I---MATRA

Leavy

Miten kukaan jaksaa asua Imatran tapaisessa kylmässä,tyhjässä,ilottomassa ja kaúkaisesa kaupungissa?

20

1901

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

Yleensä elämänlaatu riippuu aivan muista asioista kuin paikkakunnasta. Työ, ystävät, perhe, talous-asiat jne. Ei asuinpaikka todellakaan ratkaise meneekö hyvin vai ei.

Imatra ei ole sen kylmempi (ei sosiaalisesti saatikka ilmastollisesti), tyhjempi tahi ilottomampi kaupunki kuin mikään muukaan. Kaukaisuus taas on täysin suhteellinen asia. Jos asiaa katsotaan vaikka Helsingin näkökulmasta niin Imatra on kohtuullisen lähellä (verrattuna vaikkapa Kajaaniin). Imatralle on myös kohtuullisen hyvät liikenneyhteydet.

• amalia

Olen todella pahoillani,että sinulla on noin
      vaikeaa.Mutta kuten edellinen kirjoitti- onnellisuus ja tyytyväisyys ovat jokaisen omassa
      päässä.Valitettavasti kukaan muu -ei ympäristö eikä ihmiset voi tehdä sinusta onnellista. Se sinun on itse tehtävä.

• jitja

Kuka sanoi että ketjun aloittajalla ois mitenkään vaikeaa? Amalia se ite junaili tuon jutun.

Alkuperäinen vain ihmetteli, kuinka kukaan voi asua Imatralla koska.....

Ihmettelenpä samaa itsekkin, sorry vaan.Pari kertaa vuodessa pikavisiitiä Imatralla riittää.Oon kylläkin asunut Imatralla ja nyt sitten muualla ja Imatralle en kaipaa, en vaikka vanhemmat ja sisarukset jäi sinne.Hekin mieluummin reissaavat meille kun jäävät Imatralle...

• psygologiaa
        jitja kirjoitti:

Kuka sanoi että ketjun aloittajalla ois mitenkään vaikeaa? Amalia se ite junaili tuon jutun.

Alkuperäinen vain ihmetteli, kuinka kukaan voi asua Imatralla koska.....

Ihmettelenpä samaa itsekkin, sorry vaan.Pari kertaa vuodessa pikavisiitiä Imatralla riittää.Oon kylläkin asunut Imatralla ja nyt sitten muualla ja Imatralle en kaipaa, en vaikka vanhemmat ja sisarukset jäi sinne.Hekin mieluummin reissaavat meille kun jäävät Imatralle...

Etkö tiedä, että ne ,jotka kirjoittavat provosoivia juttuja tälaisele palstalle, haluavat
        kylvää ikäviä ajatuksia muillekin ja luulevat siten helpottavan omaa surkeaa oloaan- mutta
        eihän se niin mene. Turhaan puolustelet
        törkykirjoituksia.

• Ihmeellistä
        psygologiaa kirjoitti:

Etkö tiedä, että ne ,jotka kirjoittavat provosoivia juttuja tälaisele palstalle, haluavat
        kylvää ikäviä ajatuksia muillekin ja luulevat siten helpottavan omaa surkeaa oloaan- mutta
        eihän se niin mene. Turhaan puolustelet
        törkykirjoituksia.

Mikä ihmeen törkykirjoitus? Mikä oli nyt epäasiallista? Oliko vain vääränlainen mielipide? Minusta on naurettavaa laput silmillä elämistä tulla väittämään, että asuinpaikka ei vaikuta ihmisen tyytyväisyyteen! Jos näin olisi, niin eihän meillä olisi rakenetyöttömyyttäkään siinä laajudessa kuin on nykyään! Toisaalta silloin Tshernobylin kaupunki olisi yhtä toivottava asuinpaikka kuin Imatra? Ja varsinkin Imatralla, kaupungissa, johon ei saada edes tarpeeksi lääkäreitä! Eihän niitä saatu mm. Etelä-Pohjanmaalle, vaikka palkkatarjoukset olivat - jopa vastavalmistuneille - terveyskeskuslääkärille 7000 €/kk. Miksi ei kiinnostanut tuollainen palkka? Eräs nuori lääkäri vastasi, että sillä hinnalla hän ei lähde Etelä-Pohjanmaalle pelkästään töihin. Miksi sitten Imatralle ei saada lääkäreitä? Ovatko palkkatarjoukset olleet liian pieniä? Vai voisiko olla, olisiko mitenkään mahdollista, että Imatra ei vaan miellytä asuinpaikkana? Eihän se tietysti niin voi olla!!! Tai sitten niissä lääkäreissä on jotain aivan helvetisti pielessä?

• pssst
        Ihmeellistä kirjoitti:

Mikä ihmeen törkykirjoitus? Mikä oli nyt epäasiallista? Oliko vain vääränlainen mielipide? Minusta on naurettavaa laput silmillä elämistä tulla väittämään, että asuinpaikka ei vaikuta ihmisen tyytyväisyyteen! Jos näin olisi, niin eihän meillä olisi rakenetyöttömyyttäkään siinä laajudessa kuin on nykyään! Toisaalta silloin Tshernobylin kaupunki olisi yhtä toivottava asuinpaikka kuin Imatra? Ja varsinkin Imatralla, kaupungissa, johon ei saada edes tarpeeksi lääkäreitä! Eihän niitä saatu mm. Etelä-Pohjanmaalle, vaikka palkkatarjoukset olivat - jopa vastavalmistuneille - terveyskeskuslääkärille 7000 €/kk. Miksi ei kiinnostanut tuollainen palkka? Eräs nuori lääkäri vastasi, että sillä hinnalla hän ei lähde Etelä-Pohjanmaalle pelkästään töihin. Miksi sitten Imatralle ei saada lääkäreitä? Ovatko palkkatarjoukset olleet liian pieniä? Vai voisiko olla, olisiko mitenkään mahdollista, että Imatra ei vaan miellytä asuinpaikkana? Eihän se tietysti niin voi olla!!! Tai sitten niissä lääkäreissä on jotain aivan helvetisti pielessä?

Hyvä kirjoitus,juuri näin!!

• jaksan

ja hyvin menee.jopa lämminkin on.ja hauskuus riippuu varmaan jokaisesta itsestään.

• kylvain

Jep,asuuhan sitä vaikka tunkiolla-jollei paljoa vaadi.Imatra ei paljon tarjoa,valitettavasti ite en uskalla vakkarityötä jättää ja lähteä=(

• sinä
        kylvain kirjoitti:

Jep,asuuhan sitä vaikka tunkiolla-jollei paljoa vaadi.Imatra ei paljon tarjoa,valitettavasti ite en uskalla vakkarityötä jättää ja lähteä=(

Mitä sinä vaadit?
        Etpä taida paljon maailman menosta tosiasiassa
        tietää. Seuratkaa lehdistöä ja uutisointia
        niin rupeatte tajuamaan,missä Suomen maassa mennään.Teidänkaltaisenne valittajat kun eivät muusta taida ymmärtää kun niistä bilepaikoista.

• Kummastelija

...aika autio city. Tähän mennessä oudoin kaupunki, jossa olen asustellut. Luonto on vihreä ja maisemat kauniit, mutta... Eihän täällä ole edes kunnon keskustaa, vaan kaikki on levällään. Ilman autoa liikkuminen on hankalaa ja talvella kadut on usein niin huonossa kunnossa että kävellen liikkuminen on tehty mahdottomaksi.

Lisäksi täältä puuttuu kokonaan ns. kahvila ja shoppailukulttuuri, mikä kuuluu mielestäni ehdottomasti kaupunkiasumisen piirteisiin. Lähin ns. oikea keskusta tällä alueella onkin Lappeenrannassa, jossa näkee sentään hiukan enemmän elämää kuin täällä. Toivottavasti sitä saadaan Imatrallekin kauppakeskuksen valmistuttua. Olen myös miettinyt sitä, että eivätkö paikalliset käy koskaan ulkona syömässä. Sekin kulttuuri täältä tuntuu puuttuvan, mikä toisaalta on ymmärettävää, ravintolat ovat täällä vähissä. Positiivisena todettakoon, että minnekkään ei koskaan tarvitse jonottaa, ja joka paikassa on reilusti tilaa.

Kolmantena seikkana olen miettinyt sitä, miksi Imatralla asutaan niin pitkään vanhenpien luona, jopa kolmikymppisinä, vaikka käydään töissä. Täällä tuntuu olevan aika paljon sellaisia ns. 'peräkammarin poikia'...

Tälläisiä kysymyksiä ja ajatuksia. Olisi kiva kuulla paikallisia kommentteja, ja myös muualta muuttaneiden mielipiteitä Imatrasta asuinpaikkana.

• Tallustelija

Jotenkin Imatralla on pysähtynyttä toimintaa, ihmiset masentuneen ja alistuneen oloisia.

Vain ne joilla on korkea elintaso, näyttävät tyytyväisiltä.Alkoholistien ja narkkareiden työmaa-Imatra.Yksinhuoltajia ihan helvetisti.

• Kommentaattori

Olen varmaan rajoittunut, mutten ymmärrä tuota shoppailu- ja kahvilakulttuurivalitusta. Ei kai muiden tekemiset sinun shoppailuusi ja kahvilassakäymiseen vaikuta? Päinvastoin, luulisi tosiaan olevan parempi palvelu, jos asiakkaita on vähemmän.

Itse tiedän kauppaan mennessäni mitä aion ostaa, ja kahvia en juo, joten moinen "kulttuuri" on minulle yhdentekevää.

Autoa en omista, ja tulen mainiosti toimeen. Kaikki tärkeimmät käyttämäni palvelut ovat kävelymatkan päässä. Harvinaisempiin pääsee bussilla mukavasti. Onko kyse vain siitä, ettei asioita osata suunnitella etukäteen, vaan kaikki täytyisi saada heti, kun mieleen juolahtaa?

Imatra on hyvä paikka asua. Olen jo kahdesti muuttanut takaisin tänne, ja tänne ajattelin jäädä.

• satu
        Kommentaattori kirjoitti:

Olen varmaan rajoittunut, mutten ymmärrä tuota shoppailu- ja kahvilakulttuurivalitusta. Ei kai muiden tekemiset sinun shoppailuusi ja kahvilassakäymiseen vaikuta? Päinvastoin, luulisi tosiaan olevan parempi palvelu, jos asiakkaita on vähemmän.

Itse tiedän kauppaan mennessäni mitä aion ostaa, ja kahvia en juo, joten moinen "kulttuuri" on minulle yhdentekevää.

Autoa en omista, ja tulen mainiosti toimeen. Kaikki tärkeimmät käyttämäni palvelut ovat kävelymatkan päässä. Harvinaisempiin pääsee bussilla mukavasti. Onko kyse vain siitä, ettei asioita osata suunnitella etukäteen, vaan kaikki täytyisi saada heti, kun mieleen juolahtaa?

Imatra on hyvä paikka asua. Olen jo kahdesti muuttanut takaisin tänne, ja tänne ajattelin jäädä.

Kovasti olen minäkin ihmetellyt tämän päivän ihmisten tarpeita- shoppailu ja kahvila-kulttuuri on tärkeintä. Ei voi muuta kun surkutella ihmisten ajatusmaailmaa ja arvoja.Ne
        tuntuvat kovin vierailta ja pinnallisilta.
        Eikö tärkeää ole perhe, ystävät, työ , luonto,terveys? Mihin oikein ollaan menossa?
        ----Ruokapaikkoja kaipaavalle- menehän laskemaan Lappeentielle,kuinka monta ruokapaikkaa
        sen varrelta löytyy!Mielästäni on kuitenkin
        hieno asia, jos ihmiset osaavat laittaa kotiruokaa eivätkä täytäkään noita kaiken maailman pitsapaikkoja.
        Imatra ei ole mikään city eikä siksi tule. Sellaista kaipaavan on turha tulla palstoille
        valittamaan,vaan hyväksyä tosiasiat ja yrittää tehdä elämästään mukavan joko täällä tai jossain muualla.

• kynäilijä
        satu kirjoitti:

Kovasti olen minäkin ihmetellyt tämän päivän ihmisten tarpeita- shoppailu ja kahvila-kulttuuri on tärkeintä. Ei voi muuta kun surkutella ihmisten ajatusmaailmaa ja arvoja.Ne
        Eikö tärkeää ole perhe, ystävät, työ , luonto,terveys? Mihin oikein ollaan menossa?
        ----Ruokapaikkoja kaipaavalle- menehän laskemaan Lappeentielle,kuinka monta ruokapaikkaa
        hieno asia, jos ihmiset osaavat laittaa kotiruokaa eivätkä täytäkään noita kaiken maailman pitsapaikkoja.
        Imatra ei ole mikään city eikä siksi tule. Sellaista kaipaavan on turha tulla palstoille
        valittamaan,vaan hyväksyä tosiasiat ja yrittää tehdä elämästään mukavan joko täällä tai jossain muualla.

Palsta on avoin kaikille mielipiteille!

Satu jättää vaan ite lukematta jos ei miellytä.

• Delmonte man
        satu kirjoitti:

Sopiihan sitä ihmetellä toisten ihmisten vaatimuksia. Se nyt vaan on niin, että jos totta puhutaan, saattaa Imatralle sopeutuminen suurkaupungissa vietettyjen opiskeluvuosien jälkeen olla HIVENEN vaikeaa. Turha siitä on imatralaisten suuttua, jos joku ei täällä viihdy. Itse olen täällä asustellut yli 3 vuotta ja kaikki läheiset ihmettelee, että täällä jaksan asustella. Työni on täällä. Kyllä minusta kaupunkielämää arvostavat nauttivat tietystä hektisyydestä, jota ei muuten Imatralta löydy! En silti ala tässä väittelemään sen enmpää imatralaisten kanssa siitä, millainen kaupunki tämä Imatra nyt sitten saa olla ja mitä ei Imatrasta saa sanoa. Aivan turhaa ajanhukkaa makuasioista keskusteleminen on muutenkin.

• asukki
        Delmonte man kirjoitti:

Sopiihan sitä ihmetellä toisten ihmisten vaatimuksia. Se nyt vaan on niin, että jos totta puhutaan, saattaa Imatralle sopeutuminen suurkaupungissa vietettyjen opiskeluvuosien jälkeen olla HIVENEN vaikeaa. Turha siitä on imatralaisten suuttua, jos joku ei täällä viihdy. Itse olen täällä asustellut yli 3 vuotta ja kaikki läheiset ihmettelee, että täällä jaksan asustella. Työni on täällä. Kyllä minusta kaupunkielämää arvostavat nauttivat tietystä hektisyydestä, jota ei muuten Imatralta löydy! En silti ala tässä väittelemään sen enmpää imatralaisten kanssa siitä, millainen kaupunki tämä Imatra nyt sitten saa olla ja mitä ei Imatrasta saa sanoa. Aivan turhaa ajanhukkaa makuasioista keskusteleminen on muutenkin.

Imatralaiset vetää aina herneen nenään, mikäli ilmaisee vähemmän viehättyneensä paikasta.Tulee junkutusta tyyliin:..pysy pois,jollei kiinnosta/täällä rauhallista ja luontoa/stadissa ihmiset ynseitä jne...

Itse olen syntyperäinen imatralainen,vaan kaipuuta en sinne tunne.Sukulaisia käyn joskus morjestelemassa ja sitäkin tapahtuu yhä harvemmin.Sukulaiset on kovia reissaamaan täälläpäin maailmaa, joten...

Luontoa ja hienoja maisemia löytyy pk-seudulta tosi paljon.Upeita merenrantapaikkoja, mutta kauniita järviäkin.Harrastusmahdollisuudet on rajattomat.Työnsaati/opiskelumahdollisuudet loistavat!!

Paha sanoa, joku taas loukkaantuu...vaan anti mennä...ikinä-en edes eläkke ikäisenä takaisin Imatralle tule asumaan. Jos haaveet toteutuu, parin vuoden kuluttua, kotimaani on muukuin Suomi...että näin isänmaallinen olen.

Suomesta kaavailemme muuttavamme 4henkisen perheen voimin,ei siis ollut sinkkujutustelua tämä.

• hulivili
        asukki kirjoitti:

Imatralaiset vetää aina herneen nenään, mikäli ilmaisee vähemmän viehättyneensä paikasta.Tulee junkutusta tyyliin:..pysy pois,jollei kiinnosta/täällä rauhallista ja luontoa/stadissa ihmiset ynseitä jne...

Itse olen syntyperäinen imatralainen,vaan kaipuuta en sinne tunne.Sukulaisia käyn joskus morjestelemassa ja sitäkin tapahtuu yhä harvemmin.Sukulaiset on kovia reissaamaan täälläpäin maailmaa, joten...

Luontoa ja hienoja maisemia löytyy pk-seudulta tosi paljon.Upeita merenrantapaikkoja, mutta kauniita järviäkin.Harrastusmahdollisuudet on rajattomat.Työnsaati/opiskelumahdollisuudet loistavat!!

Paha sanoa, joku taas loukkaantuu...vaan anti mennä...ikinä-en edes eläkke ikäisenä takaisin Imatralle tule asumaan. Jos haaveet toteutuu, parin vuoden kuluttua, kotimaani on muukuin Suomi...että näin isänmaallinen olen.

Suomesta kaavailemme muuttavamme 4henkisen perheen voimin,ei siis ollut sinkkujutustelua tämä.

Eikö mielestänne tälle palstalle voi kirjoittaa
        hyvistä asioista tai puolustelevia näkökantoja?
        Onko tämä palsta muka joku turhautuneiden
        ja katkerien luusereiden temmellyskenttä?
        Pitäisikö kaikkien yhtyä muutaman tympeän tyypin
        mielipiteisiin? Siitä näkee tasonne!

• Kommentaattori
        asukki kirjoitti:

Tuskinpa imatralaiset yleisesti ottaen vetää herneitä nenäänsä kritiikistä. Varsinkaan ne, jotka täälläkin jaksavat kritisoida omaa kotikaupunkiansa. En minäkään vedä, vaikka viihdynkin täällä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä.

Pääkaupunkiseutu voi sopia joillekin, minulle se ei sopinut. Olihan sielläkin kauniita paikkoja, sitä en kiellä. Asuin itsekin kauniissa ja mukavassa, rauhallisessa lähiössä.

Olin itsekin muuttamassa pois nuorempana, ja muutinkin, mutta ei se onni ja autuus löytynyt muualtakaan. Palasin, ja nyt minulla on hyvä olla. Kaikille se ei sovi, ja ymmärrän sen.

• Imatralainen
        satu kirjoitti:

Kuka tykkää mistäkin, esimerkiksi kahvin voi juoda kotona, mökillä tai vaikkapa kaupungilla. Mitä tämä mystinen kahvilakulttuuri sitten on? Minulle se ainakin on osa viihtyisää, elävää kaupunkikuvaa.

Imatra on toisaalta hyvinkin viihtyisä kaupunki; luonnonkauneutta riittää. Mutta se "varsinainen keskusta" on aina niin masentavan tyhjillään. Enpä sinne mitään BB-viikon kaltaista yleisöryntäystä kaipaa, mutta olisi silti mukavampaa jos arki-iltoisinkin koskella näkyisi enemmän ihmisiä. Ja siihen varmasti auttaisi juuri kahvilakulttuuri; muutamia viihtyisiä kahviloita joissa ihmiset voisivat viettää iltaansa. Elämää keskustaan, ei pelkästään tyhjiä katuja.

• kärppä69

itse 5 vuotta sumatralla viettäneenä ihmettelen edelleenkin, että miksi paikalliset pitävät kaupungista, missä on helvetin väkivaltaisia ihmisiä, olematton keskusta, huonot harrastemahdollisuudet, älyttömät välimatkat, aina tuulista, ärsyttävä murre, karhuja mäkin roskiksilla joka toinen viikko, tyhjiä liikehuoneistoja, venäjäsimulaattori rajapatsaalle tullessa, metsää, ankeutta jne..Negatiivista sanottavaa minulla riittää loputtomiin. Itse pysyin jotenkin imatra vuosina kasassa hyvän opiskeluporukan takia. Muuten olisin tod.näk. hypännyt vuokseen jo ajat sitten. itsemurhatilastot olisi mukava nähdä. Veikkaan korkeita lukuja. Hyvää Imatralla on "itäkeskuksen" kebabmesta DIDEM. Se on ainut asia, miksi voisin ajaa 6 tien ramppia alas sumatran kohdalla..Imatralaiset: te ette tiedä paremmasta, mutta suosittelen, että lähdette edes hetkeksi muualle sieltä susirajan takaa, niin silmänne voivat aueta, miten hyvä täällä muualla on olla..Suosittelen lämpimästi!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2551
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe