Mihin ovat kadonneet aidot kuvaukset sotien julmuuksista?
Tämä tuli mieleeni todellisena kun luin UP lehteä(1
.10/aa28-.2 1 s.28>) vuosien takaa.
Siellä oli laaja artikkeli:
- KÄRSIMYS HÄVISI SOAN KUVISTA.
KÄRSIMYS SOTAKUVISSA?
13
117
Vastaukset
KERTOKAA
omia lapsuusmuistojanne.
Muistan itse eräässä kaupassa käydessäni saaneeni yllättäen kauppiaan kertovan:
- Olin silloin nuorena Kiteen nimismiehen kansliassa ja jouduin myös hakemaan kaatuneitten tunnistetietoja.
Kun hän mainitsi pitäjän, josta kaatuneiita oli 69 samassa hyökkäyksessä niin kerroin hänelle:
- Minun isäni ja hänen veljensä olivat tunnistettavanasi heinäkuussa 1941- vapaa mielipide
Media tiedoittaa aivan kylliksi sotauutisia kuvineenkin, ei niitä normaali-ihmiset kaipaa!!!
- schwester
Pilmari aiheuttaa ihan tarpeeksi sotaisia ajatuksia toisille kirjoittajille. Valitit jossakin pirtin emännän antaneen sinulle kovaa kenkää, niinpä ymmärrät pysyä siltä tantereelta pois. Kunpa jättäisit tämänkin tantereen rauhaan, kalppisit sinne Limingan aavoille lakeuksille, tervemenoa, pysy siellä.
Talvi- ja jatkosodat on sodittu, ei tarvitse kuollutta hevosta uudelleen haudasta ylös kaivaa, lapiot ovat ruostuneet, varret lahonneet. - vapaa ajattelija
NORMAALI-IHMISET?
lienevät joskus pahimpia sodissakin, joita käydään omassa arkielämässämme päivittäin.Kauniista naisista taistellessaan miehet jo Raamatussakin
UT:n päähenkilön esi-isä kuninkaana surmautti...
Theodor Kallifatides kirjoitti rakkausromaanin, jossa ei ainoatakaan rakastelukohtausta.
-Julma rauha on juuri esillä pöydälläni
Eräs ystävättäreni aikoinaan kertoi usein Kyproksella lomailevansa ja menin kirjastoon kysymään tuon kirjailijan teosta kun ei hyllystä löytynyt.
Virkailija haki arkistosta ja toi pinon kirjoja.
Pitihän minun laittaa kassiini ja lukea ne kaikki...
-" Vapaa mielipide"; kumpikohan meistä on normaali ja kumpi paranormaali?
- tuntia
Kun ihminen ei tunne edes itseänsä,mutta kehuu itseänsä päättömästi ja haukkuu muut vastaavasti.
Karjalaispoika on tullut Pohjanmaalle ja asettunut pohojalaaseksi. "soon krannista", sanovat tuttavani Pohjanmaalla. ymmärtäisit edes hävetä - Sotahullut suohon
Mihin tarpeeseen sinä tarvitset kuvia toisten kärsimyksistä? Itse en ole kyennyt koskaan katsomaan esim. Tuntematonta sotilasta, pätkiä sieltä täältä olen nähnyt, mutta poistun tai painan töllön kiinni, ahdistaa liikaa sellainen kärsimys, joka on lähtöisin ihmisen viheliäisyydestä ja rehellisestä tyhmyydestä.
Nauttiiko joku siitä, että on olemassa sellainen rikos ihmisyyttä vastaan kuin sota?- +++++
Kalliita sanoja!
- Mitä tarkoitat?
+++++ kirjoitti:
Kalliita sanoja!
Tuon voi tulkita aika monella tavalla.
- 21 - 3
Tuoreita todellista sotaa kuvaavia videoita saatte vaikkapa valitsemalla www.youtube.com ja kirjoittamalla sen hakuun vaikkapa ukraine fighting 2014 ja painamalla Enter.
OMAKOHTAISIA KOKEMUKSIA
Olemme sota-ajan lapsia ja minulla itsellä on omakohtaisia kokemuksia.
Maailmalta tulee tuuttien täydeltä ja tänäänkin Antti Tuuri oli haastateltavana radiossa.
Hänelläkin on aineistoa kymmeniin ellei satoihin kirjoihin Seinäjoen sotakamreeri Lehväslaiho on kirjoittanut viitisenkymmentä sotakirjaa.
Kysymys onkin omista kokemuksista tai läheisten.
Isäni piti päiväkirjaa nuorena aina sotaan lähtöön saakka.
Minulla oli hyvä ystävä Mannerheimristin ritari, mutta hänkin on jo edesmennyt.
Hännen kanssaan keskustelin usein ja kuviakin on.
Muistorikkain on veteraanien kanssa Kiteen taistlujen muistomerkin paljastustilaisuus ja käynti taistelupaikoilla.Reino Lehväslaihon teos "Sotkalla sodassa" on minulla parasta aikaa luettavana. Realistista kuvausta ilman sievistelyjä. Mieleen juohtuu pitkät ajat sitten Esa Pakarisen kertoma, kun hän muisteli paikan päällä todellisuuden nähneenä, mitenkä sodassa miehet olivat hymyttömän totisia, likaisia, väsyneitä ja asian silti hoitivat. Kaunokirjallisuudessa pitää sitten olla omanlaistaan juonta ja romantiikkaakin mukana.
- att2
Kuvia olen paljon nähnyt talvi sekä jatko sodasta, talvisodasta kun olivat tulleet nelirivissä laulaen määrää en tiedä mutta kasat olivat hyvin suuret jäällä.
Jatkosodasta joka on jäänyt mieleen luuranko kahden sotilaan välissä ja kaikilla tupakka palamassa suussa. Luuranko oli täysin ehyt kädet molempien hartioilla. - havumetsien mies
Ukrainan taistelut ovat tarjonneet laajan kuva-aineiston youtube-sivuille.
Löytyy silpoutuneita ruumiita, ruumislastin purkamisia, vastapuolen vangittujen sotilaiden teloituksia jne.
On vaikeaa uskoa, että tämä on 2000-lukua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1417988Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.323170Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3892254Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422841780Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1501644Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh211481- 151248
- 1001239
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371162- 181142