Lapsen ennustepituus??

Help!

Olen parikymppinen tyttö 156 cm pitkä ja poikaystäväni 160 cm. Jos saamme lapsen niin mikä mahtaisi olla hänen ennustepituus??
Olen kärsinyt nuorempana lyhyestä pituudesta, enkä haluaisi että lapsestani tulisi lyhyttä varsinkin jos saan pojan!

Onko tähän ennustepituuseen joku laskutoimitus?

17

15640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx äiti

      On siihen joku laskutoimitus, mutta itse en sitä tiedä. Jo kasvunsa päättäneiden lasten äitinä voin sanoa, että aika hyvin se pitää paikkansa. Meillä tuo ennuste on heittänyt vain sentin tai pari. (äiti = 172, isä = 189 => kaikki lapset pitkiä)

    • kahden äiti

      että pituus on 2 x 2 vuotiaan mitta. Itse olin 2 vuotiaana 82 cm ja olen nyt aikuisena 164 cm.
      Omat vanhemmat ovat äiti 167 cm ja isä 183 cm - en sitten tiedä miksi jäin lyhyemmäksi??? Olin aika hidas kasvuinen teini-ikään asti. Eli vaikka olette molemmat lyhyempää sorttia - tämän perusteella lapsi saattaa kasvaa pidemmäksi :) kun itse jäin pienemmäksi vanhempieni ollessa aika pitkiä...

      Omat lapseni olivat 2 vuotiaana;
      vanhempi 83,5cm ja nuorempi 84,5cm. Mieheni pituus on 180 cm. Meille ei ole ainakaan ennustettu mitään pituuksia tytöille neuvolassa!?
      Joten jos jollekkin on niin kertokoon ihmeessä...

      • Anni

        Oma poikani oli 2 vuotiaana 98cm pitkä, josta neuvolan ennuste oli tuo 196 cm ja nyt 13 vuotiaana yli 170 cm. vanhempien pituudet 163 ja 180.


      • Mommy78

        Oli juuri kaksivuotisneuvolassa 92 cm ja millejä päälle...eli hänestä tulisi siis 184cm aikuisena...Itse olen 163 ja mies 186cm. Mutta kaikkihan kasvavat yksilöllisesti. Itse esimerkiksi olin alle kouluikäisenä liian pitkä, silloin 70-luvulla kun kaikkien olisi pitänyt kasvaa samaa tahtia, ja neuvolasta olisi passitettu hormoonihoitoihin- onneksi äitini ei vienyt, olisin varmaan lyhyempi nyt! Ala-asteellakin olin vielä ikäisekseni pitkä, mutta yläasteella en kasvanut enää ollenkaan!


      • puheterapeutti

        Olen miettinyt joskus, miten on mahdollista, että jotkut tuttuni ovat kasvaneet HUOMATTAVAN pitkiksi, vaikka heidän vanhempansa ja isovanhempansa ovat lyhyitä. Olen ajatellut, että pitkällä aikavälillä keskimääräinen suuntaus on se, että lapset kasvavat yhä pidemmiksi... Ravinto on parempaa jne...jos nyt ajattelee historiallisesta näkökulmasta. Minä olen samanpituinen kuin sinä "kahden äiti" (164 cm). Äitini on vain 155 cm ja isäni 175 cm. Minulle tuli murrosikä kohtalaisen aikaisin, lopetin kasvamisen muistaakseni 14-vuotiaana...tai kasvoin sen jälkeen ehkä yhden sentin.


    • pitkä
      • Vastausta etsinyt

        Kiitos paljon tiedoistanne ne auttoivat todella paljon!! Jos jollain on lisää kokemuksia lapsen pituuksista varsinkin jos vanhemmat ovat molemmat lyhyitä otan niitä ilomielin vastaan!

        Olisi kiva tietää onko jonkun lapsi kasvanut ns normaaliksi jos vanhemmat ovat 160 cm tai alle!


      • Vastausta etsinyt kirjoitti:

        Kiitos paljon tiedoistanne ne auttoivat todella paljon!! Jos jollain on lisää kokemuksia lapsen pituuksista varsinkin jos vanhemmat ovat molemmat lyhyitä otan niitä ilomielin vastaan!

        Olisi kiva tietää onko jonkun lapsi kasvanut ns normaaliksi jos vanhemmat ovat 160 cm tai alle!

        tämä keskustelu ei ehkä ihan kuulu lapsen puheenkehitykseen..
        mutta annan sen nyt vielä olla täällä ...


      • puheterapeutti

        Mielenkiintoinen tuo ennustepituuden laskukaava, mutta miten tulosta pitäisi tulkita? Laskin huvikseni vanhempieni pituuksista, minkä pituinen minun tulisi olla. Vastaus: -0,6 SD. Mitä pituutta tulos tarkoittaa?


      • mari
        puheterapeutti kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tuo ennustepituuden laskukaava, mutta miten tulosta pitäisi tulkita? Laskin huvikseni vanhempieni pituuksista, minkä pituinen minun tulisi olla. Vastaus: -0,6 SD. Mitä pituutta tulos tarkoittaa?

