Sudet tappavat aina ajokoirani

ajokkiharrastaja

Susi on jo kolmena vuonna peräkkäin vienyt ajokoiran minulta metsästysreissuillani. Enää ei huvita koiraa metsästystä varten hommata, kun sudet kumminkin taas tappaisivat sen minulta :-(

No seuraa tarvitsen koirasta kumminkin ja ajokoiriin olen erikoistunut. Parasta unohtaa koko metsästysharrastus susien takia ja pitää tulevaa koiraa vain seurakoirana.

Asun ja metsästelen Pirkanmaalla.

Miksi Suomessa on susia, mitä hyötyä niistä on?

67

2077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukkapiippu

      Suomessa oli susia ennen ajokoiria. Sudet pitivät hirvi-, ja peurakannat kurissa. Ihmisen tullessa näille selkosille katsottiin susi ravintokilpailijaksi ja sitä alettiin sitämyöten tappamaan. Susi voi katsoa koiran reviirikilpailijaksi tai nälkäisenä ruuaksi. Vaikkakin juoksulla oleva narttususi voi tykätäkkin uroskoirasta muuten kun esim ruokana, kilpailijana.

      • huomioitavaa

        60-70-80 luvuilla oli ajokoiria,eikä yksikään muistaakseni joutunut suden raatelemaksi.Sudet oli kaikki tapettu,kun sudet tappo lapsia.Niitä susia,ei siis ollut suomessa,siksi koirilla ei ollut mitään hätää.


    • ajokoiransamenetti

      Niin no on ne villisudet ollukki ennen kun ajokoira mutta nämä nykyiset kesy/piha sudet nyt onki jotain aivan muuta kuin villejä, omakokemuksenikin kun ajokoiran vei alle 100m päästä minusta kertoo sen, että pelkoa ei ole ihmistä kohtaan alkuunkaan.

      Kyllä se ajokoira on vaan helpoin saalis sudelle ja esim. suden pentujen emä opettaakin heti pennuille, miten saadaan helppoa ruokaa eli tappamalla ajokoira ajosta tai hakemalla se pihasta, täälläkin missä itse asun ei tulisi mieleenkään pitää koiriani ulkokoirana juuri tuon pelon takia, että koira viedään, eikä kävisi mielessäkään jättää koiraa ajamaan ja lähteä itse kotia.

      Ja eipä ollut tuollaisia ongelmia n. 3 vuotta aiemmin tällä seudulla eli on se susikanta noussut rajusti ja nimenomaan tämä pihasusi kanta. Koiria täällä ja pari tappaneet tänä kautena.

      Tuokin että yhtään sutta ei pannotettu nyt viime talvena on täyttä huijausta, luulevat että metsästäjät käyttävät hyväksi tietoa siittä missä sudet liikkuu ja ampuvat ne, tosi on kuitenkin ainakin omalla kohdallani että kun tiedän missä ne liikkuu niin voin suojella koiraani siten eli en vie sellaiselle alueelle sitä.

      Ja jestas näitä susisuojelioita kun eivät tajua että susi ei ole lemmikki, eivätkä tajua miltä se tuntuu kun omakoira tapetaan ja selittävät että miksi veit koiran metsään, no miksiköhän? Olisiko siksi että ajokoiralla sattuu olemaan metsästysvietti ja se on jalostettu metsästykseen. En jaksa enää uskoa että näitä pihasusia tullaan päättäjien toimesta lopettamaan ja eivät varmana usko muutkaan metsästäjät, varsinkaan ne jotka niitä salaa kaataa, tosin en yhtään sellaista tunne, mutta voin kuvitella miten turhautuneita ne ovat. Maalla asuvien elämä nyt muutenkin tehdään vaikeammaksi ihme päätöksillä.

      Otan osaa koirien menettämisestä.

      • minelan

        0len kanssasi siitä, että sitä asiaa ei ymmärretä, ennen kun se sattuu omalle kohdalle. MUTTA SUSI ON PAIKOIN SUOJELTU OTUS. Venäjältä niitä tulee paljon, eikä siellä varmaankaan ole mitään kontrollia.

        Toinen syy on, levinnyt niin laajalti ja kesyyntyneet ihmiseen nähden, koska ihmiset asuvat niin lähellä niiden reviiriä.

        0tan osaa varmasti koiriesi poismenon kohdalla.


    • mies58v

      kaikkiltasusilta nirri pois vaan

    • susikustaa

      Susi on vaarallinen peto, joten susikanna pitää olla tarkasti säänneltyä, muuten käy köpelösti.

      • jk345000

        näin juuri


      • Pilkkku

        Joka vuosi susi kantaa valvotaan ja muutama lupa annrtaan. Kyllä sitä valvotaa


    • susiturkki54

      Ajokoira on sudelle helppo saalis. Kun ajokoira ajossa haukkuu, se on sudelle vellikello käydä aterialle.

    • katma

      Kyllä sen on viisainta olla ottamatta ajokoiraa susialueella. Jos tykkää ajokoirasta muuten kotikoirana, niin on pilvin pimein tarjolla yksilöitä, joilta puuttuvat metsästysvaistot lähes tyystin, ja metsästäjä antaa mielihyvin tällaisen koiran pois seurakoiran virkaan, ettei tarvitse lopettaa. Joskus joutuu ottamaan useamman koiran,ennen kuin se metsällä toimiva sattuu kohdalle, ja "monttu" niitä pelaamattomia odottaa, ellei joka seurakoiraksi ota.

    • en käsitä

      "metsästäjä antaa mielihyvin tällaisen koiran pois seurakoiran virkaan, ettei tarvitse lopettaa. Joskus joutuu ottamaan useamman koiran,ennen kuin se metsällä toimiva sattuu kohdalle, ja "monttu" niitä pelaamattomia odottaa"

      -Minä en ikinä lopettaisi koiraa sen vuoksi, ettei siitä olisi käyttötarkoitukseensa, jos se on perusluonteeltaan ja terveydeltään loistava. Enkä antaisi pois, kun itse sen kumminkin olen hommannut omalla vastuullani.

      • en käsitä

        Vastaus siis nimimerkille katma.


    • ajokoiratmetsälle

      niinpä, itse en luopuisi yhestäkään koirasta metsästysvietin puuttumisen takia.

      Joo, niitä ajokoiria ei kai kannata susialueille ottaa, mutta entä jos koira on otettu 7 v sitten ja silloin ei susia täällä ollut? pitäisikö siltä nyt yhtäkkiä viedä siltä metsästys pois, olisiko se sitten onnellinen? kyllä nyt joku muu saa lähteä eikä minun koirani. Koira on tottunut joka viikko kauden aikana 3 kertaa käymään metässä.

      Tosin tällä menolla koko suomi on kohta susialuetta ja missään ei koirilla voi metsästää, pitäisi vaan lopettaa ne hirven metsästyksetkin sitten, metsästäkööt herrat siellä eduskuntalolla hirvensä, ku näyttää ne susiasiatkin olevan niiden asia, vaikkei susia siellä olekaan..

    • vorssi

      Suomessa on yli 300 000 metsästäjää ja lukuisia metsästyskoirien rotujärjestöjä. Ensi keväänä on eduskuntavaalit. Nyt voi kysyä, mitä tämä järjestöt tekevät kyseisessä asiassa? Jos todellista halua on, niin miksi antaa muutaman viherpiipertäjän terrorisoida metsästäjien ja muiden eläimiä pitävien elämää ja oikeuksia?

    • Susi kuuluu luontoon

      Esim. tällaista olisi voinut harkita jo viimeistään sen jälkeen kun se ensimmäinen koira meni suden suuhun http://www.erakellari.fi/tuote/susisuojaliivi-koiralle-protector-pro/0699900007105/ ja kaikki lisävarusteet siihen myös varmuuden vuoksi. Kallishan se on, muttei kuitenkaan yhtä kallis kuin niiden kymmenen ajokoiran hankintahinta ja harrastuksethan maksaa aina.

    • pyhpyh

      pyh pyh, ei toimi tuo liivi, kurkku paljaana

      • Susi kuuluu luontoon

        Siihen kuuluukin liittää se lisävaruste kaulapanta myös. Siinä tulee heijastimetkin samalla hoidettua ja ne susiraudat hankitaan lisäksi tottakai myös, jos lisävarusteita et ymmärtänyt jo ensimmäisestä viestistä.


    • ei toimi

      onko tuo sitten ratkaisu kesyntyneille susille?

      Olen samaa mieltä, että VILLIsusi kuuluu luontoon, muttei koirasudet, eikä kesysudet.

      Kyllä tuollainen liivi vaikuttaa negatiivisesti koiran työskentelyyn ja ei ole 100 % suoja susilta vai onko nimimerkillä "susi kuuluu luontoon" kokemusta kyseisen liivin toimivuudesta käytännössä? Minulla on vastaavasta.

      • liuiou

        Niinpä niin, koira suojatta susimetsään ja sitten itketään, kun se ei selvinnytkään päivää hengissä.

        Kunhan koira on ensin tottunut tuollaiseen, niin ei se siitä välitä. Ei paina edes kovin paljoa. Ei pitäisi tuntua terveellä koiralla missään.

        Ellei koiraa aio pukea haarniskaan, niin mikään ei suojaa täysin. Suojaa kuitenkin koiran tärkeimpiä osia ja suo lisäaikaa metsästäjälle - jos ei tosiaan ruualle lähde kesken ajon. Toki vakuutusmaksut jäävät saamatta eikä siitä sessestä varmaan enää metsästyskoiraksi ole, mutta onpahan ainakin hengissä.


      • Susi kuuluu luontoon

        Ei, tämä ei ole ratkaisu kesyyntyneille susille; vaan yksi tapa yrittää suojata toivon mukaan perheelleen tärkeää metsästyskoiraa sen ollessa ajossa. Liivin olisi tarkoitus suojata koiraa ihan kaikenlaisilta susilta. Ja ei minunkaan mielestäni mitkään koirasudet luontoon kuulu, vaan kyllä ne saa ainakin minun puolestani sieltä käydä lopettamassa.
        Terveen ja vietikkään koiran työskentelyyn ei liivin tulisi todennäköisesti mitenkään vaikuttaa. Toki liiviin totutellaan ensin ihan kotona, vaikkapa oleskelemalla liivi päällä ja syöttämällä koiralle namia aina kun liivi laitetaan päälle, jolloin siitä tulee koiran mielestä kiva juttu. Ainakaan tämän koiran työskentelyyn ei liivi ole mitenkään vaikuttanut, vaan unohtuu heti kun haju löytyy (lukee jutun kuvateksteissä): http://yle.fi/uutiset/chilintuoksuinen_liivi_suojaamaan_koiria_susilta/6516093
        Jutun koira käyttää tosin erityyppistä liiviä, mutta samanlainen vaikutus niillä on varmasti kaikilla työskentelyyn eli ei mainittavaa vaikutusta. Näitä saa erimerkkisiä näemmä myös sähkötoimisina: https://www.finna.fi/Record/metsastysmuseo.M011-59096?lng=en-gb
        Myönnän että liivi ei ole välttämättä 100% suoja, mutta en ole niin väittänytkään. Liivi kuitenkin suojaa kaikki koiran keskeisimmät osat ja sähkötoiminen voi jopa säikäyttää hyökkääjät kokonaan pois. Se on mielestäni vissi ero mahdollisen hengissä selviämisen kannalta, verrattuna siihen että koira olisi täysin suojaamaton. Mielestäni liivitetyllä koiralla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä susikohtaamisesta pienin vammoin tai parhaassa tapauksessa jopa täysin vahingoittumattomana. Ja tästä näkökulmasta katsottuna minä kyllä päätyisin koirani liivittämisen kannalle. Itselläni ei ole liivistä kokemuksia, sillä ainut metsästyskoira mikä täältä löytyy tuli aikuisena kodinvaihtajana hyvin heikon metsästysvietin johdosta. Mutta minua turhauttaa miten nämä hukkaliivit tuomitaan välittömästi huonoiksi ja toimimattomiksi pelkän kuvan perusteella, kun ihmiset eivät edes viitsi yrittää kokeilla niitä. Minun mielestäni suojaliivit olisivat merkittävä parannus tilanteeseen ihan jokaiselle susialueella liikkuvalle metsästyskoiralle.


      • fxdrgexg
        Susi kuuluu luontoon kirjoitti:

        Ei, tämä ei ole ratkaisu kesyyntyneille susille; vaan yksi tapa yrittää suojata toivon mukaan perheelleen tärkeää metsästyskoiraa sen ollessa ajossa. Liivin olisi tarkoitus suojata koiraa ihan kaikenlaisilta susilta. Ja ei minunkaan mielestäni mitkään koirasudet luontoon kuulu, vaan kyllä ne saa ainakin minun puolestani sieltä käydä lopettamassa.
        Terveen ja vietikkään koiran työskentelyyn ei liivin tulisi todennäköisesti mitenkään vaikuttaa. Toki liiviin totutellaan ensin ihan kotona, vaikkapa oleskelemalla liivi päällä ja syöttämällä koiralle namia aina kun liivi laitetaan päälle, jolloin siitä tulee koiran mielestä kiva juttu. Ainakaan tämän koiran työskentelyyn ei liivi ole mitenkään vaikuttanut, vaan unohtuu heti kun haju löytyy (lukee jutun kuvateksteissä): http://yle.fi/uutiset/chilintuoksuinen_liivi_suojaamaan_koiria_susilta/6516093
        Jutun koira käyttää tosin erityyppistä liiviä, mutta samanlainen vaikutus niillä on varmasti kaikilla työskentelyyn eli ei mainittavaa vaikutusta. Näitä saa erimerkkisiä näemmä myös sähkötoimisina: https://www.finna.fi/Record/metsastysmuseo.M011-59096?lng=en-gb
        Myönnän että liivi ei ole välttämättä 100% suoja, mutta en ole niin väittänytkään. Liivi kuitenkin suojaa kaikki koiran keskeisimmät osat ja sähkötoiminen voi jopa säikäyttää hyökkääjät kokonaan pois. Se on mielestäni vissi ero mahdollisen hengissä selviämisen kannalta, verrattuna siihen että koira olisi täysin suojaamaton. Mielestäni liivitetyllä koiralla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä susikohtaamisesta pienin vammoin tai parhaassa tapauksessa jopa täysin vahingoittumattomana. Ja tästä näkökulmasta katsottuna minä kyllä päätyisin koirani liivittämisen kannalle. Itselläni ei ole liivistä kokemuksia, sillä ainut metsästyskoira mikä täältä löytyy tuli aikuisena kodinvaihtajana hyvin heikon metsästysvietin johdosta. Mutta minua turhauttaa miten nämä hukkaliivit tuomitaan välittömästi huonoiksi ja toimimattomiksi pelkän kuvan perusteella, kun ihmiset eivät edes viitsi yrittää kokeilla niitä. Minun mielestäni suojaliivit olisivat merkittävä parannus tilanteeseen ihan jokaiselle susialueella liikkuvalle metsästyskoiralle.

        "Aron liivin tarkoituksena ei ole vain suojata koiria susien hyökkäyksiltä vaan sillä yritetään ehdollistaa sudet myös pelkäämään koiria."

        Olisi eittämättä hyvä juttu, varsinkin kun sama jekku tepsii ilmeisesti karhuihinkin.


      • Julianella

    • ilo121

      Sinun keskustelu on mielenkiintoinen, mutta se on ilo, joka tällä hetkellä ajaa minut. Vuosien tutkimus rahaa luotonanto, pankit itseltäni käsittämättömiä ehtoja, Löysin juuri minun laina yksilön erittäin edullinen korkotaso. Jumala siunatkoon ja tekee satakertaisesti kaikki on hyvin tehty.
      Että kaikki ne, jotka sitä tarvitsevat rahaa lainan yhteystietoja sähköpostitse [email protected]

    • pikkuhukka1

      Suomessa susien suojelijat pompottavat muita ihmisiä ja vetävät kölin alta milloin vain haluvavat. Kun jonkin julkkiksen suosio alkaa hiipua, niin silloin hön ilmoittautuu susien suureksi suojelijaksi. Takuuvarmasti tämä tietää pääsyä iltalehtien lööppien henkilöksi.

    • susia liikaa

      Susiensuojelijaterroristit panevat maaseudulla asuvat tiukoille lisäämällä Suomen susikantaa jatkuvasti, mutta kannattaako alistua muutaman hemmotellun herraspenskan suojeluhaihatteluille.

    • olli8

      Ei alistuta.

    • kovettu

      Onneksi sudesta tulee riistaeläin, joten kovat piippuun.

    • minelan

      Itse olen kasvattanut 29 vuotta ja omistanut lähes 40 vuotta kk-mäyräkoiria ja jos kohdalle sattuu niin erinomaisen riistaviettisiä. KK-mäyräkoira etsii supia luolasta,sitä käytetään ajoon peuran metsästyksessä, jäljestetään yms.
      On turha aliarvioida kk- mäyräkoiraa.
      Mutta sen vuoksi en myykään pentujani metsästäjillle, koska vaaroja on liian paljon.

    • Vastaan.trollille

      Miksi Suomessa on niin paljon metsästäjiä? Miksi metsästät, mitä hyötyä siitä on? Tapat eläimiä huviksesi ja sitten vikiset täällä, kun metsässä asuvat eläimet tappavat reviirilleen tunkeutuneen toisen eläimen.

      Metsä on susien koti. Sinä ja koirasi menette heidän kotiinsa tappamaan heidät. He eivät ehkä pidä siitä. Miksi teet tuollaista?

      Mainittakoon myös, ettet selvästikään osaa hommaasi, jos koirasi tapetaan joka metsästysreissulla.

    • SusivahinkojenEstäminen
    • rerawetawe

      Miksi Suomessa on metsästäjiä, mitä hyötyä mniistä on? Villieläinkantojen kokoa voi säädellä muillakin keinoin. Suomessa on Euroopan maista eniten aseenhaltijoita per tuhat asukasta ja suurin osa näitä huvikseen räiskijöitä.

    • rrrauhhhh

      HYVÄ SUDET! Jatkakaa samaan malliin.

    • rukkasiksi

      kaupungissa, kerrostalossa asuvat luonnonsuojelijat tietävät parhaiten miten susien naapureina eletään: lähettäkää vaan lapset aamupimeälle koulutielle, ei ole susi raadellut lapsia piiiitkään aikaan.. älkää viekö koiria metsään. lihaa saa kaupastakin... ja jos viette, niin laittakaa sille haarniskaliivit päälle tai kierittäkää ainakin rautalankaa sen ympärille... tehkää aitaukset karjalaidunten ja navetoiden ympärille, aidatkaa myös metsäpeurat, ennenkuin ne kuolevat sukupuuttoon. televisiossa kertoi, helsingin keskustassa asuva luontoliiton SUSIASIANTUNTIJA yöpyneensä pohjois-karjalassa teltassa. oli kuulemma aamulla heränny, eikä ollu susi häntä syöny. harmi.

      • SalakaatajistaNahkatakit

        Aseita hiplaavat landepaukut sen sijaan tietävät parhaiten, miten vaarallisia otuksia sudet ovat, miten ne laitetaan kylmäksi ja miten salakaatoja vastustavat naapurit saa hiljaiseksi; sudet vievät lapset koulutieltä ja koulubussistakin, ja kaikki alle 100kg penkistä nostavat lähtevät kanssa susien matkaan ulkohuussiin pimeässä haahuillessaan. Koirat, muut lemmikit ja kotieläimetkin ne vievät tonnin painoisia sonneja myöten vaikka pommisuojasta! Ja jos joku kyläläisistä rikkoo pyhän valan ja kertoo salakaadoista, niin sen koirat voi käydä ampumassa kostoksi sudenpitäviin aitauksiinsa. Ja tämä oli muuten tosi juttu - televisiossa kerrottiin, miten susia salakaatavat, riivatut ja tasapainottomat susivihaajat käyvät ampumassa myös koirat aitauksiinsa, jos omistaja yritti tehdä oikein!


      • hulluolet

        Susia vihaavat eivät anna edes koirien hengelle mitään arvoa, vaikka sopivan paikan tullen tietenkin muistavat saada itkupotkuraivarin susille menettämistään koirista. Käyvät tosiaan tappamassa muidenkin koiria ihan vain huvikseen ja omatkin koirat päätyvät helposti monttuun, jos niistä ei metsästykseen ollutkaan. Edes niitä hyviä metsästyskoiria ei kerta kaikkiaan voi millään varustaa asianmukaisesti metsälle. Ei pojankloppejakaan päästetä mopoilemaan ilman asianmukaisia turvakypäriä, mutta koirille on ihan mahdoton ajatus hankkia metsästysharrastukseen sopivia turvavälineitä.

        Valtion tulisi kustantaa mielenterveyslääkkeet jokaiselle luulotautiselle susivihaajalle. Ne möröt katoavat sängyn alta ja luulotaudin aiheuttama ahdistuneisuus helpottaa tehokkaasti lääkityksellä. Viha ja aseen kanssa heiluminenen sen sijaan ei siihen apua tuo.

        Terveisin,
        Susialueen asukki


      • hukkahukassa

        Valtion pitäis kustantaa,ja tarjota metsästäjille susiliivit ja muut torjunnat susiksi kutsuttuja koiraeläimiä torjumaan.
        Valtionkoiriahan ne suomen sudet on,ja juoksevat metsästäjien mailla.Metsästäjät omistavat maata,ei kerrostaloissa vuokralla asuvat viherpiipertäjät.

        Tietämätön kaupunkilainen keksii itse päästään tarinoita,joihin vain itse uskoo.Eivät he tiedä millaista on asua ns maalla,eivätkä he tiedä susistakaan mitään.Kun eivät viitsi edes googlata,jotta saisivat tietoa ulkomaan susista.Meillä suomessahan tapettiin sudet sukupuuttoon kun tappoivat lapsia,siksi se loppui.Miten susi,lajina ja eläimenä olisi sen jälkeen muuttunut?
        Kun määrät lisääntyvät,voimme todeta ettei mitenkään.Susi,on yhä uhka ihmiselle,muualla mailmallakin,miten ei sitten suomessa . Tai sitten meillä on koirasusia.Kumma kun sitä ei edes ole tarkkaan tutkittu,et mitä ne oikeasti ovat .Ulkomailla on paremmat geenitestit,miksei lainata ja suomen susia testata? Sehän on helppoa,ottaa näytteet pannoituksen yhteydessä.

        Olishan se karmeaa,jos suomessa suojeltais koirasutta sutena.Sehän tuhoais koko susikannan,tai olis siis tuhinnut jo .


      • Otalääkkeetniinhelpottaa
        hukkahukassa kirjoitti:

        Valtion pitäis kustantaa,ja tarjota metsästäjille susiliivit ja muut torjunnat susiksi kutsuttuja koiraeläimiä torjumaan.
        Valtionkoiriahan ne suomen sudet on,ja juoksevat metsästäjien mailla.Metsästäjät omistavat maata,ei kerrostaloissa vuokralla asuvat viherpiipertäjät.

        Tietämätön kaupunkilainen keksii itse päästään tarinoita,joihin vain itse uskoo.Eivät he tiedä millaista on asua ns maalla,eivätkä he tiedä susistakaan mitään.Kun eivät viitsi edes googlata,jotta saisivat tietoa ulkomaan susista.Meillä suomessahan tapettiin sudet sukupuuttoon kun tappoivat lapsia,siksi se loppui.Miten susi,lajina ja eläimenä olisi sen jälkeen muuttunut?
        Kun määrät lisääntyvät,voimme todeta ettei mitenkään.Susi,on yhä uhka ihmiselle,muualla mailmallakin,miten ei sitten suomessa . Tai sitten meillä on koirasusia.Kumma kun sitä ei edes ole tarkkaan tutkittu,et mitä ne oikeasti ovat .Ulkomailla on paremmat geenitestit,miksei lainata ja suomen susia testata? Sehän on helppoa,ottaa näytteet pannoituksen yhteydessä.

        Olishan se karmeaa,jos suomessa suojeltais koirasutta sutena.Sehän tuhoais koko susikannan,tai olis siis tuhinnut jo .

        Sinä oletkin yksi niistä, joille pitäisi valtion tukemana saada lääkitys kohdilleen, niin omiin tarinoihisi uskominen loppuisi lyhyeen. Valtio ei kustanna minulle eikä perheelleni mitään harrastustoimintaan liittyviä tamineita, joten hankkikoon kaikki susiliivejä tai muita turvavälineitä tarvitsevat ne ihan itse. Jos joku haluaa metsästystä harrastaa, niin siinä kuten lähes kaikissa muissakin harrastuksissa on kulunsa. Joko voit ostaa ne liivit ja muut vastaavat tai sitten uuden koiran vähän väliä. Riippuu ihan älykkyysosamäärästäsi.


      • Turhaalätinää

        Olet sen verran yksinkertainen,ettei sinun kannata edes yrittää keskustella muiden kanssa,et pysty siihen.Hoida vaan oma lääkityksesi,niin kaikki voittavat.


      • ofnfb
        Turhaalätinää kirjoitti:

        Olet sen verran yksinkertainen,ettei sinun kannata edes yrittää keskustella muiden kanssa,et pysty siihen.Hoida vaan oma lääkityksesi,niin kaikki voittavat.

        Relevantit argumentit loppuivat kesken ja sitten alkoikin kakaramainen "mä en enää leiki sun kanssa" -kitinä. Tuttua touhua sinulta. Voi raukkaa. :D


      • Kakarakitiraukka

        Mahdoton keskustella kanssasi järkevästi.Sinulla kun on tapana vaan haukkua muita,vaikka et mistään mitään oikeasti tiedä.Käytöstapoihin kannatraisi kiinnittää huomiota,mikäli keskustella haluat.Mutta luulempa,että tarkoituksesi onkin vain riidan haastaminen,se näkyy kirjoituksistasi.
        Sinuna hankkisin tietoa,ettei tietämättömyys suututtaisi noin paljon.Ehkä käytöksesi sitten muita kohtaa olisi siedettävämpää,mene ja tiedä.
        Nimimerkissäni viimeisimmät haukkumasi.


      • Mutkumutkumutku
        Kakarakitiraukka kirjoitti:

        Mahdoton keskustella kanssasi järkevästi.Sinulla kun on tapana vaan haukkua muita,vaikka et mistään mitään oikeasti tiedä.Käytöstapoihin kannatraisi kiinnittää huomiota,mikäli keskustella haluat.Mutta luulempa,että tarkoituksesi onkin vain riidan haastaminen,se näkyy kirjoituksistasi.
        Sinuna hankkisin tietoa,ettei tietämättömyys suututtaisi noin paljon.Ehkä käytöksesi sitten muita kohtaa olisi siedettävämpää,mene ja tiedä.
        Nimimerkissäni viimeisimmät haukkumasi.

        Sinun on mahdotonta keskustella järkevästi vain ja ainoastaan siitä syystä, ettet ymmärrä mistä puhut ja menet lukkoon heti kun joku oikaisee vääristyneitä mutuilujasi. Muihin tämä ei liity mitenkään, ainoastaan itseesi. Jos siis haluaisit keskustella, niin keskittyisit itsesi harjoittamaan parjaamiseen ja oikoisit itse harhaisia näkemyksiäsi, mutta ethän sinä halua. Riitelemässähän sinä aina vain palstalla olet, joten käytöstäsi tuskin saa siedettävämmäksi itse jeesuskaan. Olet aikuiseksi ihmiseksi harvinaisen lapsellinen ja mistään mitään ymmärtämätön räyhähenki.


      • Anonyymi
        SalakaatajistaNahkatakit kirjoitti:

        Aseita hiplaavat landepaukut sen sijaan tietävät parhaiten, miten vaarallisia otuksia sudet ovat, miten ne laitetaan kylmäksi ja miten salakaatoja vastustavat naapurit saa hiljaiseksi; sudet vievät lapset koulutieltä ja koulubussistakin, ja kaikki alle 100kg penkistä nostavat lähtevät kanssa susien matkaan ulkohuussiin pimeässä haahuillessaan. Koirat, muut lemmikit ja kotieläimetkin ne vievät tonnin painoisia sonneja myöten vaikka pommisuojasta! Ja jos joku kyläläisistä rikkoo pyhän valan ja kertoo salakaadoista, niin sen koirat voi käydä ampumassa kostoksi sudenpitäviin aitauksiinsa. Ja tämä oli muuten tosi juttu - televisiossa kerrottiin, miten susia salakaatavat, riivatut ja tasapainottomat susivihaajat käyvät ampumassa myös koirat aitauksiinsa, jos omistaja yritti tehdä oikein!

        helpottiko ituhippiä?


    • rajassakovikaavaisusissa

      Miksi,ulkomailla sudet tappaa aikuisia ihmisiäkin .Mutta suomessa,ne on vaarattomia ihmisille?
      Voitte googlata tuon itse.
      Suomen sudet on harvinaisuus,ainut susilaji joka ei tapa ihmistä tai hyökkää ihmisen kimppuun .
      Sutemme on kuulemma venäjältä tulleita,rajalla on niille jotain ihmettä sitten käynyt.Venäjällä sudet tapoaa venäjän uutisten mukaan ihmisiä .
      Mistä johtuu et venäjällä sudet tappaa ihmisiä,mut rajan tällä puolen suomessa ei?

      • huomioinut

      • rqweqwet

        Susi ei ole koskaan tappanut Suomessa ihmistä. Naurettavaa paniikinlietsontaa mutta oletkin rajakki joka keksii asiat päästään.


      • lapsiensusisurmat

        Sinä vaan et ole siitä lukenut.Vaatisi lukutaidon,ja googlen.Kuvitteletko oikeasti,et suomi olis mailmassa ainut maa jossa ei sudet tapa ihmistä?
        Googlaa,lapsia paljonkin tappoivat.
        Sudet hävitettiin suomesta,kun ne tappoivat ihmisiä.Siksi,suomessa ei ole sataanvuoteen ihmistä susi tappanut,kun ei ollu paljoa susiakaan.Lue,ja opi.
        Susi on käynyt suomessa jo ihmisen kimppuun,mut sinulle ei oo sitä tietenkään kertottu...


      • huomioinut
        rqweqwet kirjoitti:

        Susi ei ole koskaan tappanut Suomessa ihmistä. Naurettavaa paniikinlietsontaa mutta oletkin rajakki joka keksii asiat päästään.

        Satusetä löytyi.


      • Lapsionihminen

    • jhkbvbb
    • etwtweyw

      Mitäs metsästäjät änkeette suden kotiin tappaman sitä. Se asuu metsässä, te ette sinne kuulu ja vielä vähemmän koiranne

      • Luonnostavieraanntunutot

        Mitä ihmettä sekoilet suden tappamisella,sehän on kiellettyä,etkö tajua sitä?
        Olet joku vuokratalon asukki raukka,säälittää ihan.Et omista metsää,etkä muutakaan 😂


      • etwtweyw
        Luonnostavieraanntunutot kirjoitti:

        Mitä ihmettä sekoilet suden tappamisella,sehän on kiellettyä,etkö tajua sitä?
        Olet joku vuokratalon asukki raukka,säälittää ihan.Et omista metsää,etkä muutakaan 😂

        Valitettavasti en ymmärtänyt kommenttiasi. Täsmentäisiktö, kiitos.


      • Päätöntäjuttuatarinaa

        'Mitäs metsästäjät änkeette suden kotiin tappaman sitä."
        Noin kirjoitit.

        Susi on suomessa rauhoitettu.Eli metsästäjät ei änkeä sutta tappamaan yhtään minnekkään.Mistä keksit noita metsästäjät tappaa susia juttujas,uskotko itse niihin?

        Ymmärsitkö nyt,kun täsmensin?

        Suomessa susia metsästetään vaan poikkeusluvalla,eikä niitä lupia jaella petusteettomasti.

        Etkö sä lue uutisia
        ollenkaan,vai miten vaikutat olevan täysin pimennossa asioista?


      • OletTäysiVitsi
        Päätöntäjuttuatarinaa kirjoitti:

        'Mitäs metsästäjät änkeette suden kotiin tappaman sitä."
        Noin kirjoitit.

        Susi on suomessa rauhoitettu.Eli metsästäjät ei änkeä sutta tappamaan yhtään minnekkään.Mistä keksit noita metsästäjät tappaa susia juttujas,uskotko itse niihin?

        Ymmärsitkö nyt,kun täsmensin?

        Suomessa susia metsästetään vaan poikkeusluvalla,eikä niitä lupia jaella petusteettomasti.

        Etkö sä lue uutisia
        ollenkaan,vai miten vaikutat olevan täysin pimennossa asioista?

        Ihan säälittää miten pahasti voi ihminen uskoa satuihinsa ja elää laput silmillä täysin tyytyväisenä. Etkö itse lue uutisia salakaadoista ja kaikesta siihen liittyvästä? On ollut ihan uutisissa, kokonaisissa keskusteluohjelmissa ja peräti lehdissä juttua salakaadoista, jotka eivät mitään harvinaisia yksittäistapahtumia tässä maassa ole. Että hankipa nyt itse tietoa aiheesta, ettei tietämättömyys suututtaisi noin paljon. Katsotaan sitten uudestaan, onko tietämättömyydestä kielivät aivopierusi hiljenneet.


    • Salakaataja.on

      Salakaatoja tapahtuu varmasti paljon.Yksikin näytti sudenkuvaa riistakamerasta ja tokaisi tuokin on entinen susi.
      Kehuskeli vielä,että ampuu kaikki tavatessa.Kyseinen mies on punaisentuvan kennelin omistajan tuttuja.

    • Anonyymi

      maaseudullakin pitää lapselle tarjota turvallinen elämä. minkälaisen vamman jättää herkkään lapsen mieleen että on aina ulkona liikkuessaan hengenvaarassa. mummoni oli syntynyt 1800 luvun lopulla. hän kertoi perimätietona keskipohjanmaalta useitakin taloja ja sukuja joista sudet olivat raadelleet tai vieneet lapsia. ennen ruutiaseiden yleistymistä ollut melko yleistäkin. kirkonkirjoihin on niistä tehty usein merkintä mutta valitettavan moni kirkko on palanut ja kirjat myös. joskus myös on lapsen kuolinsyyksi merkitty eksyminen vaikka tiedettiin varmuudella susien hyökänneen. venäjältä on jouduttu palkkaamaan ammattimetsästäjiä eli lukaaseja susikantaa rajoittamaan.

      • Anonyymi

        Millaisen jäljen lapsen mieleen jättää se, että pittiharrastajat pitävät petojaan irti ja lapset ovat jatkuvassa hengenvaarassa keskellä kaupunkia?


    • Anonyymi

      Kolme syytä, miksi metsästyskoiraharrastus vaikeutuu: petoeläimet, kaupunkilaistuminen ja metsästyksenvastaisuus.

    • Anonyymi

      Ammutaanhan susia luvattakin,kuten Punaisentuvan kennelin omistajan tuttu.
      Herra näytti riistakamerasta sudenkuvaa ja sanoi,että tuokin on entinen susi,kun hän ampui sen.
      Leveili ampuvansa kaikki sudet tavatessa.

    • Anonyymi

      Pirkanmaan susien syöttäjä (arvatenkin persu) voisi varmaan itsekin tarkkailla omaa käytöstään ja luutuneita asenteitaan. Asun ja metsästän itse Kuhmossa, joka on viimeisien laskentojen mukaan 8-9 susiporukan asuinalue. Koskaan ei ole susien kanssa ongelmaa ollut. Kiitos sen, että metsästän vain ja ainoastaan seisojilla, jotka hoitelee lintujen lisäksi myös jänikset. Eli sopeutumalla tilanteeseen eikä jurnuttamalla omien luutumien kautta pääsee jo pitkällä..... Päähänpinttymän valtaamat ihmiset ovat yhtä tarpeellisia kuin ne, jotka tuntevat saaneensa suuren kutsumuksen (tässä tapauksessa persulaisen susihöpötyksen).

      • Anonyymi

        älä sinä koiranperseeseen vahtaava lintujen perään ampuja
        viisastele!
        sinun koiratouhuille nauraa harakatkin!


    • Anonyymi

      Luomuratkaisu: sudet pois ihmisen reviiriltä. Kyllä niille näyttää ryssänmaalla lääniä riittävän.

      • Anonyymi

        Ihminen on vieraslaji susien reviireillä. Toivoisin että sudet harventaisivat maalaiskantaa, mutta toistaiseksi näin ei ole koskaan käynyt.


    • Anonyymi

      Höpö höpö. Meilläpäin menehty myös neljä metästyskoiraa kesken ajon. Syylliset jäivät kiinni kun verijäljet ohjasivat suoraan paikallisen koirankasvattajaämmän pihaan... oli laumanvartijakoiria kuulemma. Eivät kuulemma syöneet mitään muuta kuin omasta kupista kotona. Paskanmarjat, akan koirat oli nähty moneen kertaan metällä irrallaan itekseen päiväkausia. Tappoivat kauriita sekä raatelivat lampaita.

    • Anonyymi

      no?veetäkö koirianne viettä?menkää ITE!hittosoikoon,ku on noin kliimaksi.

    • Anonyymi

      seisojat kiillottavat vaan metsästäjän saappaat!
      koira joka pyörii jaloissa ei ole muuten vaarassa kunhan ei vahingossa päälle astu!
      kuinka paljon sinä seisoja harras, eikun herrastelia teet vahinkoa luonnossa kun ammuskelet pakenevia lintuja suolille? lentävät kilometrin ja kuolevat!
      älä tule huivikaula puhumaan mitään paskaa itsenäisesti toimivien metsästyskoirien omistajille, yksikin susien surmaama koira on liikaa. lapsista puhumattakaan!

    • Anonyymi

      HYVÄ SUDET! KUOLEMA RAKEILLE!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe