Ford PowerShift ?

PowerShift

Seuraavaa autoa katsellessa jokin käytetty Ford on harkinnassa (alle 100tkm ajettuna), mahdolisesti S-Max, Kuga tai mahdollisesti Mondeo farkku.

Auto kiinnostaisi hankkia automatilaatikolla, mutta tuo Fordin PowerShift on itselleni maineeltaan vieras, eli kysymys millaiseksi se on osoittautunut tekniseltä kestävydemltään ja käyttömukavuudeltaan?

Sitten S-Maxia ajatellen, onko sen ajomukavuus / alusta Mondeon tapaan melko kova? Jäänyt mielikuvaksi, että kaikki nyky-Fordit ovat melko kovia / kuivia alustaltaan (?). Itse kaipaisin mukavuuspainotteista alustaa, joka suodattaa hyvin teiden epätasaisuudet.

Entä tekninen kestävyys? Hollettavuuden suhteen onko riski joutua S-Maxissa purkaamaan "puolet" konehuonesta jotta pääsisi käsiksi johonkin kohteeseen, kuten laturiin jne.?

Dieseleiden moottorivaihtoehtojen kehitystä eri vuosimalleissa en ole sen lähemin seurannut, mutta myynti-ilmotuksissa näkee usein mm. 1.8TDCi ja 2.0TDCi ja taitaa siellä vahemmissa olla jokin muukin moottori.

Mikä olisi kokonaiskestävyydeltään hyvä kompromissi?

Pienet udet Eco-versiot eivät kiinnosta, sillä merkistä riippumatta en omaa luottoa niiden pitkäikäisyyteen.

71

28426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PowerShift

      Saako monissa malleissa olevat kojetaulun (itseäni ei mielyttävät) alumiiniosat vaihdettua helposti ja kohtuukustannuksin vaikkapa mustiin tai tumman puun imitaatiokehyksiin ja listoihin?

      Entä mallit joissa GPS, onko navin versio ja karttavarsiot muuttuneet paljonkin vuosien mittaan? Kenen kartat Fordin naveissa on ja onko karttatoimittaja vaihtunut vuosien kuluessa?

      Navteq eli Nokian HERE http://kuvaton.com/u/ydZ on tällä hetkellä 80% uusista autoista joissa tehdasvalmis navi.

    • powershift

      Powershift on toiminnaltaan samanlainen kuin DSG. Onhan niitä tehty satoja tuhansia.

      • poversift

        Ainoa ero on että Powershift kestää ja toimii paremmin!!


      • frilleeino

        jos on hirveän paljon rahaa ja voi odotella volkkaria korjaamolta ota dsg. Jos on vain muutama miljoona kannattaa ottaa powershift.


      • powershift
        poversift kirjoitti:

        Ainoa ero on että Powershift kestää ja toimii paremmin!!

        Samojen valmistajien osista ne kaikki kootaan.


      • mondeoman
        powershift kirjoitti:

        Samojen valmistajien osista ne kaikki kootaan.

        Ei pidä paikkaansa.


      • Fooordi
        mondeoman kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Eipä ole deeääsgee Fordin, eli Getragin valmistama!!!


      • ex-volvo
        powershift kirjoitti:

        Samojen valmistajien osista ne kaikki kootaan.

        Eeiippä ole.....fordin ja Volvon laatikot tekee aisin ja ZF


      • nyk.Ford, ex Toyota
        ex-volvo kirjoitti:

        Eeiippä ole.....fordin ja Volvon laatikot tekee aisin ja ZF

        Missä Fordissa on nykyään aisin? Entä ZF???

        Kyllä niissä on kuuule Getragin valmistamat laatikot!! Ja Ford omistaa 50% Getragista!

        http://en.m.wikipedia.org/wiki/Getrag


      • ex-volvo
        nyk.Ford, ex Toyota kirjoitti:

        Missä Fordissa on nykyään aisin? Entä ZF???

        Kyllä niissä on kuuule Getragin valmistamat laatikot!! Ja Ford omistaa 50% Getragista!

        http://en.m.wikipedia.org/wiki/Getrag

        Juu...hikipedia on oikeen raamattu....heh...joo...kyllä volvo ja ford käyttää aisinia ja zf lootia
        Aisinilta tulee automaatit ja ns. Suorakytkentälaatikot (oikea nimitys olisi puoliautomaattivaihteisto) ja manuaalit tekee ZF......ja tää on faktaa käy lukemas aisin.com sieltä löytyy autonvalmistajat jotka käyttää niitä......ja ford ei omista mitään ulkopuolista...kuuluu fordin toimenkuvaan,ostaa kyllä boschilta osia,aisinilta ja monelta muulta


      • ex-volvo
        ex-volvo kirjoitti:

        Juu...hikipedia on oikeen raamattu....heh...joo...kyllä volvo ja ford käyttää aisinia ja zf lootia
        Aisinilta tulee automaatit ja ns. Suorakytkentälaatikot (oikea nimitys olisi puoliautomaattivaihteisto) ja manuaalit tekee ZF......ja tää on faktaa käy lukemas aisin.com sieltä löytyy autonvalmistajat jotka käyttää niitä......ja ford ei omista mitään ulkopuolista...kuuluu fordin toimenkuvaan,ostaa kyllä boschilta osia,aisinilta ja monelta muulta

        Ai niin....pakko kiusata vähän.....volvo v70R5 on aisin-warner TL80sl loota..siis 8 vaihteinen puoliautomaatti....nykynimeltä siis suorakytkentäloota.......erona vaan on että toimii täyshydraulisesti.
        Ja saman valmistajan (aisin-warner)loota on mondeossa,focuksessa,galaxyssa on ZF...voi kuule kun ford ja volvo ja 50% valmistajista käyttää jompaa kumpaa lootaa.ja väite et ford omistais dsg paskoja tekevän getracin....on kaukaa haettu wikipediaväite,minäkin voin sinne lisätä mitä tahansa....


      • G.Hannula
        ex-volvo kirjoitti:

        Ai niin....pakko kiusata vähän.....volvo v70R5 on aisin-warner TL80sl loota..siis 8 vaihteinen puoliautomaatti....nykynimeltä siis suorakytkentäloota.......erona vaan on että toimii täyshydraulisesti.
        Ja saman valmistajan (aisin-warner)loota on mondeossa,focuksessa,galaxyssa on ZF...voi kuule kun ford ja volvo ja 50% valmistajista käyttää jompaa kumpaa lootaa.ja väite et ford omistais dsg paskoja tekevän getracin....on kaukaa haettu wikipediaväite,minäkin voin sinne lisätä mitä tahansa....

        Jopas on ex-vollen tiedot hakusessa!!!

        On Fordeissa ja volvoissa Aisineitakin ollut, sekä ZF:n lootia. Mutta powershiftejä ovat nykyään Fordin tomaatit, ja se on kylläkin getrag-Fordin valmistama!
        Ja Ford tosiaan omistaa 50% getragista...Olen itse käynyt saksassa Getrag Ford Transmissions GmbH:n tehtaalla!!!

        Vai on dsg:t tehnyt getrag?!?
        Eikös se ole Borg-Warnerin tuotos??

        Ja Getragin laatikoita käyttää vollen lisäksi ainakin Jaguar ja Mitsubishi!
        Jaguarissa oli muuten ensimmäisenä Powershift !!

        Äläkä hyvä mies sekoita Valtran Powershiftiä samaan laatikkoon!! ;)


      • hemiii
        powershift kirjoitti:

        Samojen valmistajien osista ne kaikki kootaan.

        PowerShift on Getragin suunnittelema ja alunperin valmistama. Kyseisen firman tuotteita käytetään useissa automerkeissä. Bmw, Ferrari, Renault, Ford, Volvo...
        Tuo PowerShift on sähkömekaanimen ja siinä ei ole Dsg hyhrauliikkaa.
        Dsg vaihteistoja valmistaa BorgWarner ja Luk.


      • GetragFord
        ex-volvo kirjoitti:

        Ai niin....pakko kiusata vähän.....volvo v70R5 on aisin-warner TL80sl loota..siis 8 vaihteinen puoliautomaatti....nykynimeltä siis suorakytkentäloota.......erona vaan on että toimii täyshydraulisesti.
        Ja saman valmistajan (aisin-warner)loota on mondeossa,focuksessa,galaxyssa on ZF...voi kuule kun ford ja volvo ja 50% valmistajista käyttää jompaa kumpaa lootaa.ja väite et ford omistais dsg paskoja tekevän getracin....on kaukaa haettu wikipediaväite,minäkin voin sinne lisätä mitä tahansa....

        Tietoa Getrag Fordista..
        https://www.industry.siemens.com/verticals/.../CS_Getrag-Ford.pd

        Vuonna 2001, Getrag ja Ford solmivat 50:50 liitoksen, joka tunnetaan nimellä Getrag Ford Vaihteistot. Getrag hiljattain ryhtyi kahteen uuteen toimitussopimukseen Fordin kanssa valmistaakseen kaksoiskytkin-vaihteistoja uusilla tehtailla Amerikassa (Irapuato, Mexico) sekä Aasiassa (Nanchangissa, Ganzhoussa sekä Kiinan Yudyssa). Tuotanto alkoi vuonna 2009 Fordille. Uuden osaston päämaja, Getrag Transmissions Corporation (GTC), sijaitsee Sterling Heightsissä Michiganissa. Kaksoiskytkinvaihteisto (DCT) yhidstää manuaalisen sekä automaattisen vaihteiston hyödyt, ja on energiatehokkaampi kuin kumpikaan näistä. Vaihteiden välillä vaihtaminen tulee olemaan huomaamaton matkustajille. Kaksi pääversiota tullaan tuottamaan: öljyssä kylpevä "märkä" monilevykytkinversio, jossa vaihteet vaihdetaan hydraulisesti, sekä "kuiva" yksilevykytkinversio, joka käyttää elektronisia moottoreita vaihteiston ohjaukseen.
        Getrag työskentelee myös Robert Bosch GmbH kanssa kehittääkseen kaksoiskytkinvaihteiston hybridiautoihin.


        http://www.autowiki.fi/index.php/Getrag


      • jakopäätön
        GetragFord kirjoitti:

        Tietoa Getrag Fordista..
        https://www.industry.siemens.com/verticals/.../CS_Getrag-Ford.pd

        Vuonna 2001, Getrag ja Ford solmivat 50:50 liitoksen, joka tunnetaan nimellä Getrag Ford Vaihteistot. Getrag hiljattain ryhtyi kahteen uuteen toimitussopimukseen Fordin kanssa valmistaakseen kaksoiskytkin-vaihteistoja uusilla tehtailla Amerikassa (Irapuato, Mexico) sekä Aasiassa (Nanchangissa, Ganzhoussa sekä Kiinan Yudyssa). Tuotanto alkoi vuonna 2009 Fordille. Uuden osaston päämaja, Getrag Transmissions Corporation (GTC), sijaitsee Sterling Heightsissä Michiganissa. Kaksoiskytkinvaihteisto (DCT) yhidstää manuaalisen sekä automaattisen vaihteiston hyödyt, ja on energiatehokkaampi kuin kumpikaan näistä. Vaihteiden välillä vaihtaminen tulee olemaan huomaamaton matkustajille. Kaksi pääversiota tullaan tuottamaan: öljyssä kylpevä "märkä" monilevykytkinversio, jossa vaihteet vaihdetaan hydraulisesti, sekä "kuiva" yksilevykytkinversio, joka käyttää elektronisia moottoreita vaihteiston ohjaukseen.
        Getrag työskentelee myös Robert Bosch GmbH kanssa kehittääkseen kaksoiskytkinvaihteiston hybridiautoihin.


        http://www.autowiki.fi/index.php/Getrag

        Ainakin VAG-konsernilla nuo kuivat olivat niitä hajoilevia. Siksi en välttämättä ostaisi myöskään Fordin Fiestassa ja Focuksessa olevaa kuivaa powershiftiä, vaan vasta sellaisen mallin jossa on tuo märkä vaihteisto.


      • Anonyymi
        poversift kirjoitti:

        Ainoa ero on että Powershift kestää ja toimii paremmin!!

        Fordin kaksois laukeaminen maantielle.. Hirvi ja fordi samaan niippuun Olihan lasinpölyä ja paloja joka paikas. Tuhti sivupilari ovi tuli 4mm taasepäin toimii.. ilman rakoa.


      • Anonyymi
        jakopäätön kirjoitti:

        Ainakin VAG-konsernilla nuo kuivat olivat niitä hajoilevia. Siksi en välttämättä ostaisi myöskään Fordin Fiestassa ja Focuksessa olevaa kuivaa powershiftiä, vaan vasta sellaisen mallin jossa on tuo märkä vaihteisto.

        Parempi, kun ostat kokonaisen uuden auton, etkä voortia.


    • joooniiijooo

      joo DSG on ihan paska ei mene vaihteet päälle pakkasella, joutuu nylkyttämään pienellä vaihteella kilometri tolkulla ennenkuin saa isompaa silmään.
      Jättäisin kyllä Powershift:inkin ostamatta eihän se ole oikea automaattilaatikko.

      • minä en hämmennä

        ?????

        Mikä sitten on OIKEA automaattilaatikko ellei kaksoiskytkinlaatikko??


      • jkä
        minä en hämmennä kirjoitti:

        ?????

        Mikä sitten on OIKEA automaattilaatikko ellei kaksoiskytkinlaatikko??

        no se on momentinmuunnin laatikko tietty, eli turbiinilaatikko


      • yrjöreipas
        jkä kirjoitti:

        no se on momentinmuunnin laatikko tietty, eli turbiinilaatikko

        Eihän Fordin poversiftiä saa rikki mitenkään. Itsellä ollut 2010vm ajettu miljoona km eikä mitään vikaa. Olen odotellut uutta Mondeota mutta pitänee ajaa tällä vielä toinen miljoona.


      • galaxy ffv
        yrjöreipas kirjoitti:

        Eihän Fordin poversiftiä saa rikki mitenkään. Itsellä ollut 2010vm ajettu miljoona km eikä mitään vikaa. Olen odotellut uutta Mondeota mutta pitänee ajaa tällä vielä toinen miljoona.

        Niin noh....ei kyllä oo levinny loota...samaa laatikkoa on myös volvossa (tip-tronig) ....eikä ole kinukkiloota ei.
        Hmm...aito oikea automaatti on kyllä seuraavanlainen: kytkimen tilalla turbiini,ja jarrupanta planeetta vaihteet..eli yksinkertainen mutta vie voimia hukkaan ja nykäsee vähäsen kun vaihtaa (vanhat jenkki ja aisin laatikot)


    • audimies44

      itse en kyllä ostan fordin romua huhhuh, mitenkäs se sanonta menikään fordi on saksalaisten lahja suomalaisille autokorjaamoille ;)

      • laadutonta kuraa=VW

        hahahahhhehehhHAAHAHAHHAHAHAHAHHAAHAAAAAAAHH!!!

        noin kehtaa sanoa vaagenulla ajava!!!
        Eiköös ne pidä koko Euroopan korjaamot leivässä!!


    • dkw

      ei audia pitkällä tikullakaan löysää ohjauksessa (tunnoton tila kesialueella)löysät moottorit vaihteisto.tuttu audi myyjä varoitti näistä ongelmista.

    • audimyyjä

      Voi kuinka vitsin murjaisit papparainen, mun puolesta aja vaikka patongilla jos huvittaa, ja anna mun ajaa sillä premiumilla jos haluun :D

      • ex-volvo

        Ajat siis vovolla tai mersulla...heh ja myyt audia......oikeesti lue joskus ees vagareenalta mikä vag on.....ehjää paikkaa ei ole 100 tkm jälkeen....siis silloin kun esim Volvo on just sisäänajettu......äläkä vaan vertaa fordin ja Volvon käyttämää portaatonta laatikkoa vagin dsg lootaan....eti tosiaan viat tip-tronicista tai gear-tronicista ta fordin nimitys samasta lootasta powershift....


    • En ole kakara

      Auto pitäis vaihtaa ja ajattelin katella mitä merkeistä puhutaan mutta eipä näytä autoista kiinnostuneet olevan tervejärkisiä vaan pelkkää kakaralaumaa koko porukka. Asiallista tekstiä ei ole ollenkaan vaikka joku koittais asiallisesti kysyä...

      Pitää ottaa mutu:lla ja toivoa että hyvin käy.

      • pohjosen poika

        Nuo aloituksessa mainitsemasi vaihtoehdot ovat kaikki kestäviä ja laadukkaita!

        Mondeo on isoa, tilaa tarvitsevan tai paljon ajavan valinta.
        Kuga ei niin tilava, varsinkaan tavaratila, mutta hyvä ajettava ja kunnon työjuhta!
        S-max on iso ja hyvä ajaa, tila-autoksi hyvännäköinen!

        Itsellä kokemusta -07 Mondeosta ja -10Kugasta molemmat dieseleitä ja Kugassa Powershift. Eipä ole kummassakaan vikoja ollut..ellei lasketa Mondeon lisälämmittimen sohlausta viime talvelta, nyt sekin pelaa! Vuodesa ajetaan molemmilla >30tkm ja Rovaniemen seudulla..


      • pohjosen poika
        pohjosen poika kirjoitti:

        Nuo aloituksessa mainitsemasi vaihtoehdot ovat kaikki kestäviä ja laadukkaita!

        Mondeo on isoa, tilaa tarvitsevan tai paljon ajavan valinta.
        Kuga ei niin tilava, varsinkaan tavaratila, mutta hyvä ajettava ja kunnon työjuhta!
        S-max on iso ja hyvä ajaa, tila-autoksi hyvännäköinen!

        Itsellä kokemusta -07 Mondeosta ja -10Kugasta molemmat dieseleitä ja Kugassa Powershift. Eipä ole kummassakaan vikoja ollut..ellei lasketa Mondeon lisälämmittimen sohlausta viime talvelta, nyt sekin pelaa! Vuodesa ajetaan molemmilla >30tkm ja Rovaniemen seudulla..

        Nii ja ajomukavuudesta molemmat on hyviä ajoltaan hyviä. Mondeo on hieman "pehmeämpi", ellei ole madallettu alustasarja. Kuga on hieman kovemman tuntunen, mutta hiekkatiellä se on loistava..niiitä täälä piisaa!

        Onnee auton ostoon!


      • PowerShift
        pohjosen poika kirjoitti:

        Nuo aloituksessa mainitsemasi vaihtoehdot ovat kaikki kestäviä ja laadukkaita!

        Mondeo on isoa, tilaa tarvitsevan tai paljon ajavan valinta.
        Kuga ei niin tilava, varsinkaan tavaratila, mutta hyvä ajettava ja kunnon työjuhta!
        S-max on iso ja hyvä ajaa, tila-autoksi hyvännäköinen!

        Itsellä kokemusta -07 Mondeosta ja -10Kugasta molemmat dieseleitä ja Kugassa Powershift. Eipä ole kummassakaan vikoja ollut..ellei lasketa Mondeon lisälämmittimen sohlausta viime talvelta, nyt sekin pelaa! Vuodesa ajetaan molemmilla >30tkm ja Rovaniemen seudulla..

        "Mondeo on hieman "pehmeämpi", ellei ole madallettu alustasarja."

        Kaverilla on manuaali Mondeo diesel-farkku vakiorenkailla, joka on niitä ensimmäisiä uudempia ja modernimpia Mondeo-malleja, eli tuliko ne joskus 2010 paikkeilla?

        Kyydissä ollessa alusta oli omaan (nyky-) makuuni liian kova, vaikka auto muuten kokonaisutena onkin ihan mainion oloinen.

        Ps. Eteen tuleiden muutoksien vuoksi auton vaihto on venähtänyt ja venyy edelleen. Seuraavaksi kuitenkin haluan hieman korkeammalla kulkevan mallin jonne ja josta on helppo nousta pois ja siksi Kuga ja S-Max ovat listalla Fordeista.

        Samoin seuraavan haluaisin automaatilla (väsynyt ruuhka-alueilla miekkailuun) ja toistaiseksi PowerShift on hyvin vahva ehdokas.

        Ylipäätään kiusaa nykyautojen aivan kohtuuton teknistyminen, aivan liikaa automatiikka jopa aivan perustoiminnoissa, jotka tekee ne haavoittuvimiksi ja kalliiksi korjata. Pelkkä tuulilasi voi maksaa maltaita jopa pieneen autoon.


    • oikeudessa nähdään
    • kinart

      Itsellä 102tkm ajettu powershift mondeo (2.0TDCi, 2010) jossa vaihteistosta katosivat parilliset vaihteet. Auto toki saatiin kuntoon vaihtamalla laatikon rikkoutunut anturi mutta korjaamolasku olikin sitten 1500 euroa. Rahat menivät omasta pussista, maahantuoja kun ei osallistunut kustannuksiin koska en ole auton ensimmäinen omistaja.

      Muutoin olen ollut mondeoon melko tyytyväinen, pieniä vikoja on toki ollut radion, parkkitutkien ja lasinnostimien kanssa mutta ne on huollossa saatu kuntoon kohtuu kustannuksin. Kulutus on alle 7 litraa omassa käytössä ja automaattivaihteisto toimii kohtuu hyvin. Mielestäni powershift ei toimi yhtä hyvin kuin DSG mutta eipä se taida olla yhtä vika-altiskaan:-)

      • PowerShift

        "Itsellä 102tkm ajettu powershift mondeo (2.0TDCi, 2010) jossa vaihteistosta katosivat parilliset vaihteet. Auto toki saatiin kuntoon vaihtamalla laatikon rikkoutunut anturi mutta korjaamolasku olikin sitten 1500 euroa. Rahat menivät omasta pussista, maahantuoja kun ei osallistunut kustannuksiin koska en ole auton ensimmäinen omistaja."

        Kallis korjaus anturille. Paljonkohan tuossa oli osien ja sitten itse työn hinta. Olettaisi ettei pelkkä anturi maltaita maksaisi. Vaikea sanoa olisiko saman työn saanut edullisemmin jollakin automaatti-spesialistilla, mutta joskus ei ole vaihtoehtoja tilanteesta riippuen.

        Paljonko autossa oli kilometrejä kun auton hankit ja oliko laatikoon tehty öljyn- ja suodattimen vaihtoa? Tiedä sitten olisko se anturiongelmalta säästänyt.

        Automaatit ovat todella mukavia käyttää, mutta jos tekniikkamurheita tulee, niin ne riskeeravat valitettavasti olemaan kalliita.

        Kun itsellä seuraavaksi on käytetty atomaattilatikollinen auto suunnitteilla, niin se ei saisi olla yli 60tkm ajettu ja riippumatta valmistajan suosituksista, niin teettäisin laatikkoon öljy- ja suodatinhuollon noin 60tkm:n välein.


      • Foordiinkyllästynyt

        Mulla vm 2012 S-Max 2.0TDCI powershiftillä varustettu 124 000km ajettu peli
        jossa oireet alkoivat nykimisellä ja lopulta hälytys "transmission limited function"
        jonka jälkeen huoltoon jossa totesivat laatikon menevän vaihtoon ja hintalappu 5600 euroa.Maahantuojan kanta sama "koska en ole ensimmäinen omistaja niin vastaantulemista ei tipu".Asia viedään kuluttaja-asiamiehelle ja katsotaan mikä Fordin kanta sen jälkeen.Mielestäni nuin uuden (reilu 3v vanha) ja vähäajetun ja täysin merkkihuolletun auton kohdalla pitäisi valmistajan edustajalla kuitenkin olla jonkinlainen TUOTEVASTUU sillä kyllä lootan pitäisi kestää enemmän kuin 124000.
        Huom lootaan vaihdettu öljyt 60tkm;n välein kuten huolto-ohjelmassa sanotaan.
        No muuten kyllä loota toimiessaan ok mutta niin paljon maahantuojan suhtautuminen sapettaa että tää tapaus on pakko katsoa loppuun vaikka oikeudessa saakka


      • Galataksi
        PowerShift kirjoitti:

        "Itsellä 102tkm ajettu powershift mondeo (2.0TDCi, 2010) jossa vaihteistosta katosivat parilliset vaihteet. Auto toki saatiin kuntoon vaihtamalla laatikon rikkoutunut anturi mutta korjaamolasku olikin sitten 1500 euroa. Rahat menivät omasta pussista, maahantuoja kun ei osallistunut kustannuksiin koska en ole auton ensimmäinen omistaja."

        Kallis korjaus anturille. Paljonkohan tuossa oli osien ja sitten itse työn hinta. Olettaisi ettei pelkkä anturi maltaita maksaisi. Vaikea sanoa olisiko saman työn saanut edullisemmin jollakin automaatti-spesialistilla, mutta joskus ei ole vaihtoehtoja tilanteesta riippuen.

        Paljonko autossa oli kilometrejä kun auton hankit ja oliko laatikoon tehty öljyn- ja suodattimen vaihtoa? Tiedä sitten olisko se anturiongelmalta säästänyt.

        Automaatit ovat todella mukavia käyttää, mutta jos tekniikkamurheita tulee, niin ne riskeeravat valitettavasti olemaan kalliita.

        Kun itsellä seuraavaksi on käytetty atomaattilatikollinen auto suunnitteilla, niin se ei saisi olla yli 60tkm ajettu ja riippumatta valmistajan suosituksista, niin teettäisin laatikkoon öljy- ja suodatinhuollon noin 60tkm:n välein.

        Onko mitään tietoa minkä anturin vaihtoivat? 2010/11 mallin Galaxyssa samat oireet, varsinkin kylmänä. (kilsoja kyllä reilusti enemmän takana) Kun lämpiää riittävästi, alkaa jotenkin toimia... Toki tulee myös "transmission limited function" näytölle ajoittain myös...


      • kinart
        Galataksi kirjoitti:

        Onko mitään tietoa minkä anturin vaihtoivat? 2010/11 mallin Galaxyssa samat oireet, varsinkin kylmänä. (kilsoja kyllä reilusti enemmän takana) Kun lämpiää riittävästi, alkaa jotenkin toimia... Toki tulee myös "transmission limited function" näytölle ajoittain myös...

        Muistaakseni laatikkoon vaihdettin kytkimennopeusanturi. Osa ei tosiaan ollut kallis mutta kun se laatikko piti purkaa niin siihen taisi kulua aikaa 9 tuntia.
        Autohan on ollut minulla uudesta pitäen, ensin liisarina ja sitten lunastin omaksi kun siitä niin tykkäsin. Huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan ja mm. vaihteistoöljyt vaihdettiin 60tkm huollossa. Tuo ongelma alkoi siten että liikkeellelähtiessä auto keinui kuin kameli ja vähitellen vaihteenvaihdot muuttuivat selkeästi kovemmiksi kunnes lopulta parilliset vaihteet katosivat(taisipa tulla tuo e.m. teksti "transmission limited functionality"). No nyt on anturinvaihdon jälkeen ajettu 12tkm ja hyvällehän auto on taasen tuntunut, kunhan vaan kestäisi kunnossa.


      • hekotetaan

        Eli siis powershittiä koko rahalla?


      • Fordillaedelleen
        Foordiinkyllästynyt kirjoitti:

        Mulla vm 2012 S-Max 2.0TDCI powershiftillä varustettu 124 000km ajettu peli
        jossa oireet alkoivat nykimisellä ja lopulta hälytys "transmission limited function"
        jonka jälkeen huoltoon jossa totesivat laatikon menevän vaihtoon ja hintalappu 5600 euroa.Maahantuojan kanta sama "koska en ole ensimmäinen omistaja niin vastaantulemista ei tipu".Asia viedään kuluttaja-asiamiehelle ja katsotaan mikä Fordin kanta sen jälkeen.Mielestäni nuin uuden (reilu 3v vanha) ja vähäajetun ja täysin merkkihuolletun auton kohdalla pitäisi valmistajan edustajalla kuitenkin olla jonkinlainen TUOTEVASTUU sillä kyllä lootan pitäisi kestää enemmän kuin 124000.
        Huom lootaan vaihdettu öljyt 60tkm;n välein kuten huolto-ohjelmassa sanotaan.
        No muuten kyllä loota toimiessaan ok mutta niin paljon maahantuojan suhtautuminen sapettaa että tää tapaus on pakko katsoa loppuun vaikka oikeudessa saakka

        Itsellä kans 2012 Mondeo farmari josta meni laatikko vaihtoon, sama vikakuvaus kun sulla S-Maxissa. Auto merkkihuollettu ja 20tkm sitten vaihdettu laatikkoon öljyt ja suodatin. Tuolla ei ole ajettu vasta kun 83 000 km. Kuinkas sinun casessa kävi? Ottiko kuluttaja-asiamies kantaa? Itsellä oli vakuutus joka tuon kattaa pl kolmensada omavastuu, joka mennee auton myyjän piikkiin, ainakin osittain.


      • PowerShift
        Fordillaedelleen kirjoitti:

        Itsellä kans 2012 Mondeo farmari josta meni laatikko vaihtoon, sama vikakuvaus kun sulla S-Maxissa. Auto merkkihuollettu ja 20tkm sitten vaihdettu laatikkoon öljyt ja suodatin. Tuolla ei ole ajettu vasta kun 83 000 km. Kuinkas sinun casessa kävi? Ottiko kuluttaja-asiamies kantaa? Itsellä oli vakuutus joka tuon kattaa pl kolmensada omavastuu, joka mennee auton myyjän piikkiin, ainakin osittain.

        Kommentoija jolta kysyt kertoo automaatin öljyhuollonkin ollun tehty asianmukaisesti 60tkm välein, eli ainakaan liian pitkään ajetuista öljyistä asia ei ole kiinni ja samoin sinun autossasi.

        Hän tosin ei kertonut oliko automaatin huollot tehty merkkiliikkeessä (oletettavasti kyllä) vai jossakin muualla. Tämä siksi, että automaatit ovat erittäin tarkkoja siitä, että käytetään oikeita öljyjä.

        Millanen vakuutus sinulla oli, joka tuon korvasi kohtuu omavastuulla?

        Mitä merkkiliike sanoi syyksi laatikon hajoamiseen, joka ei ole normaalia noilla kilometreillä?

        Lukemani perusteella Power Shift (ainakin tuo märkäkytkimellinen, kuivasta en ole tietoinen) on kokonaisuudessaan ollut pikemminkin kestävä laatikko.

        Olisi kiinnostava tietää miksi joillakin laatikko on hajonnut ja toisilla se kestää suuriakin kilometrimääriä. Toisilla enempi ruuhkajoa ja toisilla enempi baanaa? Mutta ovathan automaatit kestäneet taxinakin suuria km-määriä, ainakin MB:n laatikot.

        Ps. Itsellä autonvaihto vain edelleen venyy (eräiden muutoksien vuoksi ollut vähän ajoa) ja tiedä josko odotan kaikesa rauhassa, että uudemmasta S-Maxista alkaa olla runsaammin tarjontaa käytettynä.


      • Toukokainen
        Fordillaedelleen kirjoitti:

        Itsellä kans 2012 Mondeo farmari josta meni laatikko vaihtoon, sama vikakuvaus kun sulla S-Maxissa. Auto merkkihuollettu ja 20tkm sitten vaihdettu laatikkoon öljyt ja suodatin. Tuolla ei ole ajettu vasta kun 83 000 km. Kuinkas sinun casessa kävi? Ottiko kuluttaja-asiamies kantaa? Itsellä oli vakuutus joka tuon kattaa pl kolmensada omavastuu, joka mennee auton myyjän piikkiin, ainakin osittain.

        Mulla on nyt pajalla 100tkm ajettu S-Max 2.0 Tdci jonka powershift paukahti ja nykäisi ykköseltä vaihdettaessa, sama herja näyttöön ja mm. pakki hävisi. Kun auton sammutti, herja poistui kunnes taas liikkeelle lähtiessä paukahti ja herja näyttöön. Nyt mielenkiinnolla odotan fordin huollon tuomiota.


      • Toukokainen
        Toukokainen kirjoitti:

        Mulla on nyt pajalla 100tkm ajettu S-Max 2.0 Tdci jonka powershift paukahti ja nykäisi ykköseltä vaihdettaessa, sama herja näyttöön ja mm. pakki hävisi. Kun auton sammutti, herja poistui kunnes taas liikkeelle lähtiessä paukahti ja herja näyttöön. Nyt mielenkiinnolla odotan fordin huollon tuomiota.

        Samainen S-max on nyt kolmatta kertaa pajalla saman vian vuoksi. Ensimmäisellä kerralla luettiin vikakoodit ja todettiin ettei ole mitään ongelmaa. Päivän ajon jälkeen vika uusiutui ja nyt sen verran hyvin että vikakoodikin tallentui. Laatikkoon tehtiin öljynvaihto ja ohjelmistopäivitykset, jonka jälkeen laatikko toimi kolme päivää ja jälleen vika päälle. Nyt Fordin suositus on laatikon vaihto, kun ei kuulemma kokemuksen perusteella auta vippaskonstit...


      • PowerShift
        Toukokainen kirjoitti:

        Samainen S-max on nyt kolmatta kertaa pajalla saman vian vuoksi. Ensimmäisellä kerralla luettiin vikakoodit ja todettiin ettei ole mitään ongelmaa. Päivän ajon jälkeen vika uusiutui ja nyt sen verran hyvin että vikakoodikin tallentui. Laatikkoon tehtiin öljynvaihto ja ohjelmistopäivitykset, jonka jälkeen laatikko toimi kolme päivää ja jälleen vika päälle. Nyt Fordin suositus on laatikon vaihto, kun ei kuulemma kokemuksen perusteella auta vippaskonstit...

        No voihan harmin paikka. Oletko auton ensimmäinen omistaja ja onko tuohon 100tkm ajettuun laatikkoon tehty öljynvaihot 60 tkm paikkeilla ja jos, niin onko hoidettu merkkiliikkeessä?

        Minkä vuosimallin auto ja onko niissä eri laatikko-sukupolvia, joista jokin sukupolvi olisi vähemmän kestävä? Ainakaan ei ole kantautunut omiin korviin juttua jostakin heikommasta laatikkomallin kehitysvaiheesta.

        Mistä voisi johtua, että joitakin automaatteja pettää kuten kerrot ja sitten toiset ajavat pitkälti yli 200tkm ilman murheita ja matka vain jatkuu?

        Paljonko on hinta-arvio uudelle laatikolle vaihtotöineen ja onko uutta edullisempia tehdaskorjattuja saatavilla? Oletko sellvitellyt saisiko jostakin laatikon maltillisempaan hintaan?

        Automaatti on todella mukava käyttää, mutta sitten jos se tilttaa, niin se on hintava operaatio.


      • PowerShift
        Toukokainen kirjoitti:

        Samainen S-max on nyt kolmatta kertaa pajalla saman vian vuoksi. Ensimmäisellä kerralla luettiin vikakoodit ja todettiin ettei ole mitään ongelmaa. Päivän ajon jälkeen vika uusiutui ja nyt sen verran hyvin että vikakoodikin tallentui. Laatikkoon tehtiin öljynvaihto ja ohjelmistopäivitykset, jonka jälkeen laatikko toimi kolme päivää ja jälleen vika päälle. Nyt Fordin suositus on laatikon vaihto, kun ei kuulemma kokemuksen perusteella auta vippaskonstit...

        "Ford S Max. How to solve the Powershift Automatic Transmission problems"

        - https://www.youtube.com/watch?v=z070TCyfJAE

        Ainakin jotkin automaattinongelmat selvinneet yllä olevalla tavalla, joskaan en tiedä onko kyse lähinnä tuotemarkkinoinnista ja missä olosuhteissa flush on turvallista toteuttaa, mutta ehkä sitä kannataisi kokeilla ennen laatikon pakkovaihtoa jos ei takuisiin vaikuta. Videon tarnia ei kertonut oliko automaatin normaali huolto tehty ajallaan.


      • Ryka62
        PowerShift kirjoitti:

        "Ford S Max. How to solve the Powershift Automatic Transmission problems"

        - https://www.youtube.com/watch?v=z070TCyfJAE

        Ainakin jotkin automaattinongelmat selvinneet yllä olevalla tavalla, joskaan en tiedä onko kyse lähinnä tuotemarkkinoinnista ja missä olosuhteissa flush on turvallista toteuttaa, mutta ehkä sitä kannataisi kokeilla ennen laatikon pakkovaihtoa jos ei takuisiin vaikuta. Videon tarnia ei kertonut oliko automaatin normaali huolto tehty ajallaan.

        Joillakin ollut ongelmia ja ilmoitus "Transmission Limited function". Aiheuttaa että kaikki vaihteet eivät mene päälle ja nykivät kovasti. Itselläni tuli uuteen vuoden vanhaan Mondeoon sama vikailmoitus. Vika oli lopulta EGR pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilissä. Se vaihdettiin ja vika hävisi. Ongelma ei siis välttämättä ole itse lootassa. Työkaverilla sama vika 5 v.vanhassa Mondeossa. EGR vaihto auttoi siihenkin.


      • PowerShift
        Ryka62 kirjoitti:

        Joillakin ollut ongelmia ja ilmoitus "Transmission Limited function". Aiheuttaa että kaikki vaihteet eivät mene päälle ja nykivät kovasti. Itselläni tuli uuteen vuoden vanhaan Mondeoon sama vikailmoitus. Vika oli lopulta EGR pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilissä. Se vaihdettiin ja vika hävisi. Ongelma ei siis välttämättä ole itse lootassa. Työkaverilla sama vika 5 v.vanhassa Mondeossa. EGR vaihto auttoi siihenkin.

        Hyödyllinen tieto jota ei ehkä ihan heti tulisi ajatelleeksi, vaikka vaihteisto-moottori-paketin tulee toimia harmoniassa. Mikäli moottorissa toimintahäiriötä, niin se voi vaikuttaa laatikon toimintaan.

        Sitten ajotestien lukeman prusteella sama automaatti jonkin koneen jatkeena ei toimi jouhevasti, mutta sama laatikko toisen koneen kanssa toimii hyvin ja muutoin kyseessä sama automalli.

        Viimeksi luin aiheesta VW Caddyä koskien, mutta en muista mikä oli kone jonka kanssa DSG oli tökkivä (muistaakseni jokin pikku-diesel), mutta toimi jouhevasti muistaakseni 140-heppaisen dieselin jatkeena samassa autossa.

        Onko tuo Mondeo ollut paljon lyhyessä ajossa kun jo vuoden kuluttua EGR-venttiilissä oikkuja vai oliko itse ventiili viallinen?

        Itsellä juurikin dilemma seuraavaa käytettyä ostaessa: diesel vs. bensa, sillä kyse on paljosta pätkäajosta ja sitten harvemmin hieman pidempiä reissuja. Samaan aikaan automallit jotka voisivat kiinnostaa eivät tarjoa kiinnostavia ja mielekkäitä bensakoneita ja se peruskestävä automaattikin tulisi saada mukaan.

        Dieselissä pätkäajossa tulee haasteeksi tuo pakokaasujen kierrätys, ilmamassan mittari ja hiukkassuodatin. Nyt tosin tulee uusiin pikku-bensoihinkin hiukkassuodattimet ja syystäkin kyllä.

        "Selvitys: Trendikkäät bensamoottorit tupruttavat taivaalle hengenvaarallisia hiukkasia tuhatkertaisesti"

        - http://www.tuulilasi.fi/uutiset/selvitys-trendikkaat-bensamoottorit-tupruttavat-taivaalle-hengenvaarallisia-hiukkasia

        Kuitenkin vaikkapa diesel-kehto Ranskassa (suunnilleen sama tilanne Belgiassa) suurin osa pikkuautoistakin tyyliin Golf ja Clio, ovat dieseleitä ja niillä ajetaan pääsääntöisesti ruuhka-alueiden lyhyehköt duuni- ja kauppareissut, sekä sitten vapaa-ajan ajot.

        Sama tilanne lähinnä kaupunki-urbaani-taajamissa pätkä-liikkuvissa sekalaisen eri alojen ammattikäytön pikku-pakuissa, suunnilleen 100%:sti dieseleitä.


    • Terhakanosjsjsv

      Powershift on yksi parhaita automaatteja, voittaa dsg:n mennen tullen

      • qweqwe4

        KUinka niin jos ne hajoavat ihan tasan samalla lailla?


    • Kugas

      Onko Ford Mondeo, Kuga, Focus kaksoiskytkimisessä laatikossa öljyt va1 kuivana?

    • PowerShift

      Pari lisäkysymystä, sillä edeelleen jokin käytetty noin 60tkm ajettu S-Max kiinnostaa.

      a) Mitä mahdollisia teknisiä parannuksia on tapahtunut ennen viimeisintä malliversiota? Tokihan tuo toivomus n. 60tkm rajaa vuosimallejakin.

      Suurin näkyvä muutos keulassa vuoden 2011 liftissä vain surempi maskin alaosa.

      "The vehicle received a facelift in the 2011 model year, which included LED Daytime Running Light, LED rear lights, and a new fascia."

      "A second generation S-Max was introduced at the 2014 Paris Auto Show in September."

      * https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_S-MAX

      b) Onko erilaisia PowerShift laatikkoitaa, eli onko niistä eri kehitysversioita? Onko jokin versioista parempi kestävyysmaineeltaan vai ovatko kaikki ok?

      Alla eräs kirjoitti jostakin 'vanhasta' automaatista.

      Kirjoittaja fiiikus - 12 Joulu 2010: "ittellä 09/2008, 7-paikkainen, 2 litranen tdci ns. vanha automaattilaatikko"

      * http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=26332&sid=776fc3797c87e1d61b7e79cadec2a16f&start=75

      - ->

      'Ford S-MAX (2010–present)'

      "The Ford PowerShift is a six-speed dual clutch semi-automatic gearbox produced by the Ford Motor Company.[1] The Ford PowerShift gearboxes are built by Getrag Ford Transmissions, a joint-venture with Getrag."

      * https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_PowerShift_transmission

      - ->

      Alla yksi manuaalin ilmoitus belgialaisella sivulla: Ford S-Max, 2.0Tdci, 2011

      * http://www.kapaza.be/fr/ford/ford-s-max--2-0tdci--2011-100981742.htm

    • PowerShift

      Kun kerrotaan muutamista vain reilu 100tkm ajetuista rikkoutuneista automaateista, niin herää kysymys josko ne on saatu rikki virheellisellä käytöllä.

      ***

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      ***

    • Pshift

      Powershiftillä on aika huono maine ainakin sillä perusteella mitä vaihdelaatikoita korjaavat/myyvät henkilöt sanoo.. Ruotsissa eräs firma sanoi että Powershiftejä hajoaa aivan järjestään 200-300tkm kohdalla. Itsellä hajos 200tkm kohdalla ja syynä todennäköisesti se että aikaisemmat omistajat eivät olleet vaihtaneet öljyjä, itse vaihdoin liian myöhään.

      • PowerShift

        "Ruotsissa eräs firma sanoi että Powershiftejä hajoaa aivan järjestään 200-300tkm kohdalla."

        Kuulostaa kuitenkin hieman oudolta, sillä jos niitä "järjestään" hajoaisi, niin eiköhän niistä olisi noussut aivan VW:n DSG:tä vastaava häly kaikkialla mediassa.

        "Itsellä hajos 200tkm kohdalla ja syynä todennäköisesti se että aikaisemmat omistajat eivät olleet vaihtaneet öljyjä, itse vaihdoin liian myöhään."

        Mitä ja miten hajosi ja kunnostettiinko vanha laatikko vai vaihto uuteen ja millaiisn kustannuksin?

        Minkä moottorin jatkeena tuolaatikko oli?


      • 325werfd

        Eikö olekin outoa että VW särkyvistä jakopäistä nousi iso haloo, mutta esim mm. Mercedeksen jakopääongelmista ei puhuta oikein missään. Mercedeshän siis on ryssinyt jo 2000-luvun alussa M271 bensamoottorin ketjujakopään, sittemmin OM651 dieselmoottorin ketjujakopään eikä oikein hurraamista ole OM642 (3.0 v6 diesel) ketjujakopään kestävyydessä (laahain/kiristin, ketjun venyminen). Tuo om642 moottori kärsi myös monenlaisista muista ongelmista (öljyvuoto->särkee muuta osaa, pakosarja, imusarja).

        Tai vaikkapa BMW diesel moottorien ja nelivetojärjestelmien (jakolaatiokko) särkymiset.

        Mutta myös monen muun merkin erinäiset tyyppiongelmat jää ostajien arvattaviksi...ellei ole fiksu ja lue merkkifoorumeita.


      • Anonyymi

        Lisätään tähän listaan vielä Volvon nelivetojen ongelmat, kulmavaihteen hajoamiset. Ja tietenkin ne perinteiset Haldex ongelmat. Eipä ole noussut tietoisuuteen. Tai entäs Mersujen SBC jarruviat.


    • Mulla vm.2011 Mondeo 240 ekoboost powershift . Ostin sen käytettynä ,65tkm ajettuna 2015 elokuussa autoliikkestä. Alku meni hyvin kunnes vaihteisto alkoi muuttua terävämmin kytketkeytyvämmäksi...varsinkin liikkeelle lähtiessä ja kakkosvaihteelle kytkeytyessä kylmänä . Autossa on täydellinen huoltokirja ja vaihteistoöljyt vaihdettu 65tkm ( Varmistettu huoltoliikkeestä). Vaihdatin öljyt vielä tuon terävyyden takia 72tkm . ..Ei tullut havaittavaa muutosta kytkeytymiseen . Kilometrejä oli sitten 96tkm kun heitti mittaristoon rampilla kiertoliittymään hidastaissa vaihteistoherjan ja nykäisi . Sen jälkeen ei enää kakkonen kytkeytynyt ollenkaan ...nosti ykkösen jälkeen kierrokset 4000rpm ja rykäisi kolmosen päälle . Vein merkkiliikkeeseen ja herjakoodi oli p283b . Siirtohaarukka c asentopiiri. Vaihteiston ohjainmoduuli/venttiilikoneisto uusittava samoin öljyt ja suodatin . Hinta arvio 2600€. Vaihtoivat nuo kyseiset osat ja seurauksena vaihteisto ei toiminut enää ollenkaan . Epäilivät että venttiilikoneisto ei saavuttanut paineita...että oli sisäinen vuoto laatikon sisällä . Vaihtoehdoksi tuli tehdaskunnostettu vaihteisto hintaan 5800€ vaihdettuna (Uusi olisi ollut tonnin enemmän). Vaihdettiin tuo kunnostettu vaihteisto ,vuoden takuulla johon Ford ei osallistunut kun en ollut auton ensimmäinen omistaja...mutta onneksi kuluttajasuoja-asiamiehen suostuttamana myyjäliike suostui maksamaan puolet. Sillä ajettu nyt 3000 km ja alkoi jurisemaan 60-85 km/t vauhdissa. Aika varattu taas merkkiliikkeeseen...ei nyt tuo volvossa ja fordissa käytetty poweshift vaihteisto vakuuta.

      • PowerShift

        Todella ikävä ja kallis kokemus PowerShiftistä sinulla.

        Ongelma on myös se ettei tehdystä merkkihuollosta riippumatta voi tietää miten aiempi tai aiemmat omistajat ovat laatikkoa käyttäneet. Väärillä tavoilla varmuudella rikkoo automaatin ja kaksoiskytkimelliset liene vieläkin herkempiä kuin perinteiset.

        * Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle:

        - http://www.is.fi/autot/art-2000001215599.html

        Itse olen tullut hieman skeptiseksi marmoriliikkeiden testereiden suhteen koska eivät ne kaikkea osaa kertoa ja kertomaansa voi todellisena syynä olla muu kuin laitteen koodilla ilmoitettama. Sitten vaihdellaan osia sokeasti testeriin luottaen ja kun ei tulekaan kuntoon, niin vain lisää kalliita osia ja hypoteesejä.

        Erikoista on myös se, että koodien kertomaa sokeasti seuraten tehdään kallis remontti ja sitten vaihteisto ei toimi lainkaan. Eikös kalliin remontin tekevällä autoliikkeellä ole vastuu oikeasta diagnoosista? Tulee mileen, että marmorilla ei ole todellista kompetenssia vaan se on ulkoistettu testerille.

        Jälkeenpäin on helppo jossitella, mutta olisikohan jokin todellinen automaattien spesialisti, joka ymmärtää testerin koodejakin enempi, tullut samaan analyysiin ongelman suhteen, eli josko todellinen ongelma olisi paljastunut ja saatu korjattua maltillisemmin kustannuksin?

        Tuosta tulee vielä mieleen sekin, että autoliikkeestä käytettyä automattia ostaessa laatikolle tulisi saada maltilliseen hintaa pitkähkö täystakuu osoituksena, että myyjä tuotteisiinsa luottaa.

        En tiedä tulisiko automaatin huollolle / öljynvaihdolle olla n. 65 tkm lisäksi aikaraja, eli riippuen kumpi tulee ensin täyteen, vaikkapa kaksi vuotta tai maksimi kolme vuotta, sillä alkavathan ne öljyt menettää ominaisuuksiaan. Tähän lisättynä mahdollinen runsas pätkäjo ja boonuksena vaativat Suomen eri vuodenajat.

        Ps. Avauksesta on pitkä aika ja olen kuitenkin edelleen vanhalla kulkineellani jatkanut kun se ei ole juuri leipää pyytänyt.

        Nyt alkaa kuitenkin tulla limiitti vastaan ja seuraavaa autoa ostaessa valinta onkin melkoinen tenkkapoo, sillä uuteen en ole motivoitunut rahaa haaskaamaan ja sitten automaatin halutessaan autolla ei saisi olla yli 50 tkm ajettu ja siltikään se ei ole takuu murheetomuudesta kuten ikävä kokemuksesi kertoo.

        Sitten vielä boonuksena "sota" EU:ssa dieseleitä vastaa vähän kaikkialla ajorajoituksineen ja jopa kieltoineen, jotka vain laajenevat eri alueille ja kiristyvät jatkossa. Muutenkin yhä enempi pitkin EU:ta vaaditaan saastetarroja ikkunaan, jotka sitten kertovat ajo-oikeukista.


    • dsfdt2352

      Kaikista erikoisinta on se, että merkkiliikkeistä ei löydy korjaajia automaattivaihteistolle. Aina vaan vaihdetaan uutta tai tehdaskorjattu vaihteistoa, vaikka luulisia autoalan asentajan koulutuksen saaneen osaavan purkaa ja kasata mekaanisen osan....varsinkin jos se onnistuu myös autotalli rassaajalta. Youtubesta löytyy yllättävän paljon ohjevideoita erinäisten automaattivaihteistojen purkamiseen, huoltoon ja kasaamiseen,

      Onneksi Suomestakin löytyy automaattivaihteistopajoja, mutta enemmän tekijöitä saisi olla. Itsekin noita voisi tehdä, mutta tilat puuttuu. Ilman nosturia ja muuten hyviä tiloja ei oikein innosta jatkuvasti tehdä noita.

    • Ebaybay

      Itellä on mondeo 2.0 ecoboost -14 powershift, Ajettu 65t km
      Kuukauden verran tullut silloin tällöin vikailmoitus ”transmission limited function”. Välillä häviää kaikki vaihteet, välillä parilliset ja välillä parittomat.
      Välillä ajoin noin 600km ilman ongelmia. Sitten alkoi taas ongelmat.
      Vika ilmenee aina moottoritieltä noustessa pois.
      Vikakoodin mukaan vika on vaihteensiirtosolenoideissa.
      Juuri tuli tuomio, että aski menee vaihtoon ja kustannusarvio noin 5000€.
      Onneksi on vielä myyjän takuu jäljellä..
      Nyt odottelen suostuuko myyjä maksamaan kiltisti.

    • Laatikkovikaa

      Ei hyvältä näytä. Itellä vastaava tyyppinen keissi takana. Merkkikorjaamolle riittää että pystyy oikeudessa todistamaan että ovat yrittäneet korjata autoasi. Se mitä oikeasti on tehty sitä sinun on käytännössä mahdoton todistaa. Kirjoittele ihmeessä tänne tilannetietoa miten asiasi etenee tai siis on etenemätä.

    • Ebaybay

      Eilen tuli ilmoitus pajalta, että myyjä suostuu maksamaan !! Aski on tilattu ja viikon päästä menee vaihtoon.

    • Kiinnostaakovasti

      Onko myyjä merkkiliike, eli meneekö maahantuojalle asti lasku?

    • Ebaybay

      Myyjä on ALD. En tiedä maksaako maahantuoja heille..

    • Malttialiikenteessä

      Itsellä on alla vm - 12 oleva s - max 2 litran powersift automaatilla. Taksiliikenöinnistä johtuen kilometrejä kertynyt jo 365tkm ja vaihteisto toiminut moitteettomasti. Öljyt vaihdettu suositusten mukaan 60tkm välein. Myös 6 vaihteinen dsg käsittääkseni toimiva ja tiedän useamman kolleegan joilla jopa 500tkm ajettuja dsg wolkkareita. Luulen että käyttäjällä ja sillä että ymmärtää miten laatikon kanssa tulisi pelata ruuhkissa ym pakkasella on suurin vaikutus kestävyyteen.

    • Anonyymi

      2015 mondeo, ajettu 140tkm, powershift automaatti heitti vapaalle koeajossa. Laatikossa jokin vika, kumminkin vielä todella matkapainoitteista ajoa ajettu! Eli vaihtoja vähän.

      Jäi auto ostamatta, olin epäileväinen automaattiin jo ennen koeajoa. Jos olin ostanut niin kesä pilalla auton kanssa.

      En ole koskaan omistanut automaattivaihteista käyttöautoa ja ostan manuaalin jatkossakin.

      Ei ole milloinkaan ollut ongelmia niiden kanssa, puhutaan useista kymmenistä vuosista ja myös yli 200tkm ajetuista autoista osto hetkellä joilla ajettu vielä 150tkm lisää, tapana on vaihdattaa laatikon öljyt heti kylän korjaamolla, kulut kympeissä oli auto mikä tahansa. Kestää laatikko pitkään.

      Vanha öljy vie voitelun ja nostaa kitkaa, lämpötilaa, aiheuttaa kulumisesta johtuvia vikoja.

      • Anonyymi

        Hyvä että jätit ostamatta powersift on erittäin heikko ja niissä on vikoja aivän älyttömästi. Kenenkään ei kannata semmosta harmikseen ostaa. Rahallakaan se ei tule kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että jätit ostamatta powersift on erittäin heikko ja niissä on vikoja aivän älyttömästi. Kenenkään ei kannata semmosta harmikseen ostaa. Rahallakaan se ei tule kuntoon.

        jep... tuo pitää paikkansa


    • Anonyymi

      Älä hyvä mies. Osta mieluimmin auto. Lasu

    • Anonyymi

      Kuga se sieltä tulee!

    • Anonyymi

      2016 mondeo ja siinä oli sellainen. 90tkm oli ajettu. kesällä toimi. talvella oli pelkopersees millon laukee. Nyki ja riuhto, sit kun sai lämpimäks niin oli parempi. 156tkm oli ajettu ja vaihdoin uuteen puumaan vaimolle. tuputti automaattia, ja en ottanut, eiköhän kerkee vaihtaakin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe