Lapsettomuushoitoihin yksin

Joutsen94

Olen 20 - vuotias nuori nainen. En ole vielä päättänyt mennä lapsettomuushoitoihin, mutta tiedän olevani aseksuaali, eli minua ei kiinnosta olla suhteessa miehen kanssa, (vaikka olen 100 % hetero), eikä seksikään kiinnosta. Olen tiennyt, että haluan lapsen yksin jo yli viisi vuotta.

Tarkoituksena olisi siis ehkä joskus 23 - 25 - vuotiaana mennä lapsettomuushoitoihin, mutta yksin, ilman miestä. Onko jollakin kokemusta tällaisesta tilanteesta?

Olen ajatellut mennä Viron klinikalle. En voi saada lapsia luonnollisesti, vain lahjoitetulla munasolulla. Tiedän jo psykologin käynnit, hinnastoa ja tilastotietoa onnistumisesta, mutta vielä päässä pyörii täynnä kysymyksiä? (Please help me!) :)

1. Voiko näin tehdä, että menee yksin hoitoihin?
2. Saako virosta luovutettua spermaa?
3. Saako luovutettavan munasolun 'ulkonäön määritellä'?

Kertokaa joku, jolla on kokemusta, tai aiotte mennä hoitoiihin yksin lähitulevaisuudessa!

Kiitos vastauksista etukäteen! :)

4

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Voi. Entä oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa, että voit perustaa perheen toisen aseksuaalin kanssa? Heitä on miehissäkin.

2. Luovutettua spermaa voi käyttää Virossa, Suomessa ja monissa muissa maissa. Tanskalaiset spermapankit toimittavat lähes mille vain klinikalle maailmassa. Sperman alkuperän mukaan joko luovuttaja on täysin tuntematon tai lapsella on halutessaan mahdollisuus selvittää luovuttajan henkilöllisyys 18-vuotta täytettyään.

3. Lähinnä voi esittää toiveita luovuttajan silmien ja hiusten väristä. Silmänvärin periytymisessä on joitain sääntöjä, joista voi katsella todennäköisyyksiä, mikä voisi olla lapsen silmien väri verrattuna vanhempiin. Lapsihan on silti tietysti ihan itsensä näköinen, eiväthän sisaruksetkaan ole välttämättä samannäköisiä.

Suomessa lapsella on mahdollisuus selvittää munasolun luovuttajan henkilöllisyys aikuisena, useimmissa muissa maissa ei. Mielestäni se on Suomelle iso puoltava tekijä.
      Ulkomaille voi myös olla aika haastavaa mennä varsinkin ensimmäiseen hoitoon kielivaikeuksien ja pitkien matkojen takia. Halvimmat hinnat on tällä hetkellä Tsekeissä ja Puolassa. Ero Suomen hintoihin on kyllä suuri.

Jos haluat, voit laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected], niin kerron sen verran mitä itse tiedän. Netistä on kyllä muutenkin aika helppo etsiä tietoja.

• Joutsen94

Kiitos vastauksesta! :)

Oon joskus lukenut joltakin foorumeilta tuosta Viron Elite - klinikasta, ja verrannut hintojakin Suomen hintoihin. Olihan ne hieman halvemmat kuin Suomessa, mutta jos tosin esim. Puolassa on halvempaa, niin sekin olis kyllä varteenotettava vaihtoehto sitten joskus...

Vaikka olen nuori, en pysty luottamaan miehiin, enkä tunne seksuaalista vetovoimaa niitä kohtaan. Edellisissä suhteissani mua on pettänyt jokaikinen ex - poikaystäväni, joten luottamisen kanssa on vaikeuksia. Lisäksi isälläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja vanhempieni riitoja olen saanut todistaa jo pienestä asti.

Ite oon suunnitellut vasta 3 - 5 vuoden sisällä mennä hoitoihin... Kaikista suurin pelkoni totta kai on, että hoidotkaan eivät tehoa..

• tuiskunen..

Joutsen94: Lapsettomuushoidoissa ainakin suomessa ensimmäisenä tutkitaan naisen terveys, eli onko rakenteellisesti normaali ja hormoonipitoisuudet ok sekä ovuloiko. Ja mikäli kaikki on ok niin kyllä on hyvät mahdollisuudet raskautua, ja vaikka olisikin lapsettomuutta aiheuttavia tekijöitä niin näihinkin on tänäpäivänä tehokkaa hoidot, lääkitykset jne!

Lisäksi jos olet terve ja omat munasolusi hyviä raskautumista varten niin tämä on ensimmäinen vaihtoehto varmasti hoitoa ajatellen. Eli tapauksessasi tarvitsisit luovutettuja siittiöitä ja se on huomattavasti halvempi (ehkä 7-10-kertaa halvempi!)kuin lahjoitetuilla munasoluilla tapahtuva hoito. Myös munasolu hoitoihin on pitkät jonot, sperman luovuttajia taas on tarjolla voisin sanoa että aina.

Me olemme nuorena (25v) parina Suomessa yksityisellä hoidoissa ja aina on saanut asiantuntevaa palvelua. :) Ja yksin lasta hankkivia naisia on tänäpäivänä yhä enemmän hoidoissa.. :) Tsemppiä tulevaisuuteesi!

• muksutta

Tuskin kukaan menee luovutetuilla munasoluilla hoitoon muuten kuin pakosta. Vaikka menisikin, niin ei mikään klinikka hoida ilman syytä. Eli hiukan hassua yrittää "käännyttää" jotakuta pois hoitojen kannalta.

Munasoluhoitoihin on jonoa, mutta ei se mikään pitkä ole, varsinkaan siihen nähden että aloittaja on vasta 20-vuotias. Tai riippuu tietysti mitä pitää pitkänä jonotuksena, mutta vertailukohtana esim. adoptioon kuulemma menee helposti 5 vuotta tai enemmänkin. Hoitoja edeltävät tutkimukset vievät aikaa, hoitokertoja on yleensä monta, eli ei kannata lähteä sillä asenteella, että mikään hoito missään olisi nopeaa varsinaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8050
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4604
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3907
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3228
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2802
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2737
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2422
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2220
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2109
    Aihe