        0 SD tarkoittaa siis keskipituutta, -2 - 2 välille kuuluu suurin osa lapsista. Tytöillä ja pojilla on erilaiset käyrästöt. Poika, joka on tuon -0.6 kasvaisi periaatteessaa noin 175 senttiseksi (tää ulkomuista, ei ole käyriä tässä nyt) MUTTA kasvuun siis vaikuttaa muutkin asiat kuin vanhempien pituus. Eli tuo ei oel luotettava täysin, on normaalia kasvaa 10 senttiä pidemmäksi tai lyhyemmäksi kuin tuo vanhempien pituudesta tehty arvio.Arvioon vain suhteutetaan lapsen pituus, ja jos siinä tulee suuria heittoja, tutkitaan tarkemmin. Tytöllä tuo 0 käyrä on siis eri kuin pojilla, eli tyttö jää lyhyemmäksi.


    • kokenut

      olen itse 159 ja mieheni 168, pojastamme kasvoi 174, ei ne neuvolan taulukot aina paikkaansa pidä. Geenit periytyy myös pitemmältä suvusta. Sinunkin pojastasi voi kasvaa pitkä miehenalku, sitä kun emme voi etukäteen arvioida.....

    • sutsuus

      Pituuteen vaikuttaa samanaikaisesti monta geeniä. Siitä johtuu, että lapsen pituus voi olla joku ääripäistä. Tavallisempaa on, että lapsen pituus on jotain vanhempien pituuksien väliltä. Ennusteet ovat aina vain ennusteita, geeneihimmehän emme voi vaikuttaa.

    • perimät kaukaa

      Sukulaispoika on 185 cm. Hänen isänsä on 173 cm ja äiti 152 cm. Perheen ainoa lapsi, joten vertailukohtaa ei ole.
      Meidän perheessämme 182 cm pitkä isä on n. 10 cm pitempi aikuista poikaansa. Tytär on taas minua pitempi jonkin verran.
      Ei geeneistä ikinä tiedä, mistä saakka ne kulkeutuvat.

    • j lapsi

      Hei!Olen 12.v tyttö ja haluan tietää pituus ennustuksen.
      Olen n.150-156cm .isä on:180 ja äiti-160cm ja olen tullut iskän geeneihin.

      • q

        Susta tulee noin 164 cm vanhempien pituuden mukaan laskettuna käyttäen tätä kaavaa:

        "Lapsen odotuspituus, eli vanhempien pituuden mukaan laskettu todennäköisin aikuispituus lasketaan näin: (isän pituus äidin pituus /- 13) / 2 = odotuspituus. Esim: (180 160 13) / 2 = 180 ja esimerkki tytön odotuspituuden laskemisesta: (177 170 – 13) / 2 = 167. Eli perheessä jossa isä on 177 ja äiti 170 pojasta tulee noin 180 ja tytöstä noin 167. Vanhempien pituuksista laskettu lapsen odotuspituus on tietenkin vain laskennallinen todennäköisyys ja voi heittää useita senttejä. Se antaa kuitenkin suuntaa miten pitkäksi lapsen pitäisi perimänsä puitteissa kasvaa."


      • q
        q kirjoitti:

        Susta tulee noin 164 cm vanhempien pituuden mukaan laskettuna käyttäen tätä kaavaa:

        "Lapsen odotuspituus, eli vanhempien pituuden mukaan laskettu todennäköisin aikuispituus lasketaan näin: (isän pituus äidin pituus /- 13) / 2 = odotuspituus. Esim: (180 160 13) / 2 = 180 ja esimerkki tytön odotuspituuden laskemisesta: (177 170 – 13) / 2 = 167. Eli perheessä jossa isä on 177 ja äiti 170 pojasta tulee noin 180 ja tytöstä noin 167. Vanhempien pituuksista laskettu lapsen odotuspituus on tietenkin vain laskennallinen todennäköisyys ja voi heittää useita senttejä. Se antaa kuitenkin suuntaa miten pitkäksi lapsen pitäisi perimänsä puitteissa kasvaa."

        Korjaus: toi eka esimerkkikaava tuli näkyviin väärin ku aloin sitä ite muokkailee laskiessani. (180 160 13) / 2 = 176,5 eikä 180. Oikeat lukemat lainatussa tekstissä oli (177 170 13) / 2 = 180 jolloin se on oikein kun lasketaan pojan odotuspituutta:)


    • Tällälailla

      "Kerro 3-vuotiaan pojan pituus 1,87:llä ja tytön pituus 1,73:lla, niin saat ennusteen lapsen aikuispituudesta."

      tai näin

      "Ennustepituus lasketaan
      tytölle niin, että 1,5v pituus kerrotaan kahdella ja pojalle 2v pituus kertaa kaksi kolme senttiä päälle. Perustuu siihen, että 2010 uudistetuissa kasvukäyrissä keskipituisen 1,5v tytön pituus on 84 cm, ja keskipituisen 20v tytön noin 168 cm. Eli 84cm x 2 = 168cm. Normi 2v pojan pituus on uusilla käyrillä 89 cm ja 20v pituus noin 181. Siitä saa säännöksi 89cm x 2 = 178 cm 3cm = 181 cm."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe