uudellainen vuosi

engreed

Annu istui auton takapenkillä ja katsoi ulos. Maisemat vilisivät hänen silmissään ja ajatus päättyneestä kesälomasta, sekä alkavasta yläasteesta hänen päässään. Annu oli ollut loman mummolassa, maalla ja nyt kun loma oli loppumassa hänen oli palattava taas kotiin ja arkeen. Ajatuskin siitä sai Annun huokaisemaan syvään.
"Mitä sä höngit" ärähit Annun pikkuveli Aleksi.
Annu vetäytyi lähemmäs auton ikkunaa. Häntä ei todellakkaan kiinnostanut olla lähelläkään räkiivää 3 loukkalaista pikkuveljeään. Aleksin oikealla puolella istui Annun kaksoisveli, Ape. Oikeastaan Apen oikea nimi oli Aapeli, mutta se oli niin typerä, ettei sitä käytetty koskaan. Ape kuunteli jotain tyhmää Cd:tään. Annukin päätti syventyä musiikin pariin ja kaivoi soittimensa repustaan. Annu työnsi kuullokenapit korviinsa ja alkoi hyräillä Uniklubin mukana. Aleksi kiskaisi oikeanpuoleisen napin Annun korvasta ja karjaisi suoraan Annun korvaan:
"Ole hiljaa! Minun on kuultava uutiset!"
Annu vetäisi toisenkin napin kosvastaan ja katsoi ihmeissään pikkuveljeään.
"Mitenkä sua yhtäkkiä uutiset kiinnostaa?" Annu ihmetteli.
"No kiinnostaa enemmän kuin sun.. Mitä lie oli. Oot niin epämusikaalinen ettei sun sävellyksistä saa selvää!"
Annu tuhahti halveksuvasti ja asettui uudestaan musiikin pariin. Tällä kertaa hän varoi ynähtämästäkään mitään musiikin tahtiin.

4

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autopsy

Minun silmilleni hyppivät ensimmäisenä kirjoitusvirheet. Jo otsikossa on yksi.

Kertoja ei tässä ole selvästikään puolueeton tarkkailija, vaan Annu itse. Aggressiivinen kerronta voi toimiakin joskus, se vain pitää saada pidettyä yllä. Tunnen jotenkin häiritseväksi sen, että kertoja pitää musiikkina Annun levyä, mutta Aapelin musiikki on "jotain tyhmää." Myöskin jonkin nimen sanominen kertojan roolissa typeräksi tuntuu hiukan pahalta.

Tarkastele vielä kahta viimeistä riviä. Niissä toistuu ikävästi sana "musiikin". Voisitko jollakin tavalla muuttaa jompaa kumpaa lausetta?

Lapset tuntuvat kovin riitaisilta. Heitä ei juurikaan kuvailla tarinassa. Vanhemmista ei mainita mitään. Pitempi näyte kertoisi enemmän itse kertomuksesta.

Jatka kuitenkin kirjoittamista! Virheesi eivät ole pahoja. Hallitset yhdyssanat, jotka yleensä tuottavat kirjoittajille vaikeuksia.

Kannattaa lähettää nämä arvosteltavat tarinat tuonne kirjailijanalut -osioon. Siellä tulee hyvin palautetta eikä tämä tarina varsinaiseti ole faninovelli.

Kirjoita lisää. Ja kirjoita paljon. Sillä tavalla kehityt ja yllättävää kyllä, keksit myös lisää aiheita.

• engreed

Kiitos paljon tuosta rakentavasta palautteesta! Taidankin siirtää tämän Sitten sinne "kirjailijoiden alut" juttuun, vaikken olekkaan mikään kirjailijan alku.. xD
        Tarkoituskin oli se, että Annu on se päähenkilö ja että juuri Annun mielipiteet kerrotaan.. En kertonut siinä kyllä mitään kenestäkään, mutta saavatpahan kaikki jotka lukee luoda oman kuvansa! :D

• -l-l-l-l-

Ei tuosta voi vielä mitään ihmeellisempää sanoa. Kerronta ei ole erikoista eikä huonoakaan, ihan ok. Tosin kirjoitat turhan passiivisesti ja epätarkasti: "häntä sanottiin aina Apeksi" tai "ettei sitä käytetty" -tyyliin. Kuka sanoi aina Apeksi? "Ei käytetty"? Ketkä eivät käyttäneet? Kenestä se oli ruma nimi? Esim. "musta se oli ruma nimi, joten mä kutsuin sitä aina Apeksi" on paljon vakuuttavampi...

• engreed

Mutta minä en kirjoita minä muodossa.. xD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      28
      1838
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      157
      1802
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      352
      1565
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      147
      1181
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      213
      1164
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1128
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      1014
    8. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      995
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      989
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      938
    Aihe