Kysely asuntonsa myyneille

ikuisuuskysymys

Hei kaikki asuntonsa joskus myyneet! Käytännön kokemuksia prosessista kaipaisin. Yrittääkö myydä itse vai ottaa mukaan välittäjä. Kaipaan vastauksia ja kommenttejanne seuraaviin kysymyksiin

Myittekö asuntonne välittäjän kautta vai itse?

a) Miksi päätitte myydä asuntonne välittäjän kautta?

b) Jos myitte asuntonne itse, miksi päätitte myydä ilman välittäjää?

Millainen myytävä asunto oli, kiinteistö vai asunto-osake? Minkälainen sijainti?

Kuinka pitkä asuntonne myyntiaika oli suunnilleen?

Saitteko asunnosta tavoittelemanne hinnan, vai pitikö hintaa laskea myöhemmin?

Jos myitte asunnon ilman välittäjää, miten arvioitte sopivan myyntihinnan?

Jos myitte asuntonne välittäjän kautta, sujuiko yhteistyö ongelmitta? Jos ongelmia ilmeni, mistä asioista olitte välittäjän kanssa eri mieltä?

Mitä lisäarvoa koit välittäjän tuoneen myyntiprosessiin?

Ilman välittäjää asuntonne myyneet, millä tiedotuskanavilla mainostitte myytävää asuntoanne ja paljonko myynnistä koitui suunnilleen kuluja (ilmoittelut, asiakirjojen hankkimiset yms.)?

Koitteko itse myymisen isoksi paperisodaksi tai muuten vaivalloiseksi? Oliko vaivannäkö välityspalkkiossa säästämisen arvoista?

Sujuiko kauppa ongelmitta ilman jälkiselkkauksia?

Mitä tekisit toisin seuraavan kaupan suhteen?

Millaisia neuvoja annat asuntonsa itse myyvälle, entä välittäjän valintaan?

Kaikki kommentit ja kokemukset otetaan vastaan

6

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erwin Håhendahl

      Kiitos kysymästä. Hyvin.

      • ikuisuuskysymys

        Kiitos tyhjentävästä vastauksestasi!


      • Erwin Håhendahl
        ikuisuuskysymys kirjoitti:

        Kiitos tyhjentävästä vastauksestasi!

        Olepa hyvä vaan. Jos ihmettelet miksei tämän parempia vastauksia tullut, niin lues kriittisellä ajatuksella kysymysryppääsi uudelleen. Tämä on keskustelupalsta. Ei taida monellakaan olla intoa mitään novellia alkaa skriivaan.


    • laskumarkkinassa

      Nyt asuntohintojen voimakkaasti laskiessa ja ostajien kaikottua markkinoilta, on tärkeintä laittaa hintapyynti heti reilusti niin alas, että se herättää edes jonkun mielenkiinnon. Jos ostajan sattumalta saa tulemaan kaupoille ja hän tekee minkä hyvänsä tarjouksen, niin se kannattaa ottaa todesta, eikä tarjoajaa pidä päästää karkuun. Seuraavaa tarjousta voi joutua odottamaan kauan ja hinnat kuitenkin laskevat koko ajan.

    • myyjä

      Myittekö asuntonne välittäjän kautta vai itse?

      Itse

      a) Miksi päätitte myydä asuntonne välittäjän kautta?

      b) Jos myitte asuntonne itse, miksi päätitte myydä ilman välittäjää?

      Netti on halpa markkinointiväline lehti-ilmoituksiin verrattuna. 2 kertaa ostajana ja kerran myyjänä välittäjän kautta oltuani huomasin, ettei välittäjää tarvita enää mihinkään. Kauppakirjamallit ym. tarpeellisen saa netistä.

      Millainen myytävä asunto oli, kiinteistö vai asunto-osake? Minkälainen sijainti?

      Asunto-osake, yksiö, pikkukaupungin keskustassa

      Kuinka pitkä asuntonne myyntiaika oli suunnilleen?

      5 vrk

      Saitteko asunnosta tavoittelemanne hinnan, vai pitikö hintaa laskea myöhemmin?

      Sain

      Jos myitte asunnon ilman välittäjää, miten arvioitte sopivan myyntihinnan?

      Välittäjä kävi arvioimassa, mikä perustui samaan minkä itsekin pystyin tekemään eli katsomaan toteutuneet asuntokaupat.

      Jos myitte asuntonne välittäjän kautta, sujuiko yhteistyö ongelmitta? Jos ongelmia ilmeni, mistä asioista olitte välittäjän kanssa eri mieltä?

      Mitä lisäarvoa koit välittäjän tuoneen myyntiprosessiin?

      Ilman välittäjää asuntonne myyneet, millä tiedotuskanavilla mainostitte myytävää asuntoanne ja paljonko myynnistä koitui suunnilleen kuluja (ilmoittelut, asiakirjojen hankkimiset yms.)?

      Vain tori.fi. Isännöitsijäntodistus 100 €.

      Koitteko itse myymisen isoksi paperisodaksi tai muuten vaivalloiseksi? Oliko vaivannäkö välityspalkkiossa säästämisen arvoista?

      Ei ollenkaan. Asiakirjat löytyy netistä, tarvitsi vain kirjoittaa nimet, kaupan kohde, päivämäärät ym.

      Sujuiko kauppa ongelmitta ilman jälkiselkkauksia?

      Jep.

      Mitä tekisit toisin seuraavan kaupan suhteen?

      Tuskin mitään

      Millaisia neuvoja annat asuntonsa itse myyvälle, entä välittäjän valintaan?

      Jos asunto kaipaa remonttia, vähän perehtyä mitä maksaa ja mikä on välttämätöntä. Tinkivä ostaja voi yrittää väittää vaikka mitä ja peloitella myyjän vastuulla jälkikäteen (tällainenkin sattui kohdalle)

      Realistiseen hintapyyntöön hieman extraa (ei kuitenkaan liikaa), ostaja saa tinkiä ja on tyytyväinen itseensä, kun onnistuu siinä. Molemmille hyvä kauppa.

      Monet välittäjät perustavat arvionsa vain pikaisiin silmäyksiin asunnossa ja lähiaikoina toteutuneisiin kauppoihin. Harva perehtyy asuntoon tarkemmin. Myyntitilanteessa jotkut vain ovat läsnä eivätkä aktiivisesti pyri myymään. Kannattaa käydä esittelyissä tarkkailemassa, millaiselle kauppiaalle toimeksiannon antaa.

    • välittäjät ulos!

      Huonosti menee välittäjillä jos täällä pitää kysellä noita!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe