Hirvipassi

jaska

voisko joku kertoa linkkejä miten käyttäytyä passsitornissa, ajon käydessä? (sen tiedän että hiliaa pitää olla ja valamiina ampumaan)

15

3997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirvimies

Jos et ole vielä havainnut hirveä tornista niin tulet yllättymään sen äänettömyydestä. Itselläni ensimmäisellä kerralla ei kuulunut kuin yksi oksan rasahdus noin 5-minuttia ennen kuin noin 30 metrin päässä oli emä kahden vasan kanssa. Muista pitää korvat auki...

• Lienee

Niin varminta lienee se hiljaa olo ja kuullostella
      Toiasaalta jos hirvet on tullakseen ne tulee
      siitä vaikka tanssisit ripaskaa siellä tornissa.
      Tupakan poltosta on paljon puhuttu itse poltan
      lähes joka passissa en tiedä vaikutusta , mutta
      yli 30 hirveä olen kuitenkin ampunut.

• Etsivä

Tupakoinnilla ei todellakaan ole suurta vaikutusta, viranomaiset eivä vielä salakaatojen tutkinnassa ole ottaneet käyttöön dna-testejä. Kuulemma liian kallista suhteessa rikoksen laatuun.

• markku

Itselläni oli tarkoitus suojata kuulo, mutta tekemättä jäi juuri sinä hetkenä. Nyt on kertalaakista suhinatinnitus toisessa korvassa ja nippanappa normaalikäyrän kuulo.
      => Hirvimiehillä on keskimäärin helvetin huono kuulo meidän porukassa ja täysin omaa syyttä. Ja nyt vituttaa. Ei ole ampuminen sen väärti. => Oikealla olkap. asetta pitävän tulisi suojata ainakin vasen piipulle osoittava korva tulpalla.

• ööpöö

se hän tietysti riippuu aseesta! pieni esim. 308 ei pamauta kovin paljon! kannattaa myös harkita hankkisko äänenvaimentimen!? totta se kyl on et vasempaan korvaan se vähän pamauttaa mutta ei tuolla metällä niin paljon et pitäis jatkuvaasti ammuskella!

• Metsämies
        ööpöö kirjoitti:

se hän tietysti riippuu aseesta! pieni esim. 308 ei pamauta kovin paljon! kannattaa myös harkita hankkisko äänenvaimentimen!? totta se kyl on et vasempaan korvaan se vähän pamauttaa mutta ei tuolla metällä niin paljon et pitäis jatkuvaasti ammuskella!

Vai .308 pieni... No riippuuhan se mihin sitä vertaa.
        Ja pamaus on todella kova!! Oletkohan koskaan edes ampunut...? Herää vain kysymys.

• ööpöö
        Metsämies kirjoitti:

Vai .308 pieni... No riippuuhan se mihin sitä vertaa.
        Ja pamaus on todella kova!! Oletkohan koskaan edes ampunut...? Herää vain kysymys.

miulla on 308 sako forester hirvikivääri! tää on toinen vuos hirvimetällä... viime vuonna tuli pari hirvee! radalla käyn kun on kyyti! no ehkei sitä huomaa kun on hirvi tulossa passiin kun on sen verran andrenaliinia veressä mut ei mulla ole ainakaan vielä menny korvat lukkoon tai alkanut tinnittää vaikkakin minulla on erittäain hyvä kuulo! eikä se kyllä varmaan tulekkaan hetkessä korvan kuulon heikkeneminen.... miusta 308 on keskikokoinen ase!

• Metsämies
        ööpöö kirjoitti:

miulla on 308 sako forester hirvikivääri! tää on toinen vuos hirvimetällä... viime vuonna tuli pari hirvee! radalla käyn kun on kyyti! no ehkei sitä huomaa kun on hirvi tulossa passiin kun on sen verran andrenaliinia veressä mut ei mulla ole ainakaan vielä menny korvat lukkoon tai alkanut tinnittää vaikkakin minulla on erittäain hyvä kuulo! eikä se kyllä varmaan tulekkaan hetkessä korvan kuulon heikkeneminen.... miusta 308 on keskikokoinen ase!

.308 kaliberisen aseen laukauksesta aiheutuu noin 155 dB:n melu. Tämä on 15 dB:ä yli maksimisiotarajan eli kuulovaurio on varma jo ensimmäisen laukauksen jälkeen!

Kuulovauriot eivät vain välttämättä ilmene välittömästi vaan ne saattavat tulla vasta 10-15 vuodenkin päästä. Mutta varmaa on, että vaurio on syntynyt.

Minä ainakin kuulen kiväärini pamauksen (.30-06) vaikka olisi miten paljon adrenaliinia veressä! Siksi käytänkin metsässä nykyään aina kuulevia kuulosuojaimia hirvipassissa.

• ööpöö
        Metsämies kirjoitti:

.308 kaliberisen aseen laukauksesta aiheutuu noin 155 dB:n melu. Tämä on 15 dB:ä yli maksimisiotarajan eli kuulovaurio on varma jo ensimmäisen laukauksen jälkeen!

Kuulovauriot eivät vain välttämättä ilmene välittömästi vaan ne saattavat tulla vasta 10-15 vuodenkin päästä. Mutta varmaa on, että vaurio on syntynyt.

Minä ainakin kuulen kiväärini pamauksen (.30-06) vaikka olisi miten paljon adrenaliinia veressä! Siksi käytänkin metsässä nykyään aina kuulevia kuulosuojaimia hirvipassissa.

miul kyl häviää metsästystilanteessa varmaan aistit.... silloki kun ammuin urosta ni en minä muista pamauksesta mitään enkä myöskään rekyylistä!... meidän porukka on varmaan niin vanhanaikainen kun ei meidän porukka käytä kuulosuojaimia metällä... vaik porukkaa on metällä yleensä 50 ylöspäin!!

• ööpöö
        ööpöö kirjoitti:

miul kyl häviää metsästystilanteessa varmaan aistit.... silloki kun ammuin urosta ni en minä muista pamauksesta mitään enkä myöskään rekyylistä!... meidän porukka on varmaan niin vanhanaikainen kun ei meidän porukka käytä kuulosuojaimia metällä... vaik porukkaa on metällä yleensä 50 ylöspäin!!

siis miehiä yli 50! en tarkoittanut ikää!

• futari2

Jos nuo Markun ja Metsämiehen väitteet pitäisi paikkansa, niin jokainen minun tuntemani metsästäjä olisi kuuro tai ainakin huono kuuloinen. Näin ei kuitenkaan ole, joten noissa väitteissä on siis jotain pielessä.

Se että me kuuulosuojaimia käyttämättömät metsästäjät emme kaikki ole kuuroja johtuu siitä, että vaikka laukauksen ääni onkin kova, niin suurin paine ja ääni suuntautuu piipusta eteen päin eikä suinkaan suoraan ampujan korvaan. Varsinkin aukolla ampuessa laukauksen ääni ei ampujalle kuulosta edes niinkään kovalle, kuin 100:n metrin päässä olevalle passikaverille jonka suuntaan aseen piippu osoittaa (HUOM! ei siis kohti sitä kaveria, vaan siihen suuntaan).

Olen kuullut, että jotkut käyttävät "kuulevia" kuulosuojaimia ja pitävät niitä hyvinä. Eihän niiden käytössä ole mitään pahaa, mutta itse en ainakaan toistaiseksi viitsi "kiristävää pantaa" päähäni laittaa, kun en tunne siihen tarvetta. En ole niinä lähes kolmenakymmenenä vuotena, jotka olen metsästänyt, nähnyt yhtään metsästäjää joka olisi metsässä kuulosuojaimet päässä. Se käyttääkö suojia vai ei on tietysti jokaisen oma asia.

Ampumaradalla tietysti käytän suojia, ja siellä kopista ammuttaessa ne ovatkin välttämättömät. Kopin sisällä laukaus kaikuu todella kovalla voimalla.

p.s. olisikohan se kuulo kuitenkin heikentynyt. Vaimo on vimeaikoina valittanut, että minun kuulosta on tullut erittäin valikoiva - on jotain asioita joita hänen väittämänsä mukaan en kuule lainkaan.

• olo
        futari2 kirjoitti:

Jos nuo Markun ja Metsämiehen väitteet pitäisi paikkansa, niin jokainen minun tuntemani metsästäjä olisi kuuro tai ainakin huono kuuloinen. Näin ei kuitenkaan ole, joten noissa väitteissä on siis jotain pielessä.

Se että me kuuulosuojaimia käyttämättömät metsästäjät emme kaikki ole kuuroja johtuu siitä, että vaikka laukauksen ääni onkin kova, niin suurin paine ja ääni suuntautuu piipusta eteen päin eikä suinkaan suoraan ampujan korvaan. Varsinkin aukolla ampuessa laukauksen ääni ei ampujalle kuulosta edes niinkään kovalle, kuin 100:n metrin päässä olevalle passikaverille jonka suuntaan aseen piippu osoittaa (HUOM! ei siis kohti sitä kaveria, vaan siihen suuntaan).

Olen kuullut, että jotkut käyttävät "kuulevia" kuulosuojaimia ja pitävät niitä hyvinä. Eihän niiden käytössä ole mitään pahaa, mutta itse en ainakaan toistaiseksi viitsi "kiristävää pantaa" päähäni laittaa, kun en tunne siihen tarvetta. En ole niinä lähes kolmenakymmenenä vuotena, jotka olen metsästänyt, nähnyt yhtään metsästäjää joka olisi metsässä kuulosuojaimet päässä. Se käyttääkö suojia vai ei on tietysti jokaisen oma asia.

Ampumaradalla tietysti käytän suojia, ja siellä kopista ammuttaessa ne ovatkin välttämättömät. Kopin sisällä laukaus kaikuu todella kovalla voimalla.

p.s. olisikohan se kuulo kuitenkin heikentynyt. Vaimo on vimeaikoina valittanut, että minun kuulosta on tullut erittäin valikoiva - on jotain asioita joita hänen väittämänsä mukaan en kuule lainkaan.

Olen nähny ,et osa ampujist on jättäny reppunsa ,asepussinsa tornin juurelle sinne torniin kiivettyään. Tornin tarkotushan on lisätä turvallisuutta ,antaa passis olevalle näkyvyyden taimikon sisään ylhäältä ja ihmisen haju on jo tornin korkeuden maatasoa ylempään.. Joten raijaa kaikki ylös mitä kannat tornin juurelle. Se jos hirvi on tullakseen se tulee kyl vaik "rivitalon olohuoneeseen" tahi äärimmäisen varovast kuunnellen,haistellen.

• pyssymies
        olo kirjoitti:

Olen nähny ,et osa ampujist on jättäny reppunsa ,asepussinsa tornin juurelle sinne torniin kiivettyään. Tornin tarkotushan on lisätä turvallisuutta ,antaa passis olevalle näkyvyyden taimikon sisään ylhäältä ja ihmisen haju on jo tornin korkeuden maatasoa ylempään.. Joten raijaa kaikki ylös mitä kannat tornin juurelle. Se jos hirvi on tullakseen se tulee kyl vaik "rivitalon olohuoneeseen" tahi äärimmäisen varovast kuunnellen,haistellen.

no en usko että se nyt yhestä laukauksesta kuulo lähtee. ei ainakaan itelläni oo mihinkään lähteny ja edelleen normaali. 5 syksyä lintu ja hirvimetillä. ja radalla käyn mutta jos enemmän ammuntaa esim kiekkoja, niin luurit korvilla.

• 7,62

Ei tupakkaa, ei dödöjä ja ei meteliä. kun hirvi on näkö etäisyydellä ei liikettä, vasta juuri ennen laukaisua nopea tähtys ja laukaus. paitsi tietenkin jos olet valmiina ja asetta ei tartte juurikaan liikutella.

• mmm

tupakkaa voi pössytellä kyllä ihan rauhassa...se hirvi tulee varmasti aina ku on tupakin sytyttäny..Sama ko bussia oottaesa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe