Höyrykone

mikatk

Minua kiinnostaa hankkia toimiva höyrykone kattila pienoismalli. Itse olen voimalaitosalalla ja tämä on ainoa mahdollisuuteni päästä voimalaitoksen johtajaksi. Onko kellään myynnissä moista tai tietoa missä myydään? Käyttökokemukset ja muut huomiot asiasta tervetulleita.

20

34321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • steam

      Joo, mulla on semmonen pieni kone. En myy, koska se on niin hieno. Jos asut Tampereella tai Helsingis niin Clas Ohlson:issa on myynnissä sellaisia. Jos ostat nii osta kaksitoiminen kone, koska se on "se aito"...maksaavat n. 120€ --> ??? koosta riippuen. Wilesco tekee ainakin ja myy.

    • Matteus Jormanainen

      Omistan Wilescon pienoishöyrykoneen myös. Minulla on voimalaitostekniikan di-koulutus joten olen mielestäni pätevä käyttämään konetta. Tehoja on varmaan noin 0,005 indikoitua hevoisvoimaa eli ainakin riittävästi. Sillä valaisee kämpän, paistaa pullat ja lataa vaikka bemarin akun jos on päässyt valahtamaan tyhjäksi. Ostin koneen Saksasta vuonna 1990 enkä ole katunut.

      • Haparanda

        Jos asut pohjoissuomessa kannattaa ostaa ruotsin
        puolelta. Haaparannalla on liike nimeltään Jala
        Koneen hinta tarj. 699 kruunua. Lisävarusteitakin
        on Saha 199 kr. ja hiomakone 199 kr.


      • SME

      • rautaseppä
        SME kirjoitti:

        Tilaa täältä. Esim Wilesco D-18 stokkalla 259€ täältä 159€ 17€ toimitus
        Ohessa linkki:
        http://www.sell-it-easy.de/index_me.htm

        minua on kauan kiinnostanut rakentaa pienikokoinen höyrykone minulla on tavittavat koneet ja tietotaito sen toteuttamiseksi olisiko kinnostuneita koska yhdessä se ehkä tulisi helpommin toteutetuksi


      • höyryvoimasta kiinostunut
        rautaseppä kirjoitti:

        minua on kauan kiinnostanut rakentaa pienikokoinen höyrykone minulla on tavittavat koneet ja tietotaito sen toteuttamiseksi olisiko kinnostuneita koska yhdessä se ehkä tulisi helpommin toteutetuksi

        itse olen aloittanut tekemään höyrykonetta koneen koko on 94.2cc ja vesisäiliön kokona on 24 Litraa ja alla tulipesä venttiilistönä itselläni toimii 2.5 baariin eli 2.5kg säädetty varoventtiili ja vesikattilasta tulevan höyryn meno sylinteriin niin siinä välissä on itselläni käsi säätöinen aukaisu venttiili jolla voi määrätä itse paljonko sylinteriin haluaa ohjata painetta... sylinteri koko on pieni kyllä mutta kun tuo tulee toimimaan niin nälkä kasvaa syödessä niin ois tarkoitus tehdä 2 sylinterinen ja sitten 4 sylinterinen... höyrykone on loppuunsa yksinkertainen kone mutta löytyy myös niitä pikku osia jotka vaativat tarkat mitat... itselläni tuo on kaksitoiminen... kierroksia olettaisin tuolla koneella olevan mitä teen niin jotain 60-300 rpm/min...


      • eng.
        höyryvoimasta kiinostunut kirjoitti:

        itse olen aloittanut tekemään höyrykonetta koneen koko on 94.2cc ja vesisäiliön kokona on 24 Litraa ja alla tulipesä venttiilistönä itselläni toimii 2.5 baariin eli 2.5kg säädetty varoventtiili ja vesikattilasta tulevan höyryn meno sylinteriin niin siinä välissä on itselläni käsi säätöinen aukaisu venttiili jolla voi määrätä itse paljonko sylinteriin haluaa ohjata painetta... sylinteri koko on pieni kyllä mutta kun tuo tulee toimimaan niin nälkä kasvaa syödessä niin ois tarkoitus tehdä 2 sylinterinen ja sitten 4 sylinterinen... höyrykone on loppuunsa yksinkertainen kone mutta löytyy myös niitä pikku osia jotka vaativat tarkat mitat... itselläni tuo on kaksitoiminen... kierroksia olettaisin tuolla koneella olevan mitä teen niin jotain 60-300 rpm/min...

        Jep joo. Hyvä keskustelu teillä. Mulla on pienenä saatu höyryllä käyvä veturi. Käy ja kukkuu edelleen ihan hyvin. Perusperiaatehan on aika yksinkertainen, eikä rakentaminenkaan ole vaikeaa jos puitteet on kunnossa. Ostin nyt vanhemmalla iällä ihan pelkän höyrykoneen. Ottaa kierroksia sen verran että pitäis kait ruuvata alustaan kiinni ku lähtee mekaniikan lakien voimasta liikkumaan alustoineen... Mamod merkiltään. Oon ammatiltani konemestari ja oon joskus tylsyyksissäni laivalla ollessani suunnitellut omatekoista konetta. SEn voi varustaa vaikka millä lisälaitteilla, ja jos oikeen haluaa viedä pitkälle, voi rakentaa kokonaisen höyryvoimalan. Niitä saa valmiina paketteinakin mutta hinta on siina 3000 usd.n kieppeillä...


      • eng.
        rautaseppä kirjoitti:

        minua on kauan kiinnostanut rakentaa pienikokoinen höyrykone minulla on tavittavat koneet ja tietotaito sen toteuttamiseksi olisiko kinnostuneita koska yhdessä se ehkä tulisi helpommin toteutetuksi

        Jos haluaa rakennella oikeen viimeisen päälle ammattimaisesti kannattaa perehtyä höyryn ominaisuuksiin kuten lämpö- ja paineenmuutoksien yhteyksiin eli oliskohan se adiabaattisuus... Kun nääs vesi- ja palotilan pystyy laskemaan suht helposti ja sitten sovittamaan hyvänkokoiseen sylinteriin tai turbiiniin. Turbiininkin voi rakentaa itse kun on olemassa suuttimien ihannekulma tiedossa, oiskohan se ollut jotain 17 astetta tai jotain. Samalle akselille tuskin kannattaa sijoittaa korkeapaineturbiinin lisäksi matalapaine turbiinia, koska kotivehkeissä epätarkkuudet hävittää painetta joka tapauksessa... Turbiinilla saavutetaan joka tapauksessa parempi hyötysuhde kuin sylinterillä, mutta onhan se sylinteripeli kivempi katella toiminnassa... Suht isoa konetta en alkaisi rakentamaan (vesitila isompi kuin 2 litra) koska sitten tulee jo mukaan ongelmat voitelun ja lauhdutuksen kanssa... sinänsä voi olla vaarallinenkin.
        Aika korkeelentosta tekstiä, mutta kun johonkin alkaa, niin miksei tekisi sitä sitten viimeisen päälle... =)


      • Kirjoita!
        rautaseppä kirjoitti:

        minua on kauan kiinnostanut rakentaa pienikokoinen höyrykone minulla on tavittavat koneet ja tietotaito sen toteuttamiseksi olisiko kinnostuneita koska yhdessä se ehkä tulisi helpommin toteutetuksi

        Juu, me olemme etsimässä henkilöä tositoimiin höyrykoneen rakentamiseksi. Kriteeri on että pitää osata sen verran englantia/saksaa että pystyy yhteistyöhön. "koealue" on Afrikassa.
        Kirjoita osoitteeseen [email protected] tai vastaa tähän viestiin jos kiinnostaa!


      • Kirjoita!
        höyryvoimasta kiinostunut kirjoitti:

        itse olen aloittanut tekemään höyrykonetta koneen koko on 94.2cc ja vesisäiliön kokona on 24 Litraa ja alla tulipesä venttiilistönä itselläni toimii 2.5 baariin eli 2.5kg säädetty varoventtiili ja vesikattilasta tulevan höyryn meno sylinteriin niin siinä välissä on itselläni käsi säätöinen aukaisu venttiili jolla voi määrätä itse paljonko sylinteriin haluaa ohjata painetta... sylinteri koko on pieni kyllä mutta kun tuo tulee toimimaan niin nälkä kasvaa syödessä niin ois tarkoitus tehdä 2 sylinterinen ja sitten 4 sylinterinen... höyrykone on loppuunsa yksinkertainen kone mutta löytyy myös niitä pikku osia jotka vaativat tarkat mitat... itselläni tuo on kaksitoiminen... kierroksia olettaisin tuolla koneella olevan mitä teen niin jotain 60-300 rpm/min...

        Hei vaan sinullekin, etsimme siis englannin/saksan taitoista höyrymoottorin rakentamisesta kiinnostunutta henkilöä. Kirjoita [email protected]


      • ostos
        eng. kirjoitti:

        Jep joo. Hyvä keskustelu teillä. Mulla on pienenä saatu höyryllä käyvä veturi. Käy ja kukkuu edelleen ihan hyvin. Perusperiaatehan on aika yksinkertainen, eikä rakentaminenkaan ole vaikeaa jos puitteet on kunnossa. Ostin nyt vanhemmalla iällä ihan pelkän höyrykoneen. Ottaa kierroksia sen verran että pitäis kait ruuvata alustaan kiinni ku lähtee mekaniikan lakien voimasta liikkumaan alustoineen... Mamod merkiltään. Oon ammatiltani konemestari ja oon joskus tylsyyksissäni laivalla ollessani suunnitellut omatekoista konetta. SEn voi varustaa vaikka millä lisälaitteilla, ja jos oikeen haluaa viedä pitkälle, voi rakentaa kokonaisen höyryvoimalan. Niitä saa valmiina paketteinakin mutta hinta on siina 3000 usd.n kieppeillä...

        Kerro mistä höyryvoimalan voi ostaa:)


      • ilkka.kaukua

        Terve !

        Sinulla on pieni höyrykone, joka tuottaa sähkövirtaa ?
        Tarvitsisin vastaavanllaisen erästä kehitystyötä varten.
        Mieluimmin hhaluaisin laitteen, jolla voisi tuottaa esim. 1 kW tehon.
        Olisiko sinulla antaa lisätietoa asiasta ?

        Terveisin


      • ilkka.kaukua
        höyryvoimasta kiinostunut kirjoitti:

        itse olen aloittanut tekemään höyrykonetta koneen koko on 94.2cc ja vesisäiliön kokona on 24 Litraa ja alla tulipesä venttiilistönä itselläni toimii 2.5 baariin eli 2.5kg säädetty varoventtiili ja vesikattilasta tulevan höyryn meno sylinteriin niin siinä välissä on itselläni käsi säätöinen aukaisu venttiili jolla voi määrätä itse paljonko sylinteriin haluaa ohjata painetta... sylinteri koko on pieni kyllä mutta kun tuo tulee toimimaan niin nälkä kasvaa syödessä niin ois tarkoitus tehdä 2 sylinterinen ja sitten 4 sylinterinen... höyrykone on loppuunsa yksinkertainen kone mutta löytyy myös niitä pikku osia jotka vaativat tarkat mitat... itselläni tuo on kaksitoiminen... kierroksia olettaisin tuolla koneella olevan mitä teen niin jotain 60-300 rpm/min...

        Terve !

        Oletko saanut höyrykoneen valmiiksi ?
        Miten toimii ja miten otat tehon siitä käyttöön ?

        Terveisin


    • Kalle

      WWW-osoitteesta http://www.steamship.fi/ löytyy tietoa laivahöyrykoneista. Sieltä voi koettaa löytää oman laivan tai pelkän höyrykoneen jos se riittää.

    • höyrykone

      mitä mieltä ootte onnistuisko samanlainen pakoaukko höytykoneeseen kuin 2t mopossa???

      • savon insinööri

        en tiiä muutakun että sähkö tuotetaan vissiin höyryllä kun jos savut karkoo niin laete lopettaa toemintasa.


      • Anonyymi

        Ei sitten alkuunkaan! Opettele edes vähän teoriaa niin ei tarvitse aivan noin tyhmiä kysellä!
        Kerro myös kokemuksesi kokeiluistasi näitten 9 vuoden aikana.


    • Anonyymi

      laitan tähän vanhaan ketjuun uutta sisältöä. Minulla oli ruoholeikkurista väsätty höyrykone josta jouduin tilanpuutteen takia luopumaan. Kattila oli väsätty jostakin painesäiliöstä ja sen alla kantattu pelti jonne halot laitettiin. Painesäiliön täytin Wilescon oppien mukaan enintään puoleenväliin. Painesäiliöstä lähti pikaliittimellä painekestoinen letku jonka juuressa oli painemittari ja kaksi varoventtiiliä. Kaksi siksi että kestää toisen jumiutumisen. 7 ja 9 baaria taisi olla säädöt. Moottoripuolesta; mottiin meni höyrynpaine tulpan reiästä ja nokka-akseli oli modattu niin että tahdit osuvat oikein. Muistaakseni nokka-akseli oli pilkottu ja hitsattu uudelleen jotta nokat toimivat oikea-aikaisesti. Voitelu oli ihan vaan tuorevoitelu. Tavallista moottoriöljyä käytin joka muuttui koekäytön aikana maitokahvin väriseksi. Tästä ei tullut ongelmia, sillä vajaan tunnin lämmityksellä paine nousi riittävästi ja kone kävi sillä vain parin minuutin luokkaa jolloin paineet oli alentunut nollaan. Youtubessa sen sijaan jos on uskomista ovat jotkut saaneet systeemin balanssiin ja jaksaa käydä issekseen, toki ruokkia pitää kaiken aikaa. Näissä peleissä miellyttää se, että palavaa kamaa on joka puolella millä ei ole periaatteessa mitään laatuvaatimuksia eikä maksa mitään, Turha ruikuttaa niistä hyötysuhteista sieltä sohvalta käsin kun sen länkyttämisen ja tekemättömyyden hyötysuhde on varmuudella alempi. Lisäksi, pienet purot aikaansaavat ison kosken ja pieni reikä upottaa ison laivan. Tulipesähän voisi osallistua muutenkin vaikka vajan lämmitykseen ja poistopuoli regeneroidaan ym.

    • Anonyymi

      Heh, onpa vanha aloitus ja aloittajan toive päästä johtajaksi tällä tavalla ei liene ihan toteutunut, koska johtajahan jakelee vain käskyjä alamaisille, mutta yhden hengen höyrykonemallissa, sama henkilö on niin johtaja, koneen käyttäjä kuin kunnossapitomekaanikkokin :D

    • Anonyymi

      Voi olla että aloittajan toive on toteutunut eikä ehdi vastailla.... Muuten kyllä yhä vaan kiinnostaa höyry, siis jossain vähän leikkikalua isommassa skaalassa. Kun on tuota mettää enemmän ku ehtii polttaa. Siis puuhellassa. Tupaan tulee ostosähkö ja kun lämmöntuotto on toisaalta turvattu, niin.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe