Terävät esineet ottaa silmään.

Silmäouto

Tää on jotain erikoista. Jos katson vaikka haarukan terää se ottaa jotenkin silmään että on pakko kääntää katse tai laittaa käsi naamalle. Jos en muista sitä asiaa että jokin on terävä niin en huomaa mitään. Heti kun mietin ja katson sitä terää alkaa ottaa silmiin. Kukaan tietää mistä tämä johtuu. Olen ruudun ääressä suurimman osan päivästä jos se siitä johtuu. Tuntuu siis molemmissa silmissä.

14

3038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dinbb

      Täällä on sama homma! Todella häiritsevää :(

      Tietääkö kukaan mistä tämä johtuu? Näköni on tutkittu ja se on hyvä, normaali.

    • Aratsilmät

      Voiko olla totta, että joku muukin kärsii samasta ongelmasta?! Vihdoinkin. Minulla vaiva on alkanut jo lapsena, välillä oire on poissa pitkän aikaa. Nyt taas aika paha tilanne. Nukkumaan mennessä täytyy silmän päälle taiteilla peitto ja joskus sitä pitää oikeen painaa, ettei silmät ota "häiriötä" huoneessa olevista hyllyjen terävistä muodoista.

      Koulussa tekstiilityötunneilla oli tuskaista kun piti virkata tai kutoa sukkaa ja lapasia. Kaupassa karkkihyllyjä täydentäessä teki todella pahaa asetella pusseja niihin metallipiikkeihin. Kävin joitakin vuosia sitten lääkärissäkin vaivan vuoksi, mutta eipä ne mitään osanneet sanoa. Pitivät varmaan hölmönä.

      • Anonyymi

        minulla on sama kokemus kuin sinulla


    • piikkifobia

      Se on kait luultavasti luontainen refleksi välttää teräviä esineitä. joillakin se on vaan voimakkaampi, joillakin heikompi. Itellä on silmälasit tuossa silmän suojana, joten en ole huomannu tuollaista ongelmaa..

    • eläinkammoa

      Suomalaisten kannattaisi pitää teräaseet kuten veitsisarjat pois näkyviltä keittiössä ja kirveet pois ovenpielistä maaseudulla.Käärmeiden pelko on eniten ihmisille luontainen ja itse olen huomannut mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän pelkään ja varon kaikkea epämiellyttävää. En uskalla mökeillä juuri käydä. Lapsuudessa maalla niitä näki iljettävyyksiä myös unissa usein. Selviytyjissä ikävä kyllä näkyy ja on varoen katsottava. Voi tulla painajaisia. Vanhana osaa arvostaa turvallista liikkumista ja elämistä.

    • Tyhmä69

      Minullakin on sama ongelma ja kaverit pitävät minua aivan hulluna ja mielipuolena ja tyhmänä koska kaikki terävät esineet ottavat minua silmiin ja se todellakin sattuu. Tämä ei ole yhtään mukavaa. Mitä teen silmieni kanssa. Yöllä en saa unta ennenkuin olen peittänyt pöytien kulmat tai joudun nukkumaan seinää vasten peitto silmillä.

    • tirppa24

      Mulla on ihan sama juttu ollu jo pienestä! Ihanaa tietää et on muitakin :D mikä ihme tää on?! Voisin jopa nimittää jonkinasteiseksi fobiaksi. Ihan järkyttävää ahdistusta aiheuttaa.

    • Minämyös

      Todella mukava tietää että on muitakin, jotka kärsivät tälläisestä. Itseäni nämä oireet ovat vaivanneet pienestä pitäen. Terävien esineiden katsominen vihloo/sattuu silmiin, ihan pitää laittaa käsi eteen. Aina silloin tällöin vaiva katoaa ja tulee taas takaisin, varsinkin jos silmät ovat jostain muustakin syystä arat.

      Mistä tämä oikein johtuu.

    • dfgljhgph
    • pelot_esimerkkejä

      Ihmisellä on monenlaisia alkukantaisia pelkoja. Suojakeino loukkaantumista/ vammautumista vastaan. Esimerkkejä on paljon. Käärmeiden ja hämähäkkien pelko. Tai luontainen pelko krokotiileja, leijonia kohtaan. Korkean paikan pelko. Lentopelko. Pelko vuolaana virtaavan joen rannalla. Itsekin pelkään virtaavaa jokea. Se pyörryttää. Muutenhan tulisi loukkaantumisia ja hengenlähtöjä tuhkatiheään, jos ei "pelkäisi". Terävien esineiden "pelko" on yksi niistä. Joillekin vaan tullut tavallista voimakkaampana ominaisuutena. Sinulla terävät esineet se juttu. Entinen pomoni (mies) pelkää tavallisia rappusia kuin ruttoa. Kauhistuu ja lamaantuu kun mennään portaiden luo. Hyvä ettei laske alleensa. Hän elää yksikerroksisessa omakotitalossa. Hänellä on moottoripyörä. Ei pelkää ajaa lujaa konepyörällä kaarteessakaan. Portaisiin häntä ei saa millään tulemaan. Jos on hissi, niin sillä mennään. Joskus TV kuvakin saa huonon olon aikaiseksi. Etenkin nopeatempoiset kuvaotokset, jotka nykyään ovat muotia TV sarjoissa tekevät minulle pahaa. Aivot joutuvat silloin epänormaaliin informaatio pommitukseen.

    • Silmäkipuratkaisu

      Itselläni on sama ongelma. Olen tehnyt hieman taustatöitä ja selvittänyt että se on yleensä joko aichmofobia (piikkien pelko) tai visual blooming en ole ihan varma miten suomennetaa mutta tarkoittaa kuitenkin sitä että tuntee fyysiseltä tuntuvaa simuloitua kipua silmien alueella. Itselläni on jälkimmäinen. En tiedä miten sitä voi parantaa/helpottaa mutta toivottavasti tämä auttoi.

    • pointyaway

      Terävät esineet, kulmat tai lähellä olevat silmiä kohti osoittavat kynät esimerkiki, eivät "ota silmiin", mutta käyn päässäni koko ajan läpi kaikkea mitä voisi sattua kohta ja mistä syystä, niin saatan kääntää teräviä esineitä pois päin silmistä koska "näen" kuinka jollain äärettömän pienellä todennäköisyydellä kohta tökkää. Sellainen pieni neuroottinen juttu. Luultavasti tuollainen on todellakin jotain alkukantaista selviytymiseen liittyvää viisautta. Joskus uhkia saattaa alkaa liioittelemaan jos niitä ei koe nykyaikaisessa mukavassa elämässä. Tiedä sitten liittyykö tähän.

    • Täälläkanssa

      Siis joo täällä aivan sama juttu! Kynät eivät aiheuta mitään, eikä vyötärön alapuolella olevat terävät kulmat, mutta n. silmien tasolla/alle/ylempänä olevat kulmat aiheuttavat silmien suunnatonta kipua, äkillistä ja hetkellistä päänsärkyä ja pyörrytystä. Vaiva alkanut 12- vuotiaana ja pysynyt yhtä pahana aina! Täällä kanssa sama siinä määrin, että aina näitä teräviä asioita ei huomaa, kun taas huomaaminen pahentaa oireita huomattavasti. Pimeässä kanssa jopa tylpemmät asiat aiheuttavat ”pelkoa”. Ainoa keino, joka koskaan on auttanut on katsoa maahan ja peittää käsillä/peitolla näkökenttä niin, että on mahdollisuus katsoa vain lattiaan. Itselläni tuntuu olevan kanssa juurikin tuo visual blooming, mutta on tämä kyllä jännä ja huvittavakin asia pelätä ja varoa!

    • Anonyymi

      Englanniksi visual looming syndrome tai sharp edege eye syndrome. Aiheesta on kirjoitettu maailmalla, mutta suomalaiset silmälääkärit eivät tunne vaivaa, joka on periytyvät ja ihan oikea hankaluus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe