palattuani neuvottelin kolmen eri lääkräin kanssa ja lopulta vaihdoin lääkityksen Malaroneen.
        Kohdallani tämä lääke puolestaan toimii huomattavasti paremmin. Sivuoireena vain tavallista suurempaa väsymystä.

        Jos jatkossa tarvitsee malarialääkkeitä popsia, niin kallistun ehdottomasti kalliimman Malaronen puoleen tai sitten reissaan kokonaan ilman estolääkitystä. Jos tällöin tauti iskee, niin uskallan luottaa paikallisiin läkkeisiin.

        EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE LARIAMIA, MIKÄLI OMAAT TAI EDES EPÄILET PIENINTÄKÄÄN MIELEN EPÄTASAPAINOISUUTTA !! Lariamilla on tapana nämä oireet nimittäin nostaa pintaan.


    • murtsi

      Ihmettelen usein, miksi rokotuksista kysellään netistä.
      Jokaisessa terveyskeskuksessa on trooppisiin sairauksiin koulutettu lääkäri. Hänellä on perustiedot hallussa.

      WHO:lla on maailman parhaat tutkijat seuraamassa ja johtamassa maailman sairaus-ja terveysasioita.
      WHO antaa tarkat suositukset kaikkialle maailmaan juuri niitä asioita varten, jotka ovat siellä tarpeellisia.

      On ihmisiä, jotka haluavat riskeerata terveytensä kuvittelemalla olevansa pätevämpiä "lääkäreitä."

      Sitten malariasta. Juuri suunnittelemallasi alueella on jo hyttyskantoja, joiden kantama malaria ei piittaa vanhoista klorokiinilääkkeistä.
      Muistelen, että suositukseksi tulee Lariam.

      Sillä on runsaasti lueteltuja sivuvaikutuksia. Vaimo sai allergisen ihottuman, joka meni ohi kolmessa päivässä ilman toimenpiteitä. Runsaasti kerrotaan mieleen vaikuttavista oireista. Itselläni on vain kokemus mahdottomasta seksuaalisten halujen lisääntymisestä - mutta toisille voi käydä päinvastoin. Kaikki menee kyllä sen edelle, ettei saa malariaa.
      Katsokaapa, kuinka paljon ihmisiä kuolee joka vuosi malariaan. Arvaatte kertaluvun väärin!!!

      • siinain kettu

        Malaria
        Sairastin malarian (vivax) saatuani sen ollessani töissä Siinailla puskurissa Israelin ja Egyptin välissä.
        Sain taudin Suomessa, koska jätin kotiutumisen yhteydessä syömättä lääkkeet. Se on tärkeää syödä pillerit loppuun saakka.
        Klorokiinillä hoidettiin paraneminen (2 kk) ja se taisi olla sen ajan n 30 vuotta sitten myös estolääkitys.
        Ennalta voi todella tehdä paljon eli moskiittoverkot ym karkotteet.
        Tosin toi malarian sairastaminen ei ole kyllä yhtään tahtia haitannutkaan jälkeenpäin, mutta oli se ilkeä sairastaa, kun lääkityksen sivuoireina oli: sokeus ja kuolema.
        Joten kaikki asiat kannattaa ottaa
        vaariin ennakkoon, jottei saa turhaan malariaa.

        terveisin
        Siinain kettu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